| |
III Mantorp
Park F2 Trofén 1972
Hitachi Mantorp Park Grand Prix
European Championship Formel 2, Omgång 10
6 augusti 1972, Mantorp Park, Linköping, Sverige (35)
Ronnie Peterson
på hemmaplan i Formel 2-loppet på
Mantorp - det kan väl inte sluta i någonting annat än succé? Tyvärr kom det
hela att istället betraktas som en fiaskoartad tillställning eftersom knappt
någon tog sig i mål. Den ena bilen efter den andra stannade i depån eller ute
på banan med rykande motor. Ronnie berättar: "Det
är internationella bilsportfederationen FIA som har ordnat till med detta
fiasko. Beslutet att höja cylindervolymgränsen från 1,6 till 2 liter utan att
rådfråga konstruktörerna var rena vansinnet!" Problemen
för Ronnie har börjat redan under träningen. Han provar en ny typ av
bromsbelägg och har blivit varnad innan att de kunde fungera på ett oväntat
sätt - vilket de gör! När Ronnie bromsar efter långa rakan låser sig
framhjulen och han hamnar i det skyddsnät som egentligen är till för att
fånga upp flygmaskiner. Det kunde ha slutat illa då en vajer i nätet slog
sönder framrutan och träffade Ronnie på hjälmen - med huvudvärk i flera
dagar som resultat. Ronnie har dock varit tvåa på träningen efter Peter
Gethin, så vissa förhoppningar finns det inför loppet... Peter
Gethin i sin Chevron var totalt överlägsen i det första heatet - långt före
Ronnie i en halvtrött March tampandes med Jody Scheckter. Reine Wisell gör en
makalös uppkörning i en hyrd Rondel-Brabham, men båda tvingas bryta - Ronnie
med sprucken topplockspackning. Pausen mellan de
två heaten ägnas åt febril verksamhet i depån och såväl Ronnie som Reine
kommer ut till det andra - Ronnie nu dock med en ännu tröttare motor (det är
Niki Laudas träningsmotor). Starten blir sällsynt förvirrad och till och med
Ronnie tvingas slå av i första kurvan. Bilen går inte bra och Ronnie tvingas
återigen bryta, denna gång efter att svänghjulet lossnat. Tävlingen
utvecklar sig till en parodi då Mike Hailwood, som denna dag inte alls hör
till de snabbare, plötsligt är ensam kvar i täten. Reine kör i och för sig
om, men han är ett varv efter. Bortsett från
Reines klappjakter var standarvagnarnas tävling det enda något sånär
underhållande som hände på Mantorp. En massa bilar av olika märken och
storlekar och så ett riktigt kort lopp på bara åtta varv - det hinner aldrig
bli tråkigt! Ronnie körde sitt livs första standardvagnstävling med en
fenomenalt snabb Ford Capri på 290 hk (lån av Jochen Mass) - under träning
innan loppet är Ronnie nere på tider cirka 3 sekunder under varvrekordet. Han
vinner hur lätt som helst före Bo Emanuelsson och Lennart Hall.
Augusti 6 |
2 x 36 varv = 4100 m =
295.2 km |
Pole Position: Peter
Gethin, 1'25.6" |
Snabbaste varv: Peter Gethin,
1'25.9" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
6 |
Mike Hailwood, GB |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
3 pts (72) |
|
2 |
2 |
18 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
ELF Coombs Racing |
March 722 - BDA |
5 pts (72) |
|
3 |
3 |
11 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - BDA |
9 pts (72) |
|
4 |
4 |
32 |
Brett Lunger, USA |
Space Racing |
March 722 - BDA |
12 pts (71) |
|
5 |
5 |
8 |
Carlos Ruesch, RA |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
13 pts (71) |
|
6 |
6 |
9 |
Carlos Reutemann, RA |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDA |
14 pts (71) |
|
7 |
7 |
16 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke - Mordaunt - Guthrie
- Durlacher Racing |
March 722 - BDA |
15 pts (71) |
|
8 |
8 |
4 |
Reine Wisell, S |
Reine Wisell / Motul Rondel
Racing
DNS GRS International |
Brabham BT38 - BDA
DNS GRD 272 - BDA |
17 pts (68) |
|
9 |
9 |
5 |
Tetsu Ikuzawa, J |
GRS International |
GRD 272 - BDA |
19 pts (69) |
|
10 |
NC |
19 |
Peter Gethin, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B20 - BDA |
55 |
|
11 |
NC |
10 |
Bob Wollek, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDA |
47 |
|
12 |
NC |
15 |
Jody Scheckter, ZA |
Impact Group |
McLaren M21 - BDA |
43 |
|
13 |
NC |
39 |
