XXIX Grand
Prix d'Albi Ronnie Peterson har inför F2-loppet på Albi-banan säkrat andraplatsen i förar-VM i Formel 1 och är ett namn på var mans läppar. På några månader har Ronnie avancerat från att vara "ett löfte" till en position som en av världens främsta racerförare. T o m i Sverige har Ronnie blivit en kändis... "Det började olyckligt. Vi hade två motorer med oss ner. Den ena skulle bara användas under träningen och ge mig en bra startposition, den andra skulle sparas till tävlingen. Men träningsmotorn var helt ur gängorna och misstände hela tiden. Och en olycka kommer som bekant sällan ensam. Jag skuggade Peter Westbury på den långa rakan ner mot "Virage des Maranes" och blev helt förvillad av en underlig manöver från hans sida. Han bromsade plötsligt snabbt och hårt och jag blev förvånad, för det verkade inte gå särskilt fort in mot kurvan. Peter försvann ut på den räddande förlängningen av raksträckan och missade kurvan helt och jag koncentrerade mig tyvärr ett ögonblick för mycket på hans omotiverade körning. Jag kom för sent in i kurvan, hamnade ute i det lösa gruset utanför asfalten, snurrade ut i gräset och halkade vidare i rasande fart upp mot en sandbank där jag försökte parkera någorlunda prydligt. Men ena hjulupphängningen vek sig och jag fick så att säga "linka" tillbaka till depån för reparation." En ny motor levererades av Brian Hart inför lördagsträningen, men även den hade vissa problem med misständning på höga varv. Hela passet bestod i ideliga depåbesök. Mekanikerna var i full gång tidigt på söndagsmorgonen för att få bilen i ordning inför start. En halvtimme innan start är den klar, men där finns ingen tid att prova någonting. Ronnies tid från fredagskvalet (1.11,1) har dock gett honom en plats i första startled bredvid Carlos Reutemann, en tiondel före. Det är Ronnies 26:e F2-start. Ronnie är snabbast i starten och drar ifrån det övriga fältet redan på det första varvet. Reutemann tvingas in i depå med punktering på det andra varvet och Ronnie ökar på sitt försprång. Ledningen är så stor som 11 sekunder när problemen börjar. Oljetrycksmätaren fladdrar i kurvorna och någonting är fel. När sedan oljetrycket försvinner på de 28:e varvet måste Ronnie åka in i depå. En oljeledning har lossnat och tre varv krävs för att åtgärda bilen. När Ronnie kommer ut igen är han ändock tia, många av konkurrenterna har även dom tvingats till depåbesök. När loppet flaggas av efter 63 varv kan Ronnie rulla över mållinjen som sexa och ytterligare några poäng. Vinner gör Emerson Fittipaldi, före Carlos Reutemann och Jean-Pierre Jarier. Två man före Ronnie i resultatlistan (Fittipaldi och Hill) är A-förare, varför Ronnie belönas med fjärdeplatsen. Cevert är borta från toppstriden om EM-titeln - han har tvingats bryta redan på det sjunde varvet med ett sprucket tändstift. Tre nya poäng till Ronnie således och en tabell med följande utseende:
Vad som kanske inte är känt är att Ronnie i och med sin placering på Albi också blir fransk F2-mästare efter de tre tävlingarna i landet (Pau, Rouen och Albi). Resultatlista enligt följande:
Sammandrag av tävlingen på Vallelunga:
|