Grosser Preis von Deutschland 31 Juli 1977, HockenheimRonnie Peterson kommer i sin 103:e F1 start att få göra en ny banbekantskap under Tysklands GP. Efter Laudas olycka på Nürburgring 1976 har banan dömts ut för Formel 1 och istället har Hockenheim återuppväckts som officiell tävlingsarena - tidigare främst känd som den bana där Jim Clark omkom 1968. Ronnie har kanske börjat vänja sig med placeringar längre ner i startfältet, men en fjortonde bästa tid efter tidskvalet är alltid en besvikelse. Jody Scheckter är tillbaka och tar en "pole" med sin Wolf, John Watson delar det första startledet i en Brabham. Mästerskapsledaren Niki Lauda (Ferrari) är trea och James Hunt (McLaren) fyra. Det är mer än upplagt för en rafflande strid... Scheckter tar starten före Watson och Lauda. Hunt fyra - Stuck femma. En krasch längre bak i "gridden" tvingar Regazzoni (Ensign) och Jones (Shadow) att omgående lämna in. Watson får problem med motorn och bryter på det sjunde varvet. Lauda har till slut jagat ikapp ledande Scheckter och lyckas passera på det trettonde varvet. Även Hunts motor ger upp och VM-femman bryter på det 33 varvet. Detta placerar Stuck på en tredjeplats, strax följd av Reutemann. Andretti bryter med havererad motor och femteplatsen övergår till Brambilla. Ronnie har arbetat sig upp till en sjätteplats, men tvingas bryta endast fem varv före mål då även P34:ans motor ger upp. Ordningen står sig i mål och Lauda kan således skära mållinjen som segrare och med loppets snabbaste varv (1.55,99). Scheckter slutar tvåa, Stuck trea. Loppets ledare: Scheckter 1-12; Lauda 13-47. Summary in english After Niki Lauda's accident at the Nürburgring in 1976 the old race track was doomed for F1 and in 1977 the German
GP found a new home at Hockenheim, which was famous only for having been the
place where Jim Clark had been killed in 1968.
The field was again large with 30 cars fighting for 24 places. McLaren was back to two cars
after Gilles Villeneuve's exciting debut at Silverstone and the Renault Sport team was missing
as it had decided to do more testing. The ATS team had expanded to two cars with Hans Heyer joining Jean-Pierre Jarier and Teddy Pilette had taken over the
recalcitrant Stanley BRM.
Aktuell ställning
|