| |
Ronnie i samtal med Peter Briggs.
V Deutschland
Trophäe
III Jim Clark Gedächtnisrennen
European Trophy Formula 2, Omgång 1
4 april 1971, Hockenheimring, Heidelberg, Västtyskland
(15)
Ronnie Peterson kommer till årets första
EM-deltävling i Formel 2 fylld av tillförsikt. Ronnies 15:e F2-start. Det han hann visa upp på
Mallory Park tre veckor tidigare lovade gott och Ronnie såg verkligen fram emot
loppet på Hockenheim, som tillägnats minnet av Jim Clark. Och
träningen börjar bra - Ronnie är klart snabbast under det första passet och
är med 2.08,06 en knapp sekund snabbare än närmaste man. Även under det
andra träningspasset är Ronnie snabbast, men vädret har slagit om och tiderna
är överlag sämre beroende på ökad lufttemperatur. På sista
lördagsträningen sänker dock Ronnie sin tid ytterligare till 2.08 blankt och
står därmed i "pole position" inför det första heatet. Ronnie
tar starten i det första heatet och leder de första fem varven före
Reutemann, Cevert, Brambilla, Schenken, Hill, Depailler, Ikuzawa och Wisell. På
det sjätte varvet lyckas Cevert "slipstreama" sig förbi, men Ronnie
svarar och under de varv som följer växlar ledningen ett par gånger. På det
fjortonde varvet börjar det plötsligt regna. Den snabba Hockenheimbanan är
känd för att kunna bli såphal och avåkningarna blir många. Även Ronnie
snurrar och blir passerad av Reutemann och Hill innan han kommer ut på banan
igen. Men nu gör Ronnie en av sina berömda uppåkningar och har ett par varv
innan mål återtagit andraplatsen - åt Cevert fanns dock inget att göra,
uppgörelsen fick sparas till andra heatet. Ronnie berättar själv om detta: "Andra
heatet utvecklade sig ungefär som det första. Jag tog ledningen på det
första varvet och hade Cevert och Reutemann alldeles i bakhasorna. På andra
varvet kom Depailler bakifrån och hittade en lucka och varvet senare flög
Reutemann förbi utan att jag hade en chans att svara. Det var slutåkt för den
här gången; för mjuka tändstift. En kolv hade bränt och oljan gick ut i
avgasröret. Alltid är det något fel, och jag kände mig onekligen rätt
deppig. Jag har nu gjort fem tävlingar i rad där jag drabbats av mekaniska
problem. Sånt känns naturligtvis hårt, särskilt som i F2, där jag visste
att jag hörde till dom allra snabbaste." Ronnie hinner dock
sätta snabbaste varv innan han tvingas bryta. Vinner det andra heatet gör
Graham Hill före Wilson Fittipaldi och François Cevert.
Ronnie i ledningen före Cevert... Efter denna
tävling står det klart att Cevert och Ronnie har de snabbaste bilarna, dock
vet man också att Pederzani lyckats skrämma ur minst 15 hästar mer ur
BDA-motorn än FVA-motorn från Cosworth varför Ronnie måste kompensera detta
handikapp med sina kvaliteter som förare.
