| |
VII
Rhein-Pokalrennen 1972
European Championship Formel 2, Omgång 6
11 juni 1972, Hockenheimring, Heidelberg, Västtyskland
(34)
Ronnie Peterson
fick strax före start i F2-loppet på Hockenheim utanför Frankfurt beskedet
att den mycket nära vännen Joakim Bonnier omkommit på Le Mans. Ronnie skulle
själv ha varit med i 24-timmars loppet, men Ferrari (som Ronnie körde för i
VM för Sportvagnar) återtog i sista stund sin anmälan då teknikerna räknat
ut att deras motorer inte skulle hålla. Ronnie berättar i sin krönika i
Teknikens Värld 13 1972: "Det här är
första gången som en verkligt nära vän till mig har omkommit på racerbanan
och jag tycker det är det svåraste som kunnat hända. Det var inte med någon
större entusiasm som jag satte mig i Formel 2-vagnen på Hockenheim - och det
gjorde väl ingen av oss. Men vi är yrkesmän och måste köra, vare sig vi
vill eller inte. Joakim skulle ha gjort likadant. Jag
körde alltså och kom trea efter Fittipaldi och Jean-Pierre Jassaud. Det var
regnigt och dant, nästan omöjligt att köra om."
Juni 11, (regn) |
2 x 15 varv x 6660 m =
199.8 km
(Kortat från 20 varv, pga dåligt väder) |
Pole Position: Niki Lauda,
2'02.9" |
Snabbaste varv: Emerson
Fittipaldi, 2'22.7" = 171.260 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor/Tuner |
Cyl. vol |
Däck |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
2 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Texaco Team Lotus |
Lotus 69 - BDF/Cosworth |
1927 |
|
1:13'39.2" |
|
2 |
2 |
12 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - BDA/Hart |
1850 |
|
1:15'05.6" |
|
3 |
3 |
1 |
Ronnie Peterson, S |
STP March Engineering |
March 722 - BDF/R.E.S. |
1930 |
GY |
1:15'28.6" |
|
4 |
4 |
26 |
Xavier Perrot, CH |
Squadra Tartaruga |
March 722 - BDE/Galvani |
1800 |
|
1:15'57.8" |
|
5 |
5 |
9 |
Tim Schenken, AUS |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDA/R.E.S. |
1930 |
GY |
1:15'58.9" |
|
6 |
6 |
35 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke-Mordaunt-Guthrie-
Durlacher Racing |
March 722 - BDA/R.E.S. |
1930 |
|
1:15'59.1" |
|
7 |
7 |
28 |
Carlos Reutemann, RA |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDA/R.S. |
1930 |
GY |
1:16'33.2" |
|
8 |
8 |
19 |
Carlos Ruesch, RA |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
1850 |
|
1:16'43.8" |
|
9 |
9 |
42 |
John Watson, GB |
Alan McCall Team Tui |
Leda-Tui AM29 - BDA/Hart |
1850 |
|
29 |
|
10 |
10 |
15 |
Bob Wollek, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDE/Cosw.? |
1800 |
GY |
29 |
|
11 |
11 |
34 |
Silvio Moser, CH |
Silvio Moser |
Brabham BT38 - BDA/Schenker |
1800 |
|
29 |
|
12 |
12 |
21 |
Dave Morgan, GB |
Edward Reeves Racing |
Brabham BT38 - BDA/Wood |
1860 |
|
28 |
|
13 |
13 |
29 |
Hannelore Werner, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
Eifelland (March 722) -
BDA/R.E.S. |
1930 |
|
28 |
|
14 |
14 |
14 |
Patrick Dal Bo, F |
Banting & Earl Racing
Team |
Pygmée MDB17 - BDA/Pygmée
DNS March 722 - BDA |
1800 |
|
27 |
|
15 |
15 |
45 |
José Dolhem, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - BDE/Novamotor |
1800 |
|
22 |
|
16 |
16 |
17 |
Tom Belsö, DK |
Team Viking |
Brabham BT38 - BDA/Steele |
1800 |
|
22 |
|
17 |
NC |
36 |
Brett Lunger, USA |
Space Racing |
March 722 - BDA/R.E.S. |
1960 |
|
21 |
|
18 |
NC |
33 |
Roland Binder, D |
Roland Binder |
Brabham BT36 - BDE |
1800 |
|
20 |
|
19 |
NC |
40 |
Hiroshi Kazato, J |
Peter Bloore Racing |
March 722 - BDA/Broadspeed |
1800 |
|
19 |
|
20 |
NC |
11 |
Tetsu Ikuzawa, J |
GRS International |
GRD 272 - BDA/Wood |
1800 |
|
15 |
|
21 |
NC |
25 |
Giancarlo Gagliardi, I |
Scuderia Jolly Club
Switzerland |
Brabham BT38 - BDE/Novamotor |
1800 |
|
15 |
|
22 |
NC |
8 |
Niki Lauda, A |
STP March Engineering |
March 722 - BDA/R.E.S. |
1930 |
GY |
15 |
|
23 |
NC |
5 |
Peter Gethin, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B20 - BDA/Smith |
1900 |
F |
15 |
|
24 |
NC |
27 |
David Purley, GB |
LEC Refrigeration Racing |
March 722 - BDA/LEC |
1930 |
|
15 |
|
25 |
NC |
16 |
Mike Hailwood, GB |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDE/Cosw. ? |
1800 |
|
12 |
|
26 |
NC |
41 |
Jody Scheckter, ZA |
Impact Group |
McLaren M21 - BDE/Cosw.? |
1800 |
|
10 |
|
27 |
NC |
7 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Brabham BT38 - BDA/Novamotor |
1800 |
|
7 |
|
28 |
NC |
10 |
Patrick Depailler, F |
ELF Coombs Racing |
ELF 2 (Alpine A367) -
BDA/Hart |
1850 |
|
7 |
|
29 |
NC |
20 |
Adrian Wilkins, GB |
John Coombs Racing |
March 722 - BDA/Felday |
1970 |
|
1 |
|
30 |
DNS |
30 |
Comte Adam Potocki, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - BDA/Hart |
1850 |
|
|
|
31 |
DNS |
31 |
Richard Scott, GB |
Richard Scott |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
|
|
32 |
DNS |
39 |
Fred Stalder, F |
Fred Stalder |
Pygmée MDB17 - BDA/Cosw.
(Cosworth FVA ?) |
|
|
|
Hjälmen stulen! |
33 |
DNQ |
43 |
Werner Schommers, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
Eifelland (March 722) - BDA |
|
|
|
|
34 |
DNQ |
44 |
Peter Korda, CH |
Peter Korda |
March 712M - Cosworth FVA |
|
|
|
|
35 |
DNA |
3 |
François Cévert, F |
ELF Coombs Racing |
ELF 2 (Alpine A367) - BDA |
|
|
|
|
36 |
DNA |
4 |
Reine Wisell, S |
GRS International |
GRD 272 - BDA |
|
|
|
|
37 |
DNA |
6 |
Peter Westbury, GB |
F.I.R.S.T. |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
|
|
38 |
DNA |
18 |
Mike Walker, GB |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
|
|
|
|
39 |
DNA |
22 |
Carlos Pace, BR |
Banting & Earl Racing
Team |
Pygmée MDB17 - BDA |
|
|
|
|
40 |
DNA |
23 |
Ernesto Brambilla, I |
Ernesto Brambilla |
March 712M - Ferrari Dino
166 |
|
|
|
|
41 |
DNA |
24 |
Vittorio Brambilla, I |
Vittorio Brambilla |
March 712M - Ferrari Dino
166 |
|
|
|
|
42 |
DNA |
32 |
Georges Schäfer, CH |
A.C.A. Racing Club |
Chevron B18 - BDA |
|
|
|
|
43 |
DNA |
37 |
Claudio Francisci, I |
Elcom Racing Team |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
|
|
44 |
DNA |
38 |
Claude Bourgoignie, B |
GRS International |
GRD 272 - BDA |
|
|
|
|
45 |
DNA |
17 |
John Wingfield, GB |
Nicoby Racing |
Brabham BT36 - BDA |
|
|
|
|
46 |
DNA |
20 |
Brian Hart, GB |
Sports Motors (Manchester) |
March 722 - BDA |
|
|
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
E. Fittipaldi |
36'09.7" |
|
2 |
Gethin |
36'11.8" |
|
3 |
Morgan |
36'54.9" |
|
4 |
Jaussaud |
37'18.2" |
|
5 |
Peterson |
37'24.8" |
|
6 |
Purley |
37'25.6" |
|
7 |
Beuttler |
37'34.0" |
|
8 |
Reutemann |
37'44.8" |
|
9 |
Perrot |
37'45.0" |
|
10 |
Schenken |
37'48.4" |
|
11 |
Ruesch |
37'53.1" |
|
12 |
Dolhem |
37'54.8" |
|
13 |
Lauda |
38'44.0" |
|
14 |
Kazato |
14 |
|
15 |
Watson |
14 |
|
16 |
Wollek |
14 |
|
17 |
Moser |
14 |
|
18 |
Gagliardi |
14 |
|
19 |
Lunger |
14 |
|
20 |
Werner |
14 |
|
21 |
Ikuzawa |
14 |
|
22 |
Binder |
13 |
|
23 |
Dal Bo |
12 |
|
DNF |
Belsö |
8 |
Punktering |
DNF |
W. Fittipaldi |
7 |
Punktering |
DNF |
Hailwood |
5 |
Bränsletryck / läckage |
DNF |
Wilkins |
1 |
Svänghjul |
DNF |
Depailler |
0 |
Tändning |
DNF |
Scheckter |
0 |
Kollision m Potocki |
DNF |
Potocki |
0 |
Kollision m Scheckter |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
E. Fittipaldi |
37'29.5" |
|
2 |
Jaussaud |
37'47.4" |
|
3 |
Peterson |
38'03.8" |
|
4 |
Schenken |
38'10.5" |
|
5 |
Perrot |
38'12.8" |
|
6 |
Beuttler |
38'25.1" |
|
7 |
Reutemann |
38'48.4" |
|
8 |
Ruesch |
38'50.7" |
|
9 |
Dal Bo |
39'00.7" |
|
10 |
Watson |
39'04.9" |
|
11 |
Wollek |
39'20.8" |
|
12 |
Moser |
39'59.6" |
|
13 |
Belsö |
14 |
|
14 |
Werner |
14 |
|
15 |
Morgan |
15 |
|
DNF |
Scheckter |
10 |
Motor |
DNF |
Lunger |
7 |
Motor |
DNF |
Dolhem |
7 |
Koll. m Depailler |
DNF |
Depailler |
7 |
Koll. m Dolhem |
DNF |
Hailwood |
7 |
Bränsleinsprutning |
DNF |
Binder |
7 |
Förare illamående
?
Glasögon ? |
DNF |
Kazato |
5 |
Svänghjul |
DNF |
Ikuzawa |
1 |
Olycka ?
Punktering ? |
DNF |
Gagliardi |
1 |
Olycka |
DNF |
Lauda |
0 |
Tändning |
DNF |
Purley |
0 |
Koppling |
DNF |
Gethin |
0 |
Startmotor |
DNS |
W. Fittipaldi |
- |
Växellåda |
DNS |
Wilkins |
- |
? |
DNS |
Potocki |
- |
Bilen förstörd |
|
|