| |
I Mantorp Park
Grand Prix 1970
I Mantorp Park Formula 2 Trophy
30 augusti 1970, Mantorp Park, Linköping, Sverige (10)
Ronnie Peterson
kommer hem till Sverige och F2-tävlingen på Mantorp Park. Det är en tävling
utanför den officiella EM-serien, men Ronnie vill naturligtvis göra bra ifrån
sig inför hemmapubliken. Totalt är det Ronnies tionde start i F2. Helgen innan har en F2-tävling inom ramen för
mästerskapet körts på Enna-banan på Sicilien, men Ronnie har ej deltagit
(och någon förklaring till varför har inte stått att finna).
Ronnie i samtal med sin stallchef
Malcolm Guthrie
Tyvärr tillhör denna helg inte Ronnie. Han
är inblandad i en olycka på första varvet i det första heatet och måste
bryta efter nio varv i det andra heatet då en bränsleledning lossnar. Ronnie
slutar långt ner i sammandraget, François Cevert vinner.
Ronnie på väg om Tetsu Ikuzawa i
andra heatet
Augusti 30 |
2 x 24 varv x 4104 m 197.0
km |
Pole Position: Clay
Regazzoni, 1'27.4" |
Snabbaste varv: Clay Regazzoni,
1'26.4" = 171.0 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
4 |
François Cévert, F |
Tecno Racing Team |
Tecno 70/2 - FVA |
1:10'45.1" |
|
2 |
2 |
2 |
Rolf Stommelen, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
Brabham BT30 - FVA |
1:11'12.1" |
|
3 |
3 |
9 |
Tim Schenken, AUS |
Sports Motor International
Racing |
Brabham BT30 - FVA |
1:11'43.1" |
|
4 |
4 |
15 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa Racing
Partnership |
Lotus 69 - FVA |
1:12'20.6" |
|
5 |
5 |
10 |
Peter Westbury, GB |
F.I.R.S.T. |
Brabham BT30 - FVA |
1:12'33.2" |
|
6 |
6 |
5 |
Jo Bonnier, S |
John Coombs
DNS Ecurie Bonnier
DNS Tecno Racing Team |
Brabham BT30 - FVA
DNS Tecno 69 - FVA
DNS Tecno 70/2 - FVA |
1:12'40.8" |
|
7 |
7 |
22 |
Brian Nelson, N. Ireland |
Irish Racing Cars |
Crosslé 18F - FVA |
1:12'43.0" |
|
8 |
8 |
1 |
Clay Regazzoni, CH |
Tecno Racing Team |
Tecno 70/2 - FVA |
47 |
|
9 |
9 |
16 |
Alistair Walker, GB |
Alistair Walker Racing |
Brabham BT30 - FVA |
47 |
|
10 |
10 |
19 |
Richard Scott, GB |
MRE / Team Obrist |
Brabham BT30 - FVA |
47 |
|
11 |
11 |
12 |
Malcolm Guthrie, GB |
Malcolm Guthrie Racing |
March 702 - FVA |
46 |
|
12 |
NC |
21 |
Ken Fildes, N. Ireland |
Luke Duffy |
Crosslé 19F - FVA
DNS Crosslé 18F - FVA |
40 |
|
13 |
NC |
14 |
François Mazet, F |
Sports Motor International
Racing |
Brabham BT30 - FVA |
38 |
|
14 |
NC |
7 |
Reine Wisell, S |
Publicator Racing |
Chevron B18 - FVA |
34 |
|
15 |
NC |
11 |
Howden Ganley, NZ |
Malcolm Guthrie Racing |
March 702 - FVA |
