| |
19th Grand Prix
de Rouen
European F2 Championship, Omgång 6
27 juni 1971, Circuit Rouen-les-Essarts, Rouen, Frankrike
(21)
Ronnie Peterson kommer till F2-tävlingen i Rouen med gott hopp om att kunna
fortsätta plocka viktiga poäng i striden om EM-titeln. Ronnie gör sin 21:a
F2-start i karriären. Den 6,5 km långa banan
är egentligen helt vanlig landsväg som varje år "lånas" inför
evenemanget. Franska regeringen har inför årets tävling krävt en hel del
säkerhetsmässiga förbättringar - detta med utgångspunkt i den tragiska
olyckan året innan som krävde de båda F3-förarna Jean-Luc Salomon och Denis
Rayans liv. Av denna anledning har två chikaner placerats ut, men Ronnie - som
bli träningssnabbast med 2.09,7 - har endast bromsats upp knappt 2 sekunder i
jämförelse med Tim Schenkens varvrekord från 1970. Tävlingen kom att
köras i två heat som kvalificering till final och i det första startade
förarna med träningstiderna 1,3, 5, o s v. Ronnie tar ledningen före
Beuttler, Lauda, Wisell och Schenken. Lauda lyckas passera Beuttler på det
fjärde varvet och smiter även förbi Ronnie på det tionde, då den gula
Marchen drabbas av misständning. Varvet senare är dock ordningen återställd,
men Ronnie kan inte åka ifrån Niki. Precis innan målgång överraskar
österrikaren med en slipstreammanöver som är nära att ge honom segern, men Ronnie
vinner heatet med en tiondels marginal. "Det gick vägen med ett nödrop!
Misständningen höll på att kosta mig segern, och jag minns att jag satt och
grämde mig under hela heatet över att det inte såg ut att hålla den här
gången heller! Men det gick och glädjen var dubbel, eftersom mina föräldrar
fanns på plats för att för första gången se mig åka F2. Nu fixade mina
mekaniker snabbt motorn inför finalen, där jag stod i första ledet
tillsammans med ärkerivalen Cevert, som vunnit andra heatet komfortabelt före
Reutemann och Quester. Det blev också jag, Cevert och Reutemann som kom
snabbast iväg, och jag ledde i fyra varv innan Cevert tog mig. Varvet därpå
var jag tillbaka i täten."
Efter
sju varv passerar Cevert start- och målrakan med en knäckt bakvinge på
Tecnon. Trots detta ger han inte upp och två varv senare är han åter uppe i
ledningen. Men till skillnad från hur de flesta tävlingar brukar utveckla sig
för Ronnie, så är det denna gång "vackra Frasse" som brakar rätt
fram i en kurva med låst kronhjul och pinion. Ut i terrängen med en demolerad
bil som resultat, tack och lov utan en skråma på Cevert. Därmed kan Ronnie
närmast defilera i mål. Med en ledning på över20 sekunder finns ingen
större anledning att förivra sig och Ronnie slår av på takten. I mål har
avståndet till tvåan Dieter Quester krympt till endast sex sekunder, men turen
har vänt och Ronnie går i mål som segrare - den första "riktiga"
EM-segern i Formel 2. Och med detta leder Ronnie serien...
Niki Lauda för skjuts av Ronnie!
Juni 27 |
2 x 16 varv x 6541 m +
final 25 varv
= 104.656 km + 163.525 km |
Pole Position: Ronnie
Peterson, 2'09.7" |
Snabbaste varv: François
Cévert,
2'11.0" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare,
Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv,
Anmärkning |
1 |
1 |
4 |
Ronnie Peterson, S |
Smog March Engineering |
March 712M - FVA |
55'36.3" |
2 |
2 |
14 |
Dieter Quester, A |
Eifelland Caravaning |
March 712M - BMW |
55'42.6" |
3 |
3 |
1 |
Graham Hill, GB |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
55'43.6" |
4 |
4 |
12 |
Niki Lauda, A |
Bosch Racing Team |
March 712M - FVA |
56'01.1" |
5 |
5 |
28 |
François
Migault, F |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
56'41.8" |
6 |
6 |
8 |
Carlos Reutemann, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT30 - FVA |
57'46.8" |
7 |
7 |
36 |
François
Mazet, F |
Siffert Racing Team |
Chevron B18 - FVA |
23 |
8 |
8 |
5 |
Tim Schenken, AUS |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
22, Motor |
9 |
9 |
24 |
Carlos Pace, BR |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
22, Slut på
soppa |
10 |
DNF |
3 |
Jean-Pierre Beltoise, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB 16 - FVA |
19, Motor |
11 |
DNF |
17 |
Gerry Birrell, GB |
J. & J. Stanton |
Lotus 69 - FVA |
18,
Överhettning |
12 |
DNF |
7 |
Jeremy Richardson, GB |
Paul Watson Racing
Organisation |
Brabham BT30 - FVA |
17,
Överhettning |
13 |
DNF |
38 |
Ernesto Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
March 712M - FVA |
15, Motor |
14 |
DNF |
18 |
Reine Wisell, S |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
14, Olycka |
15 |
DNF |
16 |
François Cévert, F |
Equipe Elf Tecno |
Tecno TF71 - Ford BDA |
13, Olycka |
16 |
DNF |
19 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa |
Lotus 69 - FVA |
10, Motor |
17 |
DNF |
10 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Shell-Arnold Team |
March 712M - FVA |
7, Motor |
18 |
DNF |
6 |
Peter Westbury, GB |
F I R S T |
Brabham BT36 - FVA |
5, Oljeledning |
19 |
DNS |
45 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke - Mordaunt - Guthrie
- Durlacher |
March 712M - FVA |
|
20 |
DNS |
23 |
"Jean Max" (Max
Jean), F |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
|
21 |
DNS |
31 |
Jean-Pierre Jarier, F |
Shell-Arnold Team |
March 712M - FVA |
|
22 |
DNQ |
33 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 - FVA |
|
23 |
DNQ |
11 |
John Cannon, CDN |
John Cannon |
March 712M - FVA |
|
24 |
DNQ |
35 |
Lionel Noghes, MC |
Ecurie Monaco |
Brabham BT30 - FVA |
|
25 |
DNQ |
39 |
Vittorio Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
March 712M - FVA |
|
26 |
DNQ |
29 |
Silvio Moser, CH |
Silvio Moser Racing Team SA |
Brabham BT30 - FVA/
Novamotor |
|
27 |
DNS |
20 |
Bob Wollek, F |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
Olycka under
träning |
28 |
DNS |
21 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Equipe Elf Tecno |
Tecno TF71 - Ford BDA |
Motor under
träning |
29 |
DNS |
25 |
Christian Ethuin, F |
Frank Williams Motul March |
March 712M -FVA |
Olycka under
träning |
30 |
DNS |
41 |
Claudio Fancisci, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
Motor under
träning |
31 |
DNQ |
22 |
Patrick Depailler, F |
Equipe Elf Tecno |
Tecno TF71 - Ford BDA |
|
32 |
DNQ |
30 |
Jürg M. Dubler, CH |
Scuderia Jolly Club
Switzerland |
Brabham BT30 - FVA |
|
33 |
DNQ |
32 |
Hervé Bayard, F |
Midland Racing Team |
Chevron B18 - FVA |
|
34 |
DNQ |
34 |
Carlos Ruesch, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT30 - FVA |
|
35 |
DNQ |
37 |
Adam Potocki, F |
GTE Racing Cars |
Lotus 69 - FVA |
|
36 |
DNQ |
40 |
Arturo Merzario, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
|
37 |
DNQ |
46 |
Hannelore Werner, D |
Eifelland Caravaning |
March 712M - FVA |
|
38 |
DNA |
2 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Lotus 69 - FVA |
|
39 |
DNA |
15 |
Dr. Helmut Marko, A |
Ecurie Bonnier SA |
Lola T240 - FVA |
|
40 |
DNA |
26 |
Jean Blanc, CH |
Jean Blanc |
Tecno TF71 - FVA |
|
41 |
DNA |
27 |
Patrick Dal Bo, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB 16 - FVA |
|
42 |
DNA |
44 |
Bernd Terbeck, D |
Bernd Terbeck |
Brabham BT36 - FVA |
|
43 |
DNA |
7 |
Alistair Walker, GB |
Alistair Walker Racing |
Brabham BT30 - FVA |
|
44 |
DNA |
39 |
Nanni Galli, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, varv,
anmärkning |
1 |
Peterson |
35'45.5" |
2 |
Lauda |
35'45.6" |
3 |
Beltoise |
36'07.5" |
4 |
Schenken |
36'07.8" |
5 |
Wisell |
36'10.0" |
6 |
Westbury |
37'06.8" |
7 |
W. Fittipaldi |
37'45.9" |
8 |
Richardson |
37'47.2" |
9 |
Watson |
15 |
10 |
Pace |
15 |
11 |
E. Brambilla |
14 |
DNF |
Max |
11, Olycka |
DNF |
Beuttler |
10, Motor |
DNF |
Cannon |
2, Motor |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, varv,
anmärkning |
1 |
Cévert |
35'25.2" |
2 |
Reutemann |
35'30.5" |
3 |
Quester |
35'35.9" |
4 |
Birrell |
35'36.6" |
5 |
Hill |
35'42.8" |
6 |
Jaussaud |
35'54.1" |
7 |
Migault |
35'57.8" |
8 |
Noghes |
37'07.9" |
9 |
Ikuzawa |
15, Motor |
DNF |
V. Brambilla |
13, Motor |
DNF |
Moser |
13, ? |
DNF |
Mazet |
13 |
DQ |
Jarier |
10, Arbete på
bilen utanför depån |
|
|