F2 Mallory 1971

1st Speed International Trophy
14 mars 1971, Mallory Park, Kirkby Mallory, Leicestershire, Storbritannien (14)

Ronnie Petersons första framträdande i Formel 2 säsongen -71 sker på smala, kurviga och korta Mallory Park i England. Loppet ingår inte i den officiella EM-serien. Starten kommer att bli Ronnies fjortonde i F2-karriären. Mallory Park har inte haft ett F2-lopp sen 1967 och tävlingen drar stora åskådarmassor. Ronnie har inför loppet endast gjort ett par testrundor på Silverstone med March helt nya fabriksvagn 712M. Ronnie svarar dock för en fantastisk uppvisning under träningen och imponerar stort. Simon Taylor, chefredaktör för en av väldens mest ansedda motortidskrifter, Autosport, skrev t ex så här den 18 mars 1971:

"One driver stood head and shoulders above the rest: Ronnie Peterson. To watch him hurling the yellow March round Mallory with abandon and supreme confidence was to invite instant comparsion with one man - Jochen Rindt. His time came steadily down to 43,3 and then he did a couple of 43 dead and called the day. Ronnie had a long fourth gear in and wasn´t using top: from the hairpin up through the gears to fourth, Devil´s Elbow absolutely flat, no breaking for Gerards, just a little lift before chucking the car sideways, holding it on opposite lock all the way round, hard down the straight, dab the brakes and grab third for the Esses and the throttle hard down through the right and left, up the hill and then heavy breaking beyond the 100 yds marker and down to bottom for the hairpin. He came up on Derek Bell a bit rapidly inte the hairpin on one lap; Derek didn´s see him and the two cars touched, but no damage was done."

På den korta banan, endast 2170 m, var Ronnie hela 0,8 sekunder snabbare än närmaste man, Pescarolo och 1,4 sek snabbare än Derek Bell - bägge förarna också i en varsin March 712M. Ronnie var mycket nöjd med bilen.

När starten går kommer Ronnie endast iväg som trea - efter Pescarolo och Birell. Den smala och krokiga banan är svår att köra om på, ungefär som Kinnekulle Ring, och det är först på det sjätte varvet som Ronnie lyckas ta sig förbi Birell. Snabbt är han upp i Pescarolos bakhjul och när luckan uppstår på det femtonde varvet är Ronnie blixtsnabb att utnyttja situationen. Den korta banan gör emellertid att varvningar blir ett tidigt problem och inte blir det lättare av att banan är så pass snäv. Efter 30 varv har Ronnie varvat de flesta - många dessutom två gånger. På varv 34 är Ronnie ikapp den lilla grupp som kämpar om fjärdeplatsen. Det är Reutemann som är omedelbart framför. I hårnålen dör dennes motor, men Ronnie lyckas krångla sig förbi. En av Marchens nosfenor snuddar dock vid Reutemanns Brabham och får sig en knäck, men det förefaller inte vara något större fel på bilen och Ronnie kan åter öka farten.

Varvet därpå, då Ronnie är på väg att varva Mike Beuttler i "the Esses", försvinner plötsligt styrförmågan. Endast det ena framhjulet styrde och vänster hjul pekar rakt ut i högerböjen. Ronnie har inte en chans att parera och går rätt in i jordvallen, slungas iväg längs med och landar så småningom ett stort dammoln precis innan publikleden. Ronnie berättar:

"Det måste ha sett verkligen ruskigt ut. Dels publiken ,som bara stod några m ter från nedslagsplatsen, jag själv som var begravd under en salig röra av hjul, splitter och jord. En liten grabb i publikleden hade fått en lätt smäll av flygande splitter och själv klarade jag mig undan med en lindrigt manglad hand. Grabben fick en plåsterlapp i pannan, torkade tårarna och sken som en sol när jag gav honom min autograf på en bit av karossen!"

 

Den pojke som blivit träffad av splitter från Ronnies bil var 10-årige Paul Franks från Leicester. Marchen befanns helskrotad och vid den efterföljande besiktningen kunde konstateras att olycksorsaken var en brusten låsbult i vänstra styrarmen. Det var ett lopp som gav eko i den seriösa fackpressen och Ronnie fick välförtjänt mycket beröm för sitt lopp. I Sverige gick kvällspressen i taket och gav kraschen onaturliga proportioner. 

Det visar sig efteråt att styrstaget lossnat (se den vita pilen). Metallerna i kulleden hade smält ihop, vilket gav onormala belastningar så att staget gick av...

Pescarolo (March) vinner, Gerry Birrell (Lotus) tvåa och Brian Hart i en Brabham slutar trea.

