| |
I John Player
Formula 2 Championship Race 1972
European Championship Formel 2, Omgång 1
John Player British F2 Championship, Omgång 1
12 Mars 1972, Mallory Motorsport Park, Kirkby Mallory, Leicester,
England (32)
Ronnie Peterson
kör säsongens första F2-lopp på den
korta men snabba Mallory Parkbanan i England. Ronnie har problem med bilen
redan från början. Det är nya regler för Formel 2 i år - det är tillåtet
att använda sig av 2-liters motorer. Det är dock ont om färdiga
2-litersmotorer, knappast någon har hunnit utveckla sin motor klart från
1600-kubik. Den 2-litersmotor Ronnie har med sig till Mallory Park tröttnade
snabbt. Den protesterade mot att vara så mycket uppborrad. Och som Ronnie
förklarar i Teknikens Värld nr 7 1972:
"Och det får man ha viss förståelse för,
vissa mellanväggar i motorn är knappt tjockare än ett halvvisset höstlöv!
Så jag fick fortsätta och träna med en reservmotor och det gick ju bra det
också eftersom ingen annan heller hade en riktig tvålitersmotor. Snabbaste
träningstid och bästa startplacering blev resultatet av lördagsträningen.
Loppet gick i två heat. Inget av dem var särskilt
lyckade för min del. I det första hoppade bensinslangen av, så där stod jag
mitt på banan och jobbade med att sätta fast den medan David Morgan, som för
övrigt vann loppet, Carlos Reutemann, Niki Lauda, Mike Hailwood och de andra
rusade förbi. När jag väl kommit igång igen körde jag riktigt fort, det
visade sig i varvprotokollet efteråt, men den glädjen räckte inte länge.
Bensinpumpen skar ihop. Klart slut på det heatet för Peterson.
Mekarna hann få bilen klar till andra heatet och
där fick jag starta sist eftersom jag bröt det första. Så det var bara att
hänga på och åka om så många som möjligt innan fältet hann sprida sig
för mycket. Tre varv hann jag. Just som jag skulle köra upp mig till nionde
plats på tredje varvet kom jag in i en lerhög som en Formel Ford-bil hade
kastat upp vid en avåkning i ett tidigare heat. Bakdäcken förlorade fästet i
leran och jag åkte av banan och slog sönder nosen och några stag i
framvagnen. Så var det bara för mekarna att rulla in bilen i bussen och börja
jobba med den."
Mars 12 |
2 x 50 varv x 2173 m =
217.3 km |
Pole Position: Ronnie
Peterson, 43.4" |
Snabbaste varv: Ronnie
Peterson, 43.0" = 181.883 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Cyl. vol |
Däck |
Tid, varv, anmärkn |
1 |
1 |
44 |
Dave Morgan, GB |
Edward Reeves Racing |
Brabham BT35 - Ford
BDA/Wood |
1860 |
F |
1:14'32.8" |
2 |
2 |
2 |
Niki Lauda, A |
STP March Engineering |
March 722 - Ford BDA/R.E.S. |
1825 |
GY |
1:14'36.0" |
3 |
3 |
28 |
Carlos Reutemann, RA |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - Ford
BDF/Cosworth |
1927 |
GY/F |
1:14'42.0" |
4 |
4 |
73 |
Jody Scheckter, ZA |
Bruce McLaren Motor Racing
Ltd |
McLaren M21 - Ford
BDF/Cosworth |
1927 |
GY |
1:15'15.0" |
5 |
5 |
57 |
Mike Hailwood, GB |
