British Grand Prix 18 Juli 1970, Brands HatchRonnie Peterson startar i sitt femte F1-race i Storbritanniens GP den 18 juli 1970. Totalt 25 bilar anländer till kvalet. Frank Williams är tillbaka med ett nytt De Tomaso chassi till Brian Redman och Clay Regazzoni är åter i den andra Ferrarin. Andretti gör ett återinhopp i en STP sponsrad March och Lotus-teamet ställer även upp med en gammal 49:a för sin gryende stjärna Emerson Fittipaldi vid sidan av sina två 72:or (Jochen Rindt har vid den här tidpunkten redan sagt till Colin Chapman att han har för avsikt att avsluta sin karriär efter den här säsongen). Rolf Stommelen totalkvaddar sin andra Brabham under träningen och är borta för resten av helgen. Snabbast är Rindt, före Brabham och Ickx. Redman kommer inte till start efter att ha fått ett problem i ett bakre nav på den nya De Tomason. Ronnie, med nr 27 på sin gula March, står i sjunde startledet efter att ha haft 13:e tid på tidsträningen (vilket Ronnie tycks diskutera med stallchefen Colin Crabbe på bilden ovan till höger). Ickx tar direkt över ledningen från Brabham, men tvingas bryta redan på det sjätte varvet efter växellådsproblem. Rindt kommer upp till täten, men blir omkörd av Brabham (med snabbaste varvtid 1.25,9) på det 69:onde varvet efter att ha missat en växel. Jack Brabham får emellertid bränslebrist på det sista varvet, vilket gör att Jochen Rindt kan hämta igen de 13 sekunder han förlorat och därefter passera mållinjen som segrare. Denny Hulme i en McLaren är dock för långt bak för att hinna förbi, men slutar ändå som trea. Några ögonblicksbilder från en som var där - Kevin Hasle:
Ronnie leder före David Gurney... Ronnie blir 9:a, hela åtta varv efter segraren. Hela loppet har han haft det besvärligt med sin March 701, större delen utan koppling och tappad tid i depå vid en punktering. Summary in english There were 25 cars for the British Grand Prix including
the new Surtees. Frank Williams returned to action with a new De Tomaso chassis for Brian Redman, while Clay Regazzoni
was back in the second Ferrari. Mario Andretti reappeared in an STP March and Team Lotus entered a third car (an old 49) for rising
star Emerson Fittipaldi, Jochen Rindt
having already told Colin Chapman that he intended to retire at the end of
the season. In the course of qualifying Rolf Stommelen
demolished the second Brabham, without hurting himself, but was out for the rest
of the weekend. Redman was withdrawn when the De Tomaso
suffered a rear hub failure. Rindt was fastest in qualifying with Jack Brabham (Brabham) and Jacky Ickx (Ferrari) sharing the front row. Jack
Oliver was quick in the BRM and qualified fourth ahead of Denny Hulme's McLaren
while the third row featured Regazzoni, John Miles (in the second Lotus 72) and Jackie Stewart's
Tyrrell March. Ickx took the lead from Brabham
at Druids after going through Paddock Hill Bend side by side. For six laps the Ferrari stayed ahead but at the start of lap seven
the car suffered a transmission failure in Paddock Hill Bend. At the same moment
Rindt challenged Brabham and the Austrian emerged in the lead. Brabham did not give in and for most of the race
the two stayed close together. Oliver ran third for most of the race but on lap
55 the BRM engine failed. This promoted Hulme to
third place. On
lap 69 Rindt missed a gear. In a moment Brabham was ahead and it looked as though the race
was over until the last lap when the car ran out of fuel on the run to the
finishing line. Brabham was forced to coast for home and Rindt was
able to close up the 13 seconds he had lost and crossed the line to win as the Brabham trickled towards the line. Hulme was too
far back to grab second and had to settle for third place.
Aktuell ställning
|