United States Grand Prix 2 Oktober 1977, Watkins Glen
Ronnie Peterson kan inför sin 107:e F1-start i karriären meddela
att han efter 1977-års säsong lämnar Tyrrell för att återvända till Colin
Chapman och Lotus-stallet. Även Ferrari låter kungöra att Gilles Villeneuve
blir den som ersätter Lauda och som det verkar redan från säsongens två
avslutande deltävlingar i Kanada och Japan.
Frågan är om inte insikten att han under nästa
säsong kommer att sitta i en vinnarbil får Ronnie att tända till lite extra.
I den elfte timmen presterar Ronnie säsongens näst bästa startposition och
står i det tredje startledet efter en femte bästa tid. "Pole
position" har erövrats av James Hunt (McLaren). Andra- och tredjeplatsen
har intagits av den båda Brabham-bilarna med Hans-Joachim Stuck och John
Watson. Mario Andretti fyra (Lotus).
Inför starten är banan blöt, men Watson chansar att
inleda med "slicks". Det blir dock Stuck som går in i första kurvan
före Hunt, Andretti, Reutemann och Ronnie - Watson faller snabbt bakåt i
fältet. Ronnie kan inte hålla sin passering och blir snart passerad av såväl
Lauda som Scheckter. På det femtonde varvet snurrar dock Stuck och ledningen
kan övertas av Hunt. Denna ställningen håller sig in över mållinjen, med
Andretti som tvåa före Scheckter och Lauda.
Ronnie är hela tre varv efter i mål, men kan ändå glädja sig åt att ha
presterat snabbaste varvtid med 1.51,854. Loppets ledare: Stuck 1-14;
Hunt 15-59.
Summary in english
The entry was slightly smaller than had
been the norm with 27 cars vying for 26 places on the grid. ATS had decided not to make the trip to
the United States and most of the privateers were gone as well. The major
addition to the field was Danny Ongais
in an Interscope Racing Penske PC4.
Ferrari had already announced that Niki Lauda's replacement at Ferrari would be Gilles
Villeneuve and as Ferrari
and Lauda were becoming increasingly estranged it looked more and more likely
that Lauda would not even bother to finish the season. Team Lotus also announced that Gunnar Nilsson would not be
retained and that Ronnie Peterson
would be returning to the team in 1978. There was a change at Shadow as well as Riccardo Patrese was busy with a Formula
2 race in Estoril and so his place was taken by Jean-Pierre Jarier who had been
released from his ATS contract.
Qualifying resulted in another pole position for James Hunt with Hans Stuck showing
well to qualify second in his Brabham-Alfa Romeo. Then came John Watson
in the second Brabham
and Mario Andretti in the Lotus. Peterson was next up in
the Tyrrell and shared the third row
of the grid with Carlos Reutemann's
Ferrari while Lauda was seventh
alongside the second Tyrrell
of Patrick Depailler. The top 10 was
completed by Jody Scheckter (Wolf), Jacques Laffite (Ligier), Vittorio Brambilla (Surtees) and
Nilsson in the second Lotus.
At the start the track was damp and Watson gambled on slick tires. Stuck went
into the lead with Hunt second, Andretti third ahead of Reutemann, Peterson,
Lauda, Scheckter and the rest. Watson dropped quickly to the tail of the field.
Stuck continued to lead in the early laps while Scheckter passed Lauda, Peterson
and Reutemann to take fourth. Stuck however spun off on lap 15 and as he had no
clutch he was unable to rejoin. The order at the front then remained unchanged
all the way to the flag with Hunt winning from Andretti, Scheckter and Lauda. Clay Regazzoni (Ensign) was able to overhaul
Reutemann to take fifth place.
Sammanställning
|
Grand Prix
|
USA East
|
Datum
|
2
Oktober 1977
|
Bana
|
Watkins Glen
|
Säsong
|
1977
|
Deltävling
|
15
|
Längd (km)
|
5.435
|
Varv
|
59
|
Tid
|
1:58:23.267
|
|
NC=Not Classified |
NT=No time set in qualifying |
R=Retired |
EX=Excluded from meeting |
W=Withdrawn |
DQ=Disqualified |
NS=Did not start |
NQ=Did not qualify |
NPQ=Did not pre-qualify |
|
Aktuell ställning
|