Citizen South African Grand Prix 5 Mars 1977, KyalamiRonnie Peterson har sen misslyckandet i Brasiliens GP haft sex veckor på sig att komma underfund om egenskaperna i 6-hjulingen från Tyrrell. Inför sitt 95:e GP lopp har Ronnie en fortsatt stigande kvalificeringskurva med P34:an och har efter träningen presterat en sjunde bästa tid. För tredje gången i rad står James Hunt (McLaren) i "pole position", med Carlos Pace (Brabham) som tvåa. Andra startledet består av Niki Lauda (Ferrari) och Ronnies teamkompis Patrick Depailler. Det blir Hunt som tar starten. För mycket hjulspinn från Pace sida gör att Lauda kan ta hand om andraplatsen, följd av Jody Scheckter (Wolf) och Depailler. Efter att ha legat mycket tätt ihop kan Lauda på det sjunde varvet passera Hunt och sakta men säkert dra ifrån det övriga fältet. Hunt blir så småningom passerad av såväl Scheckter (18:e varvet) som Depailler (67:e varvet), men däremellan har loppet fått en lika dramatisk som tragisk vändning. Renzo Zorzi har i sin Shadow tvingats stanna på det 21 varvet med en trasig bränsleledning. En mindre eldsvåda får två brandmän att rusa tvärs över banan i tron att ingen annan bil är annalkande. De har dock inte kontroll över att Hans Stuck och Tom Pryce är på ingående sida vid sida. Pryce kör på den ene brandmannen som kastas upp i luften mot en omedelbar död och som om tragiken inte vore fullständig så träffas Pryce i huvudet av brandmannens eldsläckare så illa att även han går samma öde till mötes. Den herrelösa Shadow-bilen fortsätter rakt fram och träffar avbärarräcket, studsar tillbaka in på banan och kolliderar med Laffite (Ligier) - lyckligtvis utan personskador som följd. Loppet fortsätter och Lauda kan köra in som segrare. Jody Scheckter lyckas efter en mycket hård kamp hålla Patrick Depailler bakom sig och duon tar de övriga pallplatserna. McLaren tar poängplatserna fyra och fem med Hunt och Mass, emedan John Watson tar hem den sista poängen i sin Brabham (Watson som även klockas för snabbaste varv med 1.17,63). Loppet har endast två förare i ledning: Hunt 1-6; Lauda 7-78. I Tyrrellstallet är glädjen grumlad. Årets första fyra poäng i och med Depaillers tredjeplats, men fortsatta problem för Ronnie som ännu en gång tvingas bryta tidigt i loppet, denna gång på det sjunde varvet efter problem med bränsletrycket. Summary in english There was a six week gap between the
Brazilian and South African GPs but little had changed in the F1 field in that
period. Ian Scheckter had broken his ankle in
a Formula Atlantic race in South Africa and so Hans Stuck took his place at
March. Fittipaldi was back down to one car again but there were two new teams
both using old March 761s: BS Fabrications entered a Chesterfield-sponsored car
for Brett Lunger while F&S Properties
had bought a car for Boy Hayje and this was being run
by RAM Racing.
Aktuell ställning
|