| |
Bilden visar Ronnies
stallkollega Alex Robeiro i en March 762
X Deutschland Trophäe 1976
Jim Clark Gedächtnisrennen
European F2 Championship, Omgång 1
11 april 1976, Hockenheimring, Heidelberg, Västtyskland (51)
Ronnie Peterson
ställer endast upp i ett lopp i Formel 2 under 1976. Det sker i en March 762 med
BMW-motor på 315 hk. Ronnie berättar själv i sin krönika i Teknikens Värld
nr -76:
"Det är den bästa bil jag kört i hela mitt
liv. Vägegenskaperna var de absolut förnämsta jag någonsin upplevt i en
racerbil och balansen var fantastisk. Tyvärr fick jag inte vara med och
försöka plocka EM-poäng på Hockenheim. F2-EM är bara för förare som inte
är A-graderade. Om man vunnit EM i Formel 2 eller tagit VM-poäng i F1 får man
inte tillgodoräkna sig några EM-poäng. Och jag har gjort båda.
Jag fick alltså mest köra som publikfriare
tillsammans med bl a Hans Stuck, Jean Pierre Jarier och Jochen Mass som
inte heller får räkna EM-poäng. Hur det gick vet ni säkert vid det här
laget."
Och det som hände var följande. I första kurvan
krokade fem bilar ihop och stannade i ett virrvarr av krökta
hjulupphängningar, sönderslitna karosser och bortslitna hjul. När dammet lagt
sig var fältet långt borta och en tätklunga på tre bilar hade börjat dra
ifrån. Först låg Jean-Pierre Jabouille i sin Renault-Alpine före Hans Stuck
och Ronnie Peterson i en March-BMW. Men glädjen varade bara tre varv för
Ronnie - som berättar:
"Plötsligt började motorn vibrera. Det var
bara att stanna."
En aluminiumring i kopplingen hade gått sönder.
Därmed försvann balansen i vevaxeln. Jabouille bröt loppet med havererad
motor. Sedan kunde Hans Stuck paradera i mål inför 137 000 åskådare. Detta
blir också det sista F2-lopp som Ronnie ställer upp i - totalt har Ronne
med detta lopp gjort 51 starter i Formel 2.
April 11 |
2 x 20 varv x 6790 m =
271.6 km |
Pole Position: Hans
Joachim Stuck,1'58.9" |
Snabbaste varv: Hans
Joachim Stuck, 1'59.8" |
Pos |
Kval |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor/Trimmare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
29 |
Hans Joachim Stuck Jr, D |
March / BMW Motorsport |
March 762 - BMW/Rosche |
1:21'45.6" |
|
2 |
2 |
2 |
René Arnoux, F |
Ecurie Elf |
Martini Mk 16 - Renault/Gordini |
1:23'03.0" |
|
3 |
3 |
1 |
Patrick Tambay, F |
Ecurie Elf |
Martini Mk 19 - Renault/Gordini |
1:23'15.4" |
|
4 |
4 |
24 |
Wilhelm 'Willi' Deutsch, D |
Daimon Varley Team |
March 762 - BMW |
1:23'20.2" |
|
5 |
5 |
8 |
Roberto Marazzi, I |
Trivellato Racing Team |
Chevron B35- BMW |
1:23'56.7" |
|
6 |
6 |
17 |
Harald Ertl, A |
Motor Racing Company |
March 752 - BMW/Heidegger |
1:24'42.9" |
|
7 |
7 |
33 |
Hans Heyer, D |
