Grand Prix de France 4 Juli 1971, Paul RicardRonnie Peterson i sin fjortonde F1 start. Ronnie har nr 17 på sin röda March. Detta var den enda tävling där Ronnies March 711 hade en motor från Alfa Romeo, men inte ens detta hjälpte honom (!) och han lyckades endast åstadkomma en 12:e bästa tid i kvalet. Stewart står i "pole" före Regazzoni och Ickx. Ronnie gör en mycket bra start och är sjua in i första kurvan. Tyvärr har bilen inte riktigt med kraft och på varje raksträcka kommer det övriga fältet ikapp och kan passera. Ronnie är nere på en 16.e plats då han på det tjugonde varvet tvingas bryta då motorn exploderar. "March-ledningen och Alfa hade kommit överens om att jag skulle köra Frankrikes GP med italiensk motor, och är man anställd så är det bara att lyda order. Visst försökte jag göra mitt bästa den här gången också, men Alfa Romeos återinträde i F1 med den här motorn var definitivt inget lyckokast. Den hade gett mig gråa hår förut, och moraliskt hade jag mina March-chefer på min sida. Försöket på Paul Ricard blev också det sista för den här säsongen, det var ett så komplett misslyckande, att March beslöt att jag i fortsättningen skulle få använda Fords motorer. Jag lyckades visserligen köra till mig 12:e träningstiden, men det var verkligen med uppbjudande av alla mina krafter. För inte nog med att motorn gav dålig kraft, bilen uppförde sig också extremt illa. Surtees hade problem med överstyrning på sin vagn, men när han såg mig komma farande på tvären slutade han beklaga sig. Alfamotorn är 40 kg tyngre än Fordmotorn, vilket betyder en hel del för vägegenskaperna. Robin Herd försökte med alla till buds stående medel att få ordning på bilen, bl a prövade vi alla tänkbara däckskombinationer, men ingenting hjälpte. Själva tävlingen blev också miserabel. Efter att ha hållit nionde plats ett par varv stack Hill förbi utan att jag kunde göra någonting. Strax senare dånade Stommeln förbi på långa rakan, där min Alfamotor gav nästan 1000 varv mindre än den borde. Det gick sämre och sämre och på 20:e varvet, alldeles efter det att också Ganley passerat mig, gick motorn i småbitar och spydde ut olja på banan." Stewart i sin Tyrrell vinner före François Cevert (också i en Tyrrell) och Emerson Fittipaldi i en Lotus (Reine Wisell är 6:a). Snabbaste varv har Stewart med 1.54,09 som sin vana trogen leder från start till mål. Summary in english The new Circuit Paul Ricard at Le Castellet
was a new generation race track with advanced safety features and an impressive
pit building. It was a the shape of the things to come. The teams traveled
straight to the new track from Holland and so there were no major changes,
although a bandaged Emerson Fittipaldi
had recovered from his road accident and was back in action for Lotus. The gas turbine car was
out of action because of damage done to it in Holland. Also missing was Mario Andretti who had flown off to the
United States to race USAC cars at Pocono. Andrea de Adamich was back at the
wheel of the March-Alfa Romeo
after Nanni Galli had had two races in the car and because Cosworth engines were
in short supply Ronnie Peterson
was running one in his factory March.. There were two new faces in private
Marches: Francois Mazet driving for Jo Siffert
and Jean Max driving a second car for
Frank Williams.
Aktuell ställning
|