| |
XIX B.A.R.C.
"200" 1975
Jochen Rindt
Memorial
European F2 Championship, Omgång 2
31 mars 1975, Thruxton Circuit, Andover, Storbritannien
(50)
Ronnie Peterson
kör endast ett lopp i Formel 2 säsongen
-75. Trots att Ronnie fortfarande är under kontrakt med Lotus så ställer
Ronnie upp med en March 752 med BMW-motor i Jochen Rindt Memorial på Thruxton
utanför Andover i England den 31 mars.
Tävlingen ingår i det europeiska F2-mästerskapet,
men såsom högre kvalificerat förare kan Ronnie inte räkna med att
tillgodogöra sig några poäng. Det var arrangörerna som ville att Ronnie
skulle ställa upp och det ordnades fram en March till honom. Ronnie berättade
om händelsen i sin krönika i Teknikens Värld nr 8 -75:
"Det var meningen att jag skulle hinna testa
den bilen och komma till tävlingen lika väl förberedd som till ett VM-lopp i
F1, men dom planerna snöade in. Den dagen vi skulle testa snöade det, så jag
satt i bilen för första gången på träningen. Det gick inget vidare - bilen
var helt feljusterad och den gick inte alls att åka med. Till slut kom vi på
att bakhjulen stod toe ut i stället för toe in, men då var träningen slut.
Tävlingen kördes på annandag påsk och när jag
kom ut på det första varvet kände jag att det här skulle bli en knepig
historia. Bilen var alldeles för mjuk. Chassiet slog i marken i vartenda gupp.
Det var som att åka kälke på bottenplåtarna. Hjulen svävade fritt i luften.
Flera gånger var jag på väg att snurra och det gjorde jag till slut. Då låg
jag sexa. Jag föll tillbaka till sextonde plats och började sen köra upp mig
igen. Men då stoppades jag av en annan bil som snurrade framför mig i en blind
kurva - jag kunde inte göra något utan körde rätt in i honom.
När min bil stannat trodde jag att jag brutit
benen, det kändes så. Men efter ett par minuter löstes smärtorna upp och jag
kunde gå från platsen för egen maskin. Så var det med
"dödskraschen" som vissa dagstidningar envisades med att kalla
krocken. Bilen däremot blev kvaddad. Det var lite synd - vi hade ju hoppats på
en ganska lättförtjänt seger."
Tävlingen vanns i stället av Jacques Laffite, ett icke helt obekant namn -
åtminstone idag!
Mars 31 |
2 x 30 varv x 3523 m =
211.38 km |
Pole Position: Jacques
Laffite, 1'10.1" |
Snabbaste varv: Henton
& Laffite, 1'11.0" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
31 |
Jacques Laffite, F |
Ecurie Elf Ambrozium |
Martini Mk 16 - BMW |
1:13'07.8" |
|
2 |
2 |
4 |
Patrick Tambay, F |
Elf Team March |
March 752 - BMW |
1:13'51.4" |
|
3 |
3 |
7 |
Giancarlo Martini, I |
Scuderia del Passatore |
March 752 - BMW |
59 |
|
4 |
4 |
32 |
Hector Rebaque, MEX |
Fred Opert Racing |
Chevron B29 - Ford BDA/Hart |
59 |
|
5 |
5 |
29 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Equipe Elf Switzerland |
Elf 2J (Jabouille 2J) - BMW |
59 |
|
6 |
6 |
39 |
Duilio Truffo, I |
Osella Squadra Corse |
Osella FA2 - BMW |
59 |
|
7 |
7 |
3 |
Michel Leclère, F |
Elf March Engineering |
March 752 - BMW |
58 |
|
8 |
8 |
19 |
Brian Henton, GB |
Brian Henton |
March 752 - BMW |
58 |
|
9 |
9 |
15 |
Jo Vonlanthen, CH |
Brissago Blauband Racing |
March 752 - BMW |
58 |
|
10 |
10 |
38 |
Giorgio Francia, I |
Osella Squadra Corse |
Osella FA2 - BMW |
58 |
|
11 |
11 |
23 |
Jörg Siegrist, CH |
Schweizer Auto Rennsport |
March 742 - BMW |
57 |
|
12 |
NC |
19 |
Vittorio Brambilla, I |
Project Three Racing |
March 752 - BMW |
56 |
|
13 |
NC |
36 |
Harald Ertl, D |
Fred Opert Racing |
Chevron B27 - BMW |
56 |
|
14 |
NC |
24 |
Loris Kessel, CH |
Ambozium A7 Racing Team |
March 742 - BMW |
55 |
|
15 |
NC |
22 |
Carlo Giorgio, I |