Team Warsteiner Eurorace |
Toj F201 - BMW |
1:25'12.3" |
|
8 |
8 |
7 |
Willi Lovato, I |
Trivellato Racing Team |
Chevron B35 - BMW |
1:25'26.4" |
|
9 |
9 |
49 |
Alberto Colombo, I |
Delta Squadra Corse |
March 752 - BMW |
39 |
|
10 |
10 |
18 |
Juan Cochesa, MEX |
Fred Opert Racing |
Chevron B35 - Hart |
39 |
|
11 |
11 |
36 |
Helmuth Bross, D |
Team Warsteiner Eurorace |
Chevron B29 - BMW |
39 |
|
12 |
12 |
20 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Racing Organisation Course |
Chevron B35 - Chrysler/ROC |
38 |
|
13 |
13 |
4 |
Alex Ribeiro, BR |
March / BMW Motorsport |
March 762 - BMW/Rosche |
38 |
|
14 |
NC |
22 |
Ingo Hoffmann, BR |
Willi Kauhsen Racing Team |
March 762 - Hart |
37 |
|
15 |
NC |
34 |
Bernhard Wissler, D |
Team Warsteiner Eurorace |
March 742 - BMW |
31 |
|
16 |
NC |
38 |
Alessandro Pesenti-Rossi, I |
Scuderia Gulf Rondini |
March 742 - BMW
DNS Osella FA2 - BMW |
25 |
|
17 |
NC |
10 |
François Migault, F |
Osella Squadra Corse
Truffo ? |
Osella FA2 - BMW/Osella |
20 |
|
18 |
NC |
26 |
"Gianfranco"
(Gianfranco Trombetti), I |
Osella Squadra Corse |
Osella FA2 - BMW/Osella |
20 |
|
19 |
NC |
30 |
Mikko Kozarowitsky, SF |
ATS Wheels |
Lola T450 - BMW |
19 |
|
20 |
NC |
6 |
Michel Leclère, F |
Equipe Elf |
Elf 2J (Jabouille 2J) -
Renault/ Gordini |
17 |
|
21 |
NC |
42 |
Jo Vonlanthen, CH |
Jo Vonlanthen |
March 752 - BMW |
17 |
|
22 |
NC |
35 |
Roland Binder, D |
Team Warsteiner Eurorace |
Lola T450 - BMW
DNS March 732 - BMW |
15 |
|
23 |
NC |
3 |
Maurizio Flammini, I |
March / BMW Motorsport |
March 762 - BMW/Rosche |
14 |
|
24 |
NC |
5 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Equipe Elf |
Elf 2J (Jabouille 2J) -
Renault/Gordini |
14 |
|
25 |
NC |
31 |
Keke Rosberg, SF |
Team Warsteiner Eurorace |
Toj F201 - BMW |
9 |
|
26 |
NC |
28 |
Ronnie Peterson, S |
March / BMW Motorsport |
March 762 - BMW/Rosche |
3 |
|
27 |
NC |
40 |
Gernot Lamby, D |
Fritz Lochmann Racing |
Ralt RT1 - BMW |
1 |
|
28 |
NC |
23 |
Klaus Ludwig, D |
Willi Kauhsen Racing Team |
March 762 - Hart |
0 |
|
29 |
NC |
19 |
José Dolhem, F |
Fred Opert Racing |
Chevron B35 - Hart |
0 |
|
30 |
DNQ |
9 |
Hans Binder, A |
Osella Squadra Corse
Truffo ? |
Osella FA2 - BMW/Osella |
|
|
31 |
DNQ |
14 |
Jochen Mass, D |
Project Four Racing |
March 762 -
Lancia-Ferrari/Brambilla |
|
|
32 |
DNQ |
15 |
Eddie Cheever, USA |
Project Four Racing |
March 752 -
Lancia-Ferrari/Brambilla |
|
|
33 |
DNQ |
21 |
Ray Mallock, GB |
Ardmore Racing |
March 742 - Ford
BDG/Swindon
DNS Lola T450 - Ford BDA |
|
|
34 |
DNQ |
25 |
Giorgio Francia, I |
Osella Squadra Corse |
Osella FA2 - BMW/Osella |
|
|
35 |
DNQ |
41 |
Richard Robarts, GB |
Team Myson |
