Holland GP 1970

 

Grote Prijs van Nederland den 21 Juni 1970, Zolder

Ronnie Peterson kör sitt tredje GP-lopp på Zandvoortbanan i Nederländerna den 21 juni 1970. Inför denna tävling har McLaren lyckats reorganisera och ställer upp med tre bilar till Peter Gethin, Dan Gurney och Andrea de Adamich (den sistnämnde fortsätter sitt experimenterande med motorer från Alfa Romeo). I BRM är Denny Hulme fortfarande inte tillbaka, men stallet presenterar George Eaton vid sidan av Rodriguez och Oliver. Hos Tyrrell är François Cevert ett nytt ansikte som ersättning för Servoz-Gavin. Team Lotus har bestämt att 72:an nu är redo och tillställer Rindt och Miles en bil vardera. Hos Ferrari debuterar Clay Regazzoni och blir stallkamrat med Ickx. För första gången visar Bellasi upp ett chassi, men bilen som körs av Silvio Moser lyckas inte kvalificera.

Ronnie startade sin träning med en lånad motor från Derek Bell, men den var inte tillräckligt bra och Ronnie lyckades endast prestera 1.25.00 på varvet. En ny motor anlände på lördagsmorgonen, men då hade Ronnie missat den första tidsträningen för dagen. Ronnies mekaniker blev klara precis i tid för det avslutande kvalet och med detta lyckades Ronnie få 16:e tid.

Träningen symboliseras av två allvarligare olyckor där såväl Jack Brabham och Pedro Rodriguez slår runt med sina bilar, men båda klarar sig oskadda och kan kvala in till huvudtävlingen.

Tävlingsdagen är småmulen och starten har flyttats fram för att inte kollidera med finalen i fotbolls-VM som går i Mexico City. Ronnie har nummer 22 på bilen och står i åttonde startledet. Rindt står i "pole" med sin nya Lotus 72 före Stewart och Amon. Det blir dock Jacky Ickx som tar starten, men Rindt kör om på det tredje varvet och behåller ledningen in i mål före Stewart som också kört om en punkterad Ickx (som dock fått snabbaste varvtiden med 1.19,23).  

Ronnie gör en helt okey start och hade i början av tävlingen en bra strid med Cevert. Senare blev Ronnie upphunnen av Beltoise för varvning, men lyckades hänga på i dennes tempo under resten av loppet. I sammandraget parkerar Ronnie återigen på nionde plats. 

"This was a very good race", sa Ronnie efter tävlingen. Men glädjebägaren grumlades då han fick det tragiska meddelandet att Pierre Courage hade dött av skadorna han fick då hans bil fattade eld efter att ha kraschat på det 23:e varvet och blivit fast under De Tomason. Han blev det andra F1-offert på 19 dagar.

Detta var den första segern för Lotus 72, ett faktum som helt naturligt överskuggades av vad som hände under loppet.

Summary in english

There were only two weeks between the Belgian and Dutch GPs but McLaren had regrouped and the team fielded three cars for Peter Gethin, Dan Gurney and Andrea de Adamich (the last-named continuing his experiments with Alfa Romeo engines). Denny Hulme was out of action because of his burned hands. BRM, which had won the Belgian race with Pedro Rodriguez, expanded to three cars again with George Eaton joining Rodriguez and Jack Oliver, while there was a new face at Tyrrell with Elf nominee Francois Cevert replacing Johnny Servoz-Gavin. Team Lotus had decided that the new 72 was ready and Jochen Rindt and John Miles each had a new car. Ferrari had two cars again with F1 debutante Clay Regazzoni joining Jacky Ickx on this occasion. Making its first appearance was the Bellasi chassis, driven by Silvio Moser. It failed to qualify.

Rindt put the new Lotus on pole position by a couple of tenths with Jackie Stewart's Tyrrell March and Ickx alongside him on the front row. Chris Amon's March and Jack Oliver's BRM were on the second row, while Regazzoni, Rodriguez and Miles shared the third row. Then came Piers Courage in Frank Williams's De Tomaso and Jean-Pierre Beltoise in the first of the Matras.

Practice was marked by two large accident with Jack Brabham and Rodriguez both overturning cars but emerging unhurt.

Race day was dull and overcast and the start of the race was brought forward to avoid a clash with the World Cup Final which was taking place in Mexico City. At the start Amon was left sitting on the grid while the rest of the field jinked around him. this did not affect Ickx, Rindt, Oliver and Stewart but the rest of the field was a bit of jumble behind Miles. On the second lap Rodriguez managed to get ahead of Miles and a lap later Rindt took the lead. Next time around Stewart had slipped past Oliver to take third place. Making rapid progress in the early laps was Regazzoni who passed Beltoise, Courage and Miles to move to sixth place. Things then began to settle down with the only movement being Courage overtaking Miles for seventh position. On lap 23 Courage crashed, his De Tomaso hitting a sand back, colliding with a post and turning over. The car caught fire with Courage trapped underneath. He was the second F1 driver to die in 19 days.

The race went on but Rindt stayed ahead throughout. Ickx suffered a puncture and so Stewart was able to get to second and Regazzoni to third. Ickx recovered and charged back, repassing his team mate for third place.

The first victory of the Lotus 72 was unimportant given what had happened.

Sammanställning
Grand Prix Holland (Nederländerna)
Datum 21 Juni 1970
Bana Zandvoort
Säsong 1970
Deltävling 5
Längd (km) 4.193
Varv 80
Tid (vinnare) 1:50:43.410
Placering Nr Förare Team Tid Grid
1 10 Jochen Rindt Lotus 1:50:43.410 1
2 5 Jackie Stewart March 30.000 2
3 25 Jacky Ickx Ferrari +1 varv 3
4 26 Clay Regazzoni Ferrari +1 varv 6
5 23 Jean-Pierre Beltoise Matra +1 varv 10
6 16 Johnny Surtees McLaren +1 varv 14
7 12 John Miles Lotus +2 varv 8
8 24 Henri Pescarolo Matra +2 varv 13
9 22 Ronnie Peterson March +2 varv 16
10 1 Pedro Rodriguez BRM +3 varv 7
11 18 Jack Brabham Brabham +4 varv 12
nc 15 Graham Hill Lotus +9 varv 20
r 6 François Cevert March +49 varv 15
r 3 George Eaton BRM +54 varv 18
r 2 Jackie Oliver BRM +57 varv 5
r 4 Piers Courage De Tomaso +58 varv 9
r 9 Jo Siffert March +58 varv 17
r 20 Peter Gethin McLaren +62 varv 11
r 32 Dan Gurney McLaren +78 varv 19
r 8 Chris Amon March +79 varv 4
nq 21 Andrea de Adamich McLaren    
nq 19 Rolf Stommelen Brabham    
nq 31 Pete Lovely Lotus    
nq 29 Silvio Moser Bellasi    
NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

 
Position             Förare                                    Nationalitet         Poäng
1 Jackie Stewart GBR 19
2 Jochen Rindt AUT 18
3 Jack Brabham AUS 15
4 Pedro Rodriguez MEX 10
5 Denny Hulme NZ 9
" Jean Pierre Beltoise FRA 9

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa