| |
II Torneio
Internacional de Formula 2 do Brasil 1972
Brazilian F2
Championship, Omgång 1
29 oktober 1972, Autodromo Interlagos, Sao Paolo, Brasilien (39)
Ronnie Peterson
åker med de övriga i Rondel-gänget till
säsongsavslutningen i Brasilien. Tre av loppen i den brasilianska serien har
blivit inställda, så det innebär att endast tre tävlingar kommer att köras.
Samtliga lopp kommer att köras på Interlagos då tävlingarna i Buenos Aires,
Taruma och Cordoba ej blir av. Ronnie berättar själv om det första loppet på
Interlagosbanan i sin krönika i Teknikens Värld nr 23 1972:
"Det är en lång bana, Interlagos. Nästan sju
kilometer, men varje meter är rolig att köra. Jag var snabbast på den
inofficiella träningen, men det hjälpte ju inte mycket. När tidtagningen väl
kom igång gick en drivrem av till vattenpumpen efter ett varv. Jag fick 14:e
bästa tid. Medan vi bytte motor hann det gå en natt och nästa dag regnade
det. Trots att jag var snabbast i blötan fick jag ingen tid som var värd att
hänga i julgran. Jag fick starta från fjortonde plats, det var inte mer med
det.
Upp till tredje plats tog jag mig i alla fall medan
Emerson sköt iväg och tog ledningen. Efter honom körde hans bror Wilson
Fittipaldi, och det var inte mycket att göra åt någon av dem. När båda två
är i stöten åker de verkligen fort. Men jag slutade i alla fall som trea i
första heatet.
I andra heatet stack Emerson iväg igen. Jag låg
tvåa efter honom men insåg snart att jag med min något svagare motor inte
hade en chans att komma om. Då såg jag Tim i backspegeln och vinkade förbi
honom. Jag tyckte att han kunde få känna lite på Emerson så jag slapp allt
jobbet. Tim hade dessutom en lika dan motor som Emerson, så... När
det var tre varv kvar låg jag bakom Emerson igen. Hjul vid hjul. Men så fick
han ett kast, jag väjde instinktivt undan och kom ut på gruset. Det hände
just som jag skulle växla upp, och då är det svårt att kontrollera bilen
när man inte kan stötta med gasen. När jag skulle ge mig iväg igen visade
det sig att den elektriska högtryckspumpen till bränslet hade packat ihop.
Omöjligt att komma igång alltså. Lite tråkigt eftersom det här är en serie
tävlingar som körs och jag var angelägen om de fyra poäng jag kunde ha
fått."
Oktober 29 |
2 x 14 varv x 7960 m =
222.88 km |
Pole Position: Wilson
Fittipaldi, 2'42.4" |
Snabbaste varv: Tim Schenken,
2'40.0" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor/Tuner |
Cyl. vol |
Däck |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
1 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Lotus |
Lotus 69 - BDF/Cosworth |
1930 |
F |
1:15'43.54" |
|
2 |
2 |
15 |
Tim Schenken, AUS |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDF/Cosworth |
1930 |
GY |
1:15'45.81" |
|
3 |
3 |
7 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Brabham BT38 - BDE/Novamotor |
1850 |
F |
1:17'15.09" |
|
4 |
4 |
8 |
Andrea de Adamich, I |
FINA Team Surtees |
Surtees TS10 - BDE/Novamotor |
1850 |
F |
1:17'42.71" |
|
5 |
5 |
11 |
James Hunt, GB |
Hesketh Racing |
March 712M - BDA/Hart |
1850 |
F |
1:18'00.69" |
|
6 |
6 |
10 |
David Purley, GB |
LEC Refrigeration Racing |
March 722 - BDA/R.E.S. |
1930 |
|
1:18'23.47" |
|
7 |
7 |
6 |
Jose Dolhem, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - BDA/Armaroli |
1950 |
F |
1:18'56.51" |
|
8 |
8 |
12 |
Brett Lunger, USA |
Space Racing |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
|
1:19'25.37" |
|
9 |
9 |
21 |
Pedro Viktor de Lamare, BR |
Equipe Brahma / March
Engineering |
March 722 - BDE/Novamotor ?
Cosworth ? |
1800 |
|
1:19'52.94" |
|
10 |
10 |
9 |
Lian Duarte, BR |
Lian Duarte |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
1850 |
|
1:19'26.40" |
|
11 |
NC |
14 |
Ronnie Peterson, S |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - Cosworth/R.S. |
1990 |
GY |
24 |
Bränslepump |
12 |
NC |
16 |
Henri Pescarolo, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - Cosworth/R.E.S. |
2000 |
GY |
22 |
|
13 |
NC |
19 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - BDA/Hart |
1850 |
|
22 |
|
14 |
NC |
18 |
Dave Morgan, GB |
Edward Reeves Racing |
Chevron B20 - BDA/David
Wood |
1990 |
F |
19 |
|
15 |
NC |
5 |
Clay Regazzoni, CH |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
|
15 |
|
16 |
NC |
22 |
Silvio Montenegro, BR |
Silvio Montenegro / March
Engineering |
March 722 - BDA/Broadspeed |
1800 |
|
13 |
|
17 |
NC |
4 |
Carlos Ruesch, RA |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
1850 |
|
11 |
|
18 |
NC |
2 |
Mike Hailwood, GB |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
1850 |
F |
9 |
|
19 |
NC |
17 |
Bob Wollek, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDA/R.S. |
1960 |
GY |
9 |
|
20 |
NC |
3 |
Carlos Pace, BR |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS15 -
Cosworth/Hart |
2000 |
F |
2 |
|
21 |
DNA |
20 |
Luis Bueno Perreira, BR |
Luis Bueno / March
Engineering |
March 722 - BDA |
|
|
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
E. Fittipaldi |
37'57.46" |
|
2 |
Schenken |
38'06.14" |
|
3 |
Peterson |
38'07.85" |
|
4 |
W. Fittipaldi |
38'36.78" |
|
5 |
Pescarolo |
38'37.23" |
|
6 |
de Adamich |
38'52.16" |
|
7 |
Hunt |
39'07.59" |
|
8 |
Purley |
39'27.02" |
|
9 |
Duarte |
39'28.07" |
|
10 |
Lunger |
39'28.07" |
|
11 |
Dolhem |
39'44.49" |
|
12 |
de Lamare |
39'45.49" |
|
13 |
Morgan |
14 |
|
14 |
Jaussaud |
14 |
|
15 |
Montenegro |
13 |
|
16 |
Regazzoni |
12 |
Bränsletryck |
DNF |
Ruesch |
11 |
Motor |
DNF |
Hailwood |
9 |
Motor |
DNF |
Wollek |
9 |
Överhettning |
DNF |
Pace |
2 |
Motor |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
Schenken |
37'39.67" |
|
2 |
E. Fittipaldi |
37'46.08" |
|
3 |
W. Fittipaldi |
38'38.31" |
|
4 |
de Adamich |
38'50.55" |
|
5 |
Hunt |
38'53.10" |
|
6 |
Purley |
38'56.45" |
|
7 |
Lunger |
38'57.30" |
|
8 |
Dolhem |
39'12.02" |
|
9 |
de Lamare |
40'07.45" |
|
10 |
Duarte |
12 |
|
DNF |
Peterson |
10 |
Olycka |
DNF |
Pescarolo |
8 |
Motor |
DNF |
Jaussaud |
8 |
Motor |
DNF |
Morgan |
5 |
Motor |
DNF |
Regazzoni |
3 |
Bränsletryck |
DNS |
Montenegro |
- |
Olycka under
uppvärmning |
DNS |
Ruesch |
- |
|
DNS |
Wollek |
- |
|
DNS |
Hailwood |
- |
|
DNS |
Pace |
- |
|
|
|