Rindt Memorial 1971

Rindt Memorial Race 13 Juni 1971 Hockenheim, Tyskland (4)

Ronnie Peterson tävlar i ett F1-lopp på Hockenheim som ej ingår i GP-serien. Ronnies fjärde F1-tävling utan VM-status. Till minne av Jochen Rindt anordnas ett Memorial Race. Förarna lockas av de största prispengarna någonsin i europeisk racinghistoria, dessutom är det ett bra testtillfälle inför Hollands GP.

"Jag var tvungen att göra ett bra resultat på Hockenheim. Allra minst tvåa! Jag har nämligen bestämt mig för att köpa en ny bil när jag var i Tyskland, men hade inte tagit mer än vykortspengar med mig dit. Med tanke på prispengarnas storlek fanns det en chans att jag skulle kunna ha en ny bil med mig hem. Riktigt så allvarligt menat var det nu inte, med det var i alla fall önskemålet om en ny bil jag presenterade för mina mekaniker när jag bad dom se till att grejorna verkligen höll den här dagen. Vi började träna med Alfan, men eftersom bilen hade kommit direkt från fabriken i Bicester var den definitivt inte klar för tävling. Den jäklades mest hela tiden. Men att Alfamotorerna var klart bättre än sitt rykte bevisades ändå av Nanni Galli, som med samma bil och motor jag använt på Silverstone nu gjorde varvet på 2.02,1. Drygt en och en halv sekund bättre än min bästa tid på fredagsträningen."

Till lördagsträningen går det ändock inte bättre för Ronnie med Alfamotorn än 2.02,8 (som är sjätte bästa tid). Bäst är Ickx som är nere på fantastiska 1.56,8 i sin Ferrari. När Ronnie senare testar March:en med Fordmotorn, kommer han ner på 2.01,5 men detta ger honom slutgiltigt endast en sjunde tid och plats i det fjärde startledet. Som en hedersbetygelse åt Jochen Rindt, som vann Tysklands GP på Hockenheim 1970, lämnas "pole position" tom. Ickx tar täten och behåller sedan ledningen genom hela loppet. I mål är han hela minuten före tvåan i loppet - som är Ronnie Peterson!

Ronnie har likt gamla dagar haft en härlig batalj med Reine Wisell. Först på det 12:e varvet lyckas Ronnie ta sig förbi Reine (som haft tredje bästa träningstid). Borde inte ha gått, eftersom Ronnie fått problem med kopplingen redan i början av loppet (efter 10 varv fungerar den inte alls), men Reines bromsar är slut och han tvingas in i depå på det fjortonde varvet. Regazzoni i den andra Ferrarin har tvingats bryta redan på det tredje varvet med en död motor. Ronnies andraplats är dock inte hotad och han är 30 sekunder före Surtees och Ganley i mål.

Det är Nina Rindt personligen som delar ur priserna. Och en ny bil kommer det att bli för Ronnie - andraplatsen var värd 60.000:- och det är inte Alfa han kan tacka för den checken, snarare Ford...

 

35 varv, varvlängd 4.19 miles, totalt 146.64 miles

Pos Förare Nation Stall Varv Resultat Grid
1 Jacky Ickx BEL Ferrari 35 1h10m11.7s 2
2 Ronnie Peterson SWE March Ford 35 1h11m05.5s 7
3 John Surtees GBR Surtees Ford 35 - 8
4 Howden Ganley NZ BRM 35 - 5
5 Nanni Galli ITA March Ford 35 - 10
6 Skip Barber USA March Ford 34 - 15
7 Rolf Stommelen GER Surtees Ford 34 - 9
8 Alex Soler Roig SPN March Ford 34 - 16
9 David Walker - Lotus Ford 34 - 11
10 Reine Wisell SWE Lotus Ford 33 - 4
11 Xavier Perrot CH March Ford 31 - 17
12 Robert Lamplough - BRM 31 - 14
NC Mike Beuttler GBR March Ford 28 - 13
NC Clay Regazzoni CH Ferrari 25 - 3
R Ray Allen - March Ford 14 Bränsleläckage 18
R John Miles GBR BRM 6 Cylinder 12
R Peter Gethin GBR McLaren Ford 4 Trottel länkage 6
DNS Tony Trimmer GBR Lotus Ford - Walker körde -
DNS Bernd Terbeck - BRM - Motor -
DNQ Mario Andretti USA Ferrari - - NT
DNQ Henri Pescarolo FRA March Ford - - NT
DNQ Andrea De Adamich ITA Surtees Ford - - NT
NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
DNS=Did not start DNQ=Did not qualify DNPQ=Did not pre-qualify
Pole Position (1m56.8s) Pole Position och snabbaste varv Snabbaste varv (1m58.8s)
 

Föregående Nästa

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978