| |
V John Player
Formula 2 Championship Race 1972
John Player British F2 Championship, Omgång 5 (Final)
16 september 1972, Oulton Park, Tarporley, Cheshire,
England (37)
Ronnie Peterson
åker tillsammans med Niki Lauda till
Oulton Park i England för att representera March i den sista omgången av John
Players Formel 2 mästerskap. Ronnie berättar om omständigheterna kring loppet
i sin krönika i Teknikens Värld nr 20 1972: "Vi
hade nya motorer som gick riktigt bra, men i Marchstallet har nu införts den
nya ordningen att Niki skall ha de bästa grejorna i Formel 2. Inget ont om Niki
- men han är långsammare än jag. Det här gjorde att jag körde i ilska på
träningen och faktiskt erövrade "pole position" (främsta
startplatsen) trots min litet sämre motor. Men
i tävlingen blev jag omåkt av både Jody Scheckter och Tim Schenken. Så
småningom bröt båda två, men i stället kom James Hunt som en kanonkula och
sköt förbi mig. Det blev en rasande duell mellan oss. Själv var jag
naturligtvis angelägen att vinna - det är ju liksom mitt jobb - och James såg
sin chans att sätta en Formel 1-förare på plats ordentligt. Han satsade
fruktansvärt hårt och höll på att åka av banan i snart sagt varje kurva.
Och några varv före mål tog det hela en ände med förskräckelse. James
halkade av och jag kunde gå i mål som segrare. Niki
var ännu gladare, för han kom tvåa och säkrade samtidigt slutsegern i John
Player-mästerskapet. Jag firade segern med att gå på Wembley och se VM-finalen
i speedway - jag har faktiskt provat på sporten en gång. Vilken stämning det
var - och vilken spänning när svensken Bernt Persson körde skiljeheat om
VM-titeln mot Ivan Mauger! Eftersom Bernt kör för Kumla-Indianerna höll jag
förstås på honom, men tyvärr fick han ju ge sig. Fast dansken Ole Olsen, som
kom trea, tyckte jag körde bäst av alla." Ronnie blir för
övrigt total tvåa i sammanställningen av John Player-mästerskapet...
Sept. 16 |
40 varv x 4377 m = 175.0 km |
Pole Position: Ronnie
Peterson, 1'27.4" |
Snabbaste varv: Peterson &
Lauda & Hunt & Watson, 1'27.4" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Cyl
vol |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
4 |
Ronnie Peterson, S |
STP March Engineering |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
59'09.2" |
|
2 |
2 |
5 |
Niki Lauda, A |
STP March Engineering |
March 722 - BDF/Cosworth |
1930 |
59'09.4" |
|
3 |
3 |
15 |
James Hunt, GB |
Hesketh Racing |
March 712M - BDA/Hart |
1800 |
59'27.6" |
|
4 |
4 |
20 |
Richard Scott, GB |
Richard Scott |
Brabham BT38 -
BDA/Richardson |
1800 |
59'39.2" |
|
5 |
5 |
9 |
Gerry Birrell, GB |
Sports Motors (Manchester) |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
59'53.6" |
|
6 |
6 |
23 |
Dave Morgan, GB |
Edward Reeves Racing |
Brabham BT38 - BDA/Wood |
1994 |
1:00'28.6" |
|
7 |
7 |
14 |
Roger Williamson, GB |
Tom Wheatcroft Racing |
March 722 - BDA/R.E.S. |
1960 |
39 |
|
8 |
8 |
19 |
Adrian Wilkins, GB |
John Coombs Racing |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
38 |
|
9 |
9 |
21 |
Andy Sutcliffe, GB |
GRS International |
GRD 272 - BDA/Wood |
1860 |
37 |
|
10 |
10 |
2 |
Graham Hill, GB |
Jägermeister Racing Team |
Brabham BT38 - BDA/R.S. |
1930 |
34 |
|
11 |
DNF |
8
11 |
John Watson, GB |
Chevron Racing Team
DNS Alan McCall Team Tui |
Chevron B20 - BDA
DNS Leda-Tui BH2 - BDA |
|
20 |
Oljetryck |
12 |
DNF |
3 |
Tim Schenken, AUS |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDA |
|
19 |
Vattenpump |
13 |
DNF |
26 |
Jody Scheckter, ZA |
Impact Group |
McLaren M21 - BDA |
|
15 |
Transmission |
14 |
DNF |
22 |
David Purley, GB |
LEC Refrigeration Racing |
March 722 - BDA |
|
4 |
Drivaxel |
15 |
DNF |
6 |
Brett Lunger, USA |
Space Racing |
March 722 - BDA |
|
3 |
Spann av |
16 |
DNF |
18 |
Claude Bourgoignie, B |
Ford / BP Racing Team |
GRD 272 - BDA |
|
2 |
Transistor box |
17 |
DNF |
25 |
Tom Belsö, DK |
Team Viking |
Brabham BT38 - BDA |
|
1 |
Huvudswitch |
18 |
DNF |
17 |
John Wingfield, GB |
Nicoby Racing |
Brabham BT36 - BDA |
|
0 |
Oljeläckage |
19 |
DNF |
12 |
Vern Schuppan, AUS |
Malaya Singapore Airlines |
March 722 - BDA |
|
0 |
Motor |
20 |
DNF |
1 |
John Surtees, GB |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA |
|
0 |
Elsystem |
21 |
DNS |
7 |
Peter Gethin, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B20 - BDA |
|
|
|
22 |
DNQ |
10 |
Johnny Calvert, GB |
Johnny Calvert |
March 722 - BDA |
|
|
|
23 |
DNQ |
24 |
Chris Meek, GB |
Tate of Leeds Racing |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
|
24 |
DNA |
8 |
Brian Redman, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B20 - BDA |
|
|
|
25 |
DNA |
16 |
Peter Westbury, GB |
F.I.R.S.T. |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
|
26 |
DNA |
27 |
Georges Schäfer, CH |
A.C.A. Racing |
Chevron B18 - BDA |
|
|
|
27 |
DNA |
28 |
Comte Adam Potocki, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
|
28 |
DNA |
21 |
Tetsu Ikuzawa, J |
GRS International |
GRD 272 - BDA |
|
|
|
|