April 4 |
2 x 20 varv x 6788 m =
271.52 km |
Pole position: Ronnie
Peterson, 2'08.0" |
Snabbaste varv: Ronnie
Peterson, 2'04.4" = 196.495 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, varv |
1 |
1 |
19 |
François Cévert, F |
Equipe Tecno ELF |
Tecno TF71 - Ford BDA/Pederzani |
1:27'09.8" |
2 |
2 |
1 |
Graham Hill, GB |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
1:27'14.7" |
3 |
3 |
9 |
Carlos Reutemann, RA |
Automovil Club Argentina /
YPF |
Brabham BT30 - FVA |
1:27'21.5" |
4 |
4 |
27 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl (Fittipaldi) |
Lotus 69 - FVA |
1:27'31.7" |
5 |
5 |
2 |
Tim Schenken, AUS |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
1:27'34.8" |
6 |
6 |
25 |
Gerry Birrell, GB |
J. & J. Stanton / Lotus
Racing |
Lotus 69 - FVA |
1:28'36.1" |
7 |
7 |
5 |
Brian Hart, GB |
Bob Gerard Racing |
Brabham BT30 - FVA |
1:28'38.5" |
8 |
8 |
33 |
Xavier Perrot, GB |
Squadra Tartaruga
DNS Jo Siffert - Chevron Racing Team |
March 712M - FVA
DNS Chevron B18 - FVA |
1:28'43.0" |
9 |
9 |
42 |
Johnny Blades, GB |
Johnny Blades |
Lotus 59B - FVA |
1:28'44.1" |
10 |
10 |
32 |
Hermann Unold, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
March 702 - FVA |
1:30'24.5" |
11 |
11 |
31 |
Hannelore Werner, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
March 712M - FVA |
1:31'18.2" |
12 |
12 |
12 |
Ernesto 'Tino"
Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
38 |
13 |
NC |
21 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Equipe Tecno ELF |
Tecno TF71 - FVA |
37 |
14 |
NC |
26 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa |
Lotus 69 - FVA |
31 |
15 |
NC |
20 |
Patrick Depailler, F |
Equipe Tecno ELF |
Tecno TF71 - Ford BDA/Pederzani |
31 |
16 |
NC |
7 |
Brian Cullen, GB |
Brian Cullen Racing |
Brabham BT30 - FVA |
30 |
17 |
NC |
15 |
Arturo Merzario, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
29 |
18 |
NC |
45 |
Gian-Luigi Picchi, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
28 |
19 |
NC |
8 |
Jeremy Richardson, GB |
Paul Watson Racing
Organisation |
Brabham BT30 - FVA |
28 |
20 |
NC |
30 |
Ronnie Peterson, S |
SMOG March Engineering |
March 712M - FVA |
27 |
21 |
NC |
18 |
Roland Binder, D |
Roland Binder |
Tecno TF68 - FVA |
27 |
22 |
NC |
41 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 - FVA |
26 |
23 |
NC |
35 |
Dr. Helmut Marko, A |
Ecurie Bonnier SA |
Lola T240 - FVA |
24 |
24 |
NC |
29 |
Niki Lauda, A |
Bosch Racing Team |
March 712M - FVA |
23 |
25 |
NC |
43 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke / Mordaunt / Guthrie
/ Durlacher |
March 712M - FVA |
17 |
26 |
NC |
16 |
Nanni Galli, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
17 |
27 |
NC |
28 |
Dieter Quester, A |
March Engineering |
Brabham BT30 - FVA
DNS March 712M - FVA |
16 |
28 |
NC |
22 |
Reine Wisell, S |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
12 |
29 |
NC |
24 |
Alan Rollinson, GB |
Irish Racing Cars |
Lotus 69 - FVA |
9 |
30 |
NC |
14 |
Vittorio Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
8 |
31 |
DNS |
6 |
Alistair Walker, GB |
Alistair Walker Racing |
Brabham BT30 - FVA |
- |
32 |
DNS |
10 |
Jürg M. Dubler, CH |
Team Obrist |
Brabham BT30 - FVA |
Växellåda |
33 |
DNS |
17 |
Helmut Gall, D |
Helmut Gall Autofunk Racing
Team |
Tecno TF71 - FVA |
Olycka |
34 |
DNS |
23 |
Richard Scott, GB |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
Ventiler |
35 |
DNQ |
34 |
Bruno Frey, CH |
Midland Racing Team |
Chevron B18 - FVA |
|
36 |
DNQ |
36 |
Patrick Dal Bo, F |
Constructions Méchaniques
Pygmée |
Pygmée MDB16 - FVA |
|
37 |
DNQ |
44 |
Lionel Noghes, MC |
Ecurie Monaco |
Brabham BT30 - FVA |
|
38 |
DNQ |
46 |
Carlos Ruesch, RA |
Automovil Club Argentina /
YPF |
Brabham BT30 - FVA |
|
39 |
DNQ |
47 |
Jean Blanc, CH |
Jean Blanc |
Tecno TF71 - FVA |
|
40 |
DNA |
3 |
Bernd Terbeck, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
Brabham BT36 - FVA |
|
41 |
DNA |
4 |
Peter Westbury, GB |
F. I. R. S. T. |
Brabham BT30 - FVA |
|
42 |
DNA |
11 |
Silvio Moser, CH |
Scuderia Jolly Club |
Brabham BT30 - FVA |
|
43 |
DNA |
48 |
Adam Potocki, F |
GTE Racing Cars |
Lotus 69 - FVA |
|
10 tävlande tilläts ej
starta för sponsorerna.
