F1 GP 1974
 

Argentina GP 1974
Brasilien GP 1974
Sydafrika GP 1974
BRDC 1974
Spanien GP 1974
Belgien GP 1974
Monaco GP 1974
Sverige GP 1974
Holland GP 1974
Frankrike GP 1974
England GP 1974
Tyskland GP 1974
Österrike GP 1974
Italien GP 1974
Kanada GP 1974
USA GP 1974

Ronnie Peterson körde under sin fjärde (hela) säsong i Formel 1 ytterligare ett år för JPS Lotus. Lotus Ford var på jakt efter en ny VM-titel, men hade släppt Emerson Fittipaldi till McLaren och istället anställt belgaren Jacky Ickx. Jackie Stewart - mästaren - hade abdikerat från sin tron och alla var övertygade om att "kronprinsen" Ronnie Peterson skulle axla hans mantel. Det var en naturlig successionsordning.

Under vintern hade Colin Chapman och den andre konstruktionsansvarige - Ralph Bellamy - tagit fram en ny, revolutionerande bil. JPS Formula 1/9 hette den officiellt och till skillnad från den gamla 72:an så var den bl a försedd med automatkoppling och den hade också, vad man förmodade, bättre viktfördelning. Denna Lotus 76:a presenterades på en välregisserad föreställning på New London Theatre på Drury Lane den 11 februari 1974. På sin födelsedag några dagar senare provkör Ronnie bilen för första gången på Goodwood och den klockrena typiska analysen från Ronnie hur den nyutvecklade bilen beter sig, lyder som följer:

"Den styr dåligt!"

Den nybyggda bilen från Lotus fungerade inte alls bra. Motorerna var det säkert inget större fel på, men i övrigt inträffade en massa egendomliga fel som omedelbart fick stallet att spåra ur.

Ganska snart kom man överens om att den nya bilen borde stoppas i "malpåse" - för gott. Istället plockades den gamla slitvargen Lotus 72:an fram, ålderstigen - men pålitligare. Dock inte längre riktigt konkurrenskraftig...

Ronnie slutade på femte plats i VM med 35 poäng. Emerson Fittipaldi blev världsmästare på 55 poäng, tre bättre än Clay Regazzoni i en Ferrari och med Jody Scheckter som VM-trea på 45 poäng.

Emerson Fittipaldi vann visserligen VM-titeln, men ändå var det Ronnie från Örebro som tog hand om guldet! När säsongen var över fick Ronnie nämligen ta emot en halvkilos guldtacka som bevis på att han ändå var bäst i F1-VM säsongen 1974. En internationell jury av motorsportjournalister delade ut en 100 grams guldtacka, "Prix Rouge et Blanc Joseph Siffert". till den förare som som i varje VM-lopp svarade för den bästa prestationen. Den förare som under säsongen samlat flest röster fick dessutom en halvkilos guldtacka vid FIA:s prisfest i Paris. Så här rankade världens ledande motorsportjournalister kadern av F1-förare under 1974:

1. Ronnie Peterson Lotus 16 poäng
2. Niki Lauda Ferrari 14 poäng
Carlos Reutemann Brabham 14 poäng
Clay Regazzoni Ferrari 14 poäng
5. Carlos Pace Surtees/Brabham 11 poäng
6. Emerson Fittipaldi McLaren 9 poäng
7. Arturo Merzario Iso 7 poäng
Hans Joachim Stuck March 7 poäng
Jean Pierre Jarier Shadoq 7 poäng

Här kan Du klicka Dig fram till det lopp Du vill läsa mer om:

Argentina GP 1974 Brasilien GP 1974 Sydafrika GP 1974 BRDC 1974 Spanien GP 1974 Belgien GP 1974 Monaco GP 1974 Sverige GP 1974 Holland GP 1974 Frankrike GP 1974 England GP 1974 Tyskland GP 1974 Österrike GP 1974 Italien GP 1974 Kanada GP 1974 USA GP 1974

Tävlingarna i ett sammandrag:

Den 7 december kör Ronnie sin Lotus 72:a på Fuji Raceway i Japan i en uppvisning och han har då snabbaste varv.

