Gran Premio d`Italia 11 September 1977, MonzaRonnie Peterson är regerande mästare på Monza inför den 106:e F1-starten totalt och den 14:e deltävlingen i 1977 års GP mästerskap. Från att i inledningen av säsongen ha haft svårare än teamkompisen Patrick Depailler att prestera resultat med den spektakulära 6-hjulingen från Tyrrell (Depailler med erfarenhet även från säsongen 1976), så är det nu Ronnie som presterar de mer framskjutna startpositionerna. Tyvärr uppvisar bilen en minst sagt dålig teknisk uthållighet och Ronnie har tvingats bryta sex av årets lopp efter problem med P34:an. Kvalet i Italien har dock inte varit bra för de båda Tyrrellbilarna och Ronnie delar det sjätte startledet tillsammans med stallkamraten Depailler. I "pole position" återfinns James Hunt (McLaren), med Carlos Reutemann (Ferrari) på en andraplats. I ledet bakom tätförarna står Jody Scheckter (Wolf) placerad som trea tillsammans med fyran Mario Andretti (Lotus). Clay Regazzoni (Ensign) delar fjärde startledet tillsammans med en imponerande Riccardo Patrese (Shadow). Scheckter tar starten och även en våldsamt satsande Regazzoni klämmer sig förbi Hunt in i första kurvan. Under det första varvet kan dock Hunt och Andretti återta sina förlorade placeringar då de tar sig förbi Ensign-bilen. Andretti tar sig på det andra varvet även förbi Hunt och påbörjar jakten efter Scheckter. I en spektakulär omkörning på utsidan tar sig Andretti förbi och går på det tionde varvet upp i ledning. Scheckter tvingas senare bryta efter att ha drabbats av motorproblem. Andretti kan utan problem ta sig i mål som segrare. Lauda har arbetat sig tillbaka och slutar som tvåa före Alan Jones (Shadow) och Jochen Mass (McLaren). Regazzoni, som efter sin fantastiska start varit uppe på en andraplats, slutar femma. Ronnie tar den sista poängen för dagen och är som sexa den siste föraren som klarar sig från att bli varvad. Ronnie har nu poäng från tre av de fjorton deltävlingarna - 7 poäng totalt i 1977 års förarmästerskap. Snabbaste varv presterar Mario Andretti med 1.39,10 och loppets ledare kan sammanfattas i förarmästerskapets tvåa och trea: Scheckter 1-9; Andretti 10-52. Med endast tre tävlingar kvar att köra leder Niki Lauda på ointagliga 69 poäng. Även om Scheckter skulle vinna de tre återstående deltävlingarna och därmed hamna på samma poäng som Lauda, så går totalsegern till Lauda i kraft av fler andraplatser. Det stora samtalsämnet på Monza är dock Laudas klargörande att han skrivit på för Brabham inför nästa säsong - Ferrari är inte glada... Summary in english Niki Lauda's victory in Holland
gave him a 21 point lead in the World Championship with four races to go but the
major talking point at Monza was the announcement that the Austrian was going to
leave the team to drive for Brabham in 1978. The Ferrari team was not happy.
Aktuell ställning
|