| |
2nd Mantorp Park
Grand Prix
European F2 Championship, Omgång 7
8 augusti 1971, Mantorp Park, Linköping, Sverige (22) Ronnie
Peterson återvänder till hemmaplan i Sverige nästan som en firad
rockstjärna. Efter andraplatsen i Monaco har TV-tittarna kunnat följa hans
framfart i tre direktsända GP-tävlingar och han är ett namn på var mans
läppar. Att han ligger trea i VM-tabellen (Formel 1) och leder EM-serien
(Formel 2) gör naturligtvis inte saken sämre - han är storfavorit inför
loppet på Mantorp Park! Efter Tysklands GP åker därför Ronnie direkt till
Linköping för att under hela veckan förbereda sig extra noga. En hel del
olika inställningar testas och varvtiderna är snart nere på Regazzonis rekord
från 1970. Ronnie berättar: "Efter mycket om
och men lyckas jag komma ner på 1.38 blankt mot Ceverts 1.39,4, en
tidsdifferens som François hade svårt att acceptera. Tecnogubbarnas egna
klockor hade flera gånger stannat på tider under 1.39, men deras livliga
protester avslogs av tävlingsledningen." Tyvärr är vädret
inte det bästa. Den riktigt stora folkfesten kommer av sig, men ändå är det
hela 29.500 åskådare som löser entré i hällande regn och blåst. Såväl
Ronnie som Reine har revansch att kräva efter den misslyckade insatsen året
innan. Tävlingsdagen inleds med ösregn, men strax före första start har
banan torkat upp i den hårda vinden. Tävlingsledningen har beslutat sig för
en mycket utsträckt startgrid, något som orsakar oreda och viss irritation
bland en del förare. Loppet är Ronnies 22:a i Formel 2. Det blir Cevert som före Ronnie drar upp takten i det
första heatet. När François på det femte varvet börjar dra ifrån,
förstår vi att allt inte står rätt till med Ronnie och hans bil. Efter alla
ändringar fram och åter, har Marchen blivit svårhanterlig och i mål är
Cevert i sin Tecno hela 23 sekunder före Ronnie. Nu måste någon exceptionellt
ske för att Ronnie skall kunna rädda dagen och i pausen mellan heaten jobbar
mekanikerna febrilt för att komma till de rätta justeringarna. Och nu tycks
bilen bättre passa Ronnies körstil. Andra heatet ser en Ronnie som flyger
iväg och Cevert kan inte hålla tempot uppe. Han har dock ett ansenligt antal
sekunder tillgodo på Ronnie från det första heatet och försöker med hjälp
av depåpersonalen hålla läget under kontroll. På det elfte varvet tvingas
han dock i depå med en sprucken ventil - och så var den dagen förstörd för
Ronnies ärkerival om EM-titeln.
Nu
vinner Ronnie återigen en bekväm seger med dryga 20 sekunder före tvåan
Carlos Reutemann. Under heatet har Ronnie klippt en hare i 170 km/h, men det
enda som händer är att han får ett kast på bilen. Andra svenskar som
imponerar denna dag är Reine Wisell, som efter mycket strul med advokater,
utmätning, lönekrav, stallbyte och svartflagg, lyckas ta en femteplats i det
andra heatet i en helt ny bilbekantskap. Även Sten Gunnarsson visar stor talang
och är på träningen snabbare än en rad etablerade namn - och då skall man
veta att träningsförhållandena var de sämsta tänkbara. Hade Ronnie
vunnit om Cevert inte tvingats bryta? "Det tror
jag. Jag gick in för att åka ifrån honom från början i andra heatet. Motorn
gick inte som den skulle i första så jag var tvungen att sätta allt på ett
kort när det var dags för nästa lopp."
Ronnie i suverän ledning... Nio nya poäng till
Ronnie och en tabell med följande utseende:
Placering |
Namn |
Poäng |
1. |
Ronnie Peterson |
33 |
2. |
Carlos Reutemann |
27 |
3. |
François Cevert |
22 |
4. |
Tim Schenken |
21 |
5. |
Dieter Quester |
15 |
6. |
Wilson Fittipaldi |
13 |
August 8 |
2 x 36 varv x 3818 m
274.868 km |
Pole Position: Ronnie
Peterson, 1'38.0" |
Snabbaste varv: Ronnie
Peterson, 1'27.1" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare,
Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv,
Anmärkning |
1 |
1 |
1 |
Ronnie Peterson, S |
Smog - March Engineering |
March 712M - FVA |
1:46'08.2" |
2 |
2 |
4 |
Tim Schenken, AUS |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
1:46'43.7" |
3 |
3 |
2 |
Carlos Reutemann, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT36 - FVA |
1:46'50.1" |
4 |
4 |
6 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
March 712M - FVA |
1:47'25.2" |
5 |
5 |
24 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 - FVA |
1:47'50.6" |
6 |
6 |
17 |
Gerry Birrell, GB |
J. & J. Stanton |
Lotus 69 - FVA |
