| |
IV Gran Premio
de Madrid
European Trophy Formel 2, Omgång 4
16 maj 1971, Circuito de Járama, Madrid, Spanien (19)
Ronnie Peterson har inför den fjärde deltävlingen i årets
Europamästerskap i Formel 2 inte haft den bästa uppladdningen. Efter en
våldsam krasch i F1:an på Silverstone, där Ronnie slagits medvetslös efter
att ha träffats av ett hjul som spräckte hjälmen, körs Ronnie till sjukhus
där en lindrigare hjärnskakning och en stukad tumme konstateras.
Läkarundersökningar tre dagar i rad ger till slut klartecken för Ronnie och
start på Jaramabanan utanför Madrid. När Ronnie är på väg ut till det
första träningspasset stoppas han av funktionärerna, då Svenska
Bilsportförbundet kräver en ny läkarundersökning i Madrid som ger ett
hundraprocentigt friskintyg. Ronnie blir naturligtvis inte glad, viktig
träningstid går förlorad, och han uppfattar det hela som en
förmyndarmentalitet som också inkompetensförklarar förbunden i England och
Spanien. I vilket fall kommer Ronnie ganska snart ut på banan igen och lyckas
ganska omgående skaffa sig snabbaste träningstid. Han börjar med att köra en
runda på 1.28,0 vilket är två tiondelar under Beltoise gällande varvrekord.
Tiden förbättras med ytterligare två tiondelar under lördagspasset och
försäkrade sig för "pole position" före Jassaud, Schenken och
överraskningen John Cannon. Det kommer att bli Ronnies 19:e F2-start i
karriären. Tävlingsdagen är Ronnie (som vanligt
detta år) inte snabbast i starten och det blir Tim Schenken som tar täten
före ett koppel av förare. Ronnie berättar: "Under
dom sista träningsvarven hade motorn börjat misstända och mina mekar fick i
uppdrag att lokalisera och avhjälpa felet. Men dom misslyckades och redan under
uppvärmningsvarvet till själva tävlingen märkte jag att motorn inte var i
topptrim. Misständningen fanns kvar och jag kunde inte varva ur ordentligt. Jag
åkte så fort bilen gick, men det var omöjligt att göra något åt Tim. Han
drog ifrån, men jag lyckades samtidigt öka mitt försprång till Quester och
resten av gänget. Efter tio varv var Tim 6 sekunder före mig, efter tjugo varv
10 sekunder. Jag märkte att motorn blev allt sjukare och det gick saktare och
saktare på rakorna. På 21:a varvet ramlade en ventil ner och jag fick gå i
depå med ett moln av oljerök och ånga efter mig." Det blir
Emerson Fittipaldi som vinner loppet sedan både Schenken och Cevert tvingats
bryta. Ronnies facit är poäng i endast ett lopp av fyra. Ställningen i
EM-serien efter detta loppa ser ut enligt följande:
Placering |
Förare |
Poäng |
1. |
François Cevert |
22 |
2. |
Carlos Reutemann |
18 |
3. |
Wilson Fittipaldi |
10 |
4. |
Ronnie Peterson |
9 |
4. |
Dieter Quester |
9 |
6. |
Tim Schenken |
6 |
6. |
Derek Bell |
6 |
Maj 16 |
60 varv x 3404 m = 204.24
km |
Pole Position: Ronnie
Peterson, 1'28.0" |
Snabbaste varv: Tim Schenken,
1'28.2 = 138.963 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid,
Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
2 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl (Fittipaldi) |
Lotus 69C - FVA |
1:29'42.9" |
|
2 |
2 |
41 |
Dieter Quester, A |
Eifelland Caravaning |
March 712M - BMW |
1:29'57.7" |
|
3 |
3 |
4 |
Carlos Reutemann, RA |
Automovil Club Argentina /
YPF |
Brabham BT30 - FVA |
1:30'12.3" |
|
4 |
4 |
22 |
John Cannon, CDN |
John Cannon |
March 712M - FVA |
1:30'17.0" |
|
5 |
5 |
32 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 712M - FVA |
1:30'37.4" |
|
6 |
6 |
6 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl (Fittipaldi) |
Lotus 69C - FVA |
1:30'42.9" |
|
7 |
7 |
9 |
Niki Lauda, A |
Bosch Racing Team |
March 712M - FVA |
1:30'46.4" |
|
8 |
8 |
10 |
Gerry Birrell, GB |
J. & J. Stanton - Lotus
Racing |
Lotus 69C - FVA |
59 |
|
9 |
9 |
37 |
Silvio Moser, CH |
Scuderia Jolly Club -
Marlboro Racing
Silvio Moser Racing Team SA ? |
Brabham BT30 - FVA /
Novamotor |
59 |
|
10 |
10 |
49 |
Reine Wisell, S |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69C - FVA |
59 |
|
11 |
11 |
47 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 - FVA |
58 |
|
12 |
12 |
7 |
Tim Schenken, AUS |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
56 |
Oljeläckage |
13 |
NC |
17 |
Nanni Galli, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
45 |
|
14 |
DNF |
3 |
François Cévert, F |
Equipe Tecno ELF |
Tecno TF71 - Ford BDA/
Pederzani |
40 |
Punktering, olycka |
15 |
DNF |
12 |
Dr. Helmut Marko, A |
Ecurie Bonnier SA |
Lola T240 - FVA |
38 |
Differential |
16 |
DNF |
5 |
Ronnie Peterson, S |
SMOG - March Engineering |
March 712M - FVA |
21 |
Motor |
17 |
DNF |
35 |
François Mazet, F |
Jo Siffert - Chevron Racing
Team |
Chevron B18C - FVA |
17 |
Tändning |
18 |
DNF |
31 |
Jean-Pierre Jarier, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 712M - FVA |
10 |
Växellåda |
19 |
DNS |
1 |
Jean-Pierre Beltoise, F |
Constructions Méchaniques
Pygmée |
Pygmée MDB 16 - FVA |
|
|
20 |
DNQ |
16 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke - Mordaunt - Guthrie
- Durlacher |
March 712M - FVA |
|
|
21 |
DNQ |
19 |
Jean Blanc, CH |
Jean Blanc |
Tecno TF71 - FVA |
|
|
22 |
DNQ |
23 |
Patrick Dal Bo, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB 16 - FVA |
|
|
23 |
DNQ |
25 |
Jürg M. Dubler, CH |
Team Obrist |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
24 |
DNQ |
30 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Equipe Tecno ELF |
Tecno TF71 - Ford BDA/
Pederzani |
|
|
25 |
DNQ |
36 |
Arturo Merzario, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
|
|
26 |
DNQ |
38 |
Lionel Noghes, MC |
Ecurie Monaco |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
27 |
DNQ |
40 |
Adam Potocki, F |
GTE Racing Cars |
Lotus 69 - FVA |
|
|
28 |
DNQ |
42 |
Carlos Ruesch, RA |
Automovil Club Argentina /
YPF |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
29 |
DNQ |
44 |
Richard Scott, GB |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69C - FVA |
|
|
30 |
DNQ |
46 |
Tom Walkinshaw, GB |
Ecurie Ecosse |
March 712M - FVA |
|
|
31 |
DNQ |
48 |
Hannelore Werner, D |
Eifelland Caravaning |
March 712M - FVA |
|
|
32 |
DNQ |
50 |
Bob Wollek, F |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
33 |
DNA |
8 |
Peter Westbury, GB |
F. I. R. S. T. |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
34 |
DNA |
11 |
Alistair Walker, GB |
Alistair Walker Racing |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
35 |
DNA |
14 |
Hervé Bayard, F |
Hervé Bayard |
Chevron B18 - FVA |
|
|
36 |
DNA |
15 |
Derek Bell, GB |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
|
|
37 |
DNA |
18 |
Johnny Blades, GB |
Johnny Blades |
Lotus 59B - FVA |
|
|
38 |
DNA |
20 |
Ernesto Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
39 |
DNA |
21 |
Vittorio Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
40 |
DNA |
24 |
Patrick Depailler, F |
Equipe Tecno ELF |
Tecno TF71 - Ford BDA/
Pederzani |
|
|
41 |
DNA |
26 |
Claudio Francisci, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
|
|
42 |
DNA |
27 |
Bruno Frey, CH |
Midland Racing Team |
Chevron B18 - FVA |
|
|
43 |
DNA |
28 |
Helmut Gall, D |
Helmut Galla Autofunk
Racing Team |
Tecno TF71 - FVA |
|
|
44 |
DNA |
29 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa |
Lotus 69 - FVA |
|
|
45 |
DNA |
33 |
Freddy Link, CH |
Scuderia Jolly Club |
March 712M - FVA |
|
|
46 |
DNA |
34 |
"Jean Max" (Max
Jean), F |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
|
|
47 |
DNA |
39 |
Gian-Luigi Picchi, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
48 |
DNA |
43 |
Georges Schäfer, CH |
ACA Racing Club |
McLaren M4A - FVA |
|
|
49 |
DNA |
45 |
Bernd Terbeck, D |
Bernd Terbeck |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
|