| |
5 Flugplatzrennen Tulln-Langenlebarn
1970
European F2
Championship, Omgång 6
13 september 1970, Flugplatz Tulln-Langenlebarn, Vienna,
Österrike (11)
Ronnie Peterson gör en mycket bra F2-tävling
på flygfältsbanan Tulln-Langenlebarn, hans elfte F2-start i karriären. Det är dock med blandade känslor som
många av förarna kommer till Österrike. Hemmasonen Jochen Rindt har helgen
innan omkommit under träning inför Italiens GP och Lotus har återtagit sin
anmälan inför loppet utanför Wien. Tidskvalet placerar Clay Regazzoni
i "pole position". I det första heatet tar sig Ronnie i mål som
sjua, en knapp minut efter segraren Clay Regazzoni. Det andra heatet går till
och med bättre - Ronnie blir femma i ett heat där "vackra Frasse"
segrar. Totalt slutar Ronnie på en hedrande femteplats, men då varken segrande
Jacky Ickx eller tvåan Jack Brabham får tillgodoräkna sig poängen, kan
Ronnie inhösta fyra nya pinnar i sammandraget. Ickx (BMW F270) vinner
således, Jack Brabham (Brabham BT30) två och François Cevert (med loppets
snabbaste varvtid 1.01,6 i en Tecno) som trea.
September 13 |
2 x 35 varv x 2700 m =
189.0 km |
Pole Position: Clay
Regazzoni, 1'01.5" |
Snabbaste varv: François
Cévert, 1'01.6" = 167.11 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare,
Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
9 |
Jacky Ickx,
B |
Bayerische
Motoren Werke |
BMW 270 |
1:13'45.82" |
|
2 |
2 |
7 |
Jack Brabham,
AUS |
John Coombs |
Brabham BT30 -
FVA |
1:13'49.68" |
|
3 |
3 |
4 |
François Cévert,
F |
Tecno Racing
Team |
Tecno 70 - FVA |
1:14'17.68" |
|
4 |
4 |
12 |
Derek Bell, GB |
Wheatcroft
Racing |
Brabham BT30 -
FVA |
1:14'39.12" |
|
5 |
5 |
16 |
Ronnie
Peterson, S |
Malcolm
Guthrie Racing |
March 702 -
FVA |
1:14'15.5" |
|
6 |
6 |
24 |
Vittorio
Brambilla, I |
North Italian
Racing Developments |
Brabham BT23 -
FVA |
69 |
|
7 |
7 |
13 |
Tetsu Ikuzawa,
J |
Tetsu Ikuzawa
Racing Partnership |
Lotus 69 - FVA |
69 |
|
8 |
8 |
15 |
Alistair
Walker, GB |
Alistair Walker
Racing |
Brabham BT30 -
FVA |
68 |
|
9 |
9 |
20 |
Xavier Perrot,
CH |
Squadra
Tartaruga |
March 702 - FVA |
68 |
|
10 |
10 |
23 |
Ernesto
Brambilla, I |
North Italian
Racing Developments |
Brabham BT30 -
FVA |
67 |
|
11 |
NC |
8 |
Jo Siffert,
CH |
Bayerische
Motoren Werke |
BMW 270 |
57 |
|
12 |
NC |
14 |
Peter Westbury,
GB |
F I R S T |
Brabham BT30 -
FVA |
47 |
|
13 |
NC |
5 |
"Jean
Max" (Max Jean), F |
Tecno Racing
Team |
Tecno 69 - FVA |
46 |
|
14 |
NC |
3 |
Clay Regazzoni,
CH |
Tecno Racing
Team |
Tecno 70 - FVA |
39 |
|
15 |
NC |
19 |
Rolf
Stommelen, D |
Eifelland
Wohnwagenbau |
Brabham BT30 -
FVA |
38 |
|
16 |
NC |
22 |
François Mazet,
F |
Sports Motor
International |
Brabham BT30 -
FVA |
35 |
|
17 |
NC |
21 |
Carlos
Reutemann, RA |
Automovil Club
Argentina |
Brabham BT30 -
FVA |
35 |
|
18 |
NC |
10 |
Dieter Quester,
A |
Bayerische
Motoren Werke |
BMW 269 |
19 |
|
19 |
NC |
17 |
Tim Schenken,
AUS |
Sports Motor
International |
Brabham BT30 -
FVA |
5 |
|
20 |
DNA |
1 |
Jochen Rindt,
A |
Jochen Rindt
Racing |
Lotus 69 - FVA |
|
Omkom i F1-loppet |
21 |
DNA |
2 |
Graham Hill,
GB |
Jochen Rindt
Racing |
Lotus 69 - FVA |
|
Återtog
anmälan |
22 |
DNA |
6 |
Reine Wisell, S |
Publicator
Racing |
Chevron B17C -
FVA |
|
|
23 |
DNA |
11 |
Hubert Hahne, D |
Bayerische
Motoren Werke |
BMW 269 |
|
|
24 |
DNA |
18 |
Emerson
Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Lotus 69 - FVA |
|
Återtog
anmälan |
25 |
DNA |
25 |
Peter Hanson,
GB |
Publicator
Racing |
Chevron B17C -
FVA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Regazzoni |
36'40.20" |
|
2 |
Brabham |
36'49.52" |
|
3 |
Ickx |
36'51.61" |
|
4 |
Siffert |
37'18.31" |
|
5 |
Cévert |
37'25.32" |
|
6 |
Bell |
37'26.90" |
|
7 |
Peterson |
37'36.57" |
|
8 |
Reutemann |
37'37.93" |
|
9 |
V. Brambilla |
34 |
|
10 |
Westbury |
34 |
|
11 |
Walker |
34 |
|
12 |
Max |
34 |
|
13 |
Perrot |
34 |
|
14 |
Ikuzawa |
34 |
|
15 |
Mazet |
34 |
|
16 |
E. Brambilla |
33 |
|
DNF |
Quester |
19 |
Olycka |
DNF |
Schenken |
5 |
Vevaxel |
DNF |
Stommelen |
3 |
|
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Cévert |
36'52.10" |
|
2 |
Ickx |
36'54.21" |
|
3 |
Brabham |
37'00.16" |
|
4 |
Bell |
37'13.03" |
|
5 |
Peterson |
37'29.37" |
|
6 |
Stommelen |
37'30.57" |
|
7 |
Ikuzawa |
37'46.58" |
|
8 |
V. Brambilla |
37'49.86" |
|
9 |
E. Brambilla |
34 |
|
10 |
Walker |
34 |
|
11 |
Perrot |
34 |
|
DNF |
Siffert |
22 |
Olycka |
DNF |
Westbury |
13 |
Motor |
DNF |
Max |
12 |
Punktering |
DNF |
Regazzoni |
4 |
Motor |
DNF |
Mazet |
1 |
Kondensator |
DNS |
Reutemann |
- |
Motor |
|
|