F1 GP 1978
 

Argentina GP 1978
Brasilien GP 1978
Sydafrika GP 1978
BRDC 1978
USA West GP 1978
Monaco GP 1978
Belgien GP 1978
Spanien GP 1978
Sverige GP 1978
Frankrike GP 1978
England GP 1978
Tyskland GP 1978
Österrike GP 1978
Holland GP 1978
Italien GP 1978
USA East GP 1978
Kanada GP 1978

Ronnie Peterson är denna säsong åter tillbaka i Lotus-stallet, dock som andreförare till Mario Andretti. De två förarna blir med Lotus 78:an och den nyutvecklade Lotus 79:an säsongens suveräner tillsammans med Carlos Reutemann, men allting får ett mycket tragiskt slut då Ronnie kraschar så illa i starten av Italiens GP att han senare avlider av de svåra skador han ådragit sig. 

Ronnie slutar dock tvåa i VM med 51 poäng. Andretti ledde VM när olyckan på Monza inträffade och trots att han inte tar några fler poäng i de två resterande tävlingarna så räcker hans 64 poäng för att säkra titeln. Reutemann blir trea med 48 poäng. 

Bakgrund inför säsongen

Det slog ner som en bomb då det stod klart att Ronnie och hans gamle Lotus-chef Colin Chapman skrivit kontrakt om ett nytt samarbete inför 1978. Den hade skiljt ett par år tidigare efter en del kontroverser och hade alltså nu återförenats efter att ha dragit ett streck över allt det gamla. Den andre föraren i Lotus-stallet, Mario Andretti, hade efter mycket otur missat VM-titeln 1977 och det var med idel löften och med ett djupare grepp än nånsin i penningpåsen som Chapman fick amerikanens signatur på papperet. Detta trots att den italienskfödde amerikanen hade mycket fina erbjudanden från italienska Ferrari.

Chapman hade bl a lovat att kontraktera en "hjälpryttare" åt stallets försteförare och vem kunde ta sig an denna roll på ett bättre sätt än Ronnie? Det normala är kanske att använda sig av en av en ung och lovande förare, men med facit i hand kan man fråga sig om Andretti så enkelt skulle ha vunnit VM-titeln om inte Ronnie så lojalt hade rättat in sig i ledet som andreförare.

Ronnie accepterade dock detta, åtminstone till en början. Han hade haft några bedrövliga år och tyckte att tiden rann ifrån honom. Ronnie erkände inte omedelbart att han hade inskrivit i kontraktet att Andretti alltid skulle gå före om den möjligheten fanns, han sa bara:

"Det är inte sant att jag inte skulle få betalt för att jag tävlar för Lotus eller att jag inte får vinna. Jag har bra betalt och samma grejor som Andretti..."

Chapman var samtidigt medveten om att den bil han höll på att färdigställa måste bli en vinnare och detta måste såväl Mario som Ronnie ha haft på känn. Redan efter det första testen med den ombyggda fjolårsbilen - Lotus 78 - jublade Ronnie och sa som han i princip alltid brukade säga då han provkört en ny bilkonstruktion:

"Den bästa bil jag kört. Den är otrolig. Undra på att Mario och Gunnar var så snabba i den ifjol!"

Ronnie följer sitt kontrakt med Lotus till punkt och pricka, detta trots att han vid ett flertal tillfällen blir illa behandlad av Chapman och gång efter annan inte tillställs samma förutsättningar som Mario. Redan i augusti låter Ronnie meddela att han skrivit på för ett annat stall inför 1979, situationen har blivit ohållbar, och det torde vara lätt att gissa hur Ronnie skulle ha gjort i det sista loppet om han fortfarande hade haft chansen att bli världsmästare. Nu blev det ju inte så - tyvärr...

Här kan Du klicka Dig fram till det lopp Du vill läsa mer om:

Argentina GP 1978 Brasilien GP 1978 Sydafrika GP 1978 BRDC 1978 USA West GP 1978 Monaco GP 1978 Belgien GP 1978 Spanien GP 1978 Sverige GP 1978 Frankrike GP 1978 England GP 1978 Tyskland GP 1978 Österrike GP 1978 Holland GP 1978 Italien GP 1978 USA East GP 1978 Kanada GP 1978

Tävlingarna i ett sammandrag:

Ronnie var trött på att behöva lyda teamorders och skrev under sommaren -78 på för McLaren inför den kommande säsongen. Ronnies plats i McLaren-stallet går istället till John Watson som slutar trea i 1979 års VM efter Ferrariförarna Scheckter och Villeneuve. McLarens bil under 1979 är emellertid ingen vinnare och enligt samstämmiga uttalanden skulle Ronnie ha blivit mycket besviken på vagnen - mycket talar för att han åter skulle ha haft en mellansäsong...

