Grote Prijs van Nederland 28 Augusti 1977, ZandvoortRonnie Peterson kämpar med hela 34 andra bilar om en plats i startfältet på Zandvoortbanan i Nederländerna. Detta kommer att bli Ronnies 105:e GP-start och den sker i den 6-hjuliga konstruktionen från Tyrrell - modell P34 - som tidigare under säsongen visat sig mindre konkurrenskraftig än under debutåret -76. Ronnie bryter dock en mindre rolig trend och lyckas under tidskvalet pressa sig in på 10-bästa listan. Mario Andretti (Lotus) står i "pole" och har Jacques Laffite (Ligier) vid sidan av. Andra startledet delas av de notoriska rivalerna Niki Lauda (Ferrari) och James Hunt (McLaren). Ytterligare ett led bakom hittar vi Carlos Reutemann (Ferrari) och den andre svensken i startfältet, Gunnar Nilsson (Lotus), på en sjätteplats - omedelbart före Ronnie. Hunt är något snabbare i starten, men Andretti ger sig inte och går in i första kurvan sida vid sida. Denna manöver blir dock ödesdiger då han tvingas lätta på gasen så att även Laffite kan smita förbi. Längre bak i fältet förstör Watson sin bil på "curben" och Mass kör ihop med Jones så att han tvingas bryta. På det tredje varvet har Andretti återupphämtat en placering, men då han på det sjätte varvet försöker upprepa omkörningen av Hunt på utsidan i Tarzan-kurvan så kolliderar de båda. Andretti spinner runt och Hunt tvingas i depå - Laffite upp i ledning, jagad av Lauda och Reutemann. På det tjugonde varvet lyckas Lauda passera Laffite och detta blir en ledning har håller in över mållinjen, trots fortsatt uppvaktning från Laffite som blir knappt två sekunder efter in i mål. Striden om den tredje pallplatsen är hårdare, Gunnar Nilsson uppvaktar Reutemann så intensivt att de på varv 34 kör ihop. Plötsligt är Patrick Tambay (Ensign) uppe på en tredjeplats, men glädjebägaren grumlas då han på det sista varvet kör slut på bränsle så att såväl Jody Scheckter (Wolf) som Emerson Fittipaldi (Fittipaldi) kan passera. Snabbaste varvet gör Lauda med 1.19,99 och loppets tre förare i ledarposition kan summeras: Hunt 1-5; Laffite 6-19; Lauda 20-75. Med segern drygar Lauda ut sin ledning i förarmästerskapet, nu hela 21 poäng före Scheckter (63 mot 42). Ronnie tvingas bryta på det 18:e varvet efter problem med tändningen. Summary in english There were 34 cars fighting for the 26 grid
positions and so the Dutch organizers decided to have a pre-qualifying session
as has happened at Silverstone. This proved to be a waste of time as Arturo Merzario objected, pointing out
that the rules did not insist that he should pre-qualify. Thus 34 drivers took
part in practice. Renault
Sport was back in action with its turbocharged RS1 while Riccardo Patrese was back in the Shadow after the financial
problems between the team and his sponsor had been sorted out. RAM Racing ran two Dutchmen, Boy Hayje being joined by Michael Bleekemolen. Brian Henton had been invited by HB
Bewaking Alarm Systems to drive the old Boro (a modified Ensign) rather than his usual
March.
Aktuell ställning
|