| |
9 Gran Premio Cittā di Imola 1970
European F2 Championship, Omgång 7
27 september, Autodromo Dino Ferrari, Imola, Italien (12)
Ronnie Peterson har inför den näst sista omgången i 1970-års
Europamästerskap för Formel 2 förare samlat ihop sju poäng. Åt Clay
Regazzoni och Derek Bell finns inget att göra, men tredjeplatsen i det totala
sammandraget är fortfarande möjlig att nå. Detta lopp innebär Ronnies tolfte
F2-start i karriären. Regazzoni tar "pole
position" efter tidskvalet. Ronnie gör två fullt godkända heat där han
placerar sig fyra båda gångerna. Totalt vinner Regazzoni i en Tecno 70, Fittipaldi
i en Lotus 69 blir tvåa och Derek Bell (Brabham BT30) belägger tredjeplatsen
omedelbart före Ronnie (som tar tre nya poäng). Snabbaste varv presterar Jacky
Ickx med 1.35,5 i en BMW.
September 27 |
2 x 28 varv x 5018 m =
281.0 km |
Pole Position: Clay
Regazzoni, 1'36.34" |
Snabbaste varv: Jacky
Ickx, 1'35.5" = 189.125 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
10 |
Clay Regazzoni, CH |
Tecno Racing Team |
Tecno 70 - FVA |
1:30'50.3" |
|
2 |
2 |
20 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Lotus 69 - FVA |
1:30'58.2" |
|
3 |
3 |
14 |
Derek Bell, GB |
Wheatcroft Racing |
Brabham BT30 - FVA |
1:31'12.3" |
|
4 |
4 |
44 |
Ronnie Peterson, S |
Malcolm Guthrie Racing |
March 702 - FVA |
1:31'12.8" |
|
5 |
5 |
30 |
Rolf Stommelen, D |
Eifelland Caravaning |
Brabham BT30 - FVA |
1:31'21.8" |
|
6 |
6 |
48 |
Mike Goth, USA |
Mike Goth |
Brabham BT30 - FVA |
1:32'50.4" |
|
7 |
7 |
26 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa Racing
Partnership |
Lotus 69 - FVA |
1:33'01.4" |
|
8 |
8 |
18 |
Gerry Birrell, GB |
Sports Motor International |
Brabham BT30 - FVA |
1:33'26.4" |
|
9 |
9 |
16 |
Tim Schenken, AUS |
Sports Motor International |
Brabham BT30 - FVA |
54 |
|
10 |
10 |
50 |
Brian Nelson, IRL |
Brian Nelson |
Crosslé 18F - FVA |
53 |
|
11 |
NC |
32 |
Bernd Terbeck, D |
Eifelland Caravaning |
Brabham BT23C - FVA |
51 |
|
12 |
NC |
42 |
Alistair Walker, GB |
Alistair Walker Racing |
Brabham BT30 - FVA |
49 |
|
13 |
NC |
52 |
Carlos Reutemann, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT30 - FVA |
46 |
|
14 |
NC |
34 |
Peter Westbury, GB |
F I R S T |
Brabham BT30 - FVA |
43 |
|
15 |
NC |
24 |
Richard Attwood, GB |
Ecurie Ecosse |
Brabham BT30 - FVA |
42 |
|
16 |
NC |
6 |
Jacky Ickx, B |
Bayerische Motoren Werke |
BMW 270 |
41 |
|
17 |
NC |
12 |
Franįois Cévert, F |
Tecno Racing Team |
Tecno 70 - FVA |
31 |
|
18 |
NC |
40 |
Giancarlo Gagliardi, I |
Scuderia Jolly Club |
Brabham BT30 - FVA |
27 |
|
19 |
NC |
36 |
Ernesto 'Tino' Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
24 |
|
20 |
NC |
2 |
Dieter Quester, A |
Bayerische Motoren Werke |
BMW 269 |
23 |
|
21 |
NC |
4 |
Jo Siffert, CH |
Bayerische Motoren Werke |
BMW 270 |
15 |
|
22 |
NC |
38 |
Vittorio Brambilla, I |
Scuderia Al d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
5 |
|
23 |
DNQ |
22 |
Richard Scott, GB |
M R E Team Obrist |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
24 |
DNQ |
28 |
Comte Adam Potocki, F |
Adam Potocki |
Lotus 69 - FVA |
|
|
25 |
DNQ |
46 |
Malcolm Guthrie, GB |
Malcolm Guthrie Racing |
March 702 - FVA |
|
|
26 |
DNQ |
58 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
|
27 |
DNQ |
64 |
Brian Cullen, GB |
Brian Cullen |
Brabham BT23C - FVA |
|
|
28 |
DNS |
8 |
Dieter Basche, D |
Bayerische Motoren Werke |
BMW 269 |
|
Testbil |
29 |
DNS |
54 |
Patrick Dal Bo, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
Olycka under träning |
30 |
DNS |
62 |
Roland Binder, D |
Roland Binder |
Tecno 68 - FVA |
|
Olycka under träning |
31 |
DNA |
60 |
Patrick Depailler, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
|
32 |
DNA |
56 |
Jean-Pierre Beltoise, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Fittipaldi |
45'31.2" |
|
2 |
Regazzoni |
45'31.3" |
|
3 |
Stommelen |
45'31.4" |
|
4 |
Peterson |
45'47.1" |
|
5 |
Bell |
45'47.1" |
|
6 |
Attwood |
45'51.9" |
|
7 |
Cévert |
46'00.9" |
|
8 |
Reutemann |
46'11.0" |
|
9 |
Walker |
46'19.4" |
|
10 |
Ikuzawa |
46'32'1" |
|
11 |
Westbury |
46'32.1" |
|
12 |
Birrell |
46'32.8" |
|
13 |
Goth |
46'34.4" |
|
14 |
Terbeck |
27 |
|
15 |
Nelson |
27 |
|
16 |
Gagliardi |
27 |
|
17 |
Schenken |
26 |
|
DNF |
E. Brambilla |
24 |
Motor |
DNF |
Quester |
23 |
Kolv |
DNF |
Siffert |
15 |
Kolv |
DNF |
Ickx |
13 |
Fördelare |
DNF |
V. Brambilla |
5 |
Olycka |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Regazzoni |
45'19.0" |
|
2 |
Ickx |
45'24.4" |
|
3 |
Bell |
45'25.0" |
|
4 |
Peterson |
45'25.7" |
|
5 |
Fittipaldi |
45'27.0" |
|
6 |
Stommelen |
45'50.4" |
|
7 |
Schenken |
45'50.9" |
|
8 |
Goth |
46'24.0" |
|
9 |
Ikuzawa |
46'29.3" |
|
10 |
Birrell |
46.53.6" |
|
11 |
Nelson |
26 |
|
DNF |
Terbeck |
24 |
Punktering |
DNF |
Walker |
21 |
Olycka |
DNF |
Reutemann |
18 |
Ventil |
DNF |
Westbury |
15 |
Startmotor |
DNF |
Attwood |
14 |
Växellåda |
DNF |
Cévert |
3 |
Olycka |
DNF |
Gagliardi |
0 |
Stukat hjulet |
|
|