Ronnie Peterson känner pulsen stiga. Så är det
dags för ytterligare ett lopp på Monza där han haft så stora framgångar. Ett par hundratusen fanatiska tifos har samlats för att i
första hand heja fram sina Ferraris på den 5,8 km långa banan utanför
Milano. Bredvid Mario Andretti i första startled återfinns Ferraris nye
stjärna, kanadensaren Gilles Villeneuve (som under ett antal tävlingar varit
till så mycket besvär för Ronnie med sin vårdslösa körstil), så
förväntningarna är stora. I andra startled fransmannen Jean-Pierre Jabouille
i turbobilen från Renault, samt regerande världsmästaren - österrikaren Niki
Lauda i en Brabham. Ronnie har Alan Jones intill sig, australiensaren hos
Williams. Strax bakom finns Riccardo Patrese, James Hunt och
Vittorio Brambilla, plus hela det övriga fältet.
Vi är även många som sitter denna söndagseftermiddag framför
TV-apparaterna hemma i Sverige. Statstelevisionen direktsänder och Ronnie har
åter blivit ett namn på var mans läppar. Rapporterna om Ronnies krasch
tidigare på dagen är oroande och det vi sitter och hoppas på är att Mario
Andretti skall drabbas av mekaniska problem. Vi vill ju att Ronnie skall få
kröna sin långa karriär som världsmästare. Utgångsläget är inte det
bästa.
Så släpps de 24 fulltankade bilarna iväg på uppvärmningsvarvet. Nu kan
bilarna kollas så att allting är som det ska. Efter bara några minuter är
varvet fullbordat och de främsta bilarna är tillbaka på startplattan. Bil
efter bil rättar in sig på sina positioner. Sakta fylls fältet upp bakifrån.
De flesta bilar står nu helt stilla och inväntar klartecknet att kön är
samlad. Andrettis bil rör sig framåt över startlinjen, men han
bromsar upp. Innan alla bilar intagit sina platser går plötsligt starten. Den
61-årige Gianni Restelli upptäcker aldrig att bilarna längst
bak i fältet inte står helt stilla (de håller 80 km/h) och gör misstaget att fixera blicken på
Andretti och Villeneuve (som med slirande kopplingar fått bilarna att röra sig
några centimeter). Det är således fem sex bilar i de bakersta startleden som
har god fart bakifrån då det röda stoppljuset blir grönt.
Det flesta förarna är ändock hyfsat med i starten
och de drar på för fullt längs Monza-banans lite speciella start- och målraka.
Den enda som egentligen bryter mönstret är den svarta Lotusen med Ronnie
Peterson. Det ser alla. Alla på Monza och alla vi svenskar som tittar på TV.
Vår blick är ju fixerad vid Ronnie och vi kan inte undgå att se vad som
händer. Alla ser, utom våra svenska TV-kommentatorer. Det tar verkligen tid
innan Jan Svanlund och Gunnar Palm har greppat situationen. Ronnie gör en dålig
start och orsaken till detta får vi väl aldrig riktigt veta, men han tycks helt
enkelt inte hundraprocentigt beredd då starten går och detta är mycket mycket
olikt Ronnie. Genom sin karriär har Ronnie snarare gjort sig känd som mycket
snabb i starten. Nu kommer Ronnie omedelbart på efterkälken. Kan han ha haft
ögonen på Andretti, som också får en sämre start efter att ha tvingats
bromsa sin tjuvstart? Ronnies mor May-Britt hade en bra analys:
"Den här gången rörde det sig om en
tjuvstart. Jag tror Ronnie avvaktade på att det skulle bli klarsignal och att
det var därför han kom efter i starten."
Ronnie blir i vilket fall snabbt
omkörd av Alan Jones, John Watson och Jacques Laffite. Jody Scheckter är näste
man att försöka passera Ronnie, man kan se hur han hinner ikapp och korsar
banan från vänster till höger för att komma förbi Ronnies Lotus och Hunts
McLaren (som kommit upp på Ronnies högra sida). Det ser då ut som Ronnie styr
en aning mot höger.
Den 22 meter breda startrakan smalnar av efter ca 200 meter
till kanske hälften. Detta har under lång tid kritiserats av flera förare,
men några åtgärder har inte vidtagits. De första bilarna rinner förbi
flaskhalsen utan problem, men sedan kommer huvudklungan med bilar.
Hemmasonen Riccardo Patrese, som är debutant i Formel 1 för
säsongen, tar en rövare och försöker köra om så många som möjligt direkt
i starten. Patrese kör med mycket hög fart utanför den vita banmarkeringen
till höger på den långa rakan. Då han är uppe jämsides med James Hunt
tvingas Patrese inse att han måste in på banan igen om han skall klara
sig igenom nålsögat. Det finns inte plats annars. Patrese kastar sin
Arrows-bil in bakom
Jody Scheckter, men omedelbart framför Hunt. Hunt får definitivt ingen plats
att ta vägen. Meningarna går isär om Patrese
touchade Hunts högra framhjul med sitt vänstra framhjul, men i vilket fall kastas Hunts McLaren
ut till vänster
mot Ronnie. Oavsett om Patrese har touchat Hunt eller ej så står det
fullständigt klart att olyckan aldrig hade inträffat om Patrese ej hade varit
med i loppet. Totalt ansvarslös körning utan tanke på andra. En senare utredning av olyckan visar att Riccardo Patrese höll
knappt 200 kilometer i timmen och James Hunt hela 211 kilometer i timmen när
dennes framhjul träffar Ronnies högra bakhjul. Den svarta Lotusen blir
okontrollerbar och far som en projektil mot banans högra skyddsbarriär. Man
kan också se hur Hunts McLaren far upp i luften. I nästa ögonblick slår ett
eldklot ut ur Lotusen och därefter träffar bilen avbärarrräcket.
Ronnies bil slungas i nästan 90 graders vinkel åt höger.
Farten är kanske 120 km i timmen då Ronnie frontalkrockar med avbärarräcket.
Trots att bilens bensintankar har särskilda skyddselement för att förhindra
explosiva brandförlopp, fattar den fulltankade Lotusen eld och studsar ut på
banan igen. En av bränsletankarna slits loss och exploderar - det är den
punkterade etratanken som monterats nere vid pedalerna i Lotus 78:an. Framvagnen slås
sönder i smällen mot räcket och bilen demoleras ytterligare då den körs på
av italienaren Vittorio Brambilla och dennes Surtees (Brambilla knockas av
smällen och sitter medvetslös kvar vid ratten) då han är förblindad av all
rök. På ett ögonblick är masskollisionen ett faktum. Ronnies bil stannar
först 90 meter från kraschen, drygt 200 m från startlinjen. Totalt är tio
bilar inblandade i det brinnande infernot. Hunts McLaren, Reutemanns Ferrari,
Dalys Ensign, Lungers McLaren, de två Shadowbilarna med Stuck och Regazzoni och
Tyrrellerna med Depailler och Pironi. Endast nio bilar har klarat sig från att
bli inblandade i krocken.
James Hunt är snabbast ute ur sin bil och rusar fram till
Ronnies Lotus. Bilens främre del är bortsliten och Ronnie sitter fastklämd i
det brinnande vraket. Ronnie knäpper upp sitt sexpunktsbälte och försöker
för ett ögonblick att själv ta sig ur, men han sitter obönhörligen fast.
Utan tanke på sin egen säkerhet får Hunt tag i Ronnies axelklaffar på den
gula föraroverallen och försöker dra honom ur sittbrunnen.
Ronnie ligger halvvägs ur vraket,
men sitter fast med ena benet. Hunt lyckas sparka undan ratten så att Ronnies vänstra
fot lossnar.
En ensam modig funktionär försöker bekämpa elden så gott han
kan. Efter ytterligare några sekunder får Hunt hjälp av Clay Regazzoni
och tillsammans lyckas de få loss Ronnie ur bilen så att de kan dra honom i
säkerhet. Tillrusande funktionärer hjälper till att släcka elden i
overallen.
Föraren Arturo Merzario
knäböjer vid Ronnie, ännu har ingen läkare hunnit fram. James Hunt, som
dragit fram Ronnie ur vraket, ser på.
Under det att
Ronnie tas om hand liggande på banan, fortsätter släckningsarbetet runt om.
"I ett ögonblick som det där finns det absolut ingen
rädsla", jag handlade instinktivt. Det enda jag tänkte på var att mannen
i den brinnande bilen måste ut,
förklarade James Hunt för Expressens reporter Lennart Eriksson bara en
halvtimme efter olyckan.
Den svårt
skadade Ronnie är vid medvetande. De otäcka TV-bilderna visar klart och
tydligt Ronnies svårt deformerade ben.
"Jag hann före räddningsmanskapet
och såg ett gap mellan lågorna och rusade in. Ronnie var ute med halva
kroppen, men hans ena ben satt fast inne i bilen. Jag såg hur lågorna slickade
Ronnies ben. Jag försökte dra ut honom, men det gick inte. Ratten hade klämt
fast benen och jag ropade på hjälp från banvakten. Vi sparkade på ratten
tills den gav med sig. Sedan drog vi bort Ronnie från elden."
Det framgår i Gerald Donaldsons biografi om James Hunt att James var
väldigt, väldigt skakad när han drog Ronnie ur bilen. Det är hans fästmö
Jane Birbeck som säger:
"När han tittade Ronnie i ansiktet sade han
att det var fyllt av rädsla. Han såg att Ronnie visste att det var illa däran
och fruktansvärt rädd."
Därefter blir Ronnie liggande på banan i väntan på att en
ambulans med läkare skall komma fram. Ronnie är hela tiden vid medvetande och
pratar med närvarande.
James Hunt, liksom många andra förare, är mycket uppskakad
efter kraschen. James talade om att sluta köra racing i samma minut. Depailler
hade helt tappat lusten att fortsätta och då det står klart att det skall bli
omstart är det flera förare som inledningsvis vägrar detta.
Hunt tilldelas senare Kungliga Automobil Klubbens guldplakett
för sin insats när han räddade Ronnie ur lågorna. Mitt under träningen
inför Monacos Grand Prix 1979 så kliver Hunt ur sin Wolf och lämnar Formel
1-cirkusen som förare för alltid...
|