33 |
|
16 |
NC |
3 |
Richard Attwood, GB |
Ecurie Ecosse |
Brabham BT30 - FVA |
24 |
|
17 |
NC |
25 |
Hannelore Werner, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
March 702 - FVA |
23 |
|
18 |
NC |
18 |
Johnny Baldes, GB |
Johnny Blades |
Lotus 59 - FVA |
23 |
|
19 |
NC |
20 |
Paul Craven, GB |
Paul Craven |
Chevron B17B - FVA |
22 |
|
20 |
NC |
17 |
John Wingfield, GB |
John Wingfield |
Brabham BT30 - FVA |
21 |
|
21 |
NC |
31 |
Bernd Terbeck, D |
Bernd Terbeck |
Brabham BT23C - FVA |
10 |
|
22 |
NC |
6 |
Ronnie Peterson, S |
Malcolm Guthrie Racing |
March 702 - FVA |
9 |
|
23 |
NC |
8 |
Gustaf Dieden, S |
Publicator Racing |
Chevron B17C - FVA |
5 |
|
24 |
DNQ |
24 |
Ronnie MacKay, GB |
W. M. Dunnet & Co Ltd |
Brabham BT21B - Ford TC |
|
|
25 |
DNA |
19 |
Roland Binder, D |
Roland Binder |
Tecno 68 (69 ?) - FVA |
|
|
26 |
DNA |
23 |
Peter Gaydon, GB |
Mike Stow |
Lotus 59 (69 ?)- FVA |
|
|
27 |
DNA |
26 |
Xavier Perrot, CH |
Squadra Tartaruga |
March 702 - FVA |
|
|
28 |
DNA |
27 |
Graham Eden, GB |
Graham Eden Racing |
Chevron B10 - FVA |
|
|
29 |
DNA |
28 |
Robin Darlington, GB |
Robin Darlington |
Lola T100 - FVA |
|
|
30 |
DNA |
30 |
Derek Bell, GB |
Wheatcroft Racing |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Cévert |
35'20.3" |
|
2 |
Stommelen |
35'36.3" |
|
3 |
Schenken |
35'51.8" |
|
4 |
Attwood |
35'54.6" |
|
5 |
Wisell |
36'00.4" |
|
6 |
Ikuzawa |
36'18.3" |
|
7 |
Ganley |
36'21.5" |
|
8 |
Westbury |
36'27.1" |
|
9 |
Nelson |
36'28.0" |
|
10 |
Bonnier |
36'34.2" |
|
11 |
Mazet |
23 |
|
12 |
Regazzoni |
23 |
|
13 |
Walker |
23 |
|
14 |
Scott |
23 |
|
15 |
Guthrie |
23 |
|
16 |
Fildes |
23 |
|
DNF |
Wingfield |
21 |
Koppling |
DNF |
Terbeck |
10 |
Koppling |
DNF |
Dieden |
5 |
Motor |
DNF |
Peterson |
0 |
Olycka |
DNS |
Blades |
|
DNQ |
DNS |
Werner |
|
DNQ |
DNS |
Craven |
|
DNQ |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Regazzoni |
35'14.1" |
|
2 |
Cévert |
35'24.8" |
|
3 |
Stommelen |
35'35.8" |
|
4 |
Schenken |
35'51.3" |
|
5 |
Ikuzawa |
36'02.3" |
|
6 |
Westbury |
36'06.1" |
|
7 |
Bonnier |
36'06.6" |
|
8 |
Nelson |
36'15.1" |
|
9 |
Walker |
36'15.6" |
|
10 |
Scott |
36'25.6" |
|
11 |
Guthrie |
23 |
|
12 |
Werner |
23 |
|
13 |
Blades |
23 |
|
14 |
Craven |
22 |
|
DNF |
Fildes |
17 |
Batteri |
DNF |
Mazet |
15 |
Oljetryck |
DNF |
Wisell |
10 |
Växellåda |
DNF |
Ganley |
9 |
Hjullager |
DNF |
Peterson |
9 |
Bränsleledning |
DNF |
Attwood |
0 |
Bränsletryck |
DNS |
Wingfield |
|
|
DNS |
Terbeck |
|
|
DNS |
Dieden |
|
|
|
|