| |
II Torneio
Internacional de Formula 2 do Brasil 1972
Brazilian F2
Championship, Omgång 2
2 november 1972, Autodromo Interlagos, Sao Paolo, Brasilien (40)
Ronnie Peterson
tycker att tiden går långsamt nere i
Sydamerika under det Brasilianska F2-mästerskapet om tre tävlingar - och då
är det inte tiden på banan som avses. Mellan tävlingarna finns inte mycket
att göra, särskilt som det regnar var och varannan dag. Ronnie berättar i sin
krönika i Teknikens Värld nr 24 om den andra tävlingen på Interlagos: "Inför
veckoslutets tävling på Interlagos skulle vi träna som vanligt. Och det
regnade som vanligt, det var bara ett träningspass med torr bana. Elfte
startposition var allt jag lyckades åstadkomma och det var i alla fall bättre
än den fjortonde plats som jag körde till mig under träningen inför det
första loppet. Under träningen
uppstod ett av dessa små mystiska fel som kan göra racerförare och mekaniker
gråhåriga på ett par timmar. Motor på min Brabham Formel 2 misstände på
något konstigt sätt i all högerkurvor. Så fort jag började svänga dog
motor. Den stannade helt enkelt. Och bara i högerkurvor. Mellan varje
träningspass jobbade mekanikerna som galningar med motorn, men det hjälpte
inte ett dugg. "Nåja", tänkte jag "det är ju bara
träningsmotorn, det ordnar sig väl när jag fått i tävlingsmotorn".
Innan jag skulle köra ut till start med den nya motorn passade jag på att
utnyttja den halvtimmes inofficiella träning som arrangörerna bjöd på. Och
då inträffade samma fel igen! Motorn
lade av så fort man började köra i en högerkurva med lägre motorvarv än
6000. Men starta skulle jag. Det tog ett tag innan jag kom på knepet, men när
vi stod på startlinjen visste jag hur jag skulle bära mig åt. Det gällde
bara att inte förlora motorvarv i högerkurvorna. Följaktligen körde jag på
en växel lägre genom de kurvorna är normalt för att kompensera
effektförlusten. På det sättet körde jag upp mig till fjärde plats under de
fyra första varven. Men motorn tyckte inte speciellt bra om den omilda
behandlingen och det dröjde inte länge förrän en vevstake stack ut nosen
genom motorblocket och så var det ingen idé för Peterson att åka mer."
November 5 |
2 x 14 varv x 7960 m =
222.88 km |
Pole Position: |
Snabbaste varv: |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor/Tuner |
Cyl. vol |
Däck |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
3 |
Carlos Pace, BR |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS15 - Ford/Hart |
2000 |
F |
1:14'40.46" |
|
2 |
2 |
1 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Lotus |
Lotus 69 - BDF/Cosworth |
1930 |
F |
1:14'52.10" |
|
3 |
3 |
2 |
Mike Hailwood, GB |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
1850 |
F |
1:15'04.58" |
|
4 |
4 |
7 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Brabham BT38 - BDA/Novamotor |
1800 |
F |
1:16'55.51" |
|
5 |
5 |
17 |
Bob Wollek, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDF/R.S. |
1930 |
GY |
1:17'04.59" |
|
6 |
6 |
6 |
José Dolhem, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - BDA/Alan Smith |
1900 |
F |
1:17'52.81" |
|
7 |
7 |
12 |
Brett Lunger, USA |
Space Racing |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
|
1:19'15.13" |
|
8 |
8 |
21 |
Pedro Victor de Lamare, BR |
Equipe Brahma / March
Engineering |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
|
1:19'26.37" |
|
9 |
9 |
5 |
Chico Lameiro, BR |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
|
1:20'17.44" |
|
10 |
10 |
22 |
Silvio Montenegro, BR |
Silvio Montenegro / March
Engineering |
March 722 - BDE/Novamotor ? |
1800 |
|
26 |
|
11 |
NC |
9 |
Lian Duarte, BR |
Lian Duarte |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
1850 |
|
24 |
|
12 |
NC |
15 |
Tim Schenken, AUS |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDF/Cosworth |
1930 |
GY |
14 |
|
13 |
NC |
10 |
David Purley, GB |
LEC Refrigeration |
March 722 - BDA/LEC |
1850 |
|
14 |
|
14 |
NC |
19 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - BDA/Hart |
1850 |
|
14 |
|
15 |
NC |
4 |
Carlos Ruesch, RA |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Hart |
1850 |
|
14 |
|
16 |
NC |
18 |
Dave Morgan, GB |
Edward Reeves Racing |
Chevron B20 - BDA/David
Wood |
1990 |
|
7 |
|
17 |
NC |
14 |
Ronnie Peterson, S |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - Ford/R.E.S. |
1990 |
GY |
3 |
|
18 |
NC |
8 |
Andrea de Adamich, I |
FINA Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA/Novamotor |
1850 |
F |
2 |
|
19 |
NC |
16 |
Henri Pescarolo, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - Ford/R.E.S. |
2000 |
GY |
2 |
|
20 |
DNA |
5 |
Clay Regazzoni, CH |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - BDA/Hart |
1850 |
|
|
|
21 |
DNA |
20 |
Luis Perreira Bueno, BR |
Luis Bueno / March
Engineering |
March 722 - BDA |
|
|
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
Pace |
37'25.46" |
|
2 |
E. Fittipaldi |
37'38.23" |
|
3 |
Hailwood |
37'44.55" |
|
4 |
Schenken |
38'02.27" |
|
5 |
W. Fittipaldi |
38'27.12" |
|
6 |
Wollek |
38'42.20" |
|
7 |
Duarte |
38'53.30" |
|
8 |
Purley |
38'59.00" |
|
9 |
Dolhem |
39'00.67" |
|
10 |
Jaussaud |
39'22.34" |
|
11 |
Lunger |
39'31.10" |
|
12 |
de Lamare |
39'42.99" |
|
13 |
Ruesch |
40'11.54" |
|
14 |
Lameiro |
40'11.85" |
|
15 |
Montenegro |
13 |
|
DNF |
Morgan |
7 |
Topplockspackning |
DNF |
Peterson |
3 |
Motor |
DNF |
de Adamich |
2 |
Motor |
DNS |
Hunt |
- |
Olycka |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
Pace |
37'15.00" |
|
2 |
Hailwood |
37'20.03" |
|
3 |
E. Fittipaldi |
37'20.87" |
|
4 |
Wollek |
38'22.39" |
|
5 |
W. Fittipaldi |
38'28.39" |
|
6 |
Dolhem |
38'52.14" |
|
7 |
de Lamare |
39'33.38" |
|
8 |
Lunger |
39'44.03" |
|
9 |
Lameiro |
40'05.59" |
|
10 |
Montenegro |
13 |
|
DNF |
Duarte |
10 |
Gasvajer |
DNF |
Hunt |
1 |
Chassie |
DNF |
Schenken |
0 |
Start krasch |
DNF |
Jaussaud |
0 |
Start krasch |
DNF |
Purley |
0 |
Start krasch |
DNS |
Ruesch |
- |
|
|
|