| |
4
Deutschland Trophäe 1970
Jim Clark Gedächtnisrennen
European F2 Championship, Omgång 2
12 april 1970, Hockenheimring, Heidelberg, Västtyskland (3)
Ronnie i
klungan precis innan kraschen...
Ronnie Peterson gör
årets F2-debut i Tyskland. Det är Ronnies tredje F2-lopp. Jochen Rindt i "pole position", Ronnie
längre ner i fältet. Det har redan körts en tävling på Thruxton i Europamästerskapet, men där
har Ronnie inte kunnat deltaga eftersom ingen bil hunnit med att ordnas fram. Inför omgång 2 sitter
så äntligen Ronnie i en March 702:a och han har nr 8 på bilen. På tävlingsdagen regnar det
och Hockenheim-banan är mycket hal. Redan på det första varvet spinner många
av. Så även Ronnie, som blir påkörd bakifrån och tvingas bryta. Clay
Regazzoni i en Tecno vinner loppet, Dieter Quester får bästa tid.
År 1970 kunde ha börjat roligare för Ronnie, som
ägnat vintern åt att läka såren från den otäcka olyckan på banan i Montléry
(Frankrike) den 5 oktober 1969.
April 12 |
2 x 20 varv x 6769 m =
270.765 km |
Pole Position: Jochen
Rindt, 1'58.5" |
Snabbaste: Dieter
Quester, 1'58.7" = 205.282 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
11 |
Clay Regazzoni, CH |
Tecno Racing Team |
Tecno 69 - FVA |
1:22'01.3" |
|
2 |
2 |
4 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa Racing
Partnership |
Lotus 69 - FVA |
1:22'01.6" |
|
3 |
3 |
26 |
Derek Bell, GB |
Wheatcroft Racing |
Brabham BT30 - FVA |
1:22'03.1" |
|
4 |
4 |
6 |
Hubert Hahne, D |
Bayerische Motoren Werke |
BMW 269 |
1:22'16.2" |
|
5 |
5 |
27 |
Rolf Stommelen, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
March 702 - FVA |
1:22'16.9" |
|
6 |
6 |
3 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Lotus 69 - FVA |
1:22'17.4" |
|
7 |
7 |
25 |
Peter Gaydon, GB |
Bob Gerard Racing |
Brabham BT30 - FVA |
1:22'43.0" |
|
8 |
8 |
21 |
Carlos Reutemann, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT30 - FVA |
1:22'44.0" |
|
9 |
9 |
9 |
Xavier Perrot, CH |
Squadra Tartaruga |
March 702 - FVA |
1:23'29.1" |
|
10 |
10 |
7 |
Malcolm Guthrie, GB |
Malcolm Guthrie Racing |
March 702 - FVA |
1:23'47.3" |
|
11 |
11 |
12 |
François Cévert, F |
Tecno Racing Team |
Tecno 70 - FVA |
39 |
|
12 |
12 |
18 |
Robin Widdows, GB |
Alistair Walker Racing |
Brabham BT30 - FVA |
39 |
|
13 |
NC |
28 |
Giancarlo Gagliardi, I |
Scuderia Jolly Club |
Tecno 68 - FVA |
34 |
|
14 |
NC |
30 |
Bernd Terbeck, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
Brabham BT23C - FVA |
25 |
|
15 |
NC |
1 |
Jochen Rindt, A |
Jochen Rindt Racing |
Lotus 69 - FVA |
16 |
|
16 |
NC |
16 |
Tim Schenken, AUS |
Sports Motor International |
Brabham BT30 - FVA |
11 |
|
17 |
NC |
31 |
Werner Lindermann, D |
Montan Racing Team |
Brabham BT23C - FVA |
7 |
|
18 |
NC |
15 |
François Mazet, F |
Sports Motor International |
Brabham BT30 - FVA |
5 |
|
19 |
NC |
8 |
Ronnie Peterson, S |
Malcolm Guthrie Racing |
March 702 - FVA |
0 |
|
20 |
NC |
10 |
Bruno Frey, CH |
Midland Racing Team |
Tecno 69 - FVA |
0 |
|
21 |
NC |
17 |
Peter Westbury, GB |
F I R S T |
Brabham BT30 - FVA |
0 |
|
22 |
DNQ |
2 |
John Miles, GB |
Jochen Rindt Racing |
Lotus 69 - FVA |
|
|
23 |
DNQ |
19 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
24 |
DNQ |
20 |
Benedicto Caldarella, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
25 |
DNQ |
29 |
Roland Binder, |
Roland Binder |
Tecno 68 - FVA |
|
|
26 |
DNQ |
32 |
Helmut Gall, D |
Montan Racing Team |
Brabham BT23 - FVA |
|
|
27 |
DNQ |
33 |
Johnny Blades, GB |
Northumbria Racing
Organisation |
Lotus 59B - FVA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29 |
DNS |
22 |
Enzo Corti, I |
Scuderia Picchio Rossa |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
30 |
DNS |
37 |
Robert Lamplough, GB |
Robert Lamplough |
Lola T100 - FVA |
|
|
31 |
DNA |
14 |
Patrick Dal Bo, F |
Constructions Mechnyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
|
32 |
DNA |
23 |
Vittorio Brambilla, I |
Scuderia Picchio Rossa |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
33 |
DNA |
24 |
Ernesto Brambilla, I |
Scuderia Picchio Rossa |
Ferrari Dino 166 V6 |
|
|
34 |
DNA |
34 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Constructions Mechnyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
|
35 |
DNA |
35 |
Patrick Depailler, F |
Constructions Mechnyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
|
36 |
DNA |
36 |
Pino Pica, I |
Scuderia Jolly Club |
Tecno 68 - FVA |
|
|
37 |
DNA |
38 |
Comte Adam Potocki, F |
Adam Potocki |
Lotus 69 - FVA |
|
|
38 |
DNA |
39 |
Graham Birrell, GB |
Ecurie Ecosse |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
39 |
DNA |
40 |
Richard Weber, D |
Richard Weber |
Lotus 41C - FVA |
|
|
40 |
DNA |
41 |
Brian Cullen, GB |
Brian Cullen |
Brabham BT23C - FVA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Ikuzawa |
41'34.9" |
|
2 |
Regazzoni |
41'35.0" |
|
3 |
Bell |
41'35.2" |
|
4 |
Cévert |
41'35.7" |
|
5 |
Stommelen |
41'36.2" |
|
6 |
Fittipaldi |
41'48.3" |
|
7 |
Hahne |
41'49.0" |
|
8 |
Gaydon |
42'01.5" |
|
9 |
Reutemann |
42'02.8" |
|
10 |
Perrot |
42'14.8" |
|
11 |
Guthrie |
42'31.0" |
|
12 |
Terbeck |
43'12.8" |
|
13 |
Widdows |
19 |
|
NC |
Rindt |
16 |
|
DNF |
Quester |
15 |
Radiator |
DNF |
Gagliardi |
14 |
Bränslepump |
DNF |
Schenken |
11 |
Motor |
DNF |
Mazet |
5 |
Oljetryck |
DNF |
Peterson |
0 |
Olycka |
DNF |
Frey |
0 |
Olycka |
DNF |
Westbury |
0 |
Olycka |
DNS |
Lindermann |
- |
Reserv |
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Regazzoni |
40'26.3 |
|
2 |
Ikuzawa |
40'26.7" |
|
3 |
Hahne |
40'27.2" |
|
4 |
Bell |
40'27.9" |
|
5 |
Fittipaldi |
40'29.1" |
|
6 |
Widdows |
40'29.8" |
|
7 |
Stommelen |
40'40.7" |
|
8 |
Reutemann |
40'41.2" |
|
9 |
Gaydon |
40'41.5" |
|
10 |
Perrot |
41'14.3" |
|
11 |
Guthrie |
41'16.3" |
|
12 |
Gagliardi |
41'16.5" |
|
13 |
Cévert |
19 |
Olycka |
DNF |
Lindermann |
7 |
Drivaxel |
DNF |
Terbeck |
5 |
Topplockspackning |
DNS |
Rindt |
- |
- |
|
|