Adrian Wilkins, GB |
John Coombs Racing |
March 722 - BDA |
43 |
|
14 |
NC |
17 |
Patrick Depailler, F |
ELF Coombs Racing |
March 722 - BDA |
39 |
|
15 |
NC |
44 |
Tim Schenken, AUS |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDA |
28 |
Olycka |
16 |
NC |
2 |
Ronnie Peterson, S |
STP March Engineering |
March 722 - BDA (Heat 1
1930cc, Heat 2 1800 cc) |
19 |
|
17 |
NC |
37 |
Richard Scott, GB |
Richard Scott |
Brabham BT38 - BDA |
19 |
|
18 |
NC |
1 |
Niki Lauda, A |
STP March Engineering |
March 722 - BDA/RES |
18 |
|
19 |
NC |
38 |
Gerry Birrell, GB |
Sports Motors (Manchester) |
March 722 - BDA |
16 |
|
20 |
NC |
24 |
John Watson, GB |
Alan McCall Team Tui |
Leda-Tui BH2 - BDA |
13 |
|
21 |
NC |
27 |
José Dolhem, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - BDA |
13 |
|
22 |
NC |
20 |
Patrick Dal Bo, F |
Banting & Earl Racing
Team |
Pygmée MDB17 - BDA |
8 |
|
23 |
DNS |
40 |
Hiroshi Kazato, J |
Peter Bloore Racing |
March 722 - BDA |
|
Olycka |
24 |
DNQ |
12 |
Comte Adam Potocki, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
25 |
DNQ |
25 |
David Purley, GB |
LEC Refrigeration |
March 722 - BDA |
|
|
26 |
DNQ |
26 |
Tom Belsö, DK |
Team Viking |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
27 |
DNA |
3 |
Jochen Mass, D |
STP March Engineering |
March 722 - BDA |
|
|
28 |
DNA |
7 |
John Surtees, GB |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
|
|
29 |
DNA |
14 |
Dave Morgan, GB |
Edward Reeves Racing |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
30 |
DNA |
21 |
Carlos Pace, BR |
Banting & Earl Racing
Team |
Pygmée MDB17 - BDA |
|
|
31 |
DNA |
22 |
Lian Duarte, BR |
Banting & Earl Racing
Team |
Pygmée MDB17 - BDA |
|
|
32 |
DNA |
23 |
Andrea de Adamich, I |
FINA Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
|
|
33 |
DNA |
28 |
Jean-Pierre Jarier, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - BDA |
|
|
34 |
DNA |
30 |
Georges Schäfer, CH (D ?) |
A.C.A. Racing Team |
Chevron B18 - BDA |
|
|
35 |
DNA |
31 |
Claudio Francisci, I |
Elcom Racing Team |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
36 |
DNA |
33 |
Giancarlo Gagliardi, I |
Frank Williams Racing Cars |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
37 |
DNA |
34 |
Claude Bourgoignie, B |
Ford BP Racing Team |
GRD 272 - BDA |
|
|
38 |
DNA |
35 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
39 |
DNA |
36 |
Peter Westbury, GB |
F.I.R.S.T. |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
40 |
DNA |
40 |
Hiroshi Kazato, J |
Peter Bloore Racing |
March 722 - BDA |
|
|
41 |
DNA |
41 |
Vern Schuppan, AUS |
Malaya Singapore Airlines |
March 722 - BDA |
|
|
42 |
DNA |
42 |
James Hunt, GB |
Hesketh Racing |
March 712M - BDA |
|
|
43 |
DNA |
43 |
Fred Stalder, F |
Fred Stalder |
Pygmée MDB17 - BDA |
|
|
44 |
DNA |
|
? |
|
|
|
|
45 |
DNA |
|
? |
|
|
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid,
varv |
Anmärkning |
1 |
Gethin |
52'21.1" |
|
2 |
Hailwood |
52'59.4" |
|
3 |
Jabouille |
53'00.2" |
|
4 |
Wollek |
53'09.9" |
|
5 |
Ruesch |
53'20.5" |
|
6 |
Jaussaud |
53'26.2" |
|
7 |
Lunger |
53'42.9" |
|
8 |
Beuttler |
35 |
Elsystem |
9 |
Ikuzawa |
35 |
|
10 |
Reutemann |
35 |
|
11 |
Wisell |
32 |
Växellåda |
12 |
Depailler |
31 |
Misständning |
DNF |
Scheckter |
28 |
Olycka |
DNF |
Schenken |
28 |
Olycka |
DNF |
Scott |
19 |
Bränsletryck |
DNF |
Dolhem |
13 |
Oljepump |
DNF |
Peterson |
11 |
Motor |
DNF |
Dal Bo |
8 |
Motor |
DNF |
Wilkins |
7 |
Elsystem |
DNF |
Birrell |
0 |
Elsystem |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
Hailwood |
52'51.7" |
|
2 |
Jabouille |
52'57.1" |
|
3 |
Jaussaud |
53'15.2" |
|
4 |
Reutemann |
53'28.7" |
|
5 |
Lunger |
53'50.5" |
|
6 |
Wisell |
53'54.5" |
|
7 |
Beuttler |
53'54.8" |
|
8 |
Ruesch |
35 |
|
9 |
Wilkins |
35 |
|
10 |
Ikuzawa |
34 |
|
DNF |
Gethin |
19 |
Olycka |
DNF |
Lauda |
18 |
Motor |
DNF |
Birrell |
16 |
Trottel |
DNF |
Scheckter |
15 |
Motor |
DNF |
Watson |
13 |
Motor |
DNF |
Wollek |
11 |
Motor |
DNF |
Peterson |
8 |
Svänghjul |
DNF |
Depailler |
8 |
Motor |
|
|