Matchbox - Team Surtees |
Surtees TS10 - Ford BDA/R.E.S. |
1825 |
F |
99 |
6 |
6 |
17 |
Xavier Perrot, CH |
Squadra Tartaruga |
March 722 - Ford BDE/Cosworth |
1780 |
GY |
99 |
7 |
7 |
35 |
Richard Scott, GB |
Uniacke Chemicals |
Brabham BT36 - Ford
BDA/Richardson |
1800 |
|
99 |
8 |
8 |
15 |
David Purley, GB |
LEC Refrigeration Racing |
March 722 - Ford BDA/R.E.S. |
1825 |
GY |
98 |
9 |
NC |
41 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
March 712M - Ford BDE/Cosworth
DNS Brabham BT38 - Ford BDA |
1780 |
GY |
91 |
10 |
NC |
20 |
Brett Lunger, USA |
Peter Bloore Racing |
March 722 - Ford BDA/R.E.S. |
1825 |
GY |
89 |
11 |
NC |
6 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
ELF Coombs Racing |
March 722 - Ford BDA/Hart |
1800 |
GY |
84 |
12 |
NC |
43 |
John Wingfield, GB |
Nicoby Racing |
Brabham BT36 - Ford BDA/Felday |
1973 |
|
67 |
13 |
NC |
29 |
Bob Wollek, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - Ford BDA/R.S. |
2000 |
|
58 |
14 |
NC |
36 |
Tom Belsö, DK |
Team Viking |
Brabham BT28 - Ford BDA/Steele
DNS Brabham BT38 - Ford BDA/ Steele |
2000 |
|
50 |
15 |
NC |
82 |
Cyd Williams, GB |
Alida - Graham Eden Racing |
Chevron B18 - Ford
BDA/Eden
DNS Chevron B20 - Ford BDA/Eden |
1860 |
|
48 |
16 |
NC |
1 |
Ronnie Peterson, S |
STP March Engineering |
March 722 - Ford BDA/R.E.S.
(Heat 1)
March 722 - Ford BDF/Cosworth (Ht 2) |
1825
1927 |
GY |
34 |
17 |
NC |
21 |
Hiroshi Kazato, J |
Peter Bloore Racing |
March 722 - Ford BDA/R.E.S. |
1825 |
GY |
31 |
18 |
NC |
34 |
Peter Westbury, GB |
F.I.R.S.T. |
Brabham BT36 - Ford BDA/Felday |
1973 |
|
25 |
19 |
NC |
48 |
Dick Barker, GB |
Dick Barker |
Brabham BT28 - Ford
BDA/Eden |
1600 |
|
7 |
20 |
DQ |
81 |
Peter Gethin, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B20 - Ford
BDA/Smith |
1800 |
F |
91 (Vingen för hög) |
21 |
DNS |
8 |
Adrian Wilkins, GB |
ELF Coombs Racing |
March 722 - Ford BDA/Hart |
1800 |
GY |
|
22 |
DNS |
9 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke-Mordaunt-Guthrie-Durlacher
Racing |
March 722 - Ford BDA -
R.E.S. |
1825 |
GY |
|
23 |
DNQ |
67 |
Tetsu Ikuzawa, J |
GRS International |
GRD 272 - Ford Cosworth FVA
DNS GRD 272 - Ford BDA/Amon |
1598 |
F |
|
24 |
DNQ |
77 |
John Burton, GB |
Team Ensign |
Ensign LNF2 - Ford BDA/
Smith |
1800 |
|
|
25 |
DNA |
5 |
François Cévert, F |
Elf Coombs Racing |
March 722 - Ford BDA/Hart |
2000 |
|
|
26 |
DNA |
11 |
José Dolhem, F |
Team Shell - Arnold |
March 722 - Ford BDA/Novamotor |
1830 |
|
|
27 |
DNA |
12 |
Jean-Pierre Jarier, F |
Team Shell - Arnold |
March 722 - Ford BDA/Novamotor |
1830 |
|
|
28 |
DNA |
14 |
François Migault, F |
Ecurie Volants Shell |
March 722 - Ford BDA |
2000 |
|
|
29 |
DNA |
16 |
Gerry Birrell, GB |
Sports Motors / Coca Cola
Bottlers |
March 722 - Ford BDA/Hart |
2000 |
|
|
30 |
DNA |
22 |
Vern Schuppan, AUS |
Singapore Airlines |
March 722 - Ford