1974 Sammanställning (Ronnie Peterson)
Tävlingar 15
Vinster 3
Poles 1
Poäng 35
Varv 715
1974 Detaljer (Ronnie Peterson)
Datum Grand Prix Team Grid Resultat Poäng
Januari 13 Argentina JPS Lotus 1 13 0
Januari 27 Brasilien JPS Lotus 4 6 1
Mars 30 Sydafrika JPS Lotus 16 r 0
April 28 Spanien JPS Lotus 2 r 0
Maj 12 Belgien JPS Lotus 5 r 0
Maj 26 Monaco JPS Lotus 3 1 9
Juni 9 Sverige JPS Lotus 5 r 0
Juni 23 Nederländerna JPS Lotus 10 8 0
Juli 7 Frankrike JPS Lotus 2 1 9
Juli 20 Storbritannien JPS Lotus 2 10 0
Augusti 4 Tyskland JPS Lotus 8 4 3
Augusti 18 Österrike JPS Lotus 6 r 0
September 8 Italien JPS Lotus 7 1 9
September 22 Kanada JPS Lotus 10 3 4
Oktober 6 USA JPS Lotus 19 r 0

 

Pos Förare Konstruktör Poäng
1 Emerson Fittipaldi McLaren 55
2 Clay Regazzoni Ferrari 52
3 Jody Scheckter Tyrrell 45
4 Niki Lauda Ferrari 38
5 Ronnie Peterson Lotus 35
6 Carlos Reutemann Brabham 32
7 Denny Hulme McLaren 20
8 James Hunt Hesketh, March 15
9 Patrick Depailler Tyrrell 14
10 Jacky Ickx Lotus 12
11 Mike Hailwood McLaren 12
12 Carlos Pace Brabham, Surtees 11
13 Jean-Pierre Beltoise BRM 10
14 Jean-Pierre Jarier Shadow 6
15 John Watson Brabham 6
16 Hans-Joachim Stuck March 5
17 Arturo Merzario Iso Marlboro 4
18 Vittorio Brambilla March 1
" Graham Hill Lola 1
" Tom Pryce Shadow, Token 1
  Chris Amon Amon, BRM 0
  Mario Andretti Parnelli 0
  Ian Ashley Brabham, Token 0
  Derek Bell Surtees 0
  Tom Belso Iso Marlboro 0
  Dave Charlton McLaren 0
  Jose Dolhem Surtees 0
  Mark Donohue Penske 0
  Paddy Driver Lotus 0
  Guy Edwards Lola 0
  Carlo Facetti Brabham 0
  Howden Ganley Maki, March 0
  Peter Gethin Lola 0
  David Hobbs McLaren 0
  Jean-Pierre Jabouille Iso Marlboro, Surtees 0
  Eddie Keizan Tyrrell 0
  Leo Kinnunen Surtees 0
  Helmut Koinigg Brabham, Surtees 0
  Jacques Laffite Iso Marlboro 0
  Geraud Larrousse Brabham 0
  Lella Lombardi Brabham 0
  Jochen Mass McLaren, Surtees 0
  François Migault BRM 0
  John Nicholson Lyncar 0
  Larry Perkins Amon 0
  Henri Pescarolo BRM 0
  Teddy Pilette Brabham 0
  David Purley Token 0
  Dieter Quester Surtees 0
  Brian Redman Shadow 0
  Peter Revson Shadow 0
  Richard Robarts Iso Marlboro, Brabham 0
  Bertil Roos Shadow 0
  Ian Scheckter Hesketh, Lotus 0
  Tim Schenken Lotus, Trojan 0
  Vern Schuppan Ensign 0
  Rolf Stommelen Lola 0
  Eppie Wietzes Brabham 0
  Mike Wilds Ensign, March 0
  Reine Wisell March 0
  Gijs van Lennep Iso Marlboro 0
  Rikky von Opel Brabham, Ensign 0

 

Poängfördelning:

  • Etta: 9

  • Tvåa: 6 

  • Trea: 4

  • Fyra: 3

  • Femma: 2 

  • Sexa: 1

Dom sex högsta poängen från de sju första tävlingarna och de fem högsta poängen från de resterande sex tävlingarna räknas in i slutresultatet.

 

Poäng
Förare AR BR ZA ES BE MC SE NL FR GB DE AT IT CA US
Emerson Fittipaldi   9   4 9 2 3 4   6     6 9 3
Clay Regazzoni 4 6   6 3 3   6 4 3 9 2   6  
Jody Scheckter       2 4 6 9 2 3 9 6   4    
Niki Lauda 6     9 6     9 6 2          
Ronnie Peterson   1       9     9   3   9 4  
Carlos Reutemann     9             1 4 9     9
Denny Hulme 9     1 1       1     6 1 1  
James Hunt             4         4   3 4
Patrick Depailler 1   3       6 1           2 1
Jacky Ickx   4             2 4 2        
Mike Hailwood 3 2 4         3              
Carlos Pace   3                     2   6
Jean-Pierre Beltoise 2   6   2                    
Jean-Pierre Jarier           4 2                
John Watson           1           3     2
Hans-Joachim Stuck     2 3                      
Arturo Merzario     1                   3    
Vittorio Brambilla                       1      
Graham Hill             1                
Tom Pryce                     1        

 

NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Kronologi Formel 1 Formel 2 Formel 3 Formel K Sportvagn Standardvagn Rally Monza 1978 Bilarna Svenskar i F1 Intervjuer Kuriosa Länkar