Argentina GP 1974 Brasilien GP 1974 Sydafrika GP 1974 BRDC 1974 Spanien GP 1974 Belgien GP 1974 Monaco GP 1974 Sverige GP 1974 Holland GP 1974 Frankrike GP 1974 England GP 1974 Tyskland GP 1974 Österrike GP 1974 Italien GP 1974 Kanada GP 1974 USA GP 1974
| |
Ronnie Peterson körde
under sin fjärde (hela) säsong i Formel 1 ytterligare ett år för JPS Lotus. Lotus
Ford var på jakt efter en ny VM-titel, men hade släppt Emerson Fittipaldi till
McLaren och istället anställt belgaren Jacky Ickx. Jackie Stewart - mästaren
- hade abdikerat från sin tron och alla var övertygade om att
"kronprinsen" Ronnie Peterson skulle axla hans mantel. Det var en
naturlig successionsordning.
Under vintern hade Colin Chapman och den andre konstruktionsansvarige - Ralph
Bellamy - tagit fram en ny, revolutionerande bil. JPS Formula 1/9 hette den
officiellt och till skillnad från den gamla 72:an så var den bl a försedd med
automatkoppling och den hade också, vad man förmodade, bättre viktfördelning. Denna Lotus 76:a presenterades
på en välregisserad föreställning på New London Theatre på Drury Lane den
11 februari 1974. På sin födelsedag några dagar senare provkör Ronnie bilen
för första gången på Goodwood och den klockrena typiska analysen från
Ronnie hur den nyutvecklade bilen beter sig, lyder som följer:
"Den styr dåligt!"
Den nybyggda bilen från Lotus fungerade
inte alls bra. Motorerna var det säkert inget större fel på, men i övrigt
inträffade en massa egendomliga fel som omedelbart fick stallet att spåra ur.
Ganska snart kom man överens om att den nya bilen
borde stoppas i "malpåse" - för gott. Istället plockades den gamla
slitvargen Lotus 72:an fram, ålderstigen - men pålitligare. Dock inte längre
riktigt konkurrenskraftig...
Ronnie slutade på femte plats i VM med 35 poäng. Emerson
Fittipaldi blev världsmästare på 55 poäng, tre bättre än Clay Regazzoni i
en Ferrari och med Jody Scheckter som VM-trea på 45 poäng.
Emerson Fittipaldi vann visserligen VM-titeln, men ändå var det Ronnie
från Örebro som tog hand om guldet! När säsongen var över fick Ronnie
nämligen ta emot en halvkilos guldtacka som bevis på att han ändå var bäst
i F1-VM säsongen 1974. En internationell jury av motorsportjournalister delade
ut en 100 grams guldtacka, "Prix Rouge et Blanc Joseph Siffert". till
den förare som som i varje VM-lopp svarade för den bästa prestationen. Den
förare som under säsongen samlat flest röster fick dessutom en halvkilos
guldtacka vid FIA:s prisfest i Paris. Så här rankade världens ledande
motorsportjournalister kadern av F1-förare under 1974:
1. |
Ronnie Peterson |
Lotus |
16 |
poäng |
2. |
Niki Lauda |
Ferrari |
14 |
poäng |
|
Carlos Reutemann |
Brabham |
14 |
poäng |
|
Clay Regazzoni |
Ferrari |
14 |
poäng |
5. |
Carlos Pace |
Surtees/Brabham |
11 |
poäng |
6. |
Emerson Fittipaldi |
McLaren |
9 |
poäng |
7. |
Arturo Merzario |
Iso |
7 |
poäng |
|
Hans Joachim Stuck |
March |
7 |
poäng |
|
Jean Pierre Jarier |
Shadoq |
7 |
poäng |
Här kan Du klicka Dig fram till det lopp Du vill läsa
mer om:
Tävlingarna i ett sammandrag:
- 13
januari 1974 F1 Buenos Aires, Argentina:
- Ronnie var snabbast på träningen och i ledning
två varv. Dock endast 13:e man i mål. Denis Hulme vann.
- 27
januari 1974 F1 Interlagos, Brasilien:
- Ronnie ledde loppet i 12 varv, men kom 6:a.
Emerson Fittipaldi vann.
- 30
mars 1974 F1 Kyalami, Sydafrika:
- Ronnie bröt efter avåkning. Carlos Reutemann
vann sitt första F1-lopp.
- 7
april 1974 International Trophy , Silverstone, England:
- Ronnie i ett icke-officiellt F1-lopp, tvingas
bryta i Lotus 76:an.
- 28
april 1974 F1 Jarama, Spanien:
- Ronnie var näst snabbast på träningen och i
ledning i 20 varv. Bröt efter motorproblem. Niki Lauda vann sitt första
F1-lopp.
- 12
maj 1974 F1 Nivelles, Belgien:
- Ronnie bröt efter bränsleläckage. Emerson
Fittipaldi vann.
- 26
maj 1974 F1 Monte Carlo, Monaco:
- Ronnie hade snabbaste varvet i tävlingen och
tog sin första seger för säsongen. Tvåa Jody Scheckter och trea
Jean-Pierre Jarier.
- 9
juni 1974 F1 Anderstorp, Sverige:
- Ronnie bröt efter transmissionsproblem. Jody
Scheckter vann.
- 23
juni 1974 F1 Zandvoort, Holland:
- Ronnie hade snabbaste varvet på tävlingen, men
var 8:a i mål. Niki Lauda vann.
- 7
juli 1974 F1 Dijon-Prenois, Frankrike:
- Ronnie var näst snabbast på träningen och 1:a
i mål före Niki Lauda och Clay Regazzoni.
- 20
juli 1974 F1 Brands Hatch, England:
- Ronnie kom 10:a. Jody Scheckter vann.
- 4
augusti 1974 F1 Nürburgring, Tyskland:
- Ronnie 4:a. Clay Regazzoni vann.
- 18
augusti 1974 F1 Österreichring, Österrike:
- Ronnie bröt efter transmissionsproblem. Carlos
Reutemann vann.
- 8
september 1974 F1 Monza, Italien:
- Ronnie återigen 1:a i mål, denna gång före
Emerson Fittipaldi och Jody Scheckter.
- 22
september 1974 F1 Mosport, Kanada:
- Ronnie 3:a efter Emerson Fittipaldi och Clay
Regazzoni.
- 6
oktober 1974 F1 Watkins Glen, USA:
- Ronnie endast 13:e i mål efter bränsleproblem.
Carlos Reutemann vann.
Den 7 december kör Ronnie sin Lotus 72:a på Fuji
Raceway i Japan i en uppvisning och han har då snabbaste varv.
1974 Sammanställning
(Ronnie Peterson) |
Tävlingar |
15 |
Vinster |
3 |
Poles |
1 |
Poäng |
35 |
Varv |
715 |
|
1974 Detaljer
(Ronnie Peterson) |
Datum |
Grand Prix |
Team |
Grid |
Resultat |
Poäng |
Januari
13 |
Argentina |
JPS Lotus |
1 |
13 |
0 |
Januari
27 |
Brasilien |
JPS Lotus |
4 |
6 |
1 |
Mars
30 |
Sydafrika |
JPS Lotus |
16 |
r |
0 |
April
28 |
Spanien |
JPS Lotus |
2 |
r |
0 |
Maj
12 |
Belgien |
JPS Lotus |
5 |
r |
0 |
Maj
26 |
Monaco |
JPS Lotus |
3 |
1 |
9 |
Juni
9 |
Sverige |
JPS Lotus |
5 |
r |
0 |
Juni
23 |
Nederländerna |
JPS Lotus |
10 |
8 |
0 |
Juli
7 |
Frankrike |
JPS Lotus |
2 |
1 |
9 |
Juli
20 |
Storbritannien |
JPS Lotus |
2 |
10 |
0 |
Augusti
4 |
Tyskland |
JPS Lotus |
8 |
4 |
3 |
Augusti
18 |
Österrike |
JPS Lotus |
6 |
r |
0 |
September
8 |
Italien |
JPS Lotus |
7 |
1 |
9 |
September
22 |
Kanada |
JPS Lotus |
10 |
3 |
4 |
Oktober
6 |
USA |
JPS Lotus |
19 |
r |
0 |
|
|
Pos |
Förare |
Konstruktör |
Poäng |
1 |
Emerson
Fittipaldi |
McLaren |
55 |
2 |
Clay
Regazzoni |
Ferrari |
52 |
3 |
Jody
Scheckter |
Tyrrell |
45 |
4 |
Niki
Lauda |
Ferrari |
38 |
5 |
Ronnie
Peterson |
Lotus |
35 |
6 |
Carlos
Reutemann |
Brabham |
32 |
7 |
Denny
Hulme |
McLaren |
20 |
8 |
James
Hunt |
Hesketh,
March |
15 |
9 |
Patrick
Depailler |
Tyrrell |
14 |
10 |
Jacky
Ickx |
Lotus |
12 |
11 |
Mike
Hailwood |
McLaren |
12 |
12 |
Carlos
Pace |
Brabham,
Surtees |
11 |
13 |
Jean-Pierre
Beltoise |
BRM |
10 |
14 |
Jean-Pierre
Jarier |
Shadow |
6 |
15 |
John
Watson |
Brabham |
6 |
16 |
Hans-Joachim
Stuck |
March |
5 |
17 |
Arturo
Merzario |
Iso
Marlboro |
4 |
18 |
Vittorio
Brambilla |
March |
1 |
" |
Graham
Hill |
Lola |
1 |
" |
Tom
Pryce |
Shadow,
Token |
1 |
|
Chris
Amon |
Amon, BRM |
0 |
|
Mario
Andretti |
Parnelli |
0 |
|
Ian
Ashley |
Brabham,
Token |
0 |
|
Derek
Bell |
Surtees |
0 |
|
Tom
Belso |
Iso
Marlboro |
0 |
|
Dave
Charlton |
McLaren |
0 |
|
Jose
Dolhem |
Surtees |
0 |
|
Mark
Donohue |