1:47'57.7" |
7 |
7 |
29 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa |
Lotus 69 - FVA |
1:48'18.0" |
8 |
8 |
27 |
Bob Wollek, F |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
1:48'39.3" |
9 |
9 |
23 |
Derek Bell, GB |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
71 |
10 |
10 |
5 |
Dieter Quester, A |
Eifelland Caravaning |
March 712M - BMW |
70 |
11 |
11 |
15 |
John Cannon, CDN |
John Cannon |
March 712M - FVA |
70 |
12 |
12 |
21 |
Hannelore Werner, D |
Eifelland Caravaning |
March 712M - FVA |
69 |
13 |
NC |
7 |
Niki Lauda, A |
Bosch Racing Team |
March 712M - FVA |
60 |
14 |
NC |
10 |
Sten Gunnarsson, S |
Smog - March Engineering |
March 712M - FVA |
58 |
15 |
NC |
12 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Shell-Arnold Team |
March 712M - FVA |
58 |
16 |
NC |
32 |
Carlos Ruesch, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT36 - FVA |
55 |
17 |
NC |
31 |
Patrick Dal Bo, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB 16 - FVA |
52 |
18 |
NC |
37 |
Chris Craft, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B18 - FVA |
52 |
19 |
NC |
14 |
Jean-Pierre Jarier, F |
Shell-Arnold Team |
March 712M - FVA |
48 |
20 |
NC |
3 |
François Cévert, F |
Equipe Elf Tecno |
Tecno TF71 - Ford BDA |
45 |
21 |
NC |
8 |
Reine Wisell, S |
Rondel Racing
DNS LIRA - Team Lotus |
Brabham BT36 - FVA
DNS Lotus 69 - FVA |
44 |
22 |
NC |
33 |
Ernesto 'Tino' Brambilla, I |
Equipe Elf Tecno
DNS Scuderia Ala d'Oro |
Tecno TF71 - Ford BDA
DNS March 712M - FVA |
34 |
23 |
NC |
30 |
Dr. Helmut Marko, A |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB 16 - FVA |
26 |
24 |
NC |
28 |
Jürg M. Dubler, CH |
Scuderia Jolly Club
Switzerland |
Brabham BT30 - FVA |
9 |
25 |
NC |
18 |
Rolf Stommelen, D |
Eifelland Caravaning |
Brabham BT36 - FVA |
9 |
26 |
NC |
38 |
Carlos Pace, BR |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
3 |
27 |
NC |
20 |
Freddy Link, CH |
Scuderia Jolly Club
Switzerland |
March 712M - FVA |
0 |
28 |
NC |
9 |
Richard Scott, GB |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
0 |
29 |
DNQ |
22 |
Ernst Maring, D |
Kelper Recaro Racing Team |
Maco 271 - FVA |
|
30 |
DNQ |
26 |
Bernd Terbeck, D |
Bernd Terbeck |
Brabham BT36 - FVA |
|
31 |
DNQ |
35 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke - Mordaunt - Guthrie
- Durlacher |
March 712M - FVA |
|
32 |
DNA |
11 |
Jo Bonnier, S |
Ecurie Bonnier SA |
Lola T240 - FVA |
|
33 |
DNA |
16 |
Peter Westbury, GB |
F I R S T |
Brabham BT36 - FVA |
|
34 |
DNA |
19 |
Silvio Moser, CH |
Marlboro Racing |
Brabham BT36 - FVA |
|
35 |
DNA |
25 |
Jeremy Richardson, GB |
Paul Watson Race
Organisation |
Brabham BT30 - FVA |
|
36 |
DNA |
34 |
Vittorio Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
March 712M - FVA |
|
37 |
DNA |
36 |
Jo Siffert, CH |
Siffert Racing Team |
Chevron B18 - FVA |
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Cévert |
53'07.9" |
|
2 |
Peterson |
53'30.3" |
|
3 |
Jarier |
53'41.8" |
|
4 |
Schenken |
53'44.1" |
|
5 |
W. Fittipaldi |
53'44.5" |
|
6 |
Quester |
53'47.2" |
|
7 |
Lauda |
53'47.4" |
|
8 |
Reutemann |
53'50.9" |
|
9 |
Watson |
54'05.3" |
|
10 |
Birrell |
54'10.6" |
|
11 |
Wollek |
54'31.2" |
|
12 |
Ikuzawa |
54'34.2" |
|
13 |
Gunnarsson |
54'34.5" |
|
14 |
Ruesch |
35 |
|
15 |
Cannon |
35 |
|
16 |
Werner |
35 |
|
17 |
Bell |
35 |
|
DNF |
Dal Bo |
26 |
Växellåda |
DNF |
Marko |
26 |
Bränsletryck |
DNF |
Jaussaud |
22 |
Hjullager |
DNF |
Craft |
17 |
? |
DNF |
E. Brambilla |
14 |
Olycka |
DNF |
Dubler |
9 |
Bränslepump |
DNF |
Stommelen |
9 |
Avgassystem |
DQ |
Wisell |
8 |
Ej kvalificerad att
starta |
DNF |
Pace |
3 |
Motor |
DNF |
Link |
0 |
Olycka |
DNF |
Scott |
0 |
Olycka |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Peterson |
52'37.7" |
|
2 |
Reutemann |
52'59.6" |
|
3 |
Schenken |
52'59.6" |
|
4 |
Jaussaud |
53'06.6" |
|
5 |
Wisell |
53'06.8" |
|
6 |
W. Fittipaldi |
53.40.7" |
|
7 |
Watson |
53'45.3" |
|
8 |
Ikuzawa |
53'46.8" |
|
9 |
Birrell |
53'47.1" |
|
10 |
Wollek |
54'08.1" |
|
11 |
Bell |
54'08.7" |
|
12 |
Craft |
35 |
|
13 |
Cannon |
35 |
|
14 |
Werner |
34 |
|
15 |
Quester |
34 |
|
DNF |
Dal Bo |
26 |
Soppatorsk |
DNF |
Lauda |
24 |
Koppling |
DNF |
Gunnarsson |
22 |
Motor |
DNF |
E. Brambilla |
20 |
Olycka |
DNF |
Ruesch |
20 |
Radiator |
DNF |
Jarier |
12 |
Bränsleledning |
DNF |
Cévert |
9 |
Ventil |
|
|