| |
II Torneio Internacional de Formula 2 do
Brasil 1972
Brazilian F2
Championship, Omgång 3
12 november 1972, Autodromo Interlagos, Sao Paolo, Brasilien (41)
Ronnie Peterson
har inför sista omgången i det
brasilianska F2-mästerskapet om tre tävlingar, hämtat nya krafter på ett
lyxhotell ute vid kusten - tack och lov för den ekonomiskt sinnade Peterson så
är de inbjudan av hotelldirektören. Det blir mycket tennis och golf. Tyvärr
regnade det alla dagar utom en. Inför den
avslutande omgången tvingas Ronnie köra med en reservmotor eftersom det var
Pescarolos tur i Rondelgänget att få ha den snabba BDF-motorn. Men det visade
sig inte göra någon större skillnad, då transistortändningen i Ronnies
Brabham går sönder på startlinjen. Ronnie blir stående kvar medan alla andra
åker iväg. Till slut lyckas dock mekanikerna reparera felet, men då Ronnie
kommer iväg är han ett varv efter de andra. Detta är också ett faktum vid
målgång. Totalt vinner Hailwood den sista
tävlingen och visar med det att han är en värdig Europamästare i Formel 2.
November 12 |
2 x 10 varv x 7960 m =
159.2 km |
Pole Position: Carlos Pace,
2'39.12" |
Snabbaste varv: Carlos
Pace, 2'37.9" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
2 |
Mike Hailwood, GB |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA |
53'37.38" |
|
2 |
2 |
15 |
Tim Schenken, AUS |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDA |
53'45.92" |
|
3 |
3 |
5 |
Clay Regazzoni, CH |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - BDA |
54'42.58" |
|
4 |
4 |
11 |
James Hunt, GB |
Hesketh Racing |
March 712M - BDA |
54'44.09" |
|
5 |
5 |
19 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Matchbox Team Surtees |
Brabham BT38 - BDA |
54'49.05" |
|
6 |
6 |
7 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Brabham BT38 - BDA |
55'01.89" |
|
7 |
7 |
10 |
David Purley, GB |
LEC Refrigeration |
March 722 - BDA |
55'44.30" |
|
8 |
8 |
3 |
Carlos Pace, BR |
Matchbox Team Surtees |
Surtees TS15 - BDA |
55'44.88" |
|
9 |
9 |
12 |
Brett Lunger, USA |
Space Racing |
March 722 - BDA |
55'55.08" |
|
10 |
10 |
21 |
Pedro Viktor de Lamare, BR |
Equipe Brahma / March
Engineering |
March 722 - BDA |
56'21.07" |
|
11 |
NC |
1 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Lotus |
Lotus 69 - BDA |
18 |
|
12 |
NC |
9 |
Lian Duarte, BR |
(Fina ?) Team Surtees ?
Lian Duarte ? |
Surtees TS10 - BDA |
18 |
|
13 |
NC |
6 |
José Dolhem, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 722 - BDA |
18 |
|
14 |
NC |
17 |
Bob Wollek, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDA |
14 |
|
15 |
NC |
8 |
Andrea de Adamich, I |
FINA Team Surtees |
Surtees TS10 - BDA |
14 |
|
16 |
NC |
22 |
Silvio Montenegro, BR |
Silvio Montenegro / March
Engineering |
March 722 - BDA |
12 |
|
17 |
NC |
16 |
Henri Pescarolo, F |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDA |
11 |
|
18 |
NC |
14 |
Ronnie Peterson, S |
Motul Rondel Racing |
Brabham BT38 - BDA |
10 |
|
19 |
DNS |
18 |
Dave Morgan, GB |
Edward Reeves Racing |
Chevron B20 - BDA |
|
Olycka under träning |
20 |
DNA |
19 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
A.S.C.A. |
Brabham BT38 - BDA |
|
|
21 |
DNA |
20 |
Luis Bueno Perreira, BR |
Luis Bueno / March
Engineering |
March 722 - BDA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
Pescarolo |
26'44.57" |
|
2 |
Hailwood |
26'44.62" |
|
3 |
E. Fittipaldi |
26'47.34" |
|
4 |
Schenken |
26'48.35" |
|
5 |
W. Fittipaldi |
27'18.67" |
|
6 |
Hunt |
27'19.89" |
|
7 |
de Adamich |
27'21.75" |
|
8 |
Jaussaud |
27'24.70" |
|
9 |
Regazzoni |
27'24.70" |
|
10 |
Duarte |
10 |
|
11 |
Purley |
10 |
|
12 |
Lunger |
10 |
|
13 |
de Lamare |
10 |
|
14 |
Montenegro |
10 |
|
15 |
Peterson |
10 |
|
16 |
Pace |
10 |
|
DNF |
Dolhem |
8 |
Drivaxel |
DNF |
Wollek |
4 |
Bränslepump |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, varv |
Anmärkning |
1 |
Pace |
26'49.17" |
|
2 |
Hailwood |
26'52.76" |
|
3 |
Schenken |
26'57.57" |
|
4 |
Wollek |
27'14.35" |
|
5 |
Regazzoni |
27'17.88" |
|
6 |
Hunt |
27'24.20" |
|
7 |
Jaussaud |
27'24.55" |
|
8 |
Dolhem |
27'30.11" |
|
9 |
W. Fittipaldi |
27'43.22" |
|
10 |
Purley |
27'49.56" |
|
11 |
Lunger |
10 |
|
12 |
de Lamare |
10 |
|
DNF |
E. Fittipaldi |
8 |
Drivaxel |
DNF |
Duarte |
8 |
Olycka |
DNF |
de Adamich |
4 |
Motor |
DNF |
Montenegro |
2 |
Olycka |
DNF |
Pescarolo |
1 |
Koppling |
DNS |
Peterson |
- |
Motor |
|
|