Scuderia Jolly Club |
March 742 - BMW |
50 |
|
16 |
NC |
10 |
Ted Wentz, USA |
Ted Wentz |
Lola T360 - Ford BDA/BDG /
Swindon |
48 |
Konverterad FAtlantic |
17 |
NC |
21 |
Cosimo Turizio, I |
Scuderia Vesuvio |
March 742 - BMW |
47 |
|
18 |
NC |
5 |
Claude Bourgoignie, B |
Bang & Olufsen Team
Michel Vaillant |
March 752 - BMW |
41 |
|
19 |
NC |
16 |
Markus Hotz, CH |
Lista Racing Team |
March 752 - BMW |
41 |
|
20 |
NC |
11 |
Masami Kuwashima, J |
Masami Kuwashima Racing |
March 752 - BMW |
38 |
|
21 |
NC |
6 |
Bernard de Dryver, B |
Bang & Olufsen Team
Michel Vaillant |
March 752 - BMW |
34 |
|
22 |
NC |
17 |
Willi Deutsch, D |
Warsteiner Racing Team |
March 752 - BMW |
29 |
|
23 |
NC |
9 |
Hans Binder, A |
Team Eurorace Jörg
Obermoser |
March 752 - BMW |
20 |
|
24 |
NC |
1 |
Ronnie Peterson, S |
Project Three Racing |
March 752 - BMW |
20 |
|
25 |
NC |
27 |
Ray Mallock, GB |
Ardmore Racing |
March 742 - BMW |
20 |
|
26 |
NC |
8 |
Lamberto Leoni, I |
Scuderia del Passatore |
March 752 - BMW |
20 |
|
27 |
NC |
14 |
Alberto Colombo, I |
Trivellato Racing Team |
March 752 - BMW |
20 |
|
28 |
NC |
33 |
Peter Williams, GB |
Peter Williams |
Chevron B29 - Ford BDA |
19 |
|
29 |
NC |
12 |
Gabriele Serblin, I |
Cucine Elba Racing Team |
March 752 - BMW |
13 |
|
30 |
NC |
2 |
Hans Joachim Stuck Jr, D |
March Engineering Ltd |
March 752 - BMW |
4 |
|
31 |
DNS |
30 |
Gérard Larrousse, F |
Equipe Elf Switzerland |
Elf 2 (Alpine A367) - BMW |
|
|
32 |
DNA |
20 |
John Lepp, GB |
John Lepp |
March 742 - BMW |
|
|
33 |
DNA |
25 |
Roland Binder, D |
Roland Binder |
March 742 - BMW |
|
|
34 |
DNA |
26 |
Max Bonnin, F |
Max Bonnin |
March 732 - BMW |
|
|
35 |
DNA |
28 |
John Nicholson, NZ |
John Nicholson |
March 742 - BMW |
|
|
33 |
DNA |
34 |
Xavier Lapeyre, F |
Sté Racing Organisation
Course |
Chevron B29 -
Chrysler-Simca |
|
|
34 |
DNA |
35 |
Christian Ethuin, F |
Sté Racing Organisation
Course |
Chevron B29 -
Chrysler-Simca |
|
|
35 |
DNA |
37 |
Bob Marsland, GB |
Bob Marsland |
Chevron B27 - Ford BDA |
|
|
36 |
DNA |
40 |
Patrick Neve, B |
Ippokampos Racing |
Motul M1 - Ford BDA |
|
|
Heat 1
Kval |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Laffite |
36'14.0" |
|
2 |
Henton |
36'18.8" |
|
3 |
Wentz |
36'39.2" |
|
4 |
Leclère |
36'39.4" |
|
5 |
Tambay |
37'00.0" |
|
6 |
Rebaque |
29 |
|
7 |
Martini |
29 |
|
8 |
Francia |
29 |
|
9 |
Vonlanthen |
29 |
|
10 |
Truffo |
29 |
|
11 |
Jabouille |
29 |
|
12 |
Turizio |
29 |
|
13 |
Siegrist |
28 |
|
14 |
Kessel |
28 |
|
15 |
Giorgio |
28 |
|
16 |
de Dryver |
28 |
|
NC |
Ertl |
26 |
|
NC |
Brambilla |
26 |
|
NC |
Hotz |
25 |
|
DNF |
Peterson |
20 |
Olycka |
DNF |
Binder |
20 |
" |
DNF |
Mallock |
20 |
" |
DNF |
Leoni |
20 |
" |
DNF |
Colombo |
20 |
" |
DNF |
Williams |
19 |
" |
DNF |
Serblin |
13 |
Motor |
DNF |
Bourgoignie |
12 |
Elsystem |
DNF |
Kuwashima |
8 |
Engine |
DNF |
Stuck |
4 |
Punktering |
DNF |
Deutsch |
0 |
Växelväljare |
|
Heat 2
Kval |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Brambilla |
36'47.6" |
|
2 |
Tambay |
36'51.4" |
|
3 |
Laffite |
36'53.8" |
|
4 |
Martini |
37'29.0" |
|
5 |
Jabouille |
37'29.6" |
|
6 |
Kuwashima |
37'50.4" |
|
7 |
Rebaque |
37'51.4" |
|
8 |
Ertl |
37'57.0" |
|
9 |
Truffo |
37'57.4" |
|
10 |
Deutsch |
29 |
|
11 |
Vonlanthen |
29 |
|
12 |
Bourgoignie |
29 |
|
13 |
Francia |
29 |
|
14 |
Siegrist |
29 |
|
15 |
Leclère |
28 |
|
16 |
Henton |
28 |
|
17 |
Kessel |
27 |
|
DNF |
Giorgio |
22 |
Motor |
DNF |
Wentz |
18 |
Radiator |
DNF |
Turizio |
18 |
Motor |
DNF |
Hotz |
16 |
Kaross |
DNF |
de Dryver |
6 |
Motor |
|
|