| |
XXVI B.A.R.C.
"200"
I Yellow Pages - Jochen Rindt Memorial Trophy
European Trophy Formel 2, Omgång 2
12 april 1971, Thruxton, Andover, England (16)
Ronnie Peterson kom till tävlingen på Thruxton
efter att ha varit träningssnabbast i de inledande F2-tävlingarna på
säsongen. Ronnies 16:e F2-start totalt i karriären. Även om Ronnie imponerat med sin körning, inte minst på Hockenheim
där det nya varvrekordet blev rejält uppmärksammat, så var det ingen som på
allvar trodde att fjolårets uppvisning från den framlidne Jochen Rindt skulle
rubbas i statistikböckerna. Efter att denna blivit "King of Thruxton"
genom segrar 1968, 1969 och 1970 (samt satt ett närmast oslagbart varvrekord
med 1.14,0 med konkurrenterna på generande långt avstånd), så genomfördes
årets tävling till minne av den regerande och postumt utnämnda
världsmästaren i Formel 1. Och Ronnie inleder helgen med att på träningen
köra varvet på 1.13,4!!! Inte mindre än 40 förare kommer till start. Genom
Jochen Rindts segrar har tävlingen fått en mycket hög status inom Formel 2
och kan väl närmast liknas vid vad Monaco GP är för Formel 1. De många
deltagarna gör att tävlingen måste köras i två heat. Till final går de 10
bästa från varje heat samt därutöver de 10 som noterats för de snabbaste
varvtiderna. Heat 1 vinns av gamlingen Graham Hill. Länge utmanade Reine
Wisell, som tyvärr tvingades bryta. Inför heat 2 återfinns Ronnie i det
första startledet följd av Pescarolo. Det blir emellertid kvaltrean Schenken
som gör en kanonstart och Ronnie tvingas även släppa Pescarolo förbi sig.
På det fjärde varvet är dock Ronnie uppe på en andraplats och kan vid
ingången till chikanen på det sjätte varvet bromsa sig förbi ledande
Schenken. Samtidigt sätter Ronnie nytt officiellt varvrekord med 1.13,6 och ser
ut att gå mot en säker heatseger. Oturen fortsätter dock grina Ronnie i
ansiktet - med endast ett varv kvar går växelspaken av och med endast femmans
väx inga segrar. Meter för meter inhämtar Pescarolo avståndet och precis
innan mållinjen kan Ronnie passeras. Vinst för Pescarolo i Frank Williams
March med 0,6 sekunders marginal, dock hela 21 sekunder ner till trean Schenken. I
finalen är det Graham Hill som får en smakstart. Ronnie kommer återigen iväg
som trea, omedelbart i bakhasorna på Schenken. Bakom denna trio får Sifferts
Chevron ett oljeläckage och med varenda droppe strategiskt utspridd i chikanen
blir det stort kaos i startfältet. Pescarolo lyckas på det tredje varvet
pressa sig förbi Hill, som får finna sig i att vara illa klämd mellan två
bilar från March - "Sandwich ā la March", som en engelsk journalist
uttryckte det. Men glädjen blir kort, Pescarolo spränger sin motor och tvingas
in i depå. Ronnie har dock problem att hänga på Hill - bilen lider av
understyrning och med fulla tankar går det helt enkelt inte tillräckligt fort.
Hill har till skillnad från Ronnie dessutom tur med varvningarna och lyckas dra
ifrån. Derek Bell, som hotar Ronnie bakifrån, snurrar. Ronnie får in en
bättre rytm i varvningarna och är snart åter uppe i Hills bakvagn. Ronnie
berättar själv: "När det bara var två varv kvar var jag tvungen att
göra ett försök. Jag slängde ut min March jämsides med Grahams Brabham
uppför backen mot chikanen. Nu gällde det vem som bromsade sist - det blev
jag. Jag kom in i chikanen före Hill och ledde ut på sista varvet. Då hände
det igen. Vi skulle varva Jeremy Richardson, som såg o ss i sina backspeglar.
Han väntade sig tydligen att vi skulle ta honom på hans högersida och stack
ut mot vänster. Men jag hade tänkt en tusendels sekund för fort och var redan
ute på hans vänstersida. Jag fick kasta min bil ut på gräset och Hill smet
bekvämt förbi på den vidöppna sidan. Jag fick stryk med 0,6 sekunder och
retade mig på min eviga otur. Genom att bli av med växelspaken i första
heatet hade Pescarolo med futtiga 0,6 sekunder lurat mig på en prima TV-apparat
och nu förlorade jag till Graham med samma marginal tack vare det olycksaliga
sista varvet. Men OK, jag hade kommit tvåa sammanlagt efter Graham och eftersom
han hörde till gänget A-förare gav min andraplats full utdelning i EM-serien.