1978 Sammanställning (Ronnie Peterson)

Tävlingar

14

Vinster

2

"Poles"

3

Poäng

51

Varv

721

1978 Detaljer (Ronnie Peterson)

Tävling

Grand Prix

Team

Grid

Resultat

Poäng

Januari 15

Argentina

JPS Lotus

3

5

2

Januari 29

Brasilien

JPS Lotus

1

r

0

Mars 4

Sydafrika

JPS Lotus

12

1

9

April 2

USA West

JPS Lotus

6

4

3

Maj 7

Monaco

JPS Lotus

7

r

0

Maj 21

Belgien

JPS Lotus

7

2

6

Juni 4

Spanien

JPS Lotus

2

2

6

Juni 17

Sverige

JPS Lotus

4

3

4

Juli 2

Frankrike

JPS Lotus

5

2

6

Juli 16

Storbritannien

JPS Lotus

1

r

0

Juli 30

Tyskland

JPS Lotus

2

r

0

Augusti 13

Österrike

JPS Lotus

1

1

9

Augusti 27

Nederländerna

JPS Lotus

2

2

6

September 10

Italien

JPS Lotus

5

r

0

 

Pos

Förare

Konstruktör

Poäng

1

Mario Andretti

Lotus

64

2

Ronnie Peterson

Lotus

51

3

Carlos Reutemann

Ferrari

48

4

Niki Lauda

Brabham

44

5

Patrick Depailler

Tyrrell

34

6

John Watson

Brabham

25

7

Jody Scheckter

Wolf

24

8

Jacques Laffite

Ligier

19

9

Gilles Villeneuve

Ferrari

17

10

Emerson Fittipaldi

Copersucar

17

11

Alan Jones

Williams

11

12

Riccardo Patrese

Arrows

11

13

James Hunt

McLaren

8

14

Patrick Tambay

McLaren

8

15

Didier Pironi

Tyrrell

6

16

Clay Regazzoni

Shadow

4

17

Jean-Pierre Jabouille

Renault

3

18

Hans-Joachim Stuck

Shadow

2

19

Vittorio Brambilla

Surtees

1

"

Derek Daly

Ensign, Hesketh

1

"

Hector Rebaque

Lotus

1

 

Rene Arnoux

Martini, Surtees

0

 

Hans Binder

ATS

0

 

Michael Bleekemolen

ATS

0

 

Eddie Cheever

Hesketh, Theodore

0

 

Alberto Colombo

ATS, Merzario

0

 

Harald Ertl

ATS, Ensign

0

 

Beppi Gabbiani

Surtees

0

 

Divina Galica

Hesketh

0

 

Bruno Giacomelli

McLaren

0

 

Gimax

Surtees

0

 

Brian Henton

Surtees

0

 

Jacky Ickx

Ensign

0

 

Jean-Pierre Jarier

ATS, Lotus

0

 

Rupert Keegan

Surtees

0

 

Geoff Lees

Ensign

0

 

Lamberto Leoni

Ensign

0

 

Brett Lunger

McLaren, Ensign

0

 

Jochen Mass

ATS

0

 

Arturo Merzario

Merzario

0

 

Patrick Neve

March

0

 

Danny Ongais

Ensign, Shadow

0

 

Nelson Piquet

McLaren, Brabham, Ensign

0

 

Bobby Rahal

Wolf

0

 

Keke Rosberg

ATS, Theodore, Wolf

0

 

Rolf Stommelen

Arrows

0

 

Tony Trimmer

McLaren

0

 

Bernard de Dryver

Ensign

0

 

Emilio de Villota

McLaren

0


Poängfördelning:

  • Etta: 9
  • Tvåa: 6 
  • Trea: 4
  • Fyra: 3
  • Femma: 2 
  • Sexa: 1

Dom sju högsta poängen från de åtta första tävlingarna och de sju högsta poängen från de resterande åtta tävlingarna räknas in i slutresultatet.

 

Poäng

Förare

AR

BR

ZA

USW

MC

BE

ES

SE

FR

GB

DE

AT

NL

IT

USE

CA

Mario Andretti

9

3

 

6

 

9

9

 

9

 

9

 

9

1

 

 

Ronnie Peterson

2

 

9

3

 

6

6

4

6

 

 

9

6

 

 

 

Carlos Reutemann

 

9

 

9

 

4

 

 

 

9

 

 

 

4

9

4

Niki Lauda

6

4

 

 

6

 

 

9

 

6

 

 

4

9

 

 

Patrick Depailler

4

 

6

4

9

 

 

 

 

3

 

6

 

 

 

2

John Watson

 

 

4

 

3

 

2

 

3

4

 

 

3

6

 

 

Jody Scheckter

 

 

 

 

4

 

3

 

1

 

6

 

 

 

4

6

Jacques Laffite

 

 

2

2

 

2

4

 

 

 

4

2

 

3

 

 

Gilles Villeneuve

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

1

 

 

9

Emerson Fittipaldi

 

6

 

 

 

 

 

1

 

 

3

3

2

 

2

 

Alan Jones

 

 

3

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

6

 

Riccardo Patrese

 

 

 

1

1

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

3

James Hunt

3

 

 

 

 

 

1

 

4

 

 

 

 

 

 

 

Patrick Tambay

1

 

 

 

 

 

 

3

 

1

 

 

 

2

1

 

Didier Pironi

 

1

 

 

2

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

Clay Regazzoni

 

2

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

Jean-Pierre Jabouille

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

Hans-Joachim Stuck

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

Vittorio Brambilla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

Derek Daly

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Hector Rebaque

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Kronologi Formel 1 Formel 2 Formel 3 Formel K Sportvagn Standardvagn Rally Monza 1978 Bilarna Svenskar i F1 Intervjuer Kuriosa Länkar