F2 Brands Hatch 1971

1st Rothmans' International Trophy
30 augusti 1971, Brands Hatch Circuit, Fawkham, Kent, England (24)

Ronnie Peterson kom till den engelska motorsportens högborg på Brands Hatch med tre raka segrar i bagaget. Ronnies 24:e F2-start. Den här Formel 2-tävlingen ingick inte i EM-serien, men hade ändock samlat de främsta förarna. Varvrekordet var från 1967 och hade satts av Jochen Rindt med 1.33 blankt. Nu var det många som trodde att gränsen 1.30 skulle kunna sprängas, varpå Ronnie i sitt första träningspass klockas för 1.27,0. Som om inte chocken vore nog för omgivningen, så fortsätter Ronnie under andra passet att göra en serie varv under 1,26 och han berättar själv om vad som hände:

"Gissa om jag var nöjd. Visserligen hade jag testkört på Brands´ tidigare i veckan i Mike Beuttlers vagn, men att jag skulle komma ner på dom här tiderna trodde jag inte var möjligt. 1.25,6 fick jag som bäst och journalisterna kom i en lång rad för att gratulera. Jack Brabhams banrekord i F1 var två tiondelar sämre än min F2-tid och med 1.25,6 hade jag fått starta i första ledet i den senaste F1-tävlingen på Brands´, Race of Champions. Med undantag av en oljeläcka hade lördagsträningen gått perfekt, och jag kunde ladda upp med gott mod under den lediga söndagen. Själva racet gick på måndagen, Bank Holiday, och vi var ute på banan tidigt för att kunna förbereda oss inför det sista träningspasset. Jag ville e vad jag kunde göra med full tank och nytt nosparti, och redan efter några varv klockades jag för 1.25,7. Jag gick i depå, och vi koncentrerade oss på att knäppa konkurrenternas tider för att se om någon skulle slå min tid. Nu kom ingen under 1.27 och jag behövde inte träna mer före tävlingen."

Ronnie gör inte en av sina bättre starter och ett koppel av förare har passerat redan innan första kurvan - Paddock Bend. Hill leder, före bröderna Fittipaldi, Pace, Reutemann, Birell och Lauda. Ronnie avancerar dock snabbt och är redan på första varvet uppe på en femteplats. Därefter tar Ronnie en placering per varv och är redan på det fjärde varvet i ledning. Och inget kan stoppa honom. Han flyger ifrån de andra. När Graham Hill går i mål tror han att han vunnit, eftersom han passerat en snurrad gul March tillhörande en förare med blå hjälm. Han sträcker t o m upp sin arm i en segergest och defilerar belåtet runt banan för att ta emot publikens hyllningar. Det visar sig att Ronnie slagit honom med 15 sekunder och att det är Beuttlers March som Graham Hill har sett...

I kön gör Peter Westbury sitt livs lopp och sätter faktiskt nytt varvrekord med 1.27,0 - mycket överraskande då det är Ronnies hejigt uppskattade körning publiken har på sina näthinnor.

"...den här triumfen var utan tvekan en av mina största. Få saker är så stimulerande som att vinna i England med sin fantastiskt kunniga publik och mängder av initierade journalister. Man uppskattas inte bara för att man vunnit, utan kanske framförallt för sättet man gjorde det på. Det var synd Cevert och hans Tecno inte var med på Brands´..."

 
Augusti 30 40 varv x 4265 m = 170.6 km Pole Position: Ronnie Peterson, 1'25.6" Snabbaste varv: Peter Westbury, 1'27.0" = 176.476 km/h

 
Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid, Varv Anmärkning
1 1 16 Ronnie Peterson, S Smog - March Engineering March 712M - FVA 58'41.6"  
2 2 1 Graham Hill, GB Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 58'56.4"  
3 3 4 Carlos Reutemann, RA Automovil Club Argentina Brabham BT36 - FVA 58'56.8"  
4 4 6 Peter Westbury, GB F I R S T Brabham BT36 - FVA 59'01.2"  
5 5 29 Gerry Birrell, GB J. & J. Stanton Lotus 69 - FVA 59'02.4"  
6 6 31 Reine Wisell, S Reine Wisell Lotus 69 - FVA 59'05.4"  
7 7 22 Niki Lauda, A Bosch Racing Team March 712M - FVA 59'23.6"  
8 8 11 John Watson, GB John Watson Brabham BT30 - FVA 59'25'8"  
9 9 20 Tom Walkinshaw, GB Ecurie Ecosse March 712M - FVA 59'40.2"  
10 10 3 Bob Wollek, F Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 59'49.4"  
11 11 19 Jean-Pierre Jarier, F Shell-Arnold Team March 712M - FVA 39  
12 12 17 James Hunt, GB March Engineering March 712M - FVA 39  
13 NC 27 Carlos Pace, BR Frank Williams Motul March March 712M - FVA 32 Bränsleledning
14 NC 28 Emerson Fittipaldi, BR Team Bardahl Lotus 69 - FVA 26 Överhettning
15 NC 23 Mike Beuttler, GB Clarke-Mordaunt-Guthrie-Durlacher March 712M - FVA 23  
16 DNF 21 Wilson Fittipaldi, BR Team Bardahl March 712M - FVA 17 Motor
17 DNF 18 Jean-Pierre Jaussaud, F Shell-Arnold Team March 712M - FVA 6 Koppling
18 DNF 2 Tim Schenken, AUS Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 3 Bränsleenhet
19 DNF 37 Tetsu Ikuzawa, J Tetsu Ikuzawa Lotus 69 - FVA 2 Stag
20 DNF 25 Henri Pescarolo, F Frank Williams Motul March March 712M - FVA 1 Växellåda
21 DNQ 5 Carlos Ruesch, RA Automovil Club Argentina Brabham BT36 - FVA    
22 DNQ 9 Brian Hart, GB Bob Gerard Brabham BT30 - FVA    
23 DNQ 12 Jeremy Richardson, GB Paul Watson Race Organisation Brabham BT30 - FVA    
24 DNQ 26 Derek Bell, GB Frank Williams Motul March March 712M - FVA    
25 DNQ 33 Richard Scott, GB LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA    
26 DNQ 35 Nick May, GB Nick May Chevron B17 - FVA    
27 DNS 15 Rod Pickering, GB B R P Engineering Brabham BT23C - FVA   Olycka under träning
28 DNA 7 Jim Charnock, GB F I R S T Brabham BT30 - FVA    
29 DNA 8 Jürg M. Dubler, CH Scuderia Jolly Club Switzerland Brabham BT30 - FVA    
30 DNA 10 Tommy Reid, IRL Irish Racing Cars Brabham BT30 - FVA    
31 DNA 14 John Wingfield, GB John Wingfield Brabham BT30 - FVA    
32 DNA 24 John Cannon, CDN John Cannon March 712M - FVA    
33 DNA 30 John Pollock, IRL Gerry Kinnane Lotus 69 - FVA    
34 DNA 32 François Migault, F LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA    
35 DNA 34 Chris Craft, GB Chevron Racing Team Chevron B18 - FVA    
36 DNA 36 Brian Nelson, IRL Paul Watson Racing Organisation Crosslé 18F - FVA    

Föregående Nästa

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976