Nio poäng var mina." Förutom att Ronnies körning gjorde honom till en
värdig tronföljare till titeln "King of Thruxton" så satte också
Ronnie under tävlingen ett nytt varvrekord alla kategorier med 1.13,4 och med
en snittfart om 187,014 km/h.
April 12 |
2 x 28 varv x 3792 m +
Final, 50 varv
= 106.165 km + 189.58 km |
Pole Position: Ronnie
Peterson, March, 1'13.4" |
Snabbaste varv: Ronnie
Peterson, March, 1'13.4" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid,
varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
2 |
Graham Hill, GB |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
1:02'36.2" |
|
2 |
2 |
36 |
Ronnie Peterson, S |
Smog March Engineering |
March 712M - FVA |
1:02'36.8" |
|
3 |
3 |
41 |
Derek Bell, GB |
Frank Williams Racing Cars |
March 712M - FVA |
1:02'56.0" |
|
4 |
4 |
45 |
Franįois Cévert, F |
Equipe Tecno ELF |
Tecno TF71 - Ford BDA/Pederzani |
1:03'15.6" |
|
5 |
5 |
3 |
Tim Schenken, AUS |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
1:03'16.0" |
|
6 |
6 |
30 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl (Fittipaldi) |
Lotus 69 - FVA |
1:03'37.6" |
|
7 |
7 |
22 |
Alistair Walker, GB |
Alistair Walker Racing |
Brabham BT30 - FVA |
49 |
|
8 |
8 |
9 |
Carlos Reutemann, RA |
Automobil Club Argentina /
YPF |
Brabham BT30 - FVA |
49 |
|
9 |
9 |
46 |
Nanni Galli, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
49 |
|
10 |
10 |
38 |
Niki Lauda, A |
Bosch Racing Team |
March 712M - FVA |
49 |
|
11 |
11 |
27 |
Reine Wisell, S |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
49 |
|
12 |
12 |
43 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 712M - FVA |
49 |
|
13 |
13 |
33 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa |
Lotus 69 - FVA |
48 |
|
14 |
14 |
15 |
John Cannon, CDN |
John Cannon |
March 712M - FVA |
48 |
|
15 |
15 |
19 |
Jeremy Richardson, GB |
Paul Watson Racing
Organisation |
Brabham BT30 - FVA |
47 |
|
16 |
16 |
25 |
Lionel Noghes, MC |
Ecurie Monaco |
Brabham BT30 - FVA |
47 |
|
17 |
NC |
51 |
Xavier Perrot, CH |
Squadra Tartaruga |
March 712M - FVA |
43 |
|
18 |
DNF |
47 |
Patrick Depailler, F |
Equipe Tecno ELF |
Tecno TF71 - Ford BDA/Pederzani |
27 |
Motor |
19 |
DNF |
28 |
Richard Scott, GB |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
24 |
Motor |
20 |
DNF |
44 |
Jean-Pierre Jarier, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 712M - FVA |
23 |
Olycka |
21 |
DNF |
8 |
Carlos Ruesch, RA |
Automobil Club Argentina /
YPF |
Brabham BT30 - FVA |
19 |
Motor |
22 |
DNF |
11 |
Vittorio Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
16 |
Motor |
23 |
DNF |
32 |
Gerry Birrell, GB |
J. & J. Stanton - Lotus
Racing |
Lotus 69 - FVA |
14 |
Avgasrör |
24 |
DNF |
35 |
Johnny Blades, GB |
Johnny Blades |
Lotus 59B - FVA |
10 |
Överhettning |
25 |
DNF |
18 |
Peter Westbury, GB |
F.I. R. S. T. |
Brabham BT30 - FVA |
9 |
Spann av |
26 |
DNF |
10 |
Ernesto Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
7 |
Motor |
27 |
DNF |
37 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke/Mordaunt/Guthrie/Durlacher |
March 712M - FVA |
5 |
Gasvajer |
28 |
DNF |
42 |
Henri Pescarolo, F |
Frank Williams Racing Cars |
March 712M - FVA |
5 |
Motor |
29 |
DNF |
40 |
Tom Walkinshaw, GB |
Ecurie Ecosse |
March 712M - FVA |
3 |
Spann av |
30 |
DNF |
50 |
Jo Siffert, CH |
Jo Siffert - Chevron Racing
Team |
Chevron B18 - FVA |
1 |
Motor |
31 |
DNQ |
56 |
Brian Nelson, IRL |
Crosslé Racing Team |
Crosslé 18F/70 - FVA |
|
|
32 |
DNQ |
26 |
Rod Pickering, GB |
Rod Pickering |
Brabham BT23C - FVA |
|
|
33 |
DNQ |
48 |
Jean Blanc, CH |
Jean Blanc |
Tecno TF71 -FVA |
|
|
34 |
DNQ |
24 |
John Wingfield, GB |
John Wingfield |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
35 |
DNQ |
20 |
Brian Hart, GB |
Bob Gerard Racing |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
36 |
DNQ |
17 |
Tommy Reid, IRL |
Irish Racing Cars |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
37 |
DNQ |
49 |
Helmut Gall, D |
Autofunk Racing Team |
Tecno TF71 - FVA |
|
|
38 |
DNQ |
55 |
Patrick Dal Bo, F |
Constructions Méchaniques
Pygmée |
Pygmée MDB 16 - FVA |
|
|
39 |
DNQ |
23 |
Brian Cullen, GB |
Brian Cullen Racing |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
40 |
DNQ |
16 |
Jürg M. Dubler, CH |
Team Obrist |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
41 |
DNS |
14 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
42 |
DNA |
4 |
Rolf Stommelen, D |
Eifelland Caravaning |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
43 |
DNA |
5 |
Bernd Terbeck, D |
Eiffeland Caravaning |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
44 |
DNA |
6 |
Peter Gaydon, GB |
Eifelland Caravaning |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
45 |
DNA |
7 |
Hannelore Werner, D |
Eifelland Caravaning |
March 712M - FVA |
|
|
46 |
DNA |
12 |
Gian-Luigi Picchi, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
47 |
DNA |
21 |
Silvio Moser, CH |
Scuderia Jolly Club /
Marlboro Racing |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
48 |
DNA |
29 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl (Fittipaldi) |
Lotus 69 - FVA |
|
|
49 |
DNA |
31 |
Alan Rollinson, GB |
Irish Racing Cars |
Lotus 69 - FVA |
|
|
50 |
DNA |
34 |
John Pollock, IRL |
Gerry Kinnane |
Lotus 69 - FVA |
|
|
51 |
DNA |
39 |
Dieter Quester, A |
March Engineering |
March 712M - FVA |
|
|
52 |
DNA |
52 |
Hervé Bayard, F |
Hervé Bayard |
Chevron B18 - FVA |
|
|
53 |
DNA |
53 |
Bruno Frey, CH |
Midland Racing Team |
Chevron B18 - FVA |
|
|
54 |
DNA |
54 |
- |
Constructions Méchaniques
Pygmée |
Pygmée MDB 16 - FVA |
|
|
55 |
DNA |
57 |
Helmut Marko, A |
Ecurie Bonnier SA |
Lola T240 - FVA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, varv,
anmärkning |
1 |
Hill |
35'05.2", 28 |
2 |
Bell |
35'16.2", 28 |
3 |
Cévert |
35'29.2", 28 |
4 |
E. Brambilla |
36'06.6", 28 |
5 |
Depailler |
27 |
6 |
Beuttler |
27 |
7 |
Ikuzawa |
27 |
8 |
Richardson |
27 |
9 |
Ruesch |
27 |
10 |
Jarier |
27 |
11 |
Reid |
27 |
12 |
Gall |
26 |
NC |
Jaussaud |
17 |
DNF |
Perrot |
18, koppling, punktering |
DNF |
Blades |
16, radiator |
DNF |
Cannon |
16, elektriskt |
DNF |
Wisell |
14, batteri |
DNF |
Dal Bo |
9, bränsletryck |
DNF |
Cullen |
6, oljeläckage |
DNF |
Dubler |
1, koppling |
Snabbaste varvtiderna till final:
Jaussaud, Perrot,
Blades, Cannon och Wisell |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, varv,
anmärkning |
1 |
Pescarolo |
35'01.0", 28 |
2 |
Peterson |
35'07.4", 28 |
3 |
Schenken |
35'11.4", 28 |
4 |
Birrell |
35'22.6", 28 |
5 |
W. Fittipaldi |
35'25.2", 28 |
6 |
Siffert |
35'28.2", 28 |
7 |
Westbury |
35'51.4", 28 |
8 |
Walkinshaw |
36'08.0", 28 |
9 |
V. Brambilla |
36'51.4", 28 |
10 |
Jarier |
27 |
11 |
Scott |
27 |
12 |
Nelson |
27 |
13 |
Pickering |
27 |
14 |
Blanc |
27 |
15 |
Wingfield |
26 |
16 |
Galli |
25 |
DNF |
Lauda |
14, bromsar |
DNF |
Reutemann |
13, motor |
DNF |
Hart |
10, bränsleledning |
DNF |
Walker |
9, bränslegivare |
Snabbaste varvtiderna till final:
Galli, Lauda,
Reutemann och Walker |
|
|