| |
V Preis von Baden-Württemberg und
Hessen 1972
European Championship Formel 2, Omgång 14
1 oktober 1972, Hockenheimring, Heidelberg, Västtyskland (38)
Ronnie Peterson
sitter i en March F2:a för sista gången
på ett antal år (han kommer att göra en start till en March F2:a, men det är
fyra år senare - även då på Hockenheim). Det går relativt bra och
Ronnie hamnar återigen på pallen - denna gång som trea efter Tim
Schenken och Mike Hailwood. Det skulle även ha
blivit en start på Vallelunga i Italien, men denna tävling blev inställd (dvs
Ronnie tävlade ej på Vallelunga den 15/10, vilket felaktigt har angivits i en
bok om Ronnie).
Nu sker Ronnies (tillfälligt) sista start för March den 22 oktober på Brands
Hatch, men då i en F1:a. F2-säsongen är dock
inte slut för Ronnies del. Ronnie har skrivit på för Rondel Racing att köra
fyra tävlingar i Brasilien i en Brabham. Stallet har införskaffat åtta
stycken 1960-kubiksmotorer, två till varje bil - då stallet även kontrakterat
Tim Schenken, Henri Pescarolo och Bob Wollek.
Oktober 1 |
32 varv x 6792 m =
217.34 km |
Pole Position: Emerson
Fittipaldi, 2'03.4" |
Snabbaste varv: Emerson
Fittipaldi, 2'05.0" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Cyl
vol |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
2 |
Tim Schenken, AUS |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDF/Cosworth |
1930 |
1:07'22.7" |
|
2 |
2 |
6 |
Mike Hailwood, GB |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
1850 |
1:07'40.6" |
|
3 |
3 |
8 |
Ronnie Peterson, S |
STP March Engineering |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
1:07'42.8" |
|
4 |
4 |
20 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Brabham BT38 - BDA/Novamotor |
1800 |
1:07'43.1" |
|
5 |
5 |
10 |
Graham Hill, GB |
Jägermeister Racing Team |
Brabham BT38 - BDF/R.S. |
1930 |
1:07'56.5" |
|
6 |
6 |
44 |
Ernesto Brambilla, I |
Ernesto Brambilla |
March 712M - BDE/Novamotor |
1800 |
1:07'59.7" |
|
7 |
7 |
3 |
Henri Pescarolo, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDF/R.S. |
1930 |
1:08'13.8" |
|
8 |
8 |
25 |
James Hunt, GB |
Hesketh Racing |
March 712M - BDA/Hart |
1850 |
1:08.18.1" |
|
9 |
9 |
9 |
Niki Lauda, A |
STP March Engineering |
March 722 - BDF/Cosworth |
1930 |
1:08.30.3" |
|
10 |
10 |
12 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
ELF Coombs Racing |
ELF 2 (Alpine A367) -
BDA/Hart |
1850 |
1:08'49.0" |
|
11 |
11 |
19 |
Hiroshi Kazato, J |
GRS International |
GRD 272 - BDA/David Wood |
1860 |
1:09'23.3" |
|
12 |
12 |
38 |
José Dolhem, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
1:09'57.1" |
|
13 |
13 |
43 |
Silvio Moser, CH |
Scuderia del Lario |
Brabham BT38 - BDE/Novamotor |
1800 |
31 |
|
14 |
14 |
18 |
Tetsu Ikuzawa, J |
GRS International |
GRD 272 - BDA/Hart |
1850 |
31 |
|
15 |
15 |
23 |
Dave Morgan, GB |
Alan McCall Team Tui |
Leda-Tui BH2 - BDA/Hart |
1850 |
31 |
|
16 |
16 |
46 |
Claudio Francisci, I (DNS
?)
