Japanese Grand Prix 23 Oktober 1977, FujiRonnie Peterson sista lopp för Tyrrell blir det 109:e i F1- karriären. Denna svslutande deltävling för 77-års GP-säsong samlar endast 23 förare och Ronnie har inte bättre än 18:e "bästa" tid efter tidskvalet. Även teamkamraten Depailler har en sämre dag - eller är det bilen? - och klockas för en femtonde tid. Snabbast under träningen är Mario Andretti (Lotus) före James Hunt (McLaren). Andra startledet delas av de båda Brabham-bilarna med John Watson och Hans Stuck. Hunt gör en kanonstart och kastar sig fram i ledning. För Andretti är det motsatsen och han blir omedelbart omkörd av ytterligare sex förare - Scheckter, Mass, Regazzoni, Watson, Laffite och Stuck. En furiös jakt från Andretti att återta förlorade placeringar resulterar i en kollision med Laffite på det andra varvet och han tvingas bryta. På det sjätte varvet missar Gilles Villeneuve en inbromsning på målrakan och kör in i Ronnie bakifrån (se bilden ovan). Ferrarin kastas av banan och Villeneuve klarar sig oskadd. Sämre går det för en banvakt och en fotograf som omedelbart omkommer då de träffas av bilen. Även en del åskådare blir skadade. Ronnie tvingas bryta. Loppet stoppas inte! Bland de främsta bilarna tar sig såväl Mass som Watson förbi Scheckter och denna ordning står sig till varv 29 då Mass blåser motorn och Watson drabbas av växellådshaveri. Scheckter kan dock inte njuta särskilt länge av andraplatsen utan blir snart omkörd av Regazzoni. Ensign-bilen faller varvet därpå offer för motorproblem och Scheckter är återigen tvåa. Wolf har dock inte sin dag och Scheckter blir först passerad av Reutemann, sedan Laffite (som även hinner upp till silverplats innan bränslet tar slut på det sista varvet). Detta betyder att James Hunt kan ta en övertygande seger, mer än en minut före Reutemann (Ferrari) och Depailler (Tyrrell) - endast två tiondelar före Alan Jones på fjärdeplatsen. Snabbaste varv presterar Scheckter med 1.14,3 men Hunt leder alla 73 varv från start till mål. Den totala sammanställningen i 1977 års förar-VM i Formel 1:
Ronnie Peterson slutar fjortonde med 7 poäng. Den totala sammanställningen i 1977 års konstruktörsmästerskap:
Summary in english The
final round of the World Championship saw a much-reduced field with Fittipaldi,
Hesketh, Williams and Renault Sport all deciding not
to bother. March ran only one car after Ian Scheckter had troubles with his
visa and could not get into Japan. Ligier expanded to run two cars
Jacques Laffite being joined by Jean-Pierre Jarier and there were
three local drivers: Kunimitsu Takahashi in a Muritsu Tyrrell and two Kojimas: one
being run for Noritake Takahara by Kojima and the other for Kazuyoshi Hoshino by Heroes Racing.
Slutlig ställning i 1977 års förar-VM i Formel 1
|