Holland GP 1971

Grote Prijs van Nederland 20 Juni 1971, Zandvoort

Ronnie Peterson gör sin trettonde F1 start och har 13:e bästa tid efter tidskvalet. Kan detta ha varit ett olyckstal för Ronnie? Nr 16 på bilen. Under träningen har en motor från Alfa Romeo testats, men inför tävlingen är det utbytt mot den vanliga motorn från Ford.

"Den rörde sig lika mycket i sidled som framåt, och hur jag än försökte ville den inte gå fort nog. Och när det nu gick dåligt i bra före, vad kunde man då vänta sig under sämre betingelser? På lördagen tog jag ut March-Forden och kämpade under mycket ogynnsamma omständigheter. En envis motvind på banans snabbaste partier, flygsand och åtskilligt med vatten stående på banan, gjorde det omöjligt att förbättra fredagstiderna. För övrigt tror jag ingen var snabbare på lördagen än han varit på fredan. Men ändå bestämde jag för att köra tävlingen med Ford-motorn, för även om det var omöjligt att göra tidsjämförelser så kändes Forden bättre än Alfan. Normalt hoppas väl ingen iden här sporten att regnet skall ösa ner under en tävling, men den här gången verkade det vara min enda chans. På våt bana skulle skillnaden i motorstyrka bli mindre utslagsgivande, och därför var jag inte särskilt ledsen när det verkligen blev regn, regn och åter regn!"

Jacky Ickx står i "pole" före Rodriguez och Stewart 

Tävlingen kom att bli mycket blöt, regnet öste ner under hela loppet. Ronnie var inte helt missnöjd med detta eftersom hans brist på hästkrafter därmed inte kom att vara lika avgörande. Efter det första varvet har Ronnie avancerat upp till en nionde plats. Därefter kommer han ikapp Reine och de har en bra duell i vätan. Ronnie går emellertid segrande ur den leken och tar sig upp till en femte plats. Surtees - som ligger precis framför - gör ett litet misstag och Ronnie kan passera. Trots att Surtees lyckas hänga på och hela tiden oroa Ronnie, hinner de upp Regazzoni som har demolerat sin nos på bilen. Ronnie lyckas dock inte ta sig förbi och han slutar fyra.

Snabbaste varv har Ickx i sin Ferrari med 1.34,95 och han vinner även loppet efter att ha återtagit ledningen två gånger från Rodriguez i en BRM (Ickx lever varv 1-8, 30, 32-70 och Rodriguez 9-29, 31). Clay Regazzoni slutar trea.

Ronnie har i och med sin fjärdeplats avancerat upp till en delad tredjeplats i den totala sammanräkningen.

Summary in english

The cancellation of the Belgian Grand Prix (because the authorities had not done the safety work required) meant that the stop-and-go 1971 season had a month-long gap between Monaco and Holland (following six weeks between South Africa and Spain and five weeks between Spain and Monaco). Most of the teams decided to take part in a non-championship race at Hockenheim, although some of the drivers were busy at Le Mans or in CanAm. The race was won by Jacky Ickx's Ferrari.

For the Dutch GP Team Lotus lead driver Emerson Fittipaldi was out of action after a road accident in France and his place was taken by South African Dave Charlton. The team also entered a gas turbine car for F1 debutante Dave Walker. He crashed one of the conventional cars on Friday and this could not be repaired, so Charlton did not get a drive and Walker had to race the Lotus-Pratt & Whitney 56. The only other change in the entry was the appearance of local driver Gij Van Lennep in a third Surtees.

As usual it was Jackie Stewart versus the V12 cars with Ickx taking pole for Ferrari from Pedro Rodriguez (BRM). Stewart was on the outside of the front row in his Tyrrell-Cosworth) which had won two of the first three races of the year. The second row featured Clay Regazzoni's Ferrari and Chris Amon's Matra. This left Reine Wisell to be the second V8 car back on the third row, which the Lotus driver shared with John Surtees (Surtees) and Jo Siffert (BRM).

It was wet on Sunday. At the start Mario Andretti's Ferrari was missing because of a fuel pump problem. He did start the race but was a long way behind and retired after just a few laps.

At the start Ickx went ahead of Rodriguez, Stewart and Amon. Siffert blew his chances with a spin. On the second lap Amon spun out and on the third lap Stewart had a rare spin and dropped to eighth place. This left Regazzoni third and Surtees fourth ahead of Wisell. The Swede did not last long because a rear wheel worked loose and trying to solve the problem he reversed into the pitlane and was disqualified. As everyone else struggled Ickx and Rodriguez built up a big lead with Rodriguez moving ahead on the ninth lap. Their duel would continue for most of the afternoon but towards the end Ickx pulled away to win by nearly eight seconds. Regazzoni finished third.

Sammanställning
Grand Prix Nederländerna
Datum 20 Juni 1971
Bana Zandvoort
Säsong 1971
Deltävling 4
Längd (km) 4.193
Varv 70
Tid 1:56:20.090
Placering Nr Förare Team Tid Grid
1 2 Jacky Ickx Ferrari 1:56:20.090 1
2 8 Pedro Rodriguez BRM 7.990 2
3 3 Clay Regazzoni Ferrari +1 varv 4
4 16 Ronnie Peterson March +2 varv 13
5 23 Johnny Surtees Surtees +2 varv 7
6 9 Jo Siffert BRM +2 varv 8
7 10 Howden Ganley BRM +4 varv 9
8 30 Gijs van Lennep Surtees +5 varv 21
9 21 Jean-Pierre Beltoise Matra +5 varv 11
10 24 Graham Hill Brabham +5 varv 16
11 5 Jackie Stewart Tyrrell +5 varv 3
12 26 Denny Hulme McLaren +7 varv 14
nc 31 Henri Pescarolo March +8 varv 15
nc 22 Skip Barber March +10 varv 24
nc 28 Peter Gethin McLaren +10 varv 23
r 19 Alex Soler-Roig March +13 varv 17
r 25 Tim Schenken Brabham +31 varv 19
r 6 François Cevert Tyrrell +41 varv 12
dq 29 Rolf Stommelen Surtees   10
dq 14 Reine Wisell Lotus   6
r 18 Nanni Galli March +63 varv 20
r 15 Dave Walker Lotus +64 varv 22
r 4 Mario Andretti Ferrari +65 varv 18
r 20 Chris Amon Matra +68 varv 5
NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position Förare Nation Poäng
1 Jackie Stewart GBR 24
2 Jacky Ickx BEL 19
3 Ronnie Peterson SWE 9
" Pedro Rodriguez MEX 9
" Mario Andretti USA 9
6 Clay Regazzoni CH 8

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa