Questor GP 1971

Questor Grand Prix 28 mars 1971, Ontario Speedway, CA U.S.A (2)

Ronnie Peterson i ytterligare en F1-start utanför den officiella VM-serien. Ronnies andra F1-start utanför Grand Prix-cirkusen. Denna gång i det penningstinna F1-loppet på Ontario Speedway i Kalifornien. Det var dock först efter heta diskussioner mellan Ronnie och stallbasarna (Herd , Rees och Mosley), där Ronnie krävde att bromsarna åter flyttades ut till konventionell placering, som det stod klart att det skulle bli start i Questors GP. Anledningen till Ronnies krav var naturligtvis olyckstillbudet i Frank Williams March 711 på Brands Hatch. Jakten på överflödiga kilon hade gått för långt och axlarna hade blivit för klent dimensionerade...

Bilen transporterades tillsammans med 12 andra europeiska F1:or och Marchen fick göras i ordning på plats med mindre än ett dygn tillgodo. Överflygningen drabbades av ett tillbud vid mellanlandning i Ottawa som kunde slutat illa. Flygplanet fick punktering och samtliga bilar blev rejält omskakade. Endast Andrettis och Ickx båda Ferrari flögs separat. Alla hade dock stora förväntningar på såväl själva tävlingen (där stora prissummor lockade) som på banan (en superanläggning där två världars idéer om "motor racing" förenats i en kompromiss). Det inhemska motståndet från amerikanska Formula A (att jämföras med Europas F5000) var heller inte särskilt fruktat.

Ronnies bil är inte i bästa trim då den anländer på torsdagen och den första dagens träning måste istället ägnas åt att få ordning på bromsarnas placering. Under fredagen får Ronnie problem med bensintillförseln då pumpen strejkar. Istället används en elektrisk pump. Så går drivremmen av till bensin- och oljepumpen - trycket sjunker, men Ronnie räddar motorn genom att snabbt slå av - endast en finns i reserv. Nu behövde man endast byta vevstakslager. Resultatet blir en blygsam 18:e bästa träningstid. Ronnie berättar själv om loppet:

"Jag fick också en bra start och hade rätt snart kört upp mig till en niondeplats, då en stötdämpare gick av. Bilen sjönk ihop mitt i en kurva och jag fick köra av banan för att inte bli påkörd bakifrån. En olycka kommer sällan ensam, och när jag var på väg i maklig takt mot depån för reparation, skavde vingen, som kommit ur läge, mot ett däck som sedan punkterades. Mekanikerna fick göra en ny insats och reparera hela underredet, som skalats av vid kontakten med marken. Dom jobbade frenetiskt, men lyckades inte bli klar till andra heatet. Så jag var åskådare när starten gick för andra heatet och kom inte iväg förrän när 15 varv körts och hängde då på Amon och Stewart, som hade en benhård batalj om andraplatsen efter ledande Andretti."

Ronnie gör en strålande insats och släpper inte en centimeter till Amon och Stewart, skillnaden är dock att Ronnie endast kört 17 av de 32 varven när de tillsammans passerar mållinjen. Men trots alla motgångar blir Ronnie 18:e man i sammandraget bland de 30 startande och kan kvittera ut en check på 9 100 dollar (motsvarande drygt 45 000 kronor i dåtidens penningvärde). Normalt renderar detta i några hundralappar om placeringen hade bärgats i någon europeisk tävling. 

Segraren Mario Andretti kunde lyfta hela 39 400 dollar! Snabbaste varv och nytt rekord av Pedro Rodriguez (BRM P160) med 180,086 km/h i snitt...

 
Pos. Förare Nat. Stall/Bil Varv Resultat Grid
1 Mario Andretti USA Ferrari 64 1h51m48.410s 12
2 Jackie Stewart GBR Tyrrell Ford 64 1h52m04.324s 1
3 Denny Hulme NZ McLaren Ford 64 - 4
4 Chris Amon NZ Matra Ford 64 - 2
5 Tim Schenken AUS Brabham Ford 63 - 14
6 Peter Gethin GBR McLaren Ford 63 - 20
NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
DNS=Did not start DNQ=Did not qualify DNPQ=Did not pre-qualify
Pole Position (1m41.257s) Pole Position och Snabbaste varv Snabbaste varv (1m42.777s)

Föregående Nästa

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978