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
Cévert |
43'29.0", 20 |
|
2 |
Peterson |
43'31.1", 20 |
|
3 |
Hill |
43'34.8",
20 |
|
4 |
Reutemann |
43'35.7", 20 |
|
5 |
Lauda |
43'49.3", 20 |
|
6 |
Schenken |
43'50.6", 20 |
|
7 |
Depailler |
43'50.8", 20 |
|
8 |
W. Fittipaldi |
43'51.5", 20 |
|
9 |
Ikuzawa |
43'56.7", 20 |
|
10 |
Birrell |
44'20.7", 20 |
|
11 |
Marko |
44'21.0", 20 |
|
12 |
Hart |
44'22.3", 20 |
|
13 |
Perrot |
44'26.5", 20 |
|
14 |
Blades |
44'26.9", 20 |
|
15 |
Watson |
44'29.3", 20 |
|
16 |
Merzario |
45'00.7", 20 |
|
17 |
E. Brambilla |
45'02.4", 20 |
|
18 |
Werner |
45'41.9", 20 |
|
19 |
Unold |
46'25.6", 20 |
|
20 |
Richardson |
19 |
|
21 |
Binder |
19 |
|
NC |
Galli |
17 |
|
DNF |
Jabouille |
17 |
Motor |
DNF |
Quester |
16 |
Motor |
DNF |
Wisell |
12 |
Ventiler |
DNF |
Cullen |
10 |
Bränsleledning |
DNF |
Rollinson |
9 |
Motor |
DNF |
Picchi |
8 |
Batteri |
DNF |
V. Brambilla |
7 |
Motor |
DNF |
Beuttler |
1 |
Olycka |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
Hill |
43'39.9", 20 |
|
2 |
W. Fittipaldi |
43'40.2", 20 |
|
3 |
Cévert |
43'40.8", 20 |
|
4 |
Schenken |
43'44.2", 20 |
|
5 |
Reutemann |
43'45.8", 20 |
|
6 |
Birrell |
44'15.4", 20 |
|
7 |
Jabouille |
44'15.6", 20 |
|
8 |
Hart |
44'16.2", 20 |
|
9 |
Perrot |
44'16.5", 20 |
|
10 |
Blades |
44'17.2", 20 |
|
11 |
Picchi |
44'49.2", 20 |
|
12 |
Unold |
44'58.9", 20 |
|
13 |
Cullen |
45'04.3", 20 |
|
14 |
Werner |
45'36.3", 20 |
|
15 |
E. Brambilla |
18 |
Motor |
DNF |
Beuttler |
17 |
Motor |
DNF |
Ikuzawa |
11 |
Motor |
DNF |
Depailler |
11 |
Bränsletryck |
DNF |
Merzario |
9 |
Oljetryck |
DNF |
Richardson |
9 |
Överhettning |
DNF |
Binder |
8 |
Spann av banan |
DNF |
Peterson |
7 |
Kolvringar |
DNF |
Watson |
6 |
Ventilfjäder |
DNF |
Marko |
4 |
Olycka |
DNF |
Lauda |
3 |
Koppling |
DNF |
V. Brambilla |
1 |
Oljetryck |
DNS |
Galli |
0 |
Oljetryck |
|
|