Grote Prijs van Nederland den 21 Juni 1970, ZolderRonnie Peterson kör sitt tredje GP-lopp på Zandvoortbanan i Nederländerna den 21 juni 1970. Inför denna tävling har McLaren lyckats reorganisera och ställer upp med tre bilar till Peter Gethin, Dan Gurney och Andrea de Adamich (den sistnämnde fortsätter sitt experimenterande med motorer från Alfa Romeo). I BRM är Denny Hulme fortfarande inte tillbaka, men stallet presenterar George Eaton vid sidan av Rodriguez och Oliver. Hos Tyrrell är François Cevert ett nytt ansikte som ersättning för Servoz-Gavin. Team Lotus har bestämt att 72:an nu är redo och tillställer Rindt och Miles en bil vardera. Hos Ferrari debuterar Clay Regazzoni och blir stallkamrat med Ickx. För första gången visar Bellasi upp ett chassi, men bilen som körs av Silvio Moser lyckas inte kvalificera. Ronnie startade sin träning med en lånad motor från Derek Bell, men den var inte tillräckligt bra och Ronnie lyckades endast prestera 1.25.00 på varvet. En ny motor anlände på lördagsmorgonen, men då hade Ronnie missat den första tidsträningen för dagen. Ronnies mekaniker blev klara precis i tid för det avslutande kvalet och med detta lyckades Ronnie få 16:e tid. Träningen symboliseras av två allvarligare olyckor där såväl Jack Brabham och Pedro Rodriguez slår runt med sina bilar, men båda klarar sig oskadda och kan kvala in till huvudtävlingen. Tävlingsdagen är småmulen och starten har flyttats fram för att inte kollidera med finalen i fotbolls-VM som går i Mexico City. Ronnie har nummer 22 på bilen och står i åttonde startledet. Rindt står i "pole" med sin nya Lotus 72 före Stewart och Amon. Det blir dock Jacky Ickx som tar starten, men Rindt kör om på det tredje varvet och behåller ledningen in i mål före Stewart som också kört om en punkterad Ickx (som dock fått snabbaste varvtiden med 1.19,23). Ronnie gör en helt okey start och hade i början av tävlingen en bra strid med Cevert. Senare blev Ronnie upphunnen av Beltoise för varvning, men lyckades hänga på i dennes tempo under resten av loppet. I sammandraget parkerar Ronnie återigen på nionde plats. "This was a very good race", sa Ronnie efter tävlingen. Men glädjebägaren grumlades då han fick det tragiska meddelandet att Pierre Courage hade dött av skadorna han fick då hans bil fattade eld efter att ha kraschat på det 23:e varvet och blivit fast under De Tomason. Han blev det andra F1-offert på 19 dagar. Detta var den första segern för Lotus 72, ett faktum som helt naturligt överskuggades av vad som hände under loppet. Summary in english There were only two weeks between the Belgian and Dutch
GPs but McLaren had regrouped and the team fielded three
cars for Peter Gethin, Dan Gurney
and Andrea de Adamich (the last-named continuing his
experiments with Alfa Romeo engines). Denny Hulme
was out of action because of his burned hands. BRM, which had won the Belgian race with
Pedro Rodriguez, expanded to three cars again with George Eaton joining Rodriguez and Jack Oliver, while
there was a new face at Tyrrell with Elf nominee Francois Cevert replacing Johnny Servoz-Gavin. Team Lotus had decided that the new 72 was ready and Jochen Rindt and John Miles
each had a new car. Ferrari had two cars again with F1 debutante Clay Regazzoni joining Jacky Ickx
on this occasion. Making its first appearance was the Bellasi
chassis, driven by Silvio Moser. It failed to qualify. Rindt put the new
Lotus on pole position by a couple of
tenths with Jackie Stewart's Tyrrell
March and Ickx alongside him on the front row. Chris Amon's
March and Jack Oliver's BRM were on the second row, while Regazzoni,
Rodriguez and Miles shared the third row. Then came Piers Courage in Frank Williams's De Tomaso and Jean-Pierre Beltoise
in the first of the Matras. Practice was marked by two large accident with Jack Brabham and Rodriguez both overturning cars but
emerging unhurt. Race day was dull and overcast and the start of the
race was brought forward to avoid a clash with the World Cup Final which was
taking place in Mexico City. At the start Amon was left sitting on the grid while
the rest of the field jinked around him. this did not affect Ickx, Rindt, Oliver
and Stewart but the rest of the field was a bit of jumble behind Miles. On the
second lap Rodriguez managed to get ahead of Miles and a lap later Rindt took
the lead. Next time around Stewart had slipped past Oliver to take third place.
Making rapid progress in the early laps was Regazzoni who passed Beltoise,
Courage and Miles to move to sixth place. Things then began to settle down with
the only movement being Courage overtaking Miles for seventh position. On lap 23
Courage crashed, his De Tomaso
hitting a sand back, colliding with a post and turning over. The car caught fire
with Courage trapped underneath. He was the second F1 driver to die in 19 days. The race went on but Rindt stayed ahead throughout.
Ickx suffered a puncture and so Stewart was able to get to second and Regazzoni
to third. Ickx recovered and charged back, repassing his team mate for third
place. The
first victory of the Lotus 72 was unimportant given what had happened.
Aktuell ställning
|