| |
II
Festspielpreis der Stadt Salzburg 1972
European Championship F2, Omgång 12
3 september 1972, Salzburgring, Salzburg, Österrike (36)
Ronnie Peterson
har precis skrivit på för Lotus kommande
säsong, då han en knapp vecka senare startar i en March F2:a på Saltzburgring
i Österrike. Ronnie berättar själv om loppet i Teknikens Värld nr 20 1972: "Saltzburgring
är en fruktansvärt tråkig bana. Den består i princip av två långa
rakor och två hårnålskurvor. När jag till råga på allt blåste
topplockspackningen på träningen och hamnade på 14:e plats i startfältet
förstår ni kanske att jag inte var så entusiastisk. Hur
det var så fick Marchmekanikerna ordning på vagnen före start. Jag
slipstreamade mig upp genom fältet och tjänade en hel del tid på
inbromsningarna, där min vagn skötte sig perfekt. Mot slutet var jag uppe på
tredje plats. Men, men... I en kurva
snurrade Mike Beuttler framför mig och eftersom det hade samlats en massa olja
på banan just där var det inte mycket jag kunde göra. Jag körde på Mike och
slog av ena bakhjulet. Slut för dagen."
Sept. 3 |
2 x 30 varv x 4236 m =
254.16 km |
Pole Position: Carlos Pace,
1'12.15" |
Snabbaste varv: Mike Hailwood,
1'11.89" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Cyl. vol |
Däck |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
3 |
Mike Hailwood, GB |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
1850 |
F |
1:13'31.76" |
|
2 |
2 |
14 |
Carlos Pace, BR |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
1850 |
F |
1:13'32.94" |
|
3 |
3 |
26 |
Dave Morgan, GB |
Edward Reeves Racing |
Brabham BT38 - BDA/Wood |
1994 |
F |
1:13'42.78" |
|
4 |
4 |
1 |
Graham Hill,
GB |
Jägermeister
Racing Team |
Brabham BT38 -
BDA/R.S. |
1960 |
|
1:13'46.89" |
|
5 |
5 |
7 |
Peter Gethin, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B20 - BDA/Alan
Smith |
1900 |
|
1:14'39.38" |
|
6 |
6 |
4 |
Niki Lauda, A |
STP March Engineering |
March 722 - BDA/Smith (heat
1)
March 722 - BDA/Richardson (ht 2) |
1900
1800 |
|
1:14'47.21" |
|
7 |
7 |
11 |
Patrick Depailler, F |
ELF Coombs Racing |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
GY |
1:15'09.56" |
|
8 |
8 |
19 |
Hiroshi Kazato, J |
Peter Bloore Racing |
March 722 - BDA/R.E.S. |
1930 |
|
1:15'48.04" |
|
9 |
9 |
12 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
ELF Coombs Racing |
ELF 2 (Alpine A367) -
BDA/Hart |
1850 |
GY |
59 |
|
10 |
10 |
15 |
Carlos Ruesch, RA |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
1850 |
F |
59 |
|
11 |
11 |
37 |
José Dolhem, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - BDA/Armaroli |
1990 |
|
59 |
|
12 |
NC |
35 |
Ernesto Brambilla, I |
Ernesto Brambilla |
March 712M - BDA/Novamotor |
1800 |
|
50 |
|
13 |
NC |
20 |
Bob Wollek, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDF/R.S. /
Rondel |
1930 |
|
37 |
|
14 |
NC |
10 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - BDA/Hart |
1850 |
|
35 |
|
15 |
NC |
5 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Brabham BT38 -
BDA/Novamotor |
1800 |
|
32 |
|
16 |
NC |
6 |
Carlos Reutemann, RA |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDF/R.S. /
Rondel |