March 752 - Ford
BDA/Richardson |
|
|
36 |
DNQ |
44 |
Max Bonnin, F |
Max Bonnin |
March 732 - BMW |
|
|
37 |
DNQ |
45 |
Xavier Lapeyre, F |
Xavier Lapeyre |
Chevron B29 - BMW |
|
|
38 |
DNQ |
46 |
Ian Grob, GB |
Team Modus |
Modus M7 - Hart |
|
|
39 |
DNQ |
47 |
Bernard de Dryver, B |
Team Michel Vaillant
Bang & Olufsen Team ? |
Van Hool 1 (VHM 002) - BMW |
|
|
40 |
DNA |
11 |
Tony Rouff, USA |
Boxer Cars |
Boxer PR2 - Ford
BDA/Swindon |
|
|
41 |
DNA |
12 |
Brian Henton, GB |
Wheatcroft Racing |
Wheatcroft (Pilbeam R26) -
Abarth/Holbay |
|
|
42 |
DNA |
16 |
Lorenzo/Filippo? Niccolini,
I |
Scuderia Everest |
March 762 - BMW/Minardi |
|
|
43 |
DNA |
27 |
- |
Willi Kauhsen Racing Team |
March 762 - Hart |
|
|
44 |
DNA |
32 |
Heinz Lange, D |
Team Warsteiner Eurorace |
Toj F201 - BMW |
|
|
45 |
DNA |
37 |
Roberto Filannino, I |
Scuderia Torino Corse |
Osella FA2 - BMW/Osella |
|
|
46 |
DNA |
39 |
Sead Alihodzic, YU |
Tas Optima Racing |
March 742 - BMW |
|
|
47 |
DNA |
43 |
Lamberto Leoni, I |
Lamberto Leoni |
March 752 - BMW |
|
|
48 |
DNA |
48 |
John Nicholson, NZ |
Pinch Plant Ltd |
March 752 - Chevrolet
Vega/Nicholson |
|
|
Heat 1
Kval |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Stuck |
40'30.1" |
|
2 |
Hoffmann |
40'58.8" |
|
3 |
Arnoux |
41'10.8" |
|
4 |
Deutsch |
41'50.2" |
|
5 |
Jaussaud |
41'53.1" |
|
6 |
Tambay |
41'59.1" |
|
7 |
Ertl |
42'03.5" |
|
8 |
Marazzi |
42'03.9" |
|
9 |
Heyer |
42'18.7" |
|
10 |
Lovato |
42'30.4" |
|
11 |
Migault |
42'33.1" |
|
12 |
Colombo |
19 |
|
13 |
Cochesa |
19 |
|
14 |
Ribeiro |
19 |
|
15 |
Bross |
19 |
|
DNF |
Leclère |
17 |
Olycka |
DNF |
Wissler |
17 |
Olycka |
DNF |
Vonlanthen |
17 |
Elsystem |
DNF |
Jabouille |
14 |
Motor |
DNF |
Flammini |
14 |
Trottel |
DNF |
Rosberg |
9 |
Olycka |
DNF |
Pesenti-Rossi |
9 |
Motor |
DNF |
Peterson |
1 |
Bränsletryck |
DNF |
R. Binder |
0 |
Olycka |
DNF |
Ludwig |
0 |
Olycka |
DNF |
Dolhem |
0 |
Olycka |
DNS |
"Gianfranco" |
- |
Elsystem |
|
Heat 2
Kval |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Stuck |
41'15.5" |
|
2 |
Tambay |
41'16.3" |
|
3 |
Deutsch |
41'30.0" |
|
4 |
Arnoux |
41'52.2" |
|
5 |
Marazzi |
41'52.8" |
|
6 |
Colombo |
42'07.7" |
|
7 |
Ertl |
42'39.4" |
|
8 |
Bross |
42'40.1" |
|
9 |
Heyer |
42'53.6" |
|
10 |
Lovato |
42'56.0" |
|
11 |
"Gianfranco" |
42'57.1" |
|
12 |
Cochesa |
43'09.7" |
|
13 |
Ribeiro |
19 |
|
14 |
Kozarowitsky |
19 |
|
15 |
Jaussaud |
18 |
Överhettning |
DNF |
Hoffmann |
17 |
Bränslesystem |
DNF |
Pesenti-Rossi |
16 |
Motor |
DNF |
R. Binder |
15 |
Motor |
DNF |
Wissler |
14 |
Motor |
DNF |
Peterson |
2 |
Kopplingen |
DNF |
Lamby |
1 |
Koppling |
DNS |
Migault |
- |
Överhettning |
|
|