F2 Lagenbarn 1971

6 Flugplatzrennen Tulln-Langenlebarn
1 Jochen Rindt Gedächtnisrennen
European F2 Championship, Omgång 8
12 september 1971, Flugplatz Tulln-Langenlebarn, Wien, Österrike (25)

Ronnie Peterson kommer till militärflygfältet Tulln-Langenlebarn för att säkra titeln om förarmästerskapet i EM-serien för Formel 2. Ronnies 25:e F2-start sen debuten 1969. Det visar sig emellertid att det italienska förbundet försöker få igenom att en extratävling skall köras på Vallelunga, som ersättning för det inställda loppet på sicilianska Enna (och för att om möjligt rädda EM-segern åt François Cevert i italienska Tecno-stallet). Detta skulle då innebära att de två avslutande tävlingarna skulle gå av stapeln i Italien och att helgens lopp 3 mil utanför Wien inte var avgörande.

En mängd modifieringar hade gjorts på Ronnies 712M-vagn, bl a nya stötdämpare och luftdirigerande plåtar på motorkåpan för ökat flöde till oljekylaren. Helt klart var att många av dessa detaljer skulle komma att återfinnas på nästa års upplaga av March Formel 2-vagn.

Tävlingen föregicks av totalt fyra träningspass, varav tre på lördagen. Ronnie inleder kvalet med att underskrida Ceverts varvrekord från 1970 med över en sekund - tiden blir 1.00,48. Tiden står sig med knapp marginal till Reutemann, Cevert och Quester, som tar placeringarna bakom Ronnie. Ingen kan nämligen förbättra sig på söndagen då regnet står som spön i backen. Ronnie berättar:

"Sämre förhållanden kunde man inte tänka sig. Regnet vräkte ner och det hände t o m att bilarna snurrade på raksträckorna. Vattnet rann inte undan på den helt platta banan och däcken greppade inte alls. Folk snurrade till och höger och vänster."

Tävlingen kom att genomföras under dessa urusla förhållanden i två heat. Första heatet ledde Ronnie från start till mål och tog en betryggande seger med 10 sekunders marginal. Inför det andra heatet förbättrades väderförhållandena och Ronnie ställdes inför valet att göra förändringar i sitt spektakulära val av däck i det första heatet. Då var segerreceptet fyra framdäck runt om för att minska sannolikheten för vattenplaning - och Ronnie beslöt att fortsätta så. 

Allt ser ut att gå enligt beräkningarna och Ronnie ser ut att åter gå mot en säker seger, men plötsligt är Schenken uppe i bakvagnen och snart förbi. Ronnie har dock en tidsmarginal från första heatet och beslutar sig för att bevaka sin ledning för totalseger. Ett par varv före mål kommer dock Ronnie på att han kan överrumpla Tim och så blir det verkligen. Schenken tappar kontrollen över sin Brabham och Ronnie kan susa förbi mot sin femte raka seger i Formel 2. Schenken kan trots allt rädda andraplatsen före Quester, men för Cevert har helgen varit bedrövlig - inte en poäng! Med totalt 42 poäng var nu Ronnie hela 20 före argentinaren och 15 före tvåorna Tim Schenken och Carlos Reutemann...

 

September 12 2 x 35 varv x 2768 m = 193.760 km Pole Position: Ronnie Peterson, 1'00.48" Snabbaste varv: Tim Schenken, 1'10.79" = 145.288 km/h

 
Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid, Varv Anmärkning
1 1 8 Ronnie Peterson, S Smog - March Engineering March 712M - FVA 1:24'32.26"  
2 2 9 Tim Schenken, AUS Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 1:24'59.91"  
3 3 7 Dieter Quester, A Eifelland Wohnwagenbau March 712M - BMW 1:25'12.94"  
4 4 19 Wilson Fittipaldi, BR Team Bardahl March 712M - FVA 1:25'44.29"  
5 5 24 John Watson, GB John Watson Brabham BT30 - FVA 69  
6 6 17 Bob Wollek, F Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 69  
7 7 14 Tetsu Ikuzawa, J Tetsu Ikuzawa Lotus 69 - FVA 69  
8 8 25 Peter Westbury, GB F I R S T Brabham BT36 - FVA 69  
9 9 4 Patrick Depailler, F Equipe Elf Tecno Tecno TF71 - Ford BDA 69  
10 10 20 Jean-Pierre Jaussaud, F Shell-Arnold Team March 712M - FVA 68  
11 11 3 François Cévert, F Equipe Elf Tecno Tecno TF71 - Ford BDA 68  
12 12 26 Carlos Ruesch, RA YPF / Automovil Club Argentina Brabham BT36 - FVA 68  
13 13 5 Carlos Pace, BR Frank Williams Motul March March 712M - FVA 68  
14 NC 22 Ernesto Brambilla, I Ernesto Brambilla March 712M - FVA 65  
15 NC 6 Claudio Francisci, I Racing Team IRIS Tecno TF70 - FVA 46  
16 NC 11 Niki Lauda, A Bosch Racing Team March 712M - FVA 40  
17 NC 18 Giovanni Salvati, I Scuderia Ala d'Oro March 712M - FVA 36  
18 NC 1 Nanni Galli, I Racing Team IRIS Tecno TF70 - FVA 23  
19 NC 12 Carlos Reutemann, RA YPF / Automovil Club Argentina Brabham BT36 - FVA 9  
20 NC 2 Henri Pescarolo, F Frank Williams Motul March March 712M - FVA 0  
21 DNA 10 Dr Helmut Marko, A Frank Williams Motul March March 712M - FVA    
22 DNA 15 Reine Wisell, S Reine Wisell Lotus 69 - FVA    
23 DNA 16 Silvio Moser, CH Marlboro Racing Brabham BT36 - FVA    
24 DNA 21 Giancarlo Naddeo, I Scuderia Ala d'Oro March 712M - FVA    
25 DNA 23 Bernd Terbeck, D Bernd Terbeck Brabham BT36 - FVA    
26 DNA ? Emerson Fittipaldi, BR Team Bardahl Lotus 69 - FVA    

 
Heat 1
Cla. Förare Tid, Varv Anmärkning
1 Peterson 35  
2 Schenken 35  
3 Quester 35  
4 Cévert 35  
5 W. Fittipaldi 35  
6 E. Brambill 35  
7 Salvati 35  
8 Jaussaud 35  
9 Lauda 35  
10 Wollek 34  
11 Watson 34  
12 Westbury 34  
13 Depailler 34  
14 Ikuzawa 34  
15 Francisci 34  
16 Pace 34  
17 Ruesch 34  
DNF Galli 23 Motor
DNF Reutemann 9 Koppling
DNF Pescarolo 0 Koppling
Heat 2
Cla. Förare Tid, Varv Anmärkning
1 Peterson 35  
2 Schenken 35  
3 Quester 35  
4 W. Fittipaldi 35  
5 Watson 35  
6 Ikuzawa 35  
7 Wollek 35  
8 Westbury 35  
9 Depailler 35  
10 Ruesch 34  
11 Pace 34  
12 Jaussaud 33  
13 Cévert 33  
NC E. Brambilla 30  
DNF Francisci 12 Växellåda
DNF Lauda 5 Olycka
DNF Salvati 1 Olycka


Föregående Nästa

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976