Grosser Preis von Deutschland 2 Augusti 1970, HockenheimRonnie Peterson i sin sjätte GP tävling på tyska Hockenheim den 2 augusti 1970. Egentligen skulle loppet ha körts på Nürburgring, men The Grand Prix Förares' Association hade vägrat tävla där eftersom arrangörerna misslyckats göra de säkerhetsarbeten som efterfrågats och det var i sista minuten Tysklands GP flyttades till Hockenheim. Denna bana hade nu uppgraderats efter Jim Clarks dödskrasch två år tidigare. De team som anländer till kvalet ser ungefär ut som i Englands GP, men Dan Gurney som lämnat McLaren och återvänt till USA har ersatts av Peter Gethin. Tysken Hubert Hahne har köpt sin egen Marc, men lyckas inte kvalificera sig - ett öde som även drabbar Brian Redman i en De Tomaso, Andrea de Adamich i en McLaren-Alfa Romeo och Silvio Moser i en Bellasi. Jacky Ickx står i "pole position" före Rindt och en imponerande Regazzoni i en Ferrari. Ronnie med nr 22 på bilen har endast 19:e startposition och tvingas bryta redan på det 11:e varvet efter att ha "skjutit" motorn. Det är Ickx som tar starten, men ledningen växlar med Rindt ett flertal gånger under tävlingen - där även Regazzoni placerar sig under ett par varv innan han tvingas bryta på grund av motorproblem efter drygt halva loppet. Två varv från mål pressar sig Rindt förbi Ickx (som har loppets snabbaste varv på 2.00,5), men när de båda skär mållinjen är det endast 0,7 sekunder som skiljer dem åt. Trean Denny Hulme i en McLaren är hela 80 sekunder efter tätduon. Jochen Rindt i en Lotus tar sin fjärde raka seger och den femte för året. Därmed har Jochen vunnit samtliga lopp han placerat sig i denna säsong. Segern i Tysklands GP blir tyvärr också den sista för Jochen Rindt (han omkommer under träning inför Italiens GP en månad senare). I det efterföljande GP:t den 16 augusti 1970 i Österrike har Jochen Rindt i och för sig "pole position", men han tvingas bryta i ett lopp som vinns av Jacky Ickx före Clay Regazzoni. Ronnie Peterson kommer inte ens till start i Österrikes GP (varför detta lopp ej redovisas på denna hemsida). Hans motor har inte kunnat repareras efter tävlingen i Tyskland p g a att Cosworthfabriken stängt för sommaren och sålunda inte kan åta sig några jobb (även Graham Hill drabbades av samma problem och kom ej till start). Summary in english The Grand Prix Drivers' Association refused to race at
the Nürburgring because the organizers had failed to do safety work which had
been requested and, at the last minute, the German GP was switched to the
Hockenheim circuit. This had been upgraded since the death of Jim Clark two years earlier. The entry was similar
to that at the British GP although Dan Gurney
had left McLaren and returned to the United States and was
replaced by Peter Gethin. German racer Hubert Hahne had bought himself a new March but he
failed to qualify, along with Brian Redman in the De Tomaso, Andrea de Adamich in the McLaren-Alfa Romeo and Silvio Moser
in the Bellasi. The
Ferrari was becoming quicker and quicker and Jacky Ickx took pole position from Jochen Rindt's Lotus. Clay Regazzoni
was an impressive third quickest in the second Ferrari, ahead of Jo Siffert's March, Henri Pescarolo's Matra and Chris Amon's
March. World Champion Jackie Stewart was back in seventh place in his Tyrrell March.
At the start Ickx went into the lead with Rindt behind
him and they were joined by Siffert, Regazzoni and Amon to form the leading slipstreaming group.
The five diced for lap after lap, until Siffert dropped away. On the 31st lap
Regazzoni's engine gave up and five laps later Amon suffered a similar fate and so it
was left as a straight fight between Rindt and Ickx. It was not until two laps
from the finish that Rindt was able to make a break but the pair crossed the
line separated by only 0.7sec. Hulme was third but he was 80 seconds behind.
It
was Rindt's fourth consecutive victory and as the F1 circus headed for his home
in Austria, he was 20 points clear in the World Championship.
Aktuell ställning
|