Riccardo Albanesi, CH (?) |
Elcom Racing Team |
Brabham BT38 - BDE/Novamotor |
1800 |
31 |
|
17 |
17 |
16 |
Andrea de Adamich, I |
FINA Team Surtees |
Surtees TS10 - BDE/Novamotor |
1800 |
29 |
|
18 |
NC |
26 |
Richard Scott, GB |
Richard Scott |
Brabham BT38 -
BDA/Richardson |
1800 |
27 |
|
19 |
NC |
33 |
Vern Schuppan, AUS |
Malaya Singapore Airlines |
March 722 - BDA/Richardson |
1800 |
27 |
|
20 |
NC |
32 |
Adrian Wilkins, GB |
John Coombs Racing |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
24 |
|
21 |
DNF |
5 |
Bob Wollek, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDA/Rondel |
1960 |
19 |
Överhettning |
22 |
DNF |
27 |
John Wingfield, GB |
Nicoby Racing |
Brabham BT36 - BDA |
|
19 |
Oljeläckage |
23 |
DNF |
11 |
Patrick Depailler, F |
ELF Coombs Racing |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
16 |
Motor |
24 |
DNF |
22 |
Carlos Ruesch, RA |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
1800 |
16 |
Oljetryck |
25 |
DNF |
21 |
Xavier Perrot, CH |
Squadra Tartaruga |
March 722 - BDA/Galvani |
1800 |
10 |
Motor |
26 |
DNF |
1 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Texaco Team Lotus |
Lotus 69 - BDF/Cosworth |
1930 |
8 |
Motor |
27 |
DNF |
4 |
Carlos Reutemann, RA |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDE/Novamotor
? |
1800 |
7 |
Motor |
28 |
DNF |
30 |
Tom Belsö, DK |
Team Viking |
Brabham BT38 - BDA/Wood |
1860 |
5 |
Motor |
29 |
DNF |
17 |
Peter Gethin, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B20 - BDA/Alan
Smith |
1900 |
4 |
Motor |
30 |
DNF |
14 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - BDA/Hart |
1850 |
2 |
Drivaxel |
31 |
DNS |
40 |
Roland Binder, D |
Roland Binder |
Brabham BT36 - BDA |
|
|
|
32 |
DNQ |
15 |
Comte Adam Potocki, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - BDA/Hart |
1850 |
|
|
33 |
DNQ |
28 |
Peter Westbury, GB |
F.I.R.S.T. |
Brabham BT38 - BDA/Felday |
1973 |
|
|
34 |
DNQ |
29 |
Patrick Dal Bo, F |
Constr. Méchaniques Pygmée |
Pygmée MDB17 - BDA/Pygmée |
1930 |
|
|
35 |
DNQ |
35 |
Claude Bourgoignie, B |
Claude Bourgoignie |
GRD 272 - BDA |
|
|
|
36 |
DNQ |
36 |
Brett Lunger, USA |
Space Racing |
March 722 - BDE/Novamotor |
1800 |
|
|
37 |
DNQ |
37 |
Werner Christman, D |
Werner Christman |
March 722 - BDA/R.E.S. |
1930 |
|
|
38 |
DNQ |
39 |
Georges Schäfer, CH |
A.C.A. Racing |
Chevron B18 - BDE/Novamotor
? |
1800 |
|
|
39 |
DNQ |
45 |
Peter Korda, CH |
Scuderia Jolly Club |
March 712M - BDE/Novamotor
? |
1800 |
|
|
40 |
DNA |
7 |
Carlos Pace, BR |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA |
|
|
|
41 |
DNA |
24 |
Brian Hart, GB |
Sports Motors (Manchester) |
March 722 - BDA/Hart |
|
|
|
42 |
DNA |
31 |
David Purley, GB |
LEC Refrigeration Racing |
March 722 - BDA |
|
|
|
43 |
DNA |
34 |
Fred Stalder, F |
Fred Stalder |
Pygmée MDB17 - BDA |
|
|
|
44 |
DNA |
41 |
Gerhard Schüler, D |
Team Wooding (TOJ) |
GRD 272 - BDA |
|
|
|
45 |
DNA |
42 |
Jörg Obermoser, D |
Team Wooding (TOJ) |
GRD 272 - BDA |
|
|
|
|