1930 |
|
30 |
|
17 |
NC |
2 |
Ronnie Peterson, S |
STP March Engineering |
March 722 - BDA/Alan Smith |
1900 |
|
26 |
|
18 |
NC |
9 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke - Mordaunt - Guthrie
- Durlacher Racing |
March 722 - BDA/R.E.S. |
1930 |
|
25 |
|
19 |
NC |
36 |
James Hunt, GB |
Hesketh Racing |
March 72M - BDA/Hart |
1850 |
|
25 |
|
20 |
DNS |
28 |
Claudio Francisci, I |
Elcom Racing Team |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
|
|
21 |
DNQ |
23 |
Roland Binder, D |
Roland Binder |
Brabham BT36 -
BDE/Novamotor |
1800 |
|
|
|
22 |
DNA |
8 |
Andrea de Adamich, I |
FINA Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
|
|
|
|
23 |
DNA |
16 |
Silvio Moser, CH |
Scuderia del Lario |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
|
|
24 |
DNA |
17 |
Giancarlo Gagliardi, I |
Frank Williams Racing Cars |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
|
|
25 |
DNA |
18 |
Peter Westbury, GB |
F.I.R.S.T. |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
|
|
26 |
DNA |
21 |
Gerhard Witti, A |
Elan Racing Team |
- |
|
|
|
|
27 |
DNA |
22 |
John Watson, GB |
Alan McCall Team Tui |
Leda-Tui BH2 - BDA |
|
|
|
|
28 |
DNA |
25 |
Tom Belsö, DK |
Team Viking |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
|
|
29 |
DNA |
27 |
David Purley, GB |
LEC Refrigeration Racing |
March 722 - BDA |
|
|
|
|
30 |
DNA |
29 |
Adrian Wilkins, GB |
John Coombs Racing |
March 722 - BDA |
|
|
|
|
31 |
DNA |
30 |
Vern Schuppan, AUS |
Malaya Singapore Airlines |
March 722 - BDA |
|
|
|
|
32 |
DNA |
31 |
Roger Williamson, GB |
Tom Wheatcroft Racing |
March 722 - BDA |
|
|
|
|
32 |
DNA |
32 |
Lian Duarte, BR |
Banting & Earle Racing
Team |
Pygmée MDB17 - BDA |
|
|
|
|
33 |
DNA |
33 |
Fred Stalder, F |
Fred Stalder |
Pygmée MDB17 - BDA |
|
|
|
|
34 |
DNA |
34 |
Patrick Dal Bo, F |
Banting & Earle Racing
Team |
Pygmée MDB17 - BDA |
|
|
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid,
varv |
Anmärkning |
1 |
Morgan |
36'44.92" |
|
2 |
Hailwood |
36'45.31" |
|
3 |
Pace |
36'45.97" |
|
4 |
Hill |
36'46.55" |
|
5 |
Reutemann |
36'47.31" |
|
6 |
Lauda |
36'58.91" |
|
7 |
W. Fittipaldi |
37'16.35" |
|
8 |
Gethin |
37'18.65" |
|
9 |
E. Brambilla |
37'19.10" |
|
10 |
Ruesch |
37'29.32" |
|
11 |
Dolhem |
37'34.56" |
|
12 |
Depailler |
37'45.05" |
|
13 |
Kazato |
37'58.49" |
|
14 |
Jabouille |
29 |
|
15 |
Jaussaud |
28 |
|
DNF |
Peterson |
26 |
Olycka |
DNF |
Hunt |
25 |
Motor |
DNF |
Beuttler |
25 |
Olycka |
DNF |
Wollek |
7 |
Topplockspackning |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
Hailwood |
36'46.45" |
|
2 |
Pace |
36'46.97" |
|
3 |
Morgan |
36'56.86" |
|
4 |
Hill |
37'00.34" |
|
5 |
Gethin |
37'20.70" |
|
6 |
Jabouille |
37'23.07" |
|
7 |
Depailler |
37'24.51" |
|
8 |
Lauda |
37'48.30" |
|
9 |
Wollek |
37'48.93" |
|
10 |
Kazato |
37'49.26" |
|
11 |
Dolhem |
29 |
|
12 |
Ruesch |
29 |
|
DNF |
E. Brambilla |
20 |
Motor |
DNF |
Jaussaud |
7 |
Motor |
DNF |
W. Fittipaldi |
2 |
Bränsletryck |
DNF |
Beuttler |
0 |
Olycka ? Motor? |
DNF |
Reutemann |
0 |
Kollision m Morgan |
DNS |
Ronnie Peterson |
- |
Bilen förstörd |
DNS |
James Hunt |
- |
Motor |
|
|