| |


XXIX Grand
Prix d'Albi
European
Trophy Formel 2, Omgång 9
26 september, Circuit du Suquestre, Albi, Frankrike (26)
Ronnie Peterson har inför F2-loppet på Albi-banan säkrat andraplatsen i
förar-VM i Formel 1 och är ett namn på var mans läppar. På några månader
har Ronnie avancerat från att vara "ett löfte" till en position som en av
världens främsta racerförare. T o m i Sverige har Ronnie blivit en kändis...
"Det
började olyckligt. Vi hade två motorer med oss ner. Den ena skulle bara
användas under träningen och ge mig en bra startposition, den andra skulle
sparas till tävlingen. Men träningsmotorn var helt ur gängorna och misstände
hela tiden. Och en olycka kommer som bekant sällan ensam. Jag skuggade Peter
Westbury på den långa rakan ner mot "Virage des Maranes" och blev
helt förvillad av en underlig manöver från hans sida. Han bromsade plötsligt
snabbt och hårt och jag blev förvånad, för det verkade inte gå särskilt
fort in mot kurvan. Peter försvann ut på den räddande förlängningen av
raksträckan och missade kurvan helt och jag koncentrerade mig tyvärr ett
ögonblick för mycket på hans omotiverade körning. Jag kom för sent in i
kurvan, hamnade ute i det lösa gruset utanför asfalten, snurrade ut i gräset
och halkade vidare i rasande fart upp mot en sandbank där jag försökte
parkera någorlunda prydligt. Men ena hjulupphängningen vek sig och jag fick
så att säga "linka" tillbaka till depån för reparation." En
ny motor levererades av Brian Hart inför lördagsträningen, men även den hade
vissa problem med misständning på höga varv. Hela passet bestod i ideliga
depåbesök. Mekanikerna var i full gång tidigt på söndagsmorgonen för att
få bilen i ordning inför start. En halvtimme innan start är den klar, men
där finns ingen tid att prova någonting. Ronnies tid från fredagskvalet
(1.11,1) har dock gett honom en plats i första startled bredvid Carlos
Reutemann, en tiondel före. Det är Ronnies 26:e F2-start. Ronnie är snabbast i starten och drar ifrån det
övriga fältet redan på det första varvet. Reutemann tvingas in i depå med
punktering på det andra varvet och Ronnie ökar på sitt försprång. Ledningen
är så stor som 11 sekunder när problemen börjar. Oljetrycksmätaren fladdrar
i kurvorna och någonting är fel. När sedan oljetrycket försvinner på de
28:e varvet måste Ronnie åka in i depå. En oljeledning har lossnat och tre
varv krävs för att åtgärda bilen. När Ronnie kommer ut igen är han ändock
tia, många av konkurrenterna har även dom tvingats till depåbesök. När
loppet flaggas av efter 63 varv kan Ronnie rulla över mållinjen som sexa och
ytterligare några poäng. Vinner gör Emerson Fittipaldi, före Carlos
Reutemann och Jean-Pierre Jarier. Två man före Ronnie i resultatlistan
(Fittipaldi och Hill) är A-förare, varför Ronnie belönas med fjärdeplatsen. Cevert
är borta från toppstriden om EM-titeln - han har tvingats bryta redan på det
sjunde varvet med ett sprucket tändstift. Tre nya poäng till
Ronnie således och en tabell med följande utseende:
Placering
|
Namn
|
Poäng
|
1.
|
Ronnie Peterson
|
45
|
2.
|
Carlos Reutemann
|
36
|
3.
