Gröbel Möbel Grosser Preis von Österreich 14 Augusti 1977, ÖsterreichringRonnie Peterson har inför årets 12:e deltävling endast fått ihop 4 poäng (de han fick för tredjeplatsen i Belgiens GP). Inför sin 104:e start i Formel 1 kan Ronnie endast konstatera att den sexhjuliga Tyrrellbilen inte håller måttet och tidskvalet antyder heller ingenting annat då resultatet endast är en femtonde bästa tid. Niki Lauda (Ferrari) står i "pole position" före James Hunt (McLaren). Mario Andretti (Lotus) delar andra startled tillsammans med Hans-Joachim Stuck (Brabham). På tävlingsdagen regnar det, men då startfältet ställer upp sig på "gridden" har banan börjat torka upp varför de flesta väljer att starta på slicks. Lauda tar starten före Hunt och Andretti. Ferrarin har dock inte den bästa dagen och Andretti lyckas i en enda manöver passera de två förarna framför honom. Gunnar Nilsson har valt att starta på regndäck och tar sig i starten upp till en sjundeplats från sin 16:e startposition. Efter ytterligare några varv är Gunnar uppe på en andraplats, men banan torkar och på det tionde varvet tvingas han i depå för däcksbyte. Andretti tvingas ett par varv att bryta då motorn ger upp och plötsligt befinner sig Hunt i ledning. Mannen för dagen är dock Alan Jones som från en fjortonde startposition arbetar sig upp genom fältet. Relativt snabbt är han uppe på en andraplats och då Hunts motor sprängs på det 44:e varvet kan ledningen övertas. Alan Jones tar sin och Shadow-stallets första GP-seger, Niki Lauda är hela 20 sekunder efter men är ändock tvåa i loppet. Den tredje pallplatsen tas av Hans-Joachim Stuck, endast 25 hundradelar före den andra Ferraribilen med Carlos Reutemann. Utöver dessa förare är det endast Ronnie som inte blir varvad och med femteplatsen kan ytterligare två poäng adderas till årets skrala skörd. John Watson klockas för den snabbaste varvtiden med 1.40,96. Förare i ledning under loppet: Andretti 1-11; Hunt 12-43; Jones 44-54. Loppets slutresultat innebär att Lauda drar ifrån i den totala sammanräkningen; nu med 54 poäng - 16 poäng före Scheckter. Summary in english The
Osterreichring had been altered again to make the Hella Licht corner into a fast
chicane, the initial safety work done after Mark Donohue's accident in 1975
having been judged to have been more dangerous. There were 30 cars again with
the only notable change being that there had been a dispute over money at Shadow and so Riccardo Patrese was replaced by Arturo Merzario while at ATS Hans Heyer had been dropped from
the second car to make way for Hans Binder.
With Harald Ertl having left Hesketh the
team ran Ian Ashley instead.
Aktuell ställning
|