| |
19th London
Trophy
Hilton Transport Trophy
European F2 Championship, Omgång
5
31 maj 1971, Crystal Palace Circuit, London,
Storbritannien (20)
Ronnie Peterson kom till den 5:e omgången av Formel 2-mästerskapet i Europa
efter en succéartad insats i Monacos Grand Prix helgen innan. Tävlingen skulle
köras på den korta (endast 2.230 m lång) och relativt snabba banan i Crystal Palace i London. Det
var något av att vinna eller försvinna för Ronnie. Scenariot att ledande
Cevert ryckte ifrån till 31 poäng, med Ronnie kvar på de 9 poäng han
erövrade på Thruxton, var ingen omöjlig tanke. Dessutom stod det klart att
Ronnie efter säsongen skulle komma att klassas upp som A-förare efter de
poäng han tog inom Formel 1, vilket sålunda skulle medföra att han nästa år
inte skulle kunna tävla om titeln i Formel 2. Nu eller aldrig med andra ord... Den
korta banan tillåter bara 16 startande ekipage, men för Ronnies del fanns
ingen större anledning till oro då han tillhörde de 19 förare som var
garanterade att få starta. En av dom som lyckades knipa en placering i
startfältet var Reine Wisell och därtill en plats i andra led. Det är
Ronnies 20:e start i Formel 2. Ronnie kom
att lottas i heat 2 och han var också den enda som lyckades underskrida det
officiella varvrekordet under träningen, med 49,4 var Ronnie ett par tiondelar
bättre Jochen Rindts och Jackie Stewarts delade rekord från 1970.
Bilderna ovan är tagna
av Kevin Hasle och visar Ronnie i ledning. Kevin fick senare Ronnies autograf! I första
heatet kom Reine att göra en minnesvärd insats, men efter att presterat
heatets snabbaste kvaltid tvingas han bryta med trasig bränslepump. Ronnie får
själv berätta vad som hände i det andra heatet: "Det
är en underbar regel engelsmännen har i tävlingar med heat och följande
final. I finalen garanteras inte bara plats för förare som tvingats bryta, men
som demonstrerat sin och sin bils kapacitet med snabba varvtider. Det blev både
min och Reines räddning den här gången. Jag lyckades nämligen bara hänga
med i tre varv, innan jag fick överlämna ledningen till Pescarolo och gå in i
depå med brott på en bränsleledning. Jag kom inte in i loppet igen förrän
efter 7 varv, och nu försökte jag verkligen åka fort för att rädda en
finalplats med en snabb varvtid. Efter positiva signaler från min depå -
tavlan visade 49,8 - drog jag mig ur heatet efter 29 varv. Jag hade ingen chans
till placering och ville inte riskera materialet inför möjligheten att ta
skadan igen i finalen." Ronnie fick en plats i sista
startledet och skulle åter komma att bjuda publiken på en av sina berömda
uppåkningar. Redan innan klockan hunnit gå in på sin andra minut kom Ronnie
forcerande in på start- och målrakan. Och detta som fjärde man! På mindre
än 2000 m hade Ronnie lyckats passera en rad av de mer namnkunniga toppförarna
som Bell, Quester, Westbury, Beuttler, Pescarolo och Reutemann. På det fjärde
varvet kan Emerson Fittipaldi överta ledningen från Schenken, samtidigt som
Ronnie lyckas passera Jarier. Därefter vidtar en femton varv lång klappjakt.
På det tjugonde varvet kan Ronnie äntligen smita förbi Schenkens Brabham, men
samtidigt står det klart att den gula Marchen börjat få problem med
överstyrning. Detta är antagligen resultatet av bytet till en ny typ av
stötdämpare och Ronnies körning blir allt bredare. Ronnie
kan inte köra ifrån Schenken och denne är också uppe jämsides vid ett par
tillfällen, utan att kunna återta andraplatsen. Till slut blir de tidsmässigt
kostsamma uppställen i kurvorna alltför svåra och Schenken kan på det sista
varvet krångla sig förbi Ronnie. Då Emerson Fittipaldi inte får
räkna någonting annat än äran, tar Ronnie mycket värdefulla 6 poäng - och
detta samtidigt som Cevert blir poänglös. Kampen om EM-titeln hårdnar...
Maj 31 |
2 x 45 varv x 2237 m +
Final 50 varv
= 97.764 km + 111.846 km |
Pole Position:
Ronnie Peterson, 49.4" |
Snabbaste varv: Jaussaud,
Schenken, Peterson, E. Fittipaldi, 49.6" = 107.88 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid,
Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
59 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Lotus 69 - FVA |
42'03.0" |
|
2 |
2 |
3 |
Tim Schenken, AUS |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
42'07.4" |
|
3 |
3 |
31 |
Ronnie Peterson, S |
Smog - March Engineering |
March 712M - FVA |
42'08.2" |
|
4 |
4 |
39 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Shell-Arnold Team |
March 712M - FVA |
42'08.8" |
|
5 |
5 |
7 |
Carlos Reutemann, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT30 - FVA
DNS Brabham BT36 - FVA |
49 |
|
6 |
6 |
61 |
Gerry Birrell, GB |
J. & J. Stanton |
Lotus 69 - FVA |
49 |
|
7 |
7 |
20 |
Silvio Moser, CH |
Silvio Moser Racing Team SA |
Brabham BT30 - FVA /
Novamotor |
49 |
|
8 |
8 |
38 |
Derek Bell, GB |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
46 |
|
9 |
DNF |
45 |
Carlos Pace, BR |
Frank Williams Motul March |
Lotus 69 - FVA
DNS March 712M - FVA |
38 |
Bränslepump |
10 |
DNF |
40 |
Jean-Pierre Jarier, F |
Shell-Arnold Team |
March 712M - FVA |
35 |
Bränslepump |
11 |
DNF |
43 |
Dieter Quester, A |
Eifelland Wohnwagenbau |
March 712M - BMW |
35 |
Olycka |
12 |
DNF |
32 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke - Mordaunt -Guthrie
- Durlacher |
March 712M - FVA |
23 |
Växelväljare |
13 |
DNF |
37 |
Henri Pescarolo, F |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
16 |
Oljeledning |
14 |
DNF |
8 |
Peter Westbury, GB |
F I R S T |
Brabham BT36 - FVA |
13 |
Misständning |
15 |
DNF |
56 |
Reine Wisell, S |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
10 |
Fördelare |
16 |
DNF |
47 |
Patrick Depailler, F |
Equipe Elf Tecno |
Tecno TF71 - Ford BDA |
9 |
Motor |
17 |
DNQ |
24 |
Alistair Walker, GB |
Alistair Walker Racing |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
18 |
DNQ |
34 |
Tom Walkinshaw, GB |
Ecurie Ecosse |
March 712M - FVA |
|
|
19 |
DNQ |
58 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
March 712M - FVA
DNS Lotus 69 - FVA |
|
|
20 |
DNQ |
6 |
Carlos Ruesch, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT30 - FVA
DNS Brabham BT36 - FVA |
|
|
21 |
DNQ |
26 |
John Wingfield, GB |
John Wingfield |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
22 |
DNQ |
28 |
John Cannon, CDN |
John Cannon |
March 712M - FVA |
|
|
23 |
DNQ |
2 |
Graham Hill, GB |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
24 |
DNQ |
68 |
Jo Siffert, CH |
Siffert Racing Team |
Chevron B18 - FVA |
|
|
25 |
DNQ |
62 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa |
Lotus 69 - FVA |
|
|
26 |
DNQ |
25 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
27 |
DNQ |
33 |
Niki Lauda, A |
Bosch Racing Team |
March 712M - FVA |
|
|
28 |
DNQ |
23 |
Jeremy Richardson, GB |
Paul Watson Racing
Organisation |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
29 |
DNQ |
57 |
Richard Scott, GB |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
|
|
30 |
DNQ |
17 |
Brian Hart, GB |
Bob Gerard |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
31 |
DNQ |
19 |
Jürg M. Dubler, CH |
Team Obrist |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
32 |
DNQ |
46 |
François Cévert, F |
Equipe Elf Tecno |
Tecno TF71 - Ford BDA |
|
|
33 |
DNQ |
9 |
Bernd Terbeck, D |
Bernd Terbeck |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
24 |
DNQ |
15 |
Giovanni Salvati, I |
Scuderia Ala d'Oro |
March 712M - FVA
DNS Brabham BT30 - FVA |
|
|
25 |
DNQ |
16 |
Gianluigi Picchi, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
26 |
DNQ |
35 |
Freddy Link, CH |
Jolly Club Switzerland |
March 712M - FVA |
|
|
27 |
DNQ |
48 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Equipe Elf Tecno |
Tecno TF71 - Ford BDA |
|
|
28 |
DNQ |
60 |
Adam Potocki, F |
GTE Racing Cars |
Lotus 69 - FVA |
|
|
29 |
DNQ |
63 |
Johnny Blades, GB |
Johnny Blades |
Lotus 59B - FVA |
|
|
30 |
DNQ |
69 |
Chris Craft, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B18 - FVA |
|
|
31 |
DNQ |
70 |
Nick May, GB |
Nick May |
Chevron B17B - FVA |
|
|
32 |
DNQ |
71 |
Hervé Bayard, F |
Hervé Bayard |
Chevron B18 - FVA |
|
|
33 |
DNQ |
75 |
Georges Schäfer, |
ACA Racing Club |
McLaren M4A - FVA |
|
|
34 |
DNS |
10 |
Rolf Stommelen, D |
Eifelland Caravaning |
Brabham BT36 - FVA |
|
Olycka |
35 |
DNS |
36 |
Hannelore Werner, D |
Eifelland Caravaning |
March 712M - FVA |
|
|
36 |
DNS |
42
12 |
Ernesto Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
March 712M - FVA
DNS Brabham BT30-FVA |
|
|
37 |
DNA |
4 |
Bob Wollek, F |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
38 |
DNA |
5 |
- |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
39 |
DNA |
11 |
Hans-J. Stuck Jr, D |
Eifelland Caravaning |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
40 |
DNA |
14
41 |
Vittorio Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA
DNS March 712M - FVA |
|
|
41 |
DNA |
18 |
Lionel Noghes, MC |
Ecurie Monaco |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
42 |
DNA |
22 |
Tommy Reid, IRL |
Irish Racing Cars |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
43 |
DNA |
27 |
Ronnie McKay |
Irish Racing Cars |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
44 |
DNA |
29 |
Xavier Perrot, CH |
Squadra Tartaruga |
March 712M - FVA |
|
|
45 |
DNA |
30 |
James Hunt, GB |
March Engineering |
March 712M - FVA |
|
|
46 |
DNA |
44 |
- |
Eifelland Caravaning |
March 712M - BMW |
|
|
47 |
DNA |
49 |
Arturo Merzario, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
|
|
48 |
DNA |
50 |
Nanni Galli, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
|
|
49 |
DNA |
51 |
Jean Blanc, CH |
Jean Blanc |
Tecno TF71 - FVA |
|
|
50 |
DNA |
52 |
Roland Binder, |
Roland Binder |
Tecno TF68 - FVA |
|
|
51 |
DNA |
53 |
Helmut Gall, D |
Helmut Gall Autofunk Racing
Team |
Tecno TF71 - FVA |
|
|
52 |
DNA |
54 |
- |
Helmut Gall Autofunk Racing
Team |
Tecno TF68 - FVA |
|
|
53 |
DNA |
55 |
Spartaco Dini, I |
Racing Team IRIS |
de Tomaso 103 - FVA |
|
|
54 |
DNA |
64 |
Alan Rollinson, GB |
Irish Racing Cars |
Lotus 69 - FVA |
|
|
55 |
DNA |
65 |
John Pollock, IRL |
Gerry Kinnane |
Lotus 69 - FVA |
|
|
56 |
DNA |
66 |
Jean-Pierre Beltoise, F |
Constructions Mechanyques Pygmée |
Pygmée MDB 16 - FVA |
|
|
57 |
DNA |
67 |
Patrick Dal Bo, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB 16 - FVA |
|
|
58 |
DNA |
72 |
Bruno Frey, CH |
Midland Racing Team |
Chevron B18 - FVA |
|
|
59 |
DNA |
73 |
Brian Nelson, IRL |
Crosslé Racing Team |
Crosslé 18F - FVA |
|
|
60 |
DNA |
74 |
Dr. Helmut Marko, A |
Ecurie Bonnier SA |
Lola T240 - FVA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, varv,
anmärkning |
1 |
Moser |
38'25.4" |
2 |
Jarier |
38'34.8" |
3 |
Westbury |
38'40.2" |
4 |
Depailler |
38'41.02 |
5 |
Bell |
38'48.4" |
6 |
Beuttler |
39'00.2" |
7 |
Walker |
39'06.8" |
8 |
Walkinshaw |
39'07.2" |
9 |
W. Fittipaldi |
39'16.4" |
10 |
Ruesch |
44 |
11 |
Wingfield |
43 |
DNF |
Cannon |
35, Bränslepump, spinn |
DNF |
Wisell |
32, Bränslepump |
DNF |
Hill |
31, Bränslematning |
DNF |
Siffert |
23, Förarmisstag |
DNF |
Ikuzawa |
9, Olycka |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, varv,
anmärkning |
1 |
E. Fittipaldi |
38'02.6" |
2 |
Jaussaud |
38'04.2" |
3 |
Schenken |
38'19.0" |
4 |
Quester |
38'41.2" |
5 |
Reutemann |
38'44.4" |
6 |
Birrell |
38'50.8" |
7 |
Watson |
44 |
8 |
Lauda |
44 |
9 |
Richardson |
44 |
10 |
Pace |
44 |
11 |
Scott |
44 |
12 |
Hart |
43 |
DNF |
Pescarolo |
31, Avgasrör |
DNF |
Dubler |
29, Spole |
DNF |
Peterson |
23,
Bränsleledning |
DNF |
Cévert |
22,
Bränsleläckage |
|
|