| |
6
Flugplatzrennen Tulln-Langenlebarn
1 Jochen Rindt Gedächtnisrennen
European F2 Championship, Omgång 8
12 september 1971, Flugplatz Tulln-Langenlebarn, Wien,
Österrike (25)
Ronnie Peterson kommer till militärflygfältet Tulln-Langenlebarn för att
säkra titeln om förarmästerskapet i EM-serien för Formel 2. Ronnies 25:e
F2-start sen debuten 1969. Det visar sig
emellertid att det italienska förbundet försöker få igenom att en extratävling
skall köras på Vallelunga, som ersättning för det inställda loppet på
sicilianska Enna (och för att om möjligt rädda EM-segern åt François Cevert
i italienska Tecno-stallet). Detta skulle då innebära att de två avslutande
tävlingarna skulle gå av stapeln i Italien och att helgens lopp 3 mil utanför
Wien inte var avgörande. En mängd modifieringar hade gjorts på Ronnies
712M-vagn, bl a nya stötdämpare och luftdirigerande plåtar på motorkåpan
för ökat flöde till oljekylaren. Helt klart var att många av dessa detaljer
skulle komma att återfinnas på nästa års upplaga av March Formel 2-vagn. Tävlingen
föregicks av totalt fyra träningspass, varav tre på lördagen. Ronnie inleder
kvalet med att underskrida Ceverts varvrekord från 1970 med över en sekund -
tiden blir 1.00,48. Tiden står sig med knapp marginal till Reutemann, Cevert
och Quester, som tar placeringarna bakom Ronnie. Ingen kan nämligen förbättra
sig på söndagen då regnet står som spön i backen. Ronnie berättar: "Sämre
förhållanden kunde man inte tänka sig. Regnet vräkte ner och det hände t o
m att bilarna snurrade på raksträckorna. Vattnet rann inte undan på den helt
platta banan och däcken greppade inte alls. Folk snurrade till och höger och
vänster." Tävlingen kom att genomföras under dessa urusla
förhållanden i två heat. Första heatet ledde Ronnie från start till mål
och tog en betryggande seger med 10 sekunders marginal. Inför det andra heatet
förbättrades väderförhållandena och Ronnie ställdes inför valet att göra
förändringar i sitt spektakulära val av däck i det första heatet. Då var
segerreceptet fyra framdäck runt om för att minska sannolikheten för
vattenplaning - och Ronnie beslöt att fortsätta så. Allt ser ut att gå
enligt beräkningarna och Ronnie ser ut att åter gå mot en säker seger, men
plötsligt är Schenken uppe i bakvagnen och snart förbi. Ronnie har dock en
tidsmarginal från första heatet och beslutar sig för att bevaka sin ledning
för totalseger. Ett par varv före mål kommer dock Ronnie på att han kan
överrumpla Tim och så blir det verkligen. Schenken tappar kontrollen över sin
Brabham och Ronnie kan susa förbi mot sin femte raka seger i Formel 2. Schenken
kan trots allt rädda andraplatsen före Quester, men för Cevert har helgen
varit bedrövlig - inte en poäng! Med totalt 42 poäng var nu Ronnie hela 20
före argentinaren och 15 före tvåorna Tim Schenken och Carlos Reutemann...
