Labatt´s 50 Canadian Grand Prix 9 Oktober 1977, Mosport ParkRonnie Peterson gör sin 108:e F1-start endast en vecka efter att ha tävlat på Watkins Glen i USA West GP. Inför den näst sista deltävlingen i årets mästerskap har den redan klare världsmästaren Niki Lauda fått nog av Ferraristallet och istället står dennes efterträdare Gilles Villeneuve, hemmasonen, på startlinjen. Ronnie presterar årsbästa med Tyrrells sexhjuling i och med den tredje bästa kvaltiden, endast Mario Andretti (Lotus) och James Hunt (McLaren) är snabbare. Andra startled delas av en annan svensk, Gunnar Nilsson i den Lotus 78 som Ronnie kommer att köra kommande säsong - det är upplagt för en tvekamp de två emellan. Andretti tar utan större problem starten före Hunt och Mass (från en femteplats i startfältet). Denna ordning håller sig oförändrad i tre fjärdedelar av loppet, då de två ledande bilarna kommer ikapp trean i loppet för varvning. I samband med denna varvning kan Hunt ta sig förbi Andretti, men därefter uppstår ett misstag mellan de båda McLaren-förarna och de kolliderar - endast Mass kan senare fortsätta loppet. Lotus-bilen ser ut att gå mot en säker seger, men endast två varv före mål ger motorn upp och plötsligt befinner sig den redan varvade Scheckter i täten. Det blir en ledning Wolf:en kan hålla in över mållinjen, Patrick Depailler (Tyrrell) åker in som tvåa - knappt sju sekunder efter. Mass räddar tredjeplatsen åt McLaren, men är drygt femton sekunder efter segraren i mål. Mario Andretti presterar den snabbaste varvtiden med 1.13,299 och loppets ledartrojka kan sammanfattas i: Andretti 1-60, 62-78; Hunt 60; Scheckter 79-80. Ronnie kan inte göra sin fina startposition rättvisa och tvingas bryta på det 34:e varvet p g a bränsleläckage. Gunnar Nilsson har redan tidigare parkerat den svarta Lotus:en... Summary in english There was only a week between the United
States East Grand Prix and the race at Mosport Park but there was significant
change with World Champion deciding that he was fed up with Ferrari. He declined
to race. The team had been planning to run a third car for Gilles Villeneuve and
so he merely took over. The only other change was the return to Shadow of Riccardo Patrese. There were worries
about safety over the Mosport Park bumps and in practice Ian Ashley's Obex Oil Hesketh
flipped after cresting one of the brows. It somersaulted over the barriers and
collided with a television tower. Ashley (who had suffered nasty leg injuries in
a crash at the Nürburgring in 1975) was seriously hurt again and rescue
operations were inefficient and time-consuming. The lack of safety of Mosport
was underlined when Jochen Mass
spun into the guardrail later that day and it was flattened.
Aktuell ställning
|