Brasilien GP 1977

Grande Premio do Brasil 23 Januari 1977, Interlagos

Ronnie Peterson gör två veckor efter sin debut i Tyrrell-stallet sin andra start i den mycket speciella 6-hjulingen. Modell P34 är bilen för Ronnie i den 94:e F1- starten och de två kommer allt bättre överens. Ronnie är åtta efter tidskvalet och med en tid som i princip matchar teamkompisen Depaillers (som har ett års erfarenhet av den Elf-sponsrade skapelsen).

I första startled står återigen James Hunt i en McLaren, ett led som delas av Carlos Reutemann (Ferrari). Mario Andretti kommer allt bättre överens med den nya Lotus 78:an och har nu tredje bästa tid. Jochen Mass (McLaren är fyra).

Det blir dock hemmasonen Carlos Pace som utifrån sin femte startposition och med en misstänkt tjuvstart kastar sig fram i ledning med sin Brabham, följd av Reutemann, Hunt och Mass. Efter att ha kört mindre än en fjärdedel av loppet kolliderar ettan och tvåan i loppet - Pace tvingas i depå, men Hunt (som gått förbi Reutemann) kan ta täten. 

På det trettonde varvet kör Mass av, vilket orsakar att rester av uppfångningsstaketet sprids över banan. Såväl Regazzoni som Ronnie blir oskyldiga offer för dessa rester och de tvingas bryta loppet. 

Hunt får allt större problem med däcken och tvingas lämna över ledningen till Reutemann. Manfallet i loppet blir stort då ett flertal förare blir inblandade i Brambillas krasch (Depailler, Laffite, Watson, Pace) och endast sju förare tar sig i mål.

Reutemann vinner före Hunt och Lauda. Emerson Fittipaldi tar som fyra återigen poäng med egen bil och stall. Gunnar Nilsson (Lotus) slutar femma.

Snabbaste varv får Hunt med 2.34,55 och loppet summerar följande förare i ledning: Pace 1-6; Hunt 7-22; Reutemann 23-40.

Ronnies kommentar efter endast två tävlingar i den spektakulära 6-hjulingen från Tyrrell:

-I will never win in this car...

Summary in english

With just a fortnight between the Argentine and Brazilian Grands Prix, the F1 circus stayed out in South America although one or two cars were sent back to Europe for repairs. The only new car at Interlagos was the Stanley BRM but this was a long way off the pace.

In qualifying
James Hunt was fastest (as he had been in Argentina) but he had Carlos Reutemann's Ferrari alongside. Then came Mario Andretti's Lotus 78 and Hunt's McLaren team mate Jochen Mass while the third row featured Carlos Pace (Brabham-Alfa Romeo) and Patrick Depailler in the Tyrrell six-wheeler. The top 10 was completed by John Watson (Brabham-Alfa Romeo), Ronnie Peterson (Tyrrell), Clay Regazzoni (Ensign) and Gunnar Nilsson (Lotus). Niki Lauda had a troubled practice and was 13th while Argentine winner Jody Scheckter was 15th in the new Wolf.

In the race Pace jumped the start (although being in Brazil he was not penalized) and he took the lead in the course of the first lap with Reutemann second, Hunt third and Mass fourth. As the race developed the track began to break up and on the eighth lap Pace went wide and Hunt, who had overtaken Reutemann challenged for the lead. The two cars touched and while Hunt escaped without a problem, Pace had to pit for repairs.

The order was settled for the next few laps and then on lap 13 third-placed Mass spun off at Turn Three. The accident threw catchfencing onto the track and snagged fifth-placed Regazzoni. Moments later Peterson joined them in the catchfencing. This left Hunt leading Reutemann and Andretti but the American lasted only a few more laps before he fell victim to electrical trouble and so
Tom Pryce (Shadow) took third place ahead of Watson, Laffite and Depailler. Hunt struggled more and more with poor handling and on lap 23 Reutemann took the lead, Hunt going straight into the pits for new tires. Hunt rejoined and quickly passed Lauda and Watson. In the closing laps Vittorio Brambilla (March) went off at Turn Three and was followed by Depailler, Laffite, Watson and Pace who crashed into the cars parked beside the track. Pryce disappeared with an engine failure and so Hunt finished second with Lauda third and Fittipaldi fourth. Nilsson picked up two points for fifth and Zorzi scored one for Shadow. Ingo Hoffmann (Fittipaldi) was the only other finisher.

Sammanställning

Grand Prix

Brasilien

Datum

23 Januari 1977

Bana

Interlagos

Säsong

1977

Deltävling

2

Längd (km)

7.960

Varv

40

Tid

1:45:07.720

Placering

Nr

Förare

Team

Tid

Grid

1

12

Carlos Reutemann

Ferrari

1:45:07.720

2

2

1

James Hunt

McLaren

10.710

1

3

11

Niki Lauda

Ferrari

107.510

13

4

28

Emerson Fittipaldi

Fittipaldi

+1 varv

16

5

6

Gunnar Nilsson

Lotus

+1 varv

10

6

17

Renzo Zorzi

Shadow

+1 varv

18

7

29

Ingo Hoffman

Fittipaldi

+2 varv

19

r

16

Tom Pryce

Shadow

+7 varv

12

r

8

Carlos Pace

Brabham

+7 varv

5

r

18

Hans Binder

Surtees

+8 varv

20

r

7

John Watson

Brabham

+10 varv

7

r

26

Jacques Laffite

Ligier

+14 varv

14

r

4

Patrick Depailler

Tyrrell

+17 varv

6

r

5

Mario Andretti

Lotus

+21 varv

3

r

9

Alex-Dias Ribeiro

March

+24 varv

21

r

2

Jochen Mass

McLaren

+28 varv

4

r

22

Clay Regazzoni

Ensign

+28 varv

9

r

3

Ronnie Peterson

Tyrrell

+28 varv

8

r

20

Jody Scheckter

Wolf

+29 varv

15

r

19

Vittorio Brambilla

Surtees

+29 varv

11

r

10

Ian Scheckter

March

+39 varv

17

r

14

Larry Perkins

BRM

+39 varv

22

NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position

Förare

Nation

Poäng

1

Carlos Reutemann

ARG

13

2

Jody Scheckter

ZA

9

3

Carlos Pace

BRA

6

"

Emerson Fittipaldi

BRA

6

"

James Hunt

GBR

6

6

Niki Lauda

AUT

4

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa