| |
1st Speed
International Trophy
14 mars 1971, Mallory Park, Kirkby Mallory, Leicestershire,
Storbritannien (14)
Ronnie Petersons första
framträdande i Formel 2 säsongen -71 sker på smala, kurviga och korta Mallory
Park i England. Loppet ingår inte i den officiella EM-serien. Starten kommer
att bli Ronnies fjortonde i F2-karriären. Mallory Park har inte haft ett F2-lopp sen 1967 och tävlingen
drar stora åskådarmassor. Ronnie har inför loppet endast gjort ett par
testrundor på Silverstone med March helt nya fabriksvagn 712M. Ronnie svarar
dock för en fantastisk uppvisning under träningen och imponerar stort. Simon
Taylor, chefredaktör för en av väldens mest ansedda motortidskrifter,
Autosport, skrev t ex så här den 18 mars 1971:
"One driver stood head
and shoulders above the rest: Ronnie Peterson. To watch him hurling the yellow
March round Mallory with abandon and supreme confidence was to invite instant
comparsion with one man - Jochen Rindt. His time came steadily down to 43,3 and
then he did a couple of 43 dead and called the day. Ronnie had a long fourth
gear in and wasn´t using top: from the hairpin up through the gears to fourth,
Devil´s Elbow absolutely flat, no breaking for Gerards, just a little lift
before chucking the car sideways, holding it on opposite lock all the way round,
hard down the straight, dab the brakes and grab third for the Esses and the
throttle hard down through the right and left, up the hill and then heavy
breaking beyond the 100 yds marker and down to bottom for the hairpin. He came
up on Derek Bell a bit rapidly inte the hairpin on one lap; Derek didn´s see
him and the two cars touched, but no damage was done." På
den korta banan, endast 2170 m, var Ronnie hela 0,8 sekunder snabbare än
närmaste man, Pescarolo och 1,4 sek snabbare än Derek Bell - bägge förarna
också i en varsin March 712M. Ronnie var mycket nöjd med bilen. När
starten går kommer Ronnie endast iväg som trea - efter Pescarolo och Birell.
Den smala och krokiga banan är svår att köra om på, ungefär som Kinnekulle
Ring, och det är först på det sjätte varvet som Ronnie lyckas ta sig förbi
Birell. Snabbt är han upp i Pescarolos bakhjul och när luckan uppstår på det
femtonde varvet är Ronnie blixtsnabb att utnyttja situationen. Den korta banan
gör emellertid att varvningar blir ett tidigt problem och inte blir det
lättare av att banan är så pass snäv. Efter 30 varv har Ronnie varvat de
flesta - många dessutom två gånger. På varv 34 är Ronnie ikapp den lilla
grupp som kämpar om fjärdeplatsen. Det är Reutemann som är omedelbart
framför. I hårnålen dör dennes motor, men Ronnie lyckas krångla sig förbi.
En av Marchens nosfenor snuddar dock vid Reutemanns Brabham och får sig en
knäck, men det förefaller inte vara något större fel på bilen och Ronnie
kan åter öka farten.
Varvet
därpå, då Ronnie är på väg att varva Mike Beuttler i "the Esses",
försvinner plötsligt styrförmågan. Endast det ena framhjulet styrde och
vänster hjul pekar rakt ut i högerböjen. Ronnie har inte en chans att parera
och går rätt in i jordvallen, slungas iväg längs med och landar så
småningom ett stort dammoln precis innan publikleden. Ronnie berättar: "Det
måste ha sett verkligen ruskigt ut. Dels publiken ,som bara stod några m ter
från nedslagsplatsen, jag själv som var begravd under en salig röra av hjul,
splitter och jord. En liten grabb i publikleden hade fått en lätt smäll av
flygande splitter och själv klarade jag mig undan med en lindrigt manglad hand.
Grabben fick en plåsterlapp i pannan, torkade tårarna och sken som en sol när
jag gav honom min autograf på en bit av karossen!"
Den
pojke som blivit träffad av splitter från Ronnies bil var 10-årige Paul
Franks från Leicester. Marchen
befanns helskrotad och vid den efterföljande besiktningen kunde konstateras att
olycksorsaken var en brusten låsbult i vänstra styrarmen. Det var ett lopp som
gav eko i den seriösa fackpressen och Ronnie fick välförtjänt mycket beröm
för sitt lopp. I Sverige gick kvällspressen i taket och gav kraschen onaturliga
proportioner.
Det visar sig efteråt att styrstaget lossnat (se den vita pilen). Metallerna i
kulleden hade smält ihop, vilket gav onormala belastningar så att staget gick
av... Pescarolo (March) vinner, Gerry Birrell (Lotus)
tvåa och Brian Hart i en Brabham slutar trea.
Mars 14 |
2 x 40 varv x 2173 m =
173.809 km |
Pole Position: Ronnie
Peterson, 43.0" |
Snabbaste varv: Peterson /
Pescarolo, 43.2" = 181.046 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid
Varv |
1 |
1 |
31 |
Henri Pescarolo, F |
Frank Williams Racing Cars |
March 712M - FVA |
0:59'57.2" |
2 |
2 |
26 |
Gerry Birrell, GB |
J. & J. Stanton / Lotus
Racing |
Lotus 69 - FVA |
1:00'36.0" |
3 |
3 |
7 |
Brian Hart, GB |
Bob Gerard Racing |
Brabham BT30 - FVA |
79 |
4 |
4 |
8 |
Peter Westbury, GB |
F. I. R. S. T. |
Brabham BT30 - FVA |
78 |
5 |
5 |
27 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa |
Lotus 69 - FVA |
78 |
6 |
6 |
12 |
Jeremy Richardson, GB |
Paul Watson Racing
Organisation |
Brabham BT30 - FVA |
78 |
7 |
7 |
39 |
Xavier Perrot, CH |
Jo Siffert - Chevron Racing
Team |
Chevron B18 - FVA |
77 |
8 |
8 |
21 |
Rod Pickering, GB |
Rod Pickering |
Brabham BT23C - FVA |
77 |
9 |
9 |
9 |
Tommy Reid, IRL |
Irish Racing Cars |
Brabham BT30 - FVA |
76 |
10 |
10 |
35 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke/Mordaunt/Guthrie/Durlacher |
March 712M - FVA |
75 |
11 |
NC |
1 |
Carlos Reutemann, RA |
Automovil Club Argentina /
YPF |
Brabham BT30 - FVA |
74 |
12 |
NC |
32 |
Derek Bell, GB |
Frank Williams Racing Cars |
March 712M - FVA |
72 |
13 |
NC |
11 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 - FVA |
68 |
14 |
NC |
42 |
Brian Nelson, IRL |
Crosslé Racing Team |
Crosslé 18F - FVA |
67 |
15 |
NC |
37 |
Hannelore Werner, D |
Eifelland Caravaning |
March 712M - FVA |
63 |
16 |
NC |
33 |
Niki Lauda, A |
Bosch Racing Team |
March 712M - FVA |
59 |
17 |
NC |
38 |
Jo Siffert, CH |
Jo Siffert - Chevron Racing
Team |
Chevron B18 - FVA |
54 |
18 |
NC |
30 |
Ronnie Peterson, S |
SMOG March Engineering |
March 712M - FVA |
35 |
19 |
NC |
34 |
Tom Walkinshaw, GB |
Ecurie Ecosse |
March 712M - FVA |
24 |
20 |
DNA |
2 |
Carlos Ruesch, RA |
Automovil Club Argentina /
YPF |
Brabham BT30 - FVA |
|
21 |
DNA |
3 |
Peter Gaydon, GB |
Eifelland Caravaning |
Brabham BT30 - FVA |
|
22 |
DNA |
4 |
Bernd Terbeck, D |
Eifeland Caravaning |
Brabham BT36 - FVA |
|
23 |
DNA |
5 |
Jürg M. Dubler, CH |
Team Obrist |
Brabham BT30 - FVA |
|
24 |
DNA |
6 |
Silvio Moser, CH |
Scuderia Jolly Club |
Brabham BT30 - FVA |
|
25 |
DNA |
10 |
Alistair Walker, GB |
Alistair Walker Racing |
Brabham BT30 - FVA |
|
26 |
DNA |
14 |
Cyd Williams, GB |
Ian Bannen |
Brabham BT30 - FVA |
|
27 |
DNA |
15 |
Brian Cullen, GB |
Brian Cullen Racing |
Brabham BT30 - FVA |
|
28 |
DNA |
16 |
Ernesto 'Tino' Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
|
29 |
DNA |
17 |
Vittorio Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
|
30 |
DNA |
18 |
Tim Schenken, AUS |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
|
31 |
DNA |
19 |
Clay Regazzoni, CH |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
|
32 |
DNA |
20 |
Ronald McKay, GB |
Ronald McKay |
Brabham BT30 - FVA |
|
33 |
DNA |
22 |
Johnny Blades, GB |
Paul Watson Racing
Organisation |
Lotus 69 - FVA |
|
34 |
DNA |
23 |
Graham Hill, GB |
Bernard Ecclestone (Jochen
Rindt Racing) |
Lotus 69 - FVA |
|
35 |
DNA |
24 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl (Fittipaldi) |
Lotus 69 - FVA |
|
36 |
DNA |
25 |
Alan Rollinson, GB |
Irish Racing Cars |
Lotus 69 - FVA |
|
37 |
DNA |
28 |
Richard Scott, GB |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
|
38 |
DNA |
29 |
Reine Wisell, GB |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
|
39 |
DNA |
36 |
Dieter Quester, A |
Eifelland Caravaning |
March 712M - FVA |
|
40 |
DNA |
40 |
Graham Eden, GB |
Graham Eden |
Chevron B18 - Ford BDA |
|
41 |
DNA |
41 |
Bruno Frey, CH |
Midland Racing Team |
Chevron B18 - FVA |
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Pescarolo |
29'32.0" |
|
2 |
Birrell |
29'56.4" |
|
3 |
Beuttler |
39 |
|
4 |
Westbury |
39 |
|
5 |
Watson |
39 |
|
6 |
Hart |
39 |
|
7 |
Ikuzawa |
39 |
|
8 |
Richardson |
39 |
|
9 |
Reid |
38 |
|
10 |
Perrot |
38 |
|
11 |
Pickering |
38 |
|
12 |
Bell |
36 |
|
13 |
Werner |
36 |
|
NC |
Lauda |
31 |
|
DNF |
Peterson |
35 |
Olycka |
DNF |
Reutemann |
34 |
Bränslepump |
DNF |
Nelson |
32 |
Insprutning |
DNF |
Walkinshaw |
24 |
Oljetryck |
DNF |
Siffert |
14 |
Olycka |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Pescarolo |
30'25.2" |
|
2 |
Birrell |
30'39.6" |
|
3 |
Reutemann |
30'46.4" |
|
4 |
Hart |
31'08.2" |
|
5 |
Siffert |
31'12.0" |
|
6 |
Westbury |
39 |
|
7 |
Ikuzawa |
39 |
|
8 |
Perrot |
39 |
|
9 |
Richardson |
39 |
|
10 |
Pickering |
39 |
|
11 |
Reid |
38 |
|
12 |
Bell |
36 |
|
13 |
Beuttler |
36 |
Oljeläckage |
NC |
Nelson |
35 |
|
NC |
Watson |
29 |
|
NC |
Werner |
27 |
|
DNF |
Lauda |
28 |
Motor |
DNS |
Peterson |
- |
|
DNS |
Walkinshaw |
- |
|
|
|