 
Mars 14 2 x 40 varv x 2173 m = 173.809 km Pole Position: Ronnie Peterson, 43.0" Snabbaste varv: Peterson / Pescarolo, 43.2" = 181.046 km/h

 
Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid
Varv
1 1 31 Henri Pescarolo, F Frank Williams Racing Cars March 712M - FVA 0:59'57.2"
2 2 26 Gerry Birrell, GB J. & J. Stanton / Lotus Racing Lotus 69 - FVA 1:00'36.0"
3 3 7 Brian Hart, GB Bob Gerard Racing Brabham BT30 - FVA 79
4 4 8 Peter Westbury, GB F. I. R. S. T. Brabham BT30 - FVA 78
5 5 27 Tetsu Ikuzawa, J Tetsu Ikuzawa Lotus 69 - FVA 78
6 6 12 Jeremy Richardson, GB Paul Watson Racing Organisation Brabham BT30 - FVA 78
7 7 39 Xavier Perrot, CH Jo Siffert - Chevron Racing Team Chevron B18 - FVA 77
8 8 21 Rod Pickering, GB Rod Pickering Brabham BT23C - FVA 77
9 9 9 Tommy Reid, IRL Irish Racing Cars Brabham BT30 - FVA 76
10 10 35 Mike Beuttler, GB Clarke/Mordaunt/Guthrie/Durlacher March 712M - FVA 75
11 NC 1 Carlos Reutemann, RA Automovil Club Argentina / YPF Brabham BT30 - FVA 74
12 NC 32 Derek Bell, GB Frank Williams Racing Cars March 712M - FVA 72
13 NC 11 John Watson, GB John Watson Brabham BT30 - FVA 68
14 NC 42 Brian Nelson, IRL Crosslé Racing Team Crosslé 18F - FVA 67
15 NC 37 Hannelore Werner, D Eifelland Caravaning March 712M - FVA 63
16 NC 33 Niki Lauda, A Bosch Racing Team March 712M - FVA 59
17 NC 38 Jo Siffert, CH Jo Siffert - Chevron Racing Team Chevron B18 - FVA 54
18 NC 30 Ronnie Peterson, S SMOG March Engineering March 712M - FVA 35
19 NC 34 Tom Walkinshaw, GB Ecurie Ecosse March 712M - FVA 24
20 DNA 2 Carlos Ruesch, RA Automovil Club Argentina / YPF Brabham BT30 - FVA  
21 DNA 3 Peter Gaydon, GB Eifelland Caravaning Brabham BT30 - FVA  
22 DNA 4 Bernd Terbeck, D Eifeland Caravaning Brabham BT36 - FVA  
23 DNA 5 Jürg M. Dubler, CH Team Obrist Brabham BT30 - FVA  
24 DNA 6 Silvio Moser, CH Scuderia Jolly Club Brabham BT30 - FVA  
25 DNA 10 Alistair Walker, GB Alistair Walker Racing Brabham BT30 - FVA  
26 DNA 14 Cyd Williams, GB Ian Bannen Brabham BT30 - FVA  
27 DNA 15 Brian Cullen, GB Brian Cullen Racing Brabham BT30 - FVA  
28 DNA 16 Ernesto 'Tino' Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA  
29 DNA 17 Vittorio Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA  
30 DNA 18 Tim Schenken, AUS Rondel Racing Brabham BT36 - FVA  
31 DNA 19 Clay Regazzoni, CH Rondel Racing Brabham BT36 - FVA  
32 DNA 20 Ronald McKay, GB Ronald McKay Brabham BT30 - FVA  
33 DNA 22 Johnny Blades, GB Paul Watson Racing Organisation Lotus 69 - FVA  
34 DNA 23 Graham Hill, GB Bernard Ecclestone (Jochen Rindt Racing) Lotus 69 - FVA  
35 DNA 24 Wilson Fittipaldi, BR Team Bardahl (Fittipaldi) Lotus 69 - FVA  
36 DNA 25 Alan Rollinson, GB Irish Racing Cars Lotus 69 - FVA  
37 DNA 28 Richard Scott, GB LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA  
38 DNA 29 Reine Wisell, GB LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA  
39 DNA 36 Dieter Quester, A Eifelland Caravaning March 712M - FVA  
40 DNA 40 Graham Eden, GB Graham Eden Chevron B18 - Ford BDA  
41 DNA 41 Bruno Frey, CH Midland Racing Team Chevron B18 - FVA  

 
Heat 1
Cla. Förare Tid, Varv Anmärkning
1 Pescarolo 29'32.0"  
2 Birrell 29'56.4"  
3 Beuttler 39  
4 Westbury 39  
5 Watson 39  
6 Hart 39  
7 Ikuzawa 39  
8 Richardson 39  
9 Reid 38  
10 Perrot 38  
11 Pickering 38  
12 Bell 36  
13 Werner 36  
NC Lauda 31  
DNF Peterson 35 Olycka
DNF Reutemann 34 Bränslepump
DNF Nelson 32 Insprutning
DNF Walkinshaw 24 Oljetryck
DNF Siffert 14 Olycka
Heat 2
Cla. Förare Tid, Varv Anmärkning
1 Pescarolo 30'25.2"  
2 Birrell 30'39.6"  
3 Reutemann 30'46.4"  
4 Hart 31'08.2"  
5 Siffert 31'12.0"  
6 Westbury 39  
7 Ikuzawa 39  
8 Perrot 39  
9 Richardson 39  
10 Pickering 39  
11 Reid 38  
12 Bell 36  
13 Beuttler 36 Oljeläckage
NC Nelson 35  
NC Watson 29  
NC Werner 27  
DNF Lauda 28 Motor
DNS Peterson -  
DNS Walkinshaw -  

Nästa

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976