| |
23 Gran Premio di Roma 1971
European F2
Championship, Omgång 10
10 oktober 1971, Autodromo Vallelunga, Campagna di Roma, Italien
(27)
Ronnie Peterson står inför den nästa sista omgången i F2 och sin 27:e sen
debuten 1969. Ronnie leder
mästerskapet och kommer att kunna titulera sig mästare efter denna rond om han
blir minst sexa samtidigt som Carlos Reutemann blir poänglös.
Ronnie i samtal med Alan Rees. "Pole
position" erövrades av A-föraren Emerson Fittipaldi, som också tar
första heatet. Ronnie får problem med fyrans växel, men kan ändock rulla i
mål som tvåa. Värste konkurrenten Reutemann inte bättre än femma, drygt 20
sekunder efter Ronnie. Andra heatet blir en ren uppvisning från Ronnies sida,
särskilt som Fittipaldi tvingas bryta med brott på gasvajern. Återigen
Quester placeringen bakom Ronnie, Reutemann trea denna gång. För Cevert har
helgen varit olycklig. På det sjätte varvet i första heatet tvingas han köra
in bilen på innerplan efter att ha blivit översköljd med hett vatten - som t
o m orsakar lindrigare brännskador i ansiktet. Schenken drabbas då han
misslyckas med en snabb undanmanöver och slår sönder nospartiet (på sin
Brabham).
Ronnie i ledning före Emerson Fittipaldi! Därmed är Ronnie redan klar EM-segrare och den avslutande
"extratävlingen" en vecka senare på Vallelunga av ringa intresse.
Det enda som skulle kunna dra åskådare var i så fall möjligheten för François
att lura Schenken på tredjeplatsen. Ronnie beslutar sig för att inte köra den
tävlingen - ett förståeligt beslut efter årets extrema körschema (dvs
Ronnie körde inte F2-loppet i Vallelunga den 17/10 och han kom således
ej heller 1:a i detta lopp). Ronnie tvingas snabbt lämna
segerceremonierna i Vallelunga. En polishelikopter
tar honom till Roms flygplats för vidare
transport till Barcelona och ett sportvagnslopp med Joakim Bonnier - ett lopp
som de för övrigt vinner!
Okt. 10 |
2 x 35 varv x 3120 m =
218.398 km |
Pole Position: Emerson
Fittipaldi, 1'11.75" |
Snabbaste varv: Emerson
Fittipaldi, 1'12.8" = 158.242 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
1 |
Ronnie Peterson, S |
Smog - March Engineering |
March 712M - FVA |
1:25'57.2" |
|
2 |
2 |
5 |
Dieter Quester, A |
Eifelland Caravaning |
March 712M - BMW |
1:26'07.8" |
|
3 |
3 |
2 |
Carlos Reutemann, RA |
YPF / Automovil Club
Argentina |
Brabham BT36 - FVA |
1:26'38.9" |
|
4 |
4 |
33 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke-Moradaunt-Guthrie-Durlacher |
March 712M - FVA |
1:26'51.2" |
|
5 |
5 |
10 |
Gerry Birrell, GB |
J. & J. Stanton |
Lotus 69 - FVA |
1:27'07.7" |
|
6 |
6 |
13 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 - FVA |
1:27'10.0" |
|
7 |
7 |
8 |
Niki Lauda, A |
Bosch Racing Team |
March 712M - FVA |
1:27'15.3" |
|
8 |
8 |
12 |
John Cannon, CDN |
John Cannon |
March 712M - FVA |
1:27'40.5" |
|
9 |
9 |
25 |
Carlos Ruesch, RA |
YPF / Automovil Club
Argentina |
Brabham BT36 - FVA |
1:27'44.9" |
|
10 |
10 |
29 |
Claudio Francisci, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF71 - FVA |
69 |
|
11 |
11 |
28 |
Giovanni Salvati, I |
Scuderia Ala d'Oro |
March 712M - FVA |
69 |
|
12 |
12 |
22 |
Freddy Link, CH |
Scuderia Jolly Club
Switzerland |
March 712M - FVA |
68 |
|
13 |
13 |
26 |
Carlos Pace, BR |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
68 |
|
14 |
14 |
14 |
Silvio Moser, CH |
Silvio Moser Racing Team SA |
Brabham BT30/36 - FVA /
Novamotor |
67 |
|
15 |
15 |
11 |
Peter Westbury, GB |
F I R S T |
Brabham BT36 - FVA |
66 |
|
16 |
NC |
7 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Shell-Arnold Team |
March 712M - FVA |
63 |
|
17 |
NC |
38 |
Henri Pescarolo, F |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
61 |
|
18 |
NC |
36 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Lotus 69 - FVA |
37 |
|
19 |
NC |
6 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
March 712M - FVA |
11 |
|
20 |
NC |
4 |
François Cévert, F |
Equipe Tecno Elf |
Tecno TF71 - Ford BDA |
6 |
|
21 |
NC |
3 |
Tim Schenken, AUS |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
6 |
|
22 |
NC |
39 |
Derek Bell, GB |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
3 |
|
23 |
DNQ |
9 |
Jean-Pierre Jarier, F |
Shell-Arnold Team |
March 712M - FVA |
|
|
24 |
DNQ |
15 |
François Mazet, F |
Siffert Racing Team |
Chevron B18 - FVA |
|
|
25 |
DNQ |
18 |
Adam Potocki, F |
GTE Racing Cars |
Lotus 69 - FVA |
|
|
26 |
DNQ |
24 |
Helmut Gall, D |
Helmut Gall Autofunk Racing
Team |
Tecno TF71 - FVA |
|
|
27 |
DNQ |
27 |
Giancarlo Gagliardi, I |
Scuderia Ala d'Oro |
March 712M - FVA |
|
|
28 |
DNQ |
30 |
Luigi Fontanesi, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF71 - FVA |
|
|
29 |
DNQ |
32 |
Ernesto Brambilla, I |
Ernesto Brambilla |
March 712M - FVA |
|
|
30 |
DNA |
16 |
Lionel Noghes, MC |
Ecurie Monaco |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
31 |
DNA |
17 |
Jeremy Richardson, GB |
Paul Watson Racing
Organisation |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
32 |
DNA |
19 |
John Pollock, IRL |
Gerry Kinnane |
Lotus 69 - FVA |
|
|
33 |
DNA |
20 |
Hannelore Werner, D |
Eifelland Caravaning |
March 712M - FVA |
|
|
34 |
DNA |
21 |
Patrick Dal Bo, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB 16 - FVA |
|
|
35 |
DNA |
23 |
Bernd Terbeck, D |
Bernd Terbeck |
Brabham BT36 - FVA |
|
|
36 |
DNA |
31 |
Vittorio Brambilla, I |
Vittorio Brambilla |
March 712M - FVA |
|
|
37 |
DNA |
34 |
Reine Wisell, S |
Reine Wisell |
Lotus 69 - FVA |
|
|
38 |
DNA |
35 |
Andrea de Adamich, I |
Andrea de Adamich |
- |
|
|
39 |
DNA |
37 |
Jean Blanc, CH |
Jean Blanc |
Tecno TF71 - FVA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
E. Fittipaldi |
35 |
|
2 |
Peterson |
35 |
|
3 |
Quester |
35 |
|
4 |
Jaussaud |
35 |
|
5 |
Reutemann |
35 |
|
6 |
Pescarolo |
35 |
|
7 |
Beuttler |
35 |
|
8 |
Birrell |
35 |
|
9 |
Watson |
35 |
|
10 |
Francisci |
35 |
|
11 |
Lauda |
35 |
|
12 |
Cannon |
35 |
|
13 |
Ruesch |
35 |
|
14 |
Westbury |
35 |
|
15 |
Salvati |
35 |
|
16 |
Link |
34 |
|
17 |
Moser |
33 |
|
18 |
Pace |
33 |
|
DNF |
W. Fittipaldi |
11 |
Drivaxel |
DNF |
Cévert |
6 |
|
DNF |
Schenken |
6 |
Olycka |
DNF |
Bell |
3 |
Motor |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid,
Varv |
Anmärkning |
1 |
Peterson |
35 |
|
2 |
Quester |
35 |
|
3 |
Reutemann |
35 |
|
4 |
Beuttler |
35 |
|
5 |
Lauda |
35 |
|
6 |
Birrell |
35 |
|
7 |
Pace |
35 |
|
8 |
Watson |
35 |
|
9 |
Ruesch |
35 |
|
10 |
Cannon |
35 |
|
11 |
Link |
34 |
|
12 |
Salvati |
34 |
|
13 |
Francisci |
34 |
|
14 |
Moser |
34 |
|
15 |
Westbury |
31 |
Motor |
DNF |
Jaussaud |
28 |
Bränslepump |
DNF |
Pescarolo |
26 |
Drivaxel |
DNF |
E. Fittipaldi |
2 |
Gasvajer |
|
|