|
Tim Schenken
|
27
|
Vad som kanske inte är känt är att Ronnie i och med sin placering på Albi
också blir fransk F2-mästare efter de tre tävlingarna i landet (Pau, Rouen
och Albi). Resultatlista enligt följande:
Pl |
Förare, Nation |
Stall |
Bil - Motor |
Pau |
Rouen |
Albi |
Totalt |
1 |
Ronnie Peterson, S |
Smog March Engineering |
March 712M - FVA |
3 |
15 |
3 |
21 |
2 |
Carlos Reutemann, RA |
Automovil Club Argentina /
YPF |
Brabham BT30, BT36 - FVA |
|
3 |
20 |
13 |
3 |
Reine Wisell, S |
LIRA Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
10 |
|
|
10 |
Sammandrag av tävlingen på Vallelunga:
Sept. 26 |
63 varv x 3636 m = 229.068
km |
Pole Position: Carlos
Reutemann, 1'11.0" |
Snabbaste varv: Carlos
Reutemann, 1'11.7" = 182.559 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
3 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Lotus 69 - FVA |
1:16'49.1" |
|
2 |
2 |
11 |
Carlos Reutemann, RA |
YPF / Automovil Club
Argentina |
Brabham BT36 - FVA |
1:17'49.6" |
|
3 |
3 |
28 |
Jean-Pierre Jarier, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 712M - FVA |
1:17'59.5" |
|
4 |
4 |
23 |
François Migault, F |
March Engineering |
March 712M - FVA |
62 |
|
5 |
5 |
1 |
Graham Hill, GB |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
61 |
|
6 |
6 |
10 |
Ronnie Peterson, S |
Smog - March Engineering |
March 712M - FVA |
61 |
|
7 |
7 |
18 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 712M - FVA |
58 |
|
8 |
8 |
22 |
Peter Westbury, GB |
F.I.R.S.T. |
Brabham BT36 - FVA |
57 |
|
9 |
DNF |
29 |
François Mazet, F |
Siffert Racing Team |
Chevron B18 - FVA |
53 |
Oljetryck |
10 |
DNF |
17 |
Niki Lauda, A |
Bosch Racing Team |
March 712M - FVA |
42 |
Länkarm |
11 |
DNF |
27 |
Patrick Depailler, F |
Equipe ELF Tecno |
Tecno TF71 - Ford BDA |
37 |
Motor |
12 |
DNF |
31 |
Patrick Dal Bo, F |
Constructions Méchaniques Pygmée |
Pygmée MDB16 - FVA |
26 |
Oljetryck |
13 |
DNF |
16 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
March 712M - FVA |
19 |
Bränslepump |
14 |
DNF |
37 |
Dieter Quester, A |
Eifelland Caravaning |
March 712M - BMW |
19 |
Bränslepump |
15 |
DNF |
38 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke-Mordaunt Racing Team |
March 712M - FVA |
18 |
Gasvajer |
16 |
DNF |
14 |
Tim Schenken, AUS |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
16 |
Olycka |
17 |
DNF |
30 |
Giovanni Salvati, I |
Scuderia Ala d'Oro |
March 712M - FVA |
16 |
Överhettning |
18 |
DNF |
12 |
François Cévert, F |
Equipe ELF Tecno |
Tecno TF71 - Ford BDA |
7 |
Tändstift |
19 |
DNF |
34 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa |
Lotus 69 - FVA |
6 |
Elsystem |
20 |
DNF |
40 |
Carlos Ruesch, RA |
YPF / Automovil Club
Argentina |
Brabham BT36 - FVA |
3 |
Överhettning |
21 |
DNQ |
2 |
Jean-Pierre Beltoise, F |
GTE Racing Cars |
Lotus 69 - FVA |
|
|
22 |
DNQ |
4 |
Henri Pescarolo, F |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
|
|
23 |
DNQ |
15 |
Silvio Moser, CH |
Silvio Moser Racing Team SA |
Brabham BT30/36 - FVA /
Novamotor |
|
|
24 |
DNQ |
19 |
Derek Bell, GB |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
|
|
25 |
DNQ |
20 |
Gerry Birrell, GB |
J. & J. Stanton |
Lotus 69 - FVA |
|
|
26 |
DNQ |
25 |
Carlos Pace, BR |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
|
|
27 |
DNQ |
26 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Equipe ELF Tecno |
Tecno TF71 - Ford BDA |
|
|
28 |
DNQ |
32 |
Bob Wollek, F |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
29 |
DNQ |
33 |
Robert 'Jimmy' Miusset, F |
Constructions Méchaniques Pygmée |
Pygmée MDB16 - FVA |
|
|
30 |
DNQ |
35 |
Claudio Francisci, I |
Scuderia Ala d'Oro |
March 712M - FVA |
|
|
31 |
DNQ |
36 |
Comte Adam Potocki, F |
GTE Racing Cars |
Lotus 69 - FVA |
|
|
32 |
DNQ |
39 |
Lionel Noghes, MC |
Ecurie Monaco |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
33 |
DNA |
21 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
34 |
DNA |
24 |
Jeremy Richardson, GB |
Paul Watson Racing
Organisation |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
|