Grand Prix de France 5 Juli 1970, Clermont-FerrandRonnie Peterson startar sitt fjärde F1-lopp i Frankrikes GP den 5 juli 1970. Ronnie har en bra startposition (9:a) med sin March nr 18, men tvingas bryta redan på det 17:e varvet efter en trasig differential i växellådan. Inför loppet har det pratats om att genomföra tävlingen på Albi-banan, men arrangörerna lyckas inte få ihop tillräckligt med pengar varför Frankrikes GP för andra året i rad körs på Charadebanan utanför Clermont-Ferrand. Deltagarantalet begränsades till 20 varför det stod klart att det skulle bli besvikelser bland de 23 bilarna som anlände till kvalet. Såväl Frank Williams som John Surtees hade valt att inte ställa upp, däremot gjorde Denny Hulme comeback efter att ha återhämtat sig efter brännskadorna på sina händer. Ronnie hade i sin privata Mercedes försökt lära sig denna 8 km långa bana som går upp och ner på två vulkaner utanför staden, men han blev åksjuk av detta och avbröt denna övning efter endast 10 varv. I det riktiga tidskvalet fick Ronnie 7:e bästa tid efter första dagen. Under andra dagens förmiddagsträning testade Ronnie olika däck, men dessa visade sig vara långsammare, med endast en 15:e tid som resultat. Inför avslutande tidsträning lät Ronnie byta såväl stötdämpare som däck och lyckades få till 9:e bästa tid. Jochen Rindt, som inte gillar denna bana eftersom han blir psykiskt illamående av de vågformiga rörelserna, lyckades - trots att under träningen ha träffats av en sten i ansiktet - få sjätte kvaltid. Längst fram står Jacky Ickx framför hemmafavoriten Jean-Pierre Beltoise i en Matra. Ickx tar starten och håller den till det 15:e varvet då han tvingas bryta efter motorproblem. Beltoise håller därefter täten till det 26:e varvet då en långsam punktering drar ner hans fart. Detta bäddar för Rindt som kan ta sig i mål som segrare före Chris Amon i en March och med Jack Brabham (med snabbaste varvtid 3.00,75) som trea. Ronnie gör återigen en bra start och kunde hänga med klungan framför honom. Han avancerar till sjätte plats innan mekaniska problem satte stopp för vidare tävlande. Summary in english There had been talk of holding the French Grand Prix at
Albi but the locals were unable to raise the money and so the race went back to
the Charade circuit, outside Clermont-Ferrand, for the second year running.
Entries were restricted to 20 and with 23 cars arriving there were going to be
disappointments. The entry was virtually as it had been three weeks earlier at
Zandvoort where Piers Courage had been killed. Frank Williams did not make the trip to France and John Surtees was missing as well, preparing to debut
his all-new F1 car. Denny Hulme was back in action, having recovered from
the burns to his hands at Indianapolis while Ferrari
ran Ignazio Giunti again in the second car. Jochen Rindt had never liked the track - its
undulations made him physically sick - and he liked even less after he was hit
in the face by a stone in practice. Despite this he qualified the Lotus 72 in sixth position on the grid. Pole
went to Jacky Ickx's Ferrari
with Jean-Pierre Beltoise (the crowd favorite) second in his Matra. The second row featured the factory March
of Chris Amon and Jackie Stewart's
similar car being run by Ken Tyrrell.
Then came Jack Brabham and Rindt and behind them Hulme's McLaren and Henri Pescarolo
in the second Matra. At
the start Ickx went into the lead although he knew that his engine may fail
after problems in the warming up session before the race. For the first 14 laps
he led the race with Beltoise behind him. There was then quite a gap back to
Stewart although he soon disappeared to the pits with ignition problems and
third place was handed to Amon. He soon slipped behind Rindt and the order
settled down. On lap 15 Ickx's race was run., his engine failing and so Beltoise
took the lead and stayed there until lap 26 when he suffered a slow puncture .
Rindt caught and overtook him and eventually Beltoise headed for the pits. Amon followed Rindt home with Brabham just third a few tenths ahead of Hulme.
Aktuell ställning
|