| |
XXVII B.A.R.C.
"200" 1972
II Jochen Rindt Memorial Trophy
European Championship Formel 2, Omgång 2
John Player British F2 Championship, Omgång 3
3 april 1972, Thruxton Circuit, Andover, England (33)
Ronnie Peterson
i säsongens andra F2-lopp. Denna gång
på Thruxton i England. Ronnie såg fram mot tävlingen med tillförsikt,
eftersom stallet hade testat bilen på just den banan innan Ronnie hade begivit
sig iväg på en turné till USA och då presterat mycket bra varvtider. Ronnie
sänkte då sitt personliga F2-rekord med en sekund och det är att betrakta som
mycket på den banan.
Och mycket riktigt. Det stämmer hela vägen för
Ronnie - detta trots att han tvingats kasta sig på ett flyg i Staterna för att
hinna till tävlingen efter att ha blivit tvåa i ett F1-lopp. Ronnie är
snabbast på träningen och snabbast även under tävlingen. Han slår bl a François
Cevert med hela 21,3 sekunder i andra heatet och det är som Ronnie
uttrycker det "ganska mycket".
Ronnie berättar lite mer om loppet i sin krönika i Teknikens Värld nr 8 1972:
"Däckskillarna hade fått fram exakt den
riktiga däckskombinationen den här gången. Däcken börjar betyda mer och mer
i den här sporten. Inför det här loppet hade vi inte mindre än sex olika
gummiblandningar att välja på och de skulle sedan väljas ut så att varje
hjul fick en gummiblandning och en hårdhetsgrad på däcket som svarade mot
dess belastning ute på banan. Därför är träningspassen viktiga, det tar
enormt mycket tid att testa sig fram till vilken blandning som är bäst.
Nu körde vi med olika gummityper fram och bak, på
höger fram hade vi ett extra hårt däck eftersom det hjulet fick ta emot den
värsta påfrestningen på just den här banan. Ni hör att den här sporten
börjar bli mer och mer vetenskaplig."
April 3 |
2 x 28 varv x 3798 + Final
50 varv = 106.345 km + 189.902 km |
Pole Position: Ronnie
Peterson, 1'10.8" |
Snabbaste varv: Ronnie
Peterson, 1'11.6" = 190.638 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor/Tuner |
Cyl. vol |
Däck |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
22 |
Ronnie Peterson, S |
STP March Engineering |
March 722 - Ford
BDF/Cosworth |
1927 |
GY |
1:00'19.4" |
|
2 |
2 |
44 |
François Cévert, F |
ELF Coombs Racing |
March 722 - Ford BDA/Hart
DNS Elf II (Alpine A367) - BDA |
1860 |
GY |
1:00'44.0" |
|
3 |
3 |
23 |
Niki Lauda, A |
STP March Engineering |
March 722 - Ford BDA/R.E.S. |
1927 |
|
49 |
|
4 |
4 |
48 |
Patrick Dal Bo, F |
Banting & Earle Racing
Team |
Pygmée MDB17 - Ford BDA/Pygmée |
1800 |
|
48 |
|
5 |
5 |
11 |
Claudio Francisci, I |
Elcom Racing Team |
Brabham BT38 - Ford BDE/Cosworth |
1800 |
|
47 |
|
6 |
DNF |
25 |
Gerry Birrell, GB |
Sports Motors |
March 722 - Ford BDA/Hart |
1860 |
|
38 |
Topplockspackning |
7 |
DNF |
52 |
Bert Hawthorne, NZ |
Leda Engineering |
Leda-Tui AM29 - Ford
BDA/Hart |
1850 |
|
36 |
Bränslepåfyllning |
8 |
DNF |
1 |
Graham Hill, GB |
Tate of Leeds Racing |
Brabham BT36 - Ford BDA/Felday |
1973 |
|
30 |
Överhettning |
9 |
DNF |
31 |
David Purley, GB |
LEC Refrigeration Racing |
March 722 - Ford BDA/R.E.S. |
1927 |
|
29 |
Oljeledning |
10 |
DNF |
7 |
Richard Scott, GB |
Uniacke Chemicals |
Brabham BT38 - Ford BDE/Cosworth |
1800 |
|
28 |
Olycka |
11 |
NC |
8 |
Peter Westbury, GB |
F.I.R.S.T. |
Brabham B36 - Ford BDA/Felday |
1973 |
|
28 |
|
12 |
DNF |
51 |
Peter Gethin, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B20 - Ford
BDA/Smith |
1800 |
F |
26 |
Överhettning |
13 |
DNF |
14 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - Ford
BDA/Hart |
1860 |
|
23 |
Kamaxel |
14 |
DNF |
28 |
Jean-Pierre Jarier, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - Ford BDE/Cosworth |
1800 |
|
18 |
Oljetryck |
15 |
DNF |
53 |
Jody Scheckter, ZA |
Bruce McLaren Motor Racing
Ltd |
McLaren M21 - Ford
BDF/Cosworth (FVA ?) |
1927 |
GY |
11 |
Överhettning |
16 |
DNF |
9 |
Dave Morgan, GB |
Edward Reeves Racing |
Brabham BT38 - Ford
BDA/Wood |
1860 |
|
4 |
Topplockspackning |
17 |
DNF |
41 |
John Surtees, GB |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - Ford
BDA/Hart |
1860 |
F |
4 |
Matarswitch |
18 |
DNF |
49 |
Lian Duarte, BR |
Banting & Earle Racing
Team |
Pygmée MDB17 - Ford BDA/Pygmée |
1800 |
|
0 |
Olycka |
19 |
DNF |
47 |
Carlos Pace, BR |
Banting & Earle Racing
Team |
Pygmée MDB17 - For BDA/Pygmée |
1800 |
|
0 |
Olycka |
20 |
DNF |
10 |
Tom Belsö, DK |
Team Viking |
Brabham BT38 - Ford BDA/Steele |
1800 |
|
0 |
Olycka |
21 |
DNS |
6 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Brabham BT38 - Ford BDE/Cosworth |
1800 |
|
|
|
22 |
DNS |
34 |
Mike Hailwood, GB |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - Ford
BDA/Hart |
1850 |
F |
|
|
23 |
DNS |
24 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke-Mordaunt-Guthrie-
Durlacher Racing |
March 722 - Ford BDA/Hart |
1930 |
GY |
|
|
24 |
DNS |
27 |
Brett Lunger, USA |
Space Racing |
March 722 - Ford BDA/R.E.S. |
1927 |
GY |
|
|
25 |
DNS |
3 |
Tim Schenken, AUS |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - Ford BDA |
|
|
|
Återtog anmälan |
26 |
DNS |
26 |
Hiroshi Kazato, J |
Peter Bloore Racing |
March 722 - Ford BDA |
|
GY |
|
Olycka under träning |
27 |
DNS |
18 |
John Wingfield, GB |
Nicoby Racing |
Brabham BT36 - Ford BDA |
|
|
|
|
28 |
DNS |
2 |
Henri Pescarolo, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - Ford BDA |
|
|
|
Återtog anmälan |
29 |
DNS |
30 |
Adrian Wilkins, GB |
ELF Coombs Racing |
March 722 - Ford BDA |
|
GY |
|
|
30 |
DNS |
5 |
Carlos Reutemann, RA |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - Ford BDA |
|
|
|
Olycka under träning |
31 |
DNS |
55 |
John Burton, GB |
Team Ensign |
Ensign LNF2 - Ford BDA |
|
F |
|
|
32 |
DNA |
4 |
Bob Wollek, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - Ford BDA |
|
|
|
|
33 |
DNA |
12 |
Silvio Moser, CH |
Scuderia Jolly Club
Switzerland |
Brabham BT38 - Ford BDA |
|
|
|
|
34 |
DNA |
15 |
Comte Adam Potocki, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - Ford BDA |
|
|
|
|
35 |
DNA |
29 |
Vittorio Brambilla, I |
Vittorio Brambilla |
March 712M - Ferrari Dino
166/Brambilla |
|
|
|
|
36 |
DNA |
32 |
Ernesto Brambilla, I |
Ernesto Brambilla |
March 712M - Ferrari Dino
166/Brambilla |
|
|
|
|
37 |
DNA |
33 |
Xavier Perrot, CH |
Squadra Tartaruga |
March 722 - Ford BDE/Cosworth |
1780 |
GY |
|
|
38 |
DNA |
35 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - Ford BDA |
|
|
|
|
39 |
DNA |
36 |
Andrea de Adamich, I |
Fina Team Surtees |
Surtees TS10 - Ford
BDA/Hart |
|
|
|
|
40 |
DNA |
37 |
François Migault, F |
Ecurie Volants Shell |
March 722 - Ford BDA |
|
|
|
|
41 |
DNA |
40 |
Tom Walkinshaw, GB |
GRS International |
GRD 272 - Ford BDA |
|
F |
|
|
42 |
DNA |
42 |
Roland Salamon, F |
GRS International |
GRD 272 - Ford BDA |
|
F |
|
|
43 |
DNA |
43 |
Carlos Ruesch, RA |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - Ford BDA |
|
|
|
|
44 |
DNA |
45 |
Testu Ikuzawa, J |
GRS International |
GRD 272 - Ford BDA |
|
F |
|
|
45 |
DNA |
46 |
Claude Bourgoignie, B |
GRS International |
GRD 272 - Ford BDA |
|
F |
|
|
46 |
DNA |
50 |
Georges Schäfer, CH |
Georges Schäfer |
Chevron B18 - BDA |
|
|
|
|
47 |
DNA |
57 |
John Pollock, IRL |
Gerry Kinnane |
Lotus 69 - Ford BDA |
|
|
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
Lauda |
34'30.4" |
|
2 |
Birrell |
34'43.0" |
|
3 |
Scheckter |
34'58.0" |
|
4 |
Surtees |
34'58.2" |
|
5 |
Scott |
34'58.2" |
|
6 |
Gethin |
34'58.8" |
|
7 |
Pace |
26 |
Slut på soppa |
NC |
Purley |
24 |
|
NC |
Francisci |
23 |
|
DNF |
Duarte |
15 |
Elektriskt |
DNF |
Lunger |
9 |
Drivaxel |
DNF |
Morgan |
7 |
Bränslepump |
DNS |
Schenken |
- |
Stallet återtog
anmälan |
DNF |
Hill |
- |
Startade i heat 2 |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
Peterson |
33'47.0" |
|
2 |
Cévert |
34'08.4" |
|
3 |
Jaussaud |
34'44.8" |
|
4 |
Westbury |
35'00.8" |
|
5 |
Jarier |
27 |
|
6 |
Hill |
27 |
|
7 |
Belsö |
27 |
|
8 |
Dal Bo |
26 |
|
NC |
Hawthorne |
22 |
|
DNF |
Hailwood |
21 |
Koppling |
DNF |
Fittipaldi |
14 |
Överhettning |
DNF |
Beuttler |
3 |
Motor |
DNS |
Kazato |
- |
Olycka under
träning |
DNS |
Pescarolo |
- |
Stallet återtog
anmälan |
DNS |
Wingfield |
- |
|
DNS |
Wilkins |
- |
|
|
|