|
Redan vid Flygvapnets 50-års jubileum 1976 föddes tanken på att bilda en klubb för de som flugit det legendariska flygplanet J29 ”Tunnan” i 1000 timmar eller mer. En interimsstyrelse tillsattes med Hans Hagman, Bengt Jonsson och Olle Wirén. Därefter kom viss verksamhet att bedrivas i det fördolda under ett antal år – en verksamhet som inte minst gick åt till att spåra de piloter som kvalificerat sig för medlemskap. Det var emellertid först i samband med att Saab Flygdivisionen firade av sina första 50 år som TTT-klubben (som den kom att kallas) formellt kom att bildas i Linköping den 10 maj 1987. Klubben hade till detta tillfälle fått 1000:- i startkapital av Stiftelsen för flygvapenmuseet och kunde också visa upp en lista med 79 piloter. Tidigt kom ett utkast på stadgar för Tusen Timmar Tunnan-Klubben att uttrycka klubbens ändamål är i att stimulera intresset för Saab 29 ”Tunnan” och att främja minnet av dess historia och att främja minnet av ”Tunnan” genom att efterforska, bevara och utveckla dess historia med tonvikt på fpl tjänst hos svenska FV (detta skall ske främst genom ett nära samarbete med Flygvapenmuséet i Linköping men även med övrig verksamhet kring ”Tunnan”, t ex färdigställandet av färdigt fpl för flygning). Dessa stadgar blev dock aldrig formellt fastställda. De stadgar som slutligen antogs fastställdes vid TTT-klubbens årsmöte i samband med F10 50-årsjubileum på Barkåkra den 10 juni 1990 (de har senare reviderats något vid årsmötena i Luleå den 9 juni 1991 och i Uppsala den 28 augusti 1993): § 1 TTT bildades i samband med flygdagen på Malmen 1976 och är en sammanslutning öppen för piloter som flugit flygplan SAAB 29 ”TUNNAN” minst tusen timmar verifierad flygtid. § 2 Klubbens syfte är att, främst internt, vårda minnet av flygplan 29 och dess tjänst i Flygvapnet bland annat genom att om möjligt träffas en gång om året. I första hand bör detta ske i samband med Flygvapnets huvudflygdag. Därutöver bör medlemmarna, på eget initiativ och i former man själv finner lämpliga, tillföra dokumentation och illustration av särskilt remarkabla händelser, gärna självupplevda, under flygplanets tjänstetid. Dokumentationen skall, genom styrelsens försorg sammanställas och hållas tillgänglig vid årssammankomsten. § 3 Klubbens ärenden handläggs av en styrelse bestående av ordförande, kassör och sekreterare. Årsmötet väljer ordförande för ett år i taget. Ordföranden utser i sin tur övriga ledamöter och kan om han finner lämpligt, utse fler än två övriga ledamöter. § 4 Årsavgiften är oföränderligt 29:- kronor och skall vara betald senast 29 september årligen. Avgift för ständigt medlemskap är tio årsavgifter, 290;- kronor. § 5 Klubben räknar verksamhetsår från 1/7 – 30/6. § 6 Föreningens sista medlem förfogar över klubbens kvarvarande medel efter eget gottfinnande. § 7 Vid årssammankomsten
skall följande punkter finnas på dagordningen:
Vid val av klubbordförande utgör avgående styrelse valberedning. § 8 TTT kan inte upplösas av annan än klubbens siste medlem. § 9 Stadgeändring kan endast beslutas vid årsmöte. Vid TTT-klubbens årsmöte på F14 1994-08-20 godkändes förslaget att styrelsen skall omfatta en tvåårsperiod. Detta innebär att ett årsmöte genomförs vartannat år varvat med en ”träff” vartannat år. Något av klubbens verksamhet genom åren:
Tidigt togs också fram ett mycket attraktivt TTT-märke i guld och svart för klubblazern. Senare tillkom även en slips till samlingen av klubbregalier (en slips som togs fram exklusivt för TTT-klubbens medlemmar med avsikt att endast dom har rätt att bära den – efter misstankar om spridning uppmanade styrelsen medlemmarna att strikt följa den policyn). I de ursprungliga stadgarna föreslogs att hedersmedlemmar skulle kunna väljas in, men detta avslogs och mötte ej heller gehör då frågan kom upp vid senare tillfälle. Beslut att TTT-klubben skall verka för att samtliga monument-29:or rentvås och överses till värdig status. TTT-klubbens namnförteckning innehåller inte namn på piloter som flugit "Tunnan" mer än 1000 timmer men som ej betalt årsavgiften. Namnförteckningen innehåller ej heller tidigare medlemmar som avlidit. Nedan följer dock en sammanställning som på bästa sätt försöker lista samtliga piloter som flugit "Tunnan" 1000 timmar eller mer:
|