Penske |
0 |
|
Paddy
Driver |
Lotus |
0 |
|
Guy
Edwards |
Lola |
0 |
|
Carlo
Facetti |
Brabham |
0 |
|
Howden
Ganley |
Maki, March |
0 |
|
Peter
Gethin |
Lola |
0 |
|
David
Hobbs |
McLaren |
0 |
|
Jean-Pierre
Jabouille |
Iso
Marlboro, Surtees |
0 |
|
Eddie
Keizan |
Tyrrell |
0 |
|
Leo
Kinnunen |
Surtees |
0 |
|
Helmut
Koinigg |
Brabham,
Surtees |
0 |
|
Jacques
Laffite |
Iso
Marlboro |
0 |
|
Geraud
Larrousse |
Brabham |
0 |
|
Lella
Lombardi |
Brabham |
0 |
|
Jochen
Mass |
McLaren,
Surtees |
0 |
|
François
Migault |
BRM |
0 |
|
John
Nicholson |
Lyncar |
0 |
|
Larry
Perkins |
Amon |
0 |
|
Henri
Pescarolo |
BRM |
0 |
|
Teddy
Pilette |
Brabham |
0 |
|
David
Purley |
Token |
0 |
|
Dieter
Quester |
Surtees |
0 |
|
Brian
Redman |
Shadow |
0 |
|
Peter
Revson |
Shadow |
0 |
|
Richard
Robarts |
Iso
Marlboro, Brabham |
0 |
|
Bertil
Roos |
Shadow |
0 |
|
Ian
Scheckter |
Hesketh,
Lotus |
0 |
|
Tim
Schenken |
Lotus, Trojan |
0 |
|
Vern
Schuppan |
Ensign |
0 |
|
Rolf
Stommelen |
Lola |
0 |
|
Eppie
Wietzes |
Brabham |
0 |
|
Mike
Wilds |
Ensign,
March |
0 |
|
Reine
Wisell |
March |
0 |
|
Gijs
van Lennep |
Iso
Marlboro |
0 |
|
Rikky
von Opel |
Brabham,
Ensign |
0 |
Poängfördelning:
-
Etta: 9
-
Tvåa: 6
-
Trea: 4
-
Fyra: 3
-
Femma: 2
-
Sexa: 1
Dom sex högsta poängen från de sju
första tävlingarna och de fem högsta poängen från de
resterande sex tävlingarna räknas in i slutresultatet.
|
|
Poäng |
Förare |
AR |
BR |
ZA |
ES |
BE |
MC |
SE |
NL |
FR |
GB |
DE |
AT |
IT |
CA |
US |
Emerson
Fittipaldi |
|
9 |
|
4 |
9 |
2 |
3 |
4 |
|
6 |
|
|
6 |
9 |
3 |
Clay
Regazzoni |
4 |
6 |
|
6 |
3 |
3 |
|
6 |
4 |
3 |
9 |
2 |
|
6 |
|
Jody
Scheckter |
|
|
|
2 |
4 |
6 |
9 |
2 |
3 |
9 |
6 |
|
4 |
|
|
Niki
Lauda |
6 |
|
|
9 |
6 |
|
|
9 |
6 |
2 |
|
|
|
|
|
Ronnie
Peterson |
|
1 |
|
|
|
9 |
|
|
9 |
|
3 |
|
9 |
4 |
|
Carlos
Reutemann |
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
1 |
4 |
9 |
|
|
9 |
Denny
Hulme |
9 |
|
|
1 |
1 |
|
|
|
1 |
|
|
6 |
1 |
1 |
|
James
Hunt |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
4 |
|
3 |
4 |
Patrick
Depailler |
1 |
|
3 |
|
|
|
6 |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
1 |
Jacky
Ickx |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
2 |
4 |
2 |
|
|
|
|
Mike
Hailwood |
3 |
2 |
4 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
Carlos
Pace |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
6 |
Jean-Pierre
Beltoise |
2 |
|
6 |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jean-Pierre
Jarier |
|
|
|
|
|
4 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
John
Watson |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Hans-Joachim
Stuck |
|
|
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Arturo
Merzario |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
Vittorio
Brambilla |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
Graham
Hill |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tom
Pryce |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
NC=Not Classified |
NT=No time set in qualifying |
R=Retired |
EX=Excluded from meeting |
W=Withdrawn |
DQ=Disqualified |
NS=Did not start |
NQ=Did not qualify |
NPQ=Did not pre-qualify |
|
|