Grande Premio do Brasil 23 Januari 1977, Interlagos
Ronnie Peterson gör två veckor efter sin debut i Tyrrell-stallet
sin andra start i den mycket speciella 6-hjulingen. Modell P34 är bilen för
Ronnie i den 94:e F1- starten och de två kommer allt bättre överens. Ronnie
är åtta efter tidskvalet och med en tid som i princip matchar teamkompisen
Depaillers (som har ett års erfarenhet av den Elf-sponsrade skapelsen).
I första startled står återigen James Hunt i en
McLaren, ett led som delas av Carlos Reutemann (Ferrari). Mario Andretti kommer
allt bättre överens med den nya Lotus 78:an och har nu tredje bästa tid.
Jochen Mass (McLaren är fyra).
Det blir dock hemmasonen Carlos Pace som utifrån sin
femte startposition och med en misstänkt tjuvstart kastar sig fram i ledning
med sin Brabham, följd av Reutemann, Hunt och Mass. Efter att ha kört mindre
än en fjärdedel av loppet kolliderar ettan och tvåan i loppet - Pace tvingas
i depå, men Hunt (som gått förbi Reutemann) kan ta täten.
På det trettonde varvet kör Mass av, vilket orsakar
att rester av uppfångningsstaketet sprids över banan. Såväl Regazzoni som
Ronnie blir oskyldiga offer för dessa rester och de tvingas bryta loppet.
Hunt får allt större problem med däcken och tvingas
lämna över ledningen till Reutemann. Manfallet i loppet blir stort då ett
flertal förare blir inblandade i Brambillas krasch (Depailler, Laffite, Watson,
Pace) och endast sju förare tar sig i mål.
Reutemann vinner före Hunt och Lauda. Emerson
Fittipaldi tar som fyra återigen poäng med egen bil och stall. Gunnar Nilsson
(Lotus) slutar femma.
Snabbaste varv får Hunt med 2.34,55 och loppet summerar följande förare i
ledning: Pace 1-6;
Hunt 7-22; Reutemann 23-40.
Ronnies kommentar efter endast två tävlingar i den spektakulära
6-hjulingen från Tyrrell:
-I will never win in this car...
Summary in english
With just a fortnight between the Argentine
and Brazilian Grands Prix, the F1 circus stayed out in South America although
one or two cars were sent back to Europe for repairs. The only new car at
Interlagos was the Stanley BRM but this was a
long way off the pace.
In qualifying James Hunt
was fastest (as he had been in Argentina) but he had Carlos Reutemann's Ferrari alongside. Then came Mario Andretti's Lotus 78 and Hunt's McLaren team mate Jochen Mass while the third row
featured Carlos Pace (Brabham-Alfa Romeo) and Patrick Depailler in the Tyrrell six-wheeler. The top 10
was completed by John Watson (Brabham-Alfa Romeo), Ronnie Peterson (Tyrrell), Clay Regazzoni (Ensign) and Gunnar Nilsson (Lotus). Niki Lauda had a troubled practice
and was 13th while Argentine winner Jody Scheckter was 15th in the new
Wolf.
In the race Pace jumped the start (although being in Brazil he was not penalized)
and he took the lead in the course of the first lap with Reutemann second, Hunt
third and Mass fourth. As the race developed the track began to break up and on
the eighth lap Pace went wide and Hunt, who had overtaken Reutemann challenged
for the lead. The two cars touched and while Hunt escaped without a problem,
Pace had to pit for repairs.
The order was settled for the next few laps and then on lap 13 third-placed Mass
spun off at Turn Three. The accident threw catchfencing onto the track and
snagged fifth-placed Regazzoni. Moments later Peterson joined them in the
catchfencing. This left Hunt leading Reutemann and Andretti but the American
lasted only a few more laps before he fell victim to electrical trouble and so Tom Pryce (Shadow) took third place ahead
of Watson, Laffite and Depailler. Hunt struggled more and more with poor
handling and on lap 23 Reutemann took the lead, Hunt going straight into the
pits for new tires. Hunt rejoined and quickly passed Lauda and Watson. In the
closing laps Vittorio Brambilla (March) went off
at Turn Three and was followed by Depailler, Laffite, Watson and Pace who
crashed into the cars parked beside the track. Pryce disappeared with an engine
failure and so Hunt finished second with Lauda third and Fittipaldi fourth.
Nilsson picked up two points for fifth and Zorzi scored one for Shadow. Ingo Hoffmann (Fittipaldi) was the
only other finisher.
Sammanställning
|
Grand Prix
|
Brasilien
|
Datum
|
23
Januari 1977
|
Bana
|
Interlagos
|
Säsong
|
1977
|
Deltävling
|
2
|
Längd (km)
|
7.960
|
Varv
|
40
|
Tid
|
1:45:07.720
|
|
NC=Not Classified |
NT=No time set in qualifying |
R=Retired |
EX=Excluded from meeting |
W=Withdrawn |
DQ=Disqualified |
NS=Did not start |
NQ=Did not qualify |
NPQ=Did not pre-qualify |
|
Aktuell ställning
|