| |
11 Gran Premio della Lotteria di
Monza
22 juni 1969, Autodromo Nazionale di
Monza, Italien (1)
Ronnie Petersons
första start i Formel 2 sker den 22 juni 1969 på Monza-banan utanför Rom i
Italien. Bilen är en Tecno 68 med FVA-motor och har nummer 4. Ronnie ställer
upp för Tecno Racing Team, där även en blivande F1-kollega återfinns - François
Cevert.
Vid en F3-tävling på Crystal Palace tidigare på
året har Ronnie blivit kontaktad Alan Rees som frågat om Ronnie kan tänka sig
att köra en Winkelmann Lotus 59 i någon av årets återstående F2-tävlingar.
Ronnie hade då på sin enkla svengelska förklarat att han redan lovat
Tecno-stallet att köra en F2-tävling för dom, men hur det skulle bli sedan
visste han inte...
Tävlingen som Tecno erbjuder Ronnie att ställa upp i
är Lotteria di Monza. Många av de mer erfarna F2-förarna skakar på huvudet
när de ser Ronnie i sin karakteristiska körstil under träning och menar på
att han kommer att råka ut för en stor olycka om han fortsätter med de breda
"gokartuppställen". Tidskvalet placerar Ronnie i mitten av
startfältet, men han arbetar sig sakta och metodiskt upp. Till slut är Ronnie
till och med uppe i ledning, en placering han håller under ett flertal varv - i
tre varv enligt det officiella protokollet. I
Lesmo-kurvan blir Ronnies sväng en aning för vid och han kör in med vänstra
framhjulet i avbärarräcket.
"It was only a touch"
insisterar Ronnie efteråt, "I just kissed
it!"
Styrarmen har dock fått sig en känga. Ronnie tror att
han fått punktering och går i depå för att få saken kontrollerad. Han
kommer dock ut på banan igen och kan ta sig i mål. Ronnie gör trots allt en mycket fin debut och kör in som
sjua. Han är i och för sig nästan 1½ minut efter
segraren Robin Widdows (som låg efter Ronnie innan den lilla malören) i en Brabham BT23C, men det är en insats som lovar gott
inför fortsättningen...
Efter loppet får Ronnie återigen klart för sig att
han kan få köra för Roy Winkelmann som har hand om Lotus fabriksvagnar i F2.
En eventuell debut kan ske tidigast den 24 augusti på Enna i Jochen Rindts bil
(kunde ha blviti 27 juli på Zandwoort om inte arrangörerna krånglat).
Juni 22 |
45 x 5750 m = 258.750 km |
Pole Position: Nann
Galli, 1'33.5" |
Snabbaste varv: Robin
Widdows, 1'33.1" = 222.341 km/h |
Pos |
Kval |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
26 |
Robin Widdows, GB |
Bob Gerard |
Brabham BT23C - FVA |
1:12'03.5" |
|
2 |
2 |
24 |
Peter Westbury, GB |
F I R S T |
Brabham BT30 - FVA |
1:12'05.8" |
|
3 |
3 |
5 |
François Cévert, F |
Tecno Racing Team |
Tecno 68 - FVA |
1:12'06.2" |
|
4 |
4 |
22 |
Malcolm Guthrie, GB |
Frank Williams Racing Cars |
Brabham BT30 - FVA |
1:12'06.4" |
|
5 |
5 |
2 |
Derek Bell, GB |
SpA Ferrari SEFAC |
Ferrari Dino 166 V6 |
1:12'11.2" |
|
6 |
6 |
16 |
Graham Birrell, GB |
Ecurie Ecosse |
Brabham BT23C - FVA |
1:12'11.9" |
|
7 |
7 |
4 |
Ronnie Peterson, S |
Tecno Racing Team |
Tecno 68 - FVA |
1:13'21.0" |
|
8 |
8 |
9 |
Bruno Frey, CH |
Midland Racing Team |
Tecno 69 - FVA |
43 |
|
9 |
9 |
10 |
Jonathan Williams, GB |
Alessandro de Tomaso |
de Tomaso 103 - FVA |
43 |
|
10 |
10 |
14 |
Werner Lindermann, D |
Montan Racing Team |
Brabham BT23 - FVA |
43 |
|
11 |
DNF |
1 |
Ernesto Brambilla, I |
SpA Ferrari SEFAC |
Ferrari Dino 166 V6 |
29 |
Motor |
12 |
DNF |
28 |
Graham McRae, NZ |
Frank Williams Racing Cars |
Brabham BT23C - FVA |
21 |
Bränslepump |
13 |
DNF |
3 |
Clay Regazzoni, CH |
SpA Ferrari SEFAC |
Ferrari Dino 166 V6 |
20 |
Motor |
14 |
DNF |
6 |
Nanni Galli, I |
Tecno Racing Team |
Tecno 68 - FVA |
17 |
Överhettning |
15 |
DNF |
19 |
Bernd Terbeck, D |
Montan Racing Team |
Brabham BT23C - FVA |
8 |
Vattenläckage |
16 |
DNF |
8 |
Carlo Facetti, I |
Scuderia Picchio Rossa |
Tecno 68 - FVA |
4 |
Olycka / kollision |
17 |
DNF |
18 |
Enzo Corti, I |
Scuderia Picchio Rossa |
Brabham BT23 - FVA |
4 |
Olycka / kollision |
18 |
DNF |
29 |
Johnny Servoz-Gavin, F |
Matra International |
Matra MS7 - FVA |
4 |
Koppling |
19 |
DNF |
11 |
Patrick Dal Bo, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB12 - FVA |
0 |
Olycka |
20 |
DNF |
15 |
Xavier Perrot, CH |
Squadra Tartaruga |
Brabham BT23C - FVA |
0 |
Koppling |
21 |
DNF |
12 |
Eric Offenstadt, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB12 - FVA |
0 |
Bränslepump |
22 |
DNS |
27 |
Bill Ivy, GB |
The Paul Watson Racing
Organisation |
Brabham BT23C - FVA |
|
|
23 |
DNA |
7 |
Roland Binder, D |
Roland Binder |
Tecno 68 - FVA |
|
|
24 |
DNA |
20 |
Mike Hailwood, GB |
Frank Williams Racing Cars |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
25 |
DNA |
21 |
Alistair Walker, GB |
Frank Williams Racing Cars |
Brabham BT23C - FVA |
|
|
26 |
DNA |
23 |
Kurt Ahrens Jr, D |
Ahrens Racing Team |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
27 |
DNA |
25 |
Philippe Vidal, F |
Merlyn Racing |
Merlyn Mk 12 - FVA |
|
|
|