September 12 |
2 x 35 varv x 2768 m =
193.760 km |
Pole Position: Ronnie
Peterson, 1'00.48" |
Snabbaste varv: Tim Schenken,
1'10.79" = 145.288 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
8 |
Ronnie Peterson, S |
Smog - March Engineering |
March 712M - FVA |
1:24'32.26" |
|
2 |
2 |
9 |
Tim Schenken, AUS |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
1:24'59.91" |
|
3 |
3 |
7 |
Dieter Quester, A |
Eifelland Wohnwagenbau |
March 712M - BMW |
1:25'12.94" |
|
4 |
4 |
19 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
March 712M - FVA |
1:25'44.29" |
|
5 |
5 |
24 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 - FVA |
69 |
|
6 |
6 |
17 |
Bob Wollek, F |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
69 |
|
7 |
7 |
14 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa |
Lotus 69 - FVA |
69 |
|
8 |
8 |
25 |
Peter Westbury, GB |
F I R S T |
Brabham BT36 - FVA |
69 |
|
9 |
9 |
4 |
Patrick Depailler, F |
Equipe Elf Tecno |
Tecno TF71 - Ford BDA |
69 |
|
10 |
10 |
20 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Shell-Arnold Team |
March 712M - FVA |
68 |
|
11 |
11 |
3 |
François Cévert, F |
Equipe Elf Tecno |
Tecno TF71 - Ford BDA |
68 |
|
12 |
12 |
26 |
Carlos Ruesch, RA |
YPF / Automovil Club
Argentina |
Brabham BT36 - FVA |
68 |
|
13 |
13 |
5 |
Carlos Pace, BR |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
68 |
|
14 |
NC |
22 |
Ernesto Brambilla, I |
Ernesto Brambilla |
March 712M - FVA |
65 |
|
15 |
NC |
6 |
Claudio Francisci, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
46 |
|
16 |
NC |
11 |
Niki Lauda, A |
Bosch Racing Team |
March 712M - FVA |
40 |
|
17 |
NC |
18 |
Giovanni Salvati, I |
Scuderia Ala d'Oro |
March 712M - FVA |
36 |
|
18 |
NC |
1 |
Nanni Galli, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
23 |
|
19 |
NC |
12 |
Carlos Reutemann, RA |
YPF / Automovil Club
Argentina |
Brabham BT36 - FVA |
9 |
|
20 |
NC |
2 |
Henri Pescarolo, F |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
0 |
|
21 |
DNA |
10 |
Dr Helmut Marko, A |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
|
|
22 |
DNA |
15 |
Reine Wisell, S |
Reine Wisell |
Lotus 69 - FVA |
|
|
23 |
DNA |
16 |
Silvio Moser, CH |
Marlboro Racing |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
24 |
DNA |
21 |
Giancarlo Naddeo, I |
Scuderia Ala d'Oro |
March 712M - FVA |
|
|
25 |
DNA |
23 |
Bernd Terbeck, D |
Bernd Terbeck |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
26 |
DNA |
? |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Lotus 69 - FVA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Peterson |
35 |
|
2 |
Schenken |
35 |
|
3 |
Quester |
35 |
|
4 |
Cévert |
35 |
|
5 |
W. Fittipaldi |
35 |
|
6 |
E. Brambill |
35 |
|
7 |
Salvati |
35 |
|
8 |
Jaussaud |
35 |
|
9 |
Lauda |
35 |
|
10 |
Wollek |
34 |
|
11 |
Watson |
34 |
|
12 |
Westbury |
34 |
|
13 |
Depailler |
34 |
|
14 |
Ikuzawa |
34 |
|
15 |
Francisci |
34 |
|
16 |
Pace |
34 |
|
17 |
Ruesch |
34 |
|
DNF |
Galli |
23 |
Motor |
DNF |
Reutemann |
9 |
Koppling |
DNF |
Pescarolo |
0 |
Koppling |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Peterson |
35 |
|
2 |
Schenken |
35 |
|
3 |
Quester |
35 |
|
4 |
W. Fittipaldi |
35 |
|
5 |
Watson |
35 |
|
6 |
Ikuzawa |
35 |
|
7 |
Wollek |
35 |
|
8 |
Westbury |
35 |
|
9 |
Depailler |
35 |
|
10 |
Ruesch |
34 |
|
11 |
Pace |
34 |
|
12 |
Jaussaud |
33 |
|
13 |
Cévert |
33 |
|
NC |
E. Brambilla |
30 |
|
DNF |
Francisci |
12 |
Växellåda |
DNF |
Lauda |
5 |
Olycka |
DNF |
Salvati |
1 |
Olycka |
|
|