BDA/Cosworth |
2000 |
|
|
31 |
DNA |
23 |
Hannelore Werner, D |
Eifelland Caravaning |
March 722 - Ford BDA |
|
|
|
32 |
DNA |
24 |
Ernesto Brambilla, I |
Ernesto Brambilla |
March 712M - Ferrari Dino
166/Brambilla |
2000 |
|
|
33 |
DNA |
33 |
Silvio Moser, CH |
Scuderia Jolly Club
Switzerland |
Brabham BT38 - Ford BDA |
|
|
|
33 |
DNA |
39 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
A.S.C.A |
Brabham BT38 - Ford
BDA/Cosworth |
1900 |
|
|
34 |
DNA |
40 |
Comte Adam Potocki, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - Ford
BDA/Cosworth |
1900 |
|
|
35 |
DNA |
42 |
Claudio Francisci, I |
Elcom Racing Team |
Brabham BT38 - Cosworth FVA/Novam. |
2000 |
|
|
36 |
DNA |
45 |
Alan Rollinson, GB |
Alan McKechnie Racing |
Brabham BT36 - Cosworth FVA |
|
|
|
37 |
DNA |
51 |
Derek Bell, GB |
Banting & Earle Racing
Team |
Pygmée MDB17 - BDA |
|
|
|
38 |
DNA |
52 |
Carlos Pace, BR |
Banting & Earle Racing
Team |
Pygmée MDB17 - BDA |
|
|
|
39 |
DNA |
54 |
Patrick Dal Bo, F |
Banting & Earle Racing
Team |
Pygmée MDB17 - BDA |
|
|
|
40 |
DNA |
56 |
John Surtees, GB |
Matchbox - Team Surtees |
Surtees TS10 - Ford BDA/R.E.S. |
1900 |
|
|
41 |
DNA |
58 |
Carlos Ruesch, RA |
Matchbox - Team Surtees |
Surtees TS10 - Ford BDA/R.E.S. |
1900 |
|
|
42 |
DNA |
59 |
Andrea de Adamich, I |
Matchbox - Team Surtees |
Surtees TS10 - Ford BDA/R.E.S. |
1900 |
|
|
43 |
DNA |
65 |
Tom Walkinshaw, GB |
GRS International |
GRD 272 - Ford BDA/R.E.S. |
2000 |
|
|
44 |
DNA |
68 |
Walter Lehmann, D |
Walter Lehmann |
GRD 272 - Ford BDA/Cosworth |
1900 |
|
|
45 |
DNA |
6 |
Patrick Depailler, F |
ELF Coombs Racing |
March 722 - Ford BDA/Hart |
|
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
Morgan |
37'18.0" |
|
2 |
Lauda |
37'22.2" |
|
3 |
Reutemann |
37'31.0" |
|
4 |
Scheckter |
37'38.8" |
|
5 |
Perrot |
37'59.8" |
|
6 |
Hailwood |
49 |
|
7 |
Purley |
49 |
|
8 |
Gethin |
49 |
|
9 |
Jabouille |
49 |
|
10 |
Fittipaldi |
49 |
|
11 |
Scott |
49 |
|
12 |
Wollek |
49 |
|
NC |
Lunger |
42 |
|
NC |
Wingfield |
41 |
|
DNF |
Williams |
34 |
Kylare |
DNF |
Kazato |
31 |
Motor |
DNF |
Peterson |
31 |
Bränslepump |
DNF |
Belsö |
29 |
Vattenläckage |
DNF |
Westbury |
10 |
Bränsleledning / Oljeläckage |
DNF |
Barker |
7 |
Motor |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid,
varv |
Anmärkning |
1 |
Reutemann |
37'11.0" |
|
2 |
Lauda |
37'13.8" |
|
3 |
Morgan |
37'14.8" |
|
4 |
Scheckter |
37'36.2" |
|
5 |
Hailwood |
37'43.0" |
|
6 |
Scott |
37'52.4" |
|
7 |
Perrot |
49 |
|
8 |
Purley |
49 |
|
9 |
Lunger |
47 |
|
DQ |
Gethin |
42 |
Vingen
för hög |
DNF |
Fittipaldi |
42 |
Motor |
DNF |
Jabouille |
35 |
Motor |
DNF |
Wingfield |
26 |
Motor |
DNF |
Belsö |
21 |
Topplockspackning |
DNF |
Westbury |
15 |
Motor |
DNF |
Williams |
14 |
Växellåda |
DNF |
Wollek |
9 |
Olycka |
DNF |
Peterson |
3 |
Olycka |
DNS |
Kazato |
- |
- |
DNS |
Barker |
- |
- |
|
|