| |
15 B.A.R.C. "200" 1970
Wills Trophy
European F2 Championship, Omgång 1
30 mars 1970, Thruxton Circuit, Andover, Storbritannien
Ronnie Peterson har inför säsongen 1970 ett kontrakt
med March som säger att han skall få köra såväl Formel 1 som Formel 2.
Problemet är att Max Mosley, Robin Herd och Alan Reed inte kan ordna fram bilar
åt Ronnie. Resurserna räcker helt enkelt inte till och Ronnie börja nästan
tvivla på det kontrakt han undertecknat.
Till den första F2-tävlingen på Thruxton, omgång 1
i Europamästerskapet, saknas fortfarande en bil till Ronnie. Ronnie får
emellertid möjlighet att provköra en March 702:a och han är inte imponerad:
"You only had too look at the 702 to see that
it was two years behind in design", sa
Ronnie på sin knaggliga skolengelska. Och de inofficiella träningstiderna
talade sitt tydliga språk - Ronnie körde varvet på dryga 1.19 (att jämföras
med Jackie Stewarts tid för "pole position" 1.14,8). Alla visste att
Ronnie var bättre än så. "Promising, but unsorted", skrev Motoring
News.
Ingen start för Ronnie på Thruxton således, men snart så...
Mars 30 |
2 x 20 varv x 3791 m +
Final 46 varv = 75.82 km + 174.41 km |
Pole Position: Jackie
Stewart, 1'13.6" |
Snabbaste varv: Jochen
Rindt, 1'14.8" = 184.458 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare,
Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
24 |
Jochen
Rindt, A |
Jochen Rindt
Racing |
Lotus 69 - FVA |
57'41.0" |
|
2 |
2 |
1 |
Jackie
Stewart, GB |
John Coombs |
Brabham BT30 -
FVA |
57'53.4" |
|
3 |
3 |
7 |
Derek Bell, GB |
Wheatcroft
Racing |
Brabham BT30 -
FVA |
45 |
|
4 |
4 |
6 |
Robin Widdows,
GB |
Alistair Walker
Racing |
Brabham BT30 -
FVA |
45 |
|
5 |
5 |
47 |
Alistair
Walker, GB |
Alistair Walker
Racing |
Brabham BT23C -
FVA |
45 |
|
6 |
6 |
30 |
Jacky Ickx,
B |
Bayerische
Motoren Werke |
BMW 270 |
44 |
|
7 |
7 |
29 |
Dieter Quester,
A |
Bayerische
Motoren Werke |
BMW 269 |
44 |
|
8 |
8 |
35 |
Clay Regazzoni,
CH |
Tecno Racing
Team |
Tecno 69 - FVA |
44 |
|
9 |
9 |
14 |
Tommy Reid, IRL |
Irish Racing
Cars |
Brabham BT30 -
FVA |
44 |
|
10 |
10 |
33 |
Chris Amon,
NZ |
Malcolm Guthrie
Racing |
March 702 - FVA |
44 |
|
11 |
11 |
31 |
Xavier Perrot,
CH |
Squadra
Tartaruga |
March 702 - FVA |
44 |
|
12 |
12 |
26 |
Tetsu Ikuzawa,
J |
Tetsu Ikuzawa
Racing Partnership |
Lotus 69 - FVA |
43 |
|
13 |
13 |
20 |
Bernd Terbeck,
D |
Eifelland
Caravaning |
Brabham BT23C -
FVA |
42 |
|
14 |
14 |
3 |
Tim Schenken,
AUS |
Sports Motor
International |
Brabham BT30 -
FVA |
41 |
|
15 |
15 |
36 |
Malcolm
Guthrie, GB |
Malcolm Guthrie
Racing |
March 702 - FVA |
41 |
|
16 |
16 |
43 |
Paul Craven, GB |
Paul Craven |
Chevron B17B -
FVA |
41 |
|
17 |
NC |
19 |
Werner
Lindermann, D |
Montan Racing
Team |
Brabham BT30 -
FVA |
40 |
|
18 |
DNF |
44 |
Robert
Lamplough, GB |
Robert
Lamplough |
Lola T100 - FVA |
37 |
Batteri |
19 |
DNF |
12 |
Peter Gaydon,
GB |
Bob Gerard
Racing |
Brabham BT30 -
FVA |
35 |
Motor |
20 |
DNF |
18 |
Helmut Gall, D |
Montan Racing
Team |
Brabham BT23 -
FVA |
32 |
Oljeläckage |
21 |
DNF |
42 |
Reine Wisell, S |
Publicator
Racing |
Chevron B17C -
FVA |
22 |
Tändning |
22 |
DNF |
5 |
Peter Westbury,
GB |
F I R S T |
Brabham BT30 -
FVA |
22 |
Olycka |
23 |
DNF |
10 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 -
FVA |
22 |
Olycka |
24 |
DNF |
27 |
Jo Siffert,
CH |
Bayerische
Motoren Werke |
BMW 270 |
20 |
Bränsleinsprutning |
25 |
DNF |
34 |
Rolf
Stommelen, D |
Eifelland
Caravaning |
March 702 - FVA |
18 |
Växellåda |
26 |
DNF |
28 |
Johnny Blades,
GB |
Northumbria
Racing Organisation |
Lotus 59B - FVA |
16 |
Olycka |
27 |
DNF |
2 |
Francois Mazet,
F |
Sports Motor
International |
Brabham BT30 -
FVA |
0 |
Bränsleledning |
28 |
DNS |
23 |
Emerson
Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Lotus 69 - FVA |
|
|
29 |
DNS |
45 |
Ernesto 'Tino'
Brambilla, I |
Scuderia
Picchio Rossa |
Ferrari Dino
166 V6 |
|
|
30 |
DNQ |
39 |
Patrick Dal Bo,
F |
Constructions
Mechanyques Pygmée |
Pygmée MDB15 -
FVA |
|
|
31 |
DNQ |
32 |
Hubert Hahne, D |
Bayerische
Motoren Werke |
BMW 269 |
|
|
32 |
DNQ |
22 |
Brian Cullen,
GB |
Brian Cullen |
Brabham BT23C -
FVA |
|
|
33 |
DNS |
16 |
Vittorio
Brambilla, I |
Scuderia
Picchio Rossa |
Brabham BT23 -
FVA |
|
|
34 |
DNS |
40 |
Jean-Pierre
Jabouille, F |
Constructions
Mechanyques Pygmée |
Pygmée MDB15 -
FVA |
|
|
35 |
DNS |
46 |
Barrie Smith,
GB |
Alan Fowler |
Lotus 48 - FVA |
|
|
36 |
DNA |
4 |
Andrea de
Adamich, I |
Scuderia Jolly
Club |
Brabham BT30 -
FVA |
|
|
37 |
DNA |
8 |
Benedicto
Caldarella, RA |
Automovil Club
Argentina |
Brabham BT30 -
FVA |
|
|
38 |
DNA |
9 |
Carlos
Reutemann, RA |
Automovil Club
Argentina |
Brabham BT30 -
FVA |
|
|
39 |
DNA |
11 |
Graham Birrell,
GB |
Ecurie Ecosse |
Brabham BT30 -
FVA |
|
|
40 |
DNA |
15 |
Brian Hart, GB |
Bob Gerard
Racing |
Brabham BT30 -
FVA |
|
|
41 |
DNA |
17 |
Enzo Corti, I |
Scuderia
Picchio Rossa |
Brabham BT30 -
FVA |
|
|
42 |
DNA |
21 |
John Miles, GB |
Jochen Rindt
Racing |
Lotus 69 - FVA |
|
|
43 |
DNA |
25 |
Adam Potocki, F |
Adam Potocki |
Lotus 69 - FVA |
|
|
44 |
DNA |
37 |
Giancarlo
Gagliardi, I |
Scuderia Jolly
Club |
Tecno 68 - FVA |
|
|
45 |
DNA |
38 |
Francois Cévert,
F |
Tecno Racing
Team |
Tecno 70 - FVA |
|
|
46 |
DNA |
41 |
Patrick
Depailler, F |
Constructions
Mechanyques Pygmée |
Pygmée MDB15 -
FVA |
|
|
47 |
DNA |
33 |
Ronnie
Peterson, S |
Malcolm
Guthrie Racing |
March 702 -
FVA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Stewart |
20 |
|
2 |
Schenken |
20 |
|
3 |
Bell |
20 |
|
4 |
Westbury |
20 |
|
5 |
Fittipaldi |
20 |
|
6 |
Regazzoni |
20 |
|
7 |
Siffert |
20 |
|
8 |
Quester |
20 |
|
9 |
E. Brambilla |
20 |
|
10 |
Perrot |
20 |
|
11 |
Guthrie |
19 |
|
12 |
Lindermann |
18 |
|
13 |
Craven |
18 |
|
DNF |
Dal Bo |
6 |
Koppling |
DNF |
Walker |
2 |
Motor |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Rindt |
20 |
|
2 |
Ickx |
20 |
|
3 |
Watson |
20 |
|
4 |
Mazet |
20 |
|
5 |
Widdows |
20 |
|
6 |
Stommelen |
20 |
|
7 |
Gaydon |
20 |
|
8 |
Wisell |
19 |
|
9 |
Ikuzawa |
19 |
|
10 |
Blades |
19 |
|
11 |
Lamplough |
19 |
|
12 |
Terbeck |
19 |
|
13 |
Gall |
19 |
|
14 |
Amon |
18 |
|
15 |
Reid |
13 |
|
DNF |
Cullen |
8 |
Motor |
DNF |
Hahne |